Kitten en de trap?

Caroline9244
Caroline9244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Over een maandje krijg ik een kitten en ik zit met een hoop vragen over mijn trap! Ik woon in een duplexwoning en heb een open trap. Ik zou de kattenbak graag boven in de badkamer willen zetten, omdat beneden alleen de woonkamer en de keuken zijn.

Ik ben echt bang dat ze tussen de treden door valt, vooral als ik er even niet ben! Moet ik de gaten tussen de treden dichtmaken (ik weet wel wat ik hiervoor kan gebruiken, maar niet hoe ik het goed vast moet krijgen...)? Of lukt het haar wel om zonder problemen naar boven te klimmen? Ik heb al wat rondgezocht en sommigen zeggen dat het geen enkel probleem is, terwijl anderen zeggen dat je ze niet op de trap mag laten.

Ik denk dat ik in het begin gewoon even aankijk hoe ze het doet en haar goed in de gaten houd!

Als jullie tips hebben, alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Caroline9244
    Rapporteren

Bedankt! Ja, met die snoeren ga ik goed oppassen, want zelfs de kat bij mijn ouders thuis is er echt gek op! Onder de bank komen is onmogelijk, want die staat bijna plat op de grond. Hetzelfde geldt voor de keuken en de koelkast, die is ingebouwd in een soort kast, dus daar kan ze echt niet bij of tussen!

Ik denk dat ik de hoogste treden ga beveiligen, nou ja, eigenlijk bijna allemaal behalve de onderste twee of drie. Ik zou er anders echt over stressen, vooral als ik niet thuis ben!

Je hebt in ieder geval groot gelijk dat je zo voorzichtig bent, dat zou ik zelf ook zijn haha! Ik heb een balkon en dat ga ik helemaal afzetten met een net zodat ze er toch veilig op kan, terwijl ik natuurlijk een oogje in het zeil houd!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als hij nog klein is, kun je het beste proberen om de treden of de ruimte onder de trap af te schermen, zodat hij zich niet bezeert als hij valt. Zodra hij wat groter en minder druk is, is dat niet meer nodig.

Een kitten in huis nemen vraagt sowieso om wat aanpassingen. Toen we onze twee boefjes kregen, hebben we bijvoorbeeld het volgende gedaan:

Kabelbeschermers om al onze zichtbare elektriciteitskabels gedaan (dat was echt nodig, want onze kleine meid beet graag in plastic, dus een loshangend snoer was voor haar echt het ultieme doel). Die kabelbeschermers zitten er nog steeds, het ziet er eigenlijk ook een stuk netter uit ^^

De toegang tot de ruimte onder de bank geblokkeerd (onze kittens waren erg bang) door er een opgevouwen dekbed onder te schuiven. Dat hebben we weggehaald toen ze te groot waren om eronder te passen.

In het begin hebben we de toegang tot bepaalde kamers geblokkeerd door een stuk uitgeklapt karton in de deuropening te zetten. Zo konden we de deuren wel open laten staan (we deden dit omdat ze bang waren en we ze stap voor stap het huis wilden laten ontdekken, zoals ons was geadviseerd). Toen ze eenmaal overal in het appartement mochten komen, hebben we dat karton natuurlijk weggehaald.

Toen ze de keuken in mochten, hebben we de ruimte achter het fornuis en de koelkast afgesloten (en dat is nog steeds zo).

We hadden graag onze ramen beveiligd, maar dat was bij ons niet mogelijk. Daarom laten we nu, ook nu ze groter zijn, nooit een raam openstaan zonder toezicht. We hebben een systeem bedacht met onze rolluiken zodat we kunnen luchten zonder dat ze op de vensterbank kunnen klimmen en zonder dat we de luiken helemaal dicht hoeven te doen...

Misschien zijn we wel té voorzichtig (geweest), maar ik heb van geen enkele aanpassing spijt.

Hoe behendig een kat ook is, hij kan zich nog steeds bezeren bij een val (dat gebeurt veel vaker dan je denkt). Vooral als hij met zijn kop eerst van een 'kleine' hoogte valt (zelfs vanaf 2 hoog) en geen tijd heeft om zich om te draaien voordat hij de grond raakt. In het 'gunstigste' geval bloedt je kitten als een rund door een gespleten gehemelte (dierenarts, mogelijke operatie, en de hele reutemeteut), in het ergste geval is hij op slag dood (als ik een topic hier op het forum mag geloven, is dat onlangs nog gebeurd bij een kitten na een ongelukkige val).

Vertaald Frans
    Caroline9244
    Rapporteren
    Bedankt voor je reactie! Ik heb een kat bij mijn ouders en daar hebben we ook een open trap. Ik kan me echt niet meer herinneren hoe dat ging toen hij klein was, maar ik denk niet dat we problemen hebben gehad, want anders zou ik me dat nog wel herinneren! Hij is één keer gevallen, maar toen was hij al groot en dat kwam doordat hij met zijn staart aan het spelen was😁. En we hadden nog zo gezegd: we spelen niet op de trap^^. In ieder geval heeft hij het daarna nooit meer gedaan haha!
    Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!