Nou @azena, jij hebt vrienden met wel heel radicale manieren!
Ik weet nog dat ik tegelijkertijd met een vriendin van me zwanger was. Ze vertelde dat sommige mensen haar kop gek maakten omdat ze twee katten had. Ze zeiden dan: "Je zou ze weg moeten doen met de baby op komst, dat gaat niet goed en dit en dat..." Een beetje hetzelfde soort opmerkingen als die je vrienden nu tegen jou maken.
Je kat heeft niets verkeerds gedaan, integendeel zelfs! Hij ziet er tevreden uit omdat hij tegen de hand van je baby aan kruipt en hij spint ook. Hij gaat de baby echt niet verstikken door dat te doen, wat een onzin o_O. Ik heb het altijd belachelijk gevonden om je katten weg te doen alleen maar omdat je zwanger bent.
Maar natuurlijk moet je de kat niet alleen laten met de baby in de slaapkamer. Ik heb onlangs een kat geadopteerd (in augustus). In het begin was hij best wel fel, dus hij gaf mijn zoon soms een tik met zijn poot of een klein krasje, maar niets ernstigs. Ik blijf natuurlijk wel altijd alert, want je weet het maar nooit. Behalve als ik er niet ben, heeft mijn kat geen toegang tot de kamer van mijn zoon. Hij komt er alleen als ik er ook ben, bijvoorbeeld als ik mijn zoon uit bed haal of hem op bed leg, maar dat is het dan ook. Daarna haal ik hem weer uit de kamer. Hij probeert mijn zoontje van 18 maanden nog wel eens een tikje te geven, dus ik houd het goed in de gaten want het kan snel gaan. Meestal volgt de kat me als ik de kamer uitga, terwijl mijn zoon in de box zit.
Katten en baby's gaan prima samen, maar je moet natuurlijk wel goed opletten, zoals met alle dieren ;). Maar je vrienden kletsen echt uit hun nek o_O.
Wat ik tegen dat soort mensen zou zeggen, is dat een kat geen bloeddorstig dier is dat de dood van een baby wil. Wij als ouders moeten gewoon goed opletten. De kat hoeft niet de dupe te worden van de komst van een baby; hij heeft er tenslotte niet om gevraagd om in een gezin te worden opgenomen. Mensen moeten gewoon nadenken voordat ze een dier in huis nemen, want het dier hoort daar niet voor te boeten. Kortgeleden zag ik nog een advertentie van een vrouw die zwanger was en haar kitten van pas 6 maanden wegdeed! Natuurlijk was haar reden: "Ik ben zwanger en niet immuun voor toxoplasmose."