Katten en baby's: de fabel over verstikking

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Even een kleine 'rant' vanmorgen: gisteravond kwamen er vrienden langs om mijn baby van 4 maanden te zien. Ik had mijn zoontje in mijn armen en toen sprong mijn kitten (van 5 maanden) op de bank en begon hij spinnend tegen zijn handje aan te wrijven. En toen: grote paniek! Mijn vrienden begonnen meteen te oordelen: 'Laat je de katten echt bij de kleine? Waarom zet je ze niet buiten? Ze gaan hem nog verstikken in zijn slaap!'

Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook al superveel van dit soort opmerkingen gehad. 'Dit soort fabels zijn juist gevaarlijk!', heb ik ze geantwoord. Ik ga mijn katten echt niet wegdoen omdat artsen vroeger hun eigen medische missers afschoven op onze arme kleine viervoeters!

Ik ben benieuwd of jullie ook dit soort opmerkingen hebben gekregen, en zo ja, wat hebben jullie tegen al die idioten gezegd?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

42 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Klopt nimiss, met elk dier moet je gewoon goed uitkijken, dat zie je maar weer aan je konijn ;) Mijn kat is trouwens best speels en komt soms even bij mijn zoon kijken. Maar omdat hij nog wat wild is als hij hem wil aaien, legt mijn kat al snel de oren plat en laat hij merken dat hij een beetje geïrriteerd is. Ik haal de kat dan meteen weg om een nare uithaal te voorkomen, want een ongelukje zit in een klein hoekje.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn familie accepteert mijn huisdieren niet... (mijn tante...)

Vertaald Frans
    Nimiss
    Nimiss Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Superbedankt Azena :)

Inderdaad, je moet altijd goed opletten of het nou een kat, hond, etc. etc. is :)

Toen ik klein was had ik een dwergkonijn en ik vond het heerlijk om hem kusjes en knuffels te geven. Op een dag was hij het zat en krabde hij me in m'n gezicht, op nog geen 2 cm van m'n oog :s

Nou ja, het had veel erger kunnen aflopen, maar dat laat maar weer zien dat je zelfs bij kleine dieren echt goed moet oppassen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alvast gefeliciteerd Niniss! Het belangrijkste is dat je goed oplet.

Vertaald Frans
    Nimiss
    Nimiss Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nu ik zwanger ben, heb ik inderdaad al heel wat opmerkingen gehoord over mijn kat, vooral over toxoplasmose... Dat irriteert me echt mateloos. Meestal ontwijk ik het onderwerp maar een beetje, want ik kan nogal fel reageren op dat soort opmerkingen ^^

Je moet natuurlijk wel een paar voorzorgsmaatregelen nemen, zoals Lylyrose al zei: ik zou mijn kat bijvoorbeeld nooit alleen in de babykamer laten als ik er niet bij ben... Op dit moment is de deur van die kamer ook altijd dicht en Dipsy weet heel goed dat hij er niet in mag (de enige plek in huis waar hij niet mag komen ^^)

Je merkt trouwens dat een kat tijdens de zwangerschap vaak tegen je buik aan wil kruipen. Er is een kans dat de kat dat na de geboorte ook bij de baby wil doen (een soort instinct, heel schattig maar ook erg gevaarlijk)

En dan heb je nog de nageltjes, daar moet je ook op letten. Ook al krabt mijn kat nooit (of bijna nooit), kinderen hebben niet altijd door dat ze pijn doen (aan de staart trekken enzo), en dan kan een kat een schrikreactie hebben

Aan de andere kant zou ik mijn kat nooit verbieden om een kusje of een knuffel aan mijn kind te geven :) maar wel altijd onder toezicht

Uiteindelijk gaat al dat commentaar bij mij het ene oor in en het andere weer uit ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

AZENA, ik geef je eerlijk toe dat ik m'n tijd niet ga verspillen aan het geven van uitleg -

Familie begrijpt het niet altijd, ik heb geleerd om niet over m'n katten te praten - de mentaliteit rondom katten is nog steeds niet veranderd -

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou ja, het zijn vrienden van de familie. Het katje van 5 maanden is geboren toen ik 7,5 maand zwanger was, dus hij weet heel goed dat het babybedje verboden terrein is; hij heeft het trouwens ook nooit geprobeerd om erin te gaan... Hij mag wel in onze slaapkamer komen (mijn zoon slaapt bij ons op de kamer). Ik vind het heel belangrijk dat een kind opgroeit met dieren! Mijn andere katten mogen de slaapkamer niet in en dat weten ze ook. Soms doet de baby een dutje en zitten ze netjes voor de deur, ook al staat die gewoon open.

Ik zou graag wat argumenten willen vinden om het ze uit te leggen. Tegen mij kunnen ze het wel zeggen, dat doet me verder niks, maar als ze dit tegen andere zwangere vrouwen zeggen, wil ik niet dat die hun katten wegdoen.

(Ik was zelf immuun voor toxo, dus voor mij was er geen probleem, mijn kat sliep lekker op mijn buik ^^)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, mijn zoon is inmiddels 14 en ik liet mijn allereerste kat gewoon in de wieg slapen terwijl hij een dutje deed. Hij heeft hem echt niet verstikt, terwijl ik niet eens oplette. Voor mij is dat echt een fabeltje!!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt, over het algemeen zijn mensen die met katten samenwonen immuun voor toxoplasmose. Toen ik klein was hadden we thuis ook katten, maar ik ben niet immuun en tijdens mijn zwangerschap moest ik elke maand bloed laten prikken (het is namelijk gevaarlijk voor de baby als je het oploopt terwijl je zwanger bent).

Trek je niks aan van wat mensen zeggen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Trouwens, behalve als ik er niet ben, heeft m'n kat geen toegang tot de kamer van m'n zoon."

Ik heb me vergist lol, het is "behalve als ik erbij ben, want anders mag m'n kat de kamer van m'n zoon niet in".

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 42

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!