Kat die thuis niet meer wil eten

M
Mesamoursdechats Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisteren had ik al een berichtje geplaatst in de sectie 'je kat begrijpen', maar ik denk dat het hier beter op zijn plek is. Ik schrijf dit echt uit pure wanhoop. Mijn lieverd van 6 jaar heeft last van nierfalen. Dat wisten we al toen we haar adopteerden. De laatste onderzoeken in februari waren goed, dus we dachten dat het allemaal wel los zou lopen met speciale nierbrokjes en regelmatige controles. Maar eind mei merkte ik dat ze naast de kattenbak plaste. Ik heb de dierenarts gebeld en na een bloedonderzoek bleken de waarden gestegen te zijn; ze moest aan het infuus. Woensdagavond mocht ze naar huis en ze was heel lief. Ze at nog niet, maar we dachten dat dat door de ziekenhuisopname kwam. De volgende dag leek ze wel richting haar bakjes te gaan, het ging wel oké. Ik had de dierenarts nog gevraagd of het een probleem was als ik 48 uur weg zou gaan, en ze zei van niet, dat het wel kon. Bij terugkomst op zondag merkte ik dat ze (ze zijn met z'n tweeën) niet veel hadden gegeten. De volgende dag at mijn kleine meid ook bijna niets. De dagen verstreken en ik bleef de kliniek maar bellen. Ze zeiden dat er een medicijn was om haar eetlust op te wekken, Cerenia. Dat heb ik haar gegeven, maar niets hielp. Dinsdag ben ik uit pure wanhoop teruggegaan naar de kliniek omdat ze echt alleen nog maar een heel klein beetje zat te knabbelen. Haar ureum- en creatininewaarden waren geëxplodeerd. De creatinine was van 28 naar 136 gegaan en haar ureum was 2g. Ze moest blijven voor opname. Ik vroeg of ik haar 's avonds mocht bezoeken en aan het infuus is ze weer het schatje waar we zo van houden: aanhalig, kletst honderduit en ze eet!! Van dinsdag tot vrijdag zijn haar waarden gehalveerd en het klinisch onderzoek was goed. We hebben besloten om voortaan 2x per week thuis een infuus te doen en ik was zo gelukkig dat ik haar weer mee naar huis mocht nemen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ook hier is dit niet echt de juiste rubriek, want je kat is hartstikke ziek, ook al lijkt het alsof-ie nog gewoon zijn gangetje gaat zoals elke andere kat.

Katten compenseren ontzettend veel, maar als ze aan hun grens zitten, storten ze ineens in. De situatie verslechtert dan razendsnel en veel baasjes voelen zich schuldig en vragen zich af: "Hoe heb ik dit niet aan zien komen?"

De dierenarts heeft vast iets ingespoten naast de eetlustopwekkende tablet, dat is waarom ze daar wel wat gegeten heeft.

Ik weet zelf niks van nierfalen (IRC), hopelijk kunnen anderen je wat meer steun bieden.

Je kunt weinig doen om de boel weer aan te zwengelen, een kat eet nou eenmaal wanneer hij er zin in heeft; veel sterkte.

Vertaald Frans
    M
    Mesamoursdechats Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Vervolg...) Maar eenmaal thuis weigert ze te eten. Van vrijdag tot maandag heeft ze nauwelijks iets gegeten. Ik ben vanmorgen met haar teruggegaan en ze vertelden me dat er nog maar één oplossing is: sucralfaat (een soort Gaviscon), omdat katten met nierfalen last hebben van maagzuur en zure opispingen. En als ze tegen woensdag nog niet eet, moeten we het gaan hebben over het levenseinde, omdat ze niet meer zelfstandig eet en haar ureumgehalte haar waarschijnlijk tegenhoudt. Maar toen gebeurde er iets onverwachts: in de kliniek eet ze wel haar natvoer... De dierenarts besloot me een blikje mee te geven om te kijken of ze haar eetlust terugkrijgt met dit voer dat extra smakelijk is gemaakt (de a/d voor katten). Thuis bied ik het haar aan, maar ze moet er niets van hebben. Gedurende de dag heeft ze uiteindelijk een klein hapje van het natvoer gegeten. Maar drinken doet ze wel.

Ik had gelezen dat er een medicijn bestaat genaamd Mirtazapine. Ik heb daar net bij de dierenarts om gevraagd en mijn lieverd een kwart tabletje gegeven, maar ik weet niet hoe lang het duurt voordat dit werkt (als het al werkt...). Ik heb het ongeveer een uur geleden gegeven, maar ze ligt nu te slapen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Dat een kat thuis weigert te eten maar in de kliniek wel? Kunnen we hier iets aan veranderen? Ik ben zo ontzettend verdrietig, ze gedraagt zich helemaal niet als een kat die aan het einde van haar leven is. Ze loopt nog rond, gaat het balkon op en blijft nog redelijk fit ondanks dat ze niet eet. Het verbaast me echt, maar hoe krijg ik de boel weer op de rit?? Ik ben de weg kwijt en wanhopig...

Bedankt voor jullie hulp... anders moet ik aan het eind van de week het ergste vrezen, als er geen andere oplossingen meer zijn..

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!