Kat doet zijn behoefte bij de deur

D
Dora_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik vraag jullie om hulp omdat ik echt niet meer weet wat ik met deze situatie aan moet. Een kat uit het appartementencomplex waar ik woon komt regelmatig ('s avonds of 's nachts), zo'n twee tot drie keer per week, zijn behoefte doen vlak voor de deur van mijn appartement. Ik heb geen idee bij welke bewoner hij hoort. Ik heb het al aan een paar buren gevraagd en een briefje bij de ingang van het gebouw opgehangen, maar zonder resultaat. Het is een groot complex en toch komt dit katje helemaal naar mijn voordeur, terwijl ik niet eens op de begane grond woon (ik zit op de derde verdieping) en er een grote tuin bij het gebouw is. Ik snap echt niet wat hem zo aantrekt. Schoonmaken met natuurazijn heeft niks uitgehaald. Trouwens, het is nu best koud buiten ('s avonds ongeveer 3 graden), maar dat lijkt hem niet tegen te houden. Wat raden jullie me aan? Hebben jullie enig idee wat hem precies naar deze plek trekt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Fourmiexuberant4284 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet gewoon een kurk in z'n reet steken

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik vermoed dat er een niet-geholpen poes in de buurt is. Je kat ruikt haar wel, maar weet waarschijnlijk niet precies achter welke deur ze zit. Of misschien is er een andere intacte kater die hem triggert met zijn geur. Misschien kun je je buren op de verdieping hier eens naar vragen?

Anders kun je een krant neerleggen op de plek waar hij het doet. Dat is makkelijk op te ruimen en niet storend voor de buren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vroeg me al af hoe die kat in de gemeenschappelijke ruimtes kwam, maar nu heb ik het antwoord: je voordeur komt direct buiten uit... Dus ik begrijp inderdaad dat je die liever dicht houdt!

Maar dat verandert de zaak, want misschien woont die kat daar helemaal niet... en wie weet is het zelfs een zwerfkat zonder baasje!

Dat plan om de kat te vangen was meer bedoeld om de eigenaar een beetje bang te maken, maar het probleem is dat die er nu niet per se van op de hoogte is dat zijn kat dit doet. Je moet hem dus niet zomaar vangen, want ook al is hij niet gechipt, de kans is groot dat hij toch van iemand is. Je zou er dan een hoop mensen (en de kat zelf) erg ongelukkig mee maken.

Eerlijk gezegd ben ik net zo verbaasd als jij. Als hij het op deze overloop doet en alleen daar, dan moet hij er wel wonen, of in ieder geval in jouw gebouw. Ik kan me niet voorstellen dat een kat van een ander gebouw komt, drie trappen omhoog loopt, alleen om zijn behoefte voor jouw deur te doen en dan weer naar beneden te gaan. (Zelfs de meest absurde verhalen klinken dan nog geloofwaardiger 😎.)

Ik denk dus dat je hem het beste een keer 's avonds op heterdaad kunt proberen te betrappen en hem dan kunt volgen om te zien waar hij woont. Volgens mij is het niet ver weg...

Vertaald Frans
    D
    Dora_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt allemaal dat jullie de tijd hebben genomen om te reageren.

Hier even wat meer informatie.

Dit hele gedoe is eind augustus begonnen. Omdat ik uiteindelijk elke avond met azijn ben gaan spuiten, stopte hij met zijn behoefte doen. Maar sinds kort is hij weer in zijn oude gewoontes vervallen.

Ik had inderdaad aan pesterij kunnen denken. Maar de laatste tijd heeft deze kat een paar keer op dezelfde verdieping gepoept, maar dan verderop, recht voor mijn deur (misschien omdat ik met azijn en peper had gespoten).

Ik heb zelf geen kat. Ik heb ook geen balkon.

Voor vannacht heb ik wat aluminiumfolie vastgeplakt. Vanmorgen vond ik een drol op de trap (vlak bij de deur) en ik zag pootafdrukken in de peper. Het folie hield hem dus wel tegen om dichterbij te komen, maar hij bleef er vlak naast om zijn behoefte te doen. Hij lijkt dus echt aan die plek vast te houden.

Wat die korrels betreft, is dat niet een beetje hetzelfde als de azijn?

Mensen zeggen me dat hij de plek heeft toegeëigend en dat het lastig zal zijn om hem weg te krijgen. Maar ik snap echt niet waarom hij niet gewoon naar de aarde in de tuin gaat.

De enige geur die hem aangetrokken zou kunnen hebben (maar is dat logisch?) is die van een insecticide die ik afgelopen zomer bij de ingang heb gebruikt.

Hoe vang je eigenlijk een kat? Is dat te doen? En de deur open laten is onmogelijk. Het appartement grenst direct aan buiten (buitentrap), en het is niet alleen koud maar ook onveilig.

Als ik jullie reacties zo lees, merk ik dat jullie net zo voor een raadsel staan als ik.

De enige oplossing lijkt dus om elke avond met azijn en peper te spuiten. Maar hoe lang denken jullie dat het gaat duren voordat hij het eindelijk opgeeft?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen probleem Le Bronzé. Je hebt gelijk. Ik had het bereik niet vermeld: zo'n 6 tot 9 meter, afhankelijk van het weer. Het bereik is ongeveer 80 m². Ik kan je bevestigen dat als je het naar buiten richt, je nergens bang voor hoeft te zijn (ik heb zelf 2 poezen die er totaal geen last van hebben, maar ik heb hem op vossen ingesteld en alleen voor 's nachts). Anders is er nog een mengsel van natuurazijn, peper, mosterd en water dat je op het balkon kunt spuiten. Normaal gesproken werkt dat prima als afschrikmiddel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

🤔 Let op, je buren hebben misschien ook wel katten die nergens om gevraagd hebben. Ik weet niet precies wat het bereik is van die ultrasone geluiden, maar in een appartementencomplex kan dat best wel wat onschuldige katten tot last zijn (zoals alle katten eigenlijk 😻)...

Ik zeg dit niet om je tegen te spreken, Toukannie🙄, want ik denk dat sommige mensen dit advies zeker zullen gebruiken om een soortgelijk probleem op een rustige manier op te lossen. Maar ik begreep dat de TS (of de poster, Dora?) op de 3e verdieping van een flat woont, dus ik dacht meteen dat er dan vast ook andere katten zijn dan alleen die ene die voor overlast zorgt!

Ik hoop dat ik je niet beledigd heb met deze opmerking, maar ik dacht er direct aan dat het voor die andere katten misschien onuitstaanbaar is. Al weet ik eigenlijk niet eens wat het bereik van zo'n apparaat is; normaal gesproken gaat het niet door muren of dubbel glas heen, maar je weet het maar nooit...😢

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Zet op je balkon een ultrasone verjager die is ingesteld op geluiden waar katten een hekel aan hebben en richt hem naar buiten. Dan komt hij niet meer terug, en dat zonder hem pijn te doen. Ik gebruik dit zelf ook om vossen te verjagen. Het apparaat heeft 5 verschillende standen voor verschillende dieren en werkt op zonne-energie (kost op Amazon ongeveer 30 €, zoek op 'ultrasone verjager').
    Vertaald Frans
    C
    Coko77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, er zijn ook afweermiddelen in de vorm van een spray.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heb je zelf een kat?

Misschien komt het daar wel door?

Anders kun je van die kattenschrik-korrels kopen, dat kost ongeveer 4 € (die strooi je in bloempotten of borders zodat katten er niet hun behoefte doen). Als je dat een weekje doet, of zelfs korter, went de kat er meestal wel aan om ergens anders heen te gaan.

En als er niemand reageert op je vriendelijke briefjes, maak ze dan wat minder vriendelijk. Geef aan dat als het baasje van de kat niets doet of niet even contact met je opneemt (wat wel zo beleefd zou zijn), je de kat laat vangen omdat je er dan vanuit gaat dat het een zwerver is. Als die kat van iemand is, zal diegene daar waarschijnlijk wel op reageren zonder dat het meteen een conflict wordt, omdat je een redelijk alternatief biedt.

Als de kat van niemand is, kun je hem makkelijk zelf vangen door gewoon je deur open te laten staan (als je thuis bent); hij komt op een gegeven moment vanzelf wel binnen.

Aan de andere kant vind ik het wel echt vreemd dat hij het steeds voor je deur komt doen.

Het doet me een beetje denken aan die Franse film "Scout toujours" met Gérard Jugnot, waarin een groepje kinderen hondendrollen in een krant wikkelt, die voor iemands deur legt, de krant in de fik steekt en dan aanbelt en wegrent. Als die persoon dan naar buiten komt, is zijn eerste reflex om op de krant te stampen om het vuur te doven en dan... PARDON (de drol 💩!).

Heb je vijanden in het complex? Of zijn het misschien gewoon kinderen die een grapje uithalen?

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!