Ik kan het overlijden van mijn kat maar niet verwerken

B
Bocaj Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat van 8 jaar is nu 6 weken geleden overleden en ik kom er maar niet overheen. Ik huil nog elke dag en blijf maar malen over mijn schuldgevoel. Ook al weet ik dat je het verleden niet kunt veranderen, ik ben constant scenario's aan het bedenken waarin ik hem had kunnen redden.

Ik had hem al vanaf dat hij een kitten was en het is de eerste en enige kat die ik zelf heb geadopteerd. Hij heeft zijn hele leven lang de ene na de andere kwaal en ongelukjes gehad, waardoor hij vaker bij de dierenarts is geweest dan alle katten van mijn ouders bij elkaar.

Drie jaar geleden bracht ik hem naar de dierenarts omdat hij veel was afgevallen. Ze deed een bloedonderzoek en stelde de diagnose auto-immuun hemolytische anemie vast. Hij kreeg cortison (prednison) voorgeschreven. De behandeling sloeg goed aan, hij kwam snel weer aan en was weer fit, maar zodra we stopten met de cortison kreeg hij een terugval, dus bleven we de medicatie geven.

Omdat we wisten dat langdurig gebruik van cortison gevaarlijk kan zijn, probeerden we de dosis wel zo laag mogelijk te houden. Zo ging het drie jaar lang goed. We brachten hem elk jaar naar de dierenarts voor zijn inentingen en omdat zij geen specifieke controles uitvoerde, stelde ik daar verder geen vragen bij.

Deze zomer, de dag voor ons vertrek op vakantie, merkte ik dat hij heel vaak probeerde te plassen of dat hij verstopt zat, dat wist ik niet zeker. Ik besprak het met de dierenarts die me vroeg om wat urine op te vangen en een afspraak maakte voor de volgende dag. We stelden onze vakantie dus twee dagen uit en ik bracht hem naar de afspraak. Uit het onderzoek bleek dat hij een urineweginfectie had, met bloed en kristallen in de urine en een erg opgezette blaas. Bij het wegen zag ik dat hij heel mager was en ik begon mezelf te verwijten dat ik dat niet eerder had gezien. De dierenarts gaf hem een injectie met ontstekingsremmers, een pijnstiller en nog iets waarvan ik de reden niet meer weet. Ze schreef een krampwerend middel voor (werkzame stof: phloroglucinol), verhoogde de dosis cortison en gaf speciaal voer mee om de kristallen op te lossen.

Ik heb mijn kat tot de volgende avond bij me gehouden en hem laten eten. Ik zag geen verbetering, maar ik dacht dat het tijd nodig had om te gaan werken. Daarna heb ik hem zoals gepland bij vrienden achtergelaten die normaal gesproken op hem passen, met zijn medicijnen en het speciale voer.

Ik vroeg regelmatig hoe het ging en blijkbaar at en dronk hij gewoon, al bleef hij heel vaak kleine beetjes plassen. Ik maakte me een beetje zorgen, maar deed niets.

Maar na een week bracht mijn vriendin hem naar de spoedkliniek (mijn eigen dierenarts kon hem blijkbaar niet ontvangen) omdat hij niet meer op zijn pootjes kon staan.

Daar ontdekten ze een steen (calciumoxalaat, dus niet oplosbaar) die de urinebuis blokkeerde. Die moesten ze terug de blaas in duwen. Mijn kat was in een comateuze toestand. Ze vroegen me of ze alles op alles moesten zetten en ik zei ja. Ze probeerden hem te stabiliseren met een urinekatheter en een infuus.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb nooit op een forum durven schrijven, maar ik moet even mijn hart luchten. Ik ben mijn kleine schat nog geen twee maanden geleden verloren, ze was pas 7 jaar oud. Ze was pas vijf jaar bij mij; ik had haar als tweejarige geadopteerd uit het asiel. Ze had een chronische darmaandoening wat leidde tot gewichtsverlies, diarree en geen eetlust... als ze een aanval kreeg, gingen we naar de dierenarts voor een injectie met cortison en een behandeling van een paar weken. In november hebben we nog een echo laten maken om uit te sluiten dat het een tumor was. De uitslag was geen tumor, maar wel een darmontsteking. En toen kwam die bewuste maand februari waarin ze stopte met eten, zelfs de dingen waar ze dol op was. Ik heb die zaterdag mijn dierenarts gebeld; hij vroeg me om het in de gaten te houden en als het niet beter ging maandag langs te komen... wat ik ook heb gedaan. Maandag kreeg ze de gebruikelijke behandeling plus een voedingssupplement dat ik haar elke dag moest geven (15 spuitjes per dag) in afwachting tot ze weer zelf zou eten... de dagen gingen voorbij maar ze at nog steeds niets. We hebben toen vrijdag besloten naar de spoedkliniek te gaan. Omdat haar toestand niet kritiek was, werd ze zaterdag overgeplaatst naar de afdeling interne geneeskunde. We kregen updates van de arts... ze was aan het knuffelen met de dierenartsen, wat ons geruststelde... maandagochtend was ze stabiel... maar 's avonds belde de spoed dat ze een ademstilstand had en vroegen ze of ik haar wilde laten reanimeren 😔 Ik smeekte of ik haar nog mocht zien om afscheid te nemen. Toen we aankwamen was ze onderkoeld en lag ze overal aan de slangetjes en het zuurstof. We hebben de moeilijkste beslissing ooit moeten nemen... sindsdien ben ik kapot van verdriet. Ik huil de hele tijd. Ze was mijn alles, mijn kindje, en ik kan aan niets anders denken. Ik voel me zo schuldig en blijf die laatste momenten van die laatste week maar herbeleven... ik praat er niet veel over met anderen, want 'het is maar een kat', zoals sommigen dat zo mooi kunnen zeggen... maar nee, ze was niet zomaar een kat... ik ben zo ontzettend verdrietig en verloren... ze was mijn kleine schaduw, ze was altijd bij me... haar niet meer zien of haar aanwezigheid niet meer voelen is extreem pijnlijk en moeilijk om mee te leven... ik wil het uitschreeuwen, ik heb nergens meer zin in. Ik zorg nu voor mijn tweede kat, die ook mijn alles is en vast ook heel verdrietig is.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Veel sterkte voor jullie. Liefs.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is echt zwaar, je was er ontzettend aan gehecht (ik ben de mijne na 15 jaar verloren en ik denk er nog steeds aan, ook al heb ik inmiddels nieuwe katten). Maar je hebt alles voor hem gedaan: de dierenarts, de voorgeschreven zorg... hij had al zoveel ziektes terwijl hij nog zo jong was. Dat is hard, maar het is nu eenmaal zo; sommigen zijn waarschijnlijk wat kwetsbaarder dan anderen.

Heb nergens spijt van en voel je ook niet schuldig, zijn lichaampje was al te zwak om nog meer behandelingen te kunnen verdragen.

Veel sterkte, hij zal voor altijd in je hart en herinnering blijven. Hij heeft een heel mooi leven bij je gehad.

Vertaald Frans
    T
    Tiphlup Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Dit is de eerste keer dat ik op een forum schrijf of zoiets intiems op internet deel, maar het lezen van jullie verhalen heeft me aangemoedigd om hetzelfde te doen.

Mijn kleine meisje is nu 3 dagen geleden overleden... ik kan het nog steeds niet bevatten. Wat me zoveel pijn doet, is dat ze nog geen 2 jaar oud was en dat ik haar door corona al meer dan een jaar niet had gezien... terwijl ze als mijn kindje was. Nee, ze wás mijn kind.

Ik heb haar moederziel alleen gevonden op een parkeerplaats in Spanje toen ze nog geen maand oud was. We hadden een ontzettend sterke band en ik heb haar mee naar huis genomen. Ik woon aan de Côte d’Azur, maar omdat mijn andere katten haar totaal niet accepteerden, moest ik haar voor de lockdown naar mijn grootouders brengen. Ze is vrijdag aangereden en sindsdien weet ik niet hoe ik dit moet verwerken. Ik voel me zo schuldig dat ik haar daar heb "achtergelaten", ik vind het zo ontzettend oneerlijk. Ze was het dierbaarste dat ik had en ik kan mezelf niet eens troosten met de gedachte dat ze een mooi leven heeft gehad.

Bedankt voor het lezen. Ik denk aan alle katten die jullie ook zijn verloren en aan ieder van jullie, en ik hoop dat het vandaag weer wat beter met je gaat.

Vertaald Frans
    G
    Goumette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In een paar jaar tijd ben ik onze drie katten verloren: mijn Goum van ruim 18 jaar oud, mijn Goumette van 16,5 jaar en mijn Lilou die nog maar 2,5 jaar was. Op 5 april is dat drie jaar geleden. Ik had haar geadopteerd na het overlijden van mijn Goumette. In juli 2017 hebben we ook ons geliefde hondje verloren, zij was ook al ruim 17 jaar oud! Ik weet dat ze een goed leven hebben gehad en dat ze gelukkig waren, maar ondanks dat mis ik ze stuk voor stuk elke dag. Het zijn niet zomaar dieren; het zijn levende wezens van wie je met heel je hart houdt en ze verliezen is echt een enorm groot verdriet. Elke keer is het weer een drama...! De dood van mijn Lilou kwam echt aan als een mokerslag omdat ze nog zo jong was en aan een genetische aandoening leed. Ik denk er nog elke dag aan en ik moet er nog steeds vaak om huilen!... Ik weet dat we de komende jaren even geen huisdieren zullen hebben en ik geef eerlijk toe dat ik dat best lastig vind!... Zodra we weer terug zijn nemen we weer een kat en een hond, die dan heerlijk bij ons in huis kunnen wonen...

Eén ding is zeker: de tijd overwint uiteindelijk alles, want de tijd is de meester van alles!

Vertaald Frans
    N
    Natou972 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb net een van mijn katten verloren. Ze was de moeder van drie andere katten die ik heb.

Ze was 7 jaar oud en niets wees erop dat ze zou gaan overlijden.

Ze voelde zich goed en van de ene op de andere dag was dat ineens voorbij.

Ze gaf over en kon niet meer op haar pootjes staan.

We hebben haar naar de dierenarts gebracht, die een zeer ernstige bloedarmoede vaststelde, waarschijnlijk door een vergiftiging.

Maar ik geloof het niet, want Caramel kwam ons appartement niet uit en ze had nooit vergiftigd kunnen worden door een product omdat we heel voorzichtig zijn. We konden de onderzoeken niet verder uitbreiden omdat we op een eiland wonen en de klinieken daar beperkte mogelijkheden hebben voor analyses.

De dierenarts heeft alles geprobeerd. Hij heeft ons tot het einde begeleid, maar tevergeefs. Infuus, sondevoeding, röntgenfoto's, echo, FIV/kattenaids (je weet maar nooit). Niets! Ze bleef maar futloos. Dit duurde 5 dagen. Caramel heeft gevochten, maar uiteindelijk heeft de dood haar meegenomen.

We hebben het er heel erg moeilijk mee en zitten met ontzettend veel vragen.

Net als jij voelen we ons schuldig, omdat we ons afvragen of we haar per ongeluk vergiftigd hebben, of ze wel echt in orde was. Misschien hebben we niet gemerkt dat haar conditie achteruitging of dat ze afviel. We weten niet eens waaraan onze kat is overleden. Het is verschrikkelijk! We huilen aan één stuk door.

Dus, ik begrijp je helemaal.

Ik houd mezelf voor dat tijd alle wonden heelt.

Vertaald Frans
    L
    Lunita14 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, het komt wel goed, we moeten elkaar steunen. Ik kan het nog niet opbrengen om naar de kleintjes te gaan kijken die me worden aangeboden, omdat mijn lieverd nog zo aanwezig is. 4 weken en 4 dagen💔💔💔😭😭😕 Sterkte, hoe oud was ze?

Vertaald Frans
    L
    Lauramiott Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb vandaag ook net mijn Lola verloren en het is echt een drama voor me, mijn hele wereld stort in. Als ik jullie berichten zo lees, zie ik dat ik niet de enige ben die zo'n enorm gemis en ook spijt voelt. Ik heb nog wel heel snel gehandeld, maar het stond blijkbaar al vast. Dit is een pijn die me nog wel een tijdje zal bijblijven 😢💔😭

Vertaald Frans
    L
    Lunita14 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kleintje is op 16 oktober 2020 heel plotseling overleden, hij was pas 5 jaar oud. Ik ben onvertroostbaar en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om zijn spulletjes weg te doen... Een vriendin neemt me dinsdag mee om naar kittens te gaan kijken, maar ik denk dat het nog te vroeg is... maar mijn hart en mijn ziel voelen zo leeg zonder mijn lieverd... mijn *** wat mis ik hem en dat 'nooit meer dit, nooit meer dat' vreet me van binnen op... mijn kleintje, ik hou van je 💔💔💔😭😭😭

Vertaald Frans
    J
    Jo2b Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond allemaal. Zelf ben ik mijn kleine Gustave verloren. Hij was een kat die mij in 2016 uitkoos, toen hij nog geen twee maanden oud was. Hij was ontzettend slim; ik heb hem verschillende woorden geleerd. Hij volgde me overal. Telkens als ik naar mijn werk ging, keek hij me aan met een blik van: "Nee, niet weggaan"... We waren onafscheidelijk, echt altijd samen. Hij was een beetje als het kind dat ik niet heb. Ik heb ontzettend veel herinneringen aan hem, foto's en video's; hij was heel gelukkig en ik ook. Mijn grootste angst was altijd dat hij aangereden zou worden of vergiftigd... Maar dat hij zou worden neergeschoten door een buurman die vlakbij woont, daar had ik echt nooit bij stilgestaan. Hij is gewond nog helemaal naar huis gekomen om bij me te zijn. Het is nu anderhalve maand geleden en ik denk er de hele tijd aan en huil elke dag. Ik zit zelf ook in een depressie. Ik wil hem zo graag weer zien en horen, lekker tegen hem aan kruipen, elke ochtend om 6 uur gewekt worden om hem zijn natvoer te geven... Kortom, ik begrijp jullie allemaal, maar helaas begrijpen maar weinig mensen ons. Ik denk dat er misschien gewoon heel veel tijd voor nodig is...

Vertaald Frans
    Bourges18
    Bourges18 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik lees jullie verhalen en ik moet ervan huilen. Ik heb mijn lieve schat van een kat op 16 juli 2019 moeten laten inslapen. Hij was 14 jaar en leed aan chronisch nierfalen. Sinds begin juni en na verschillende ritjes naar de dierenarts en behandelingen aan het infuus, at hij bijna niets meer en op het laatst verstopte hij zich. Met pijn in mijn hart heb ik toen de beslissing genomen om hem niet langer te laten lijden. Het is nu bijna 6 maanden geleden; ik ben in een depressie geraakt en heb daar medicijnen voor gehad, maar ik kom er maar niet bovenop. Het lukt me gewoon niet. Ik huil de hele dag en ik kan niet over hem praten zonder in tranen uit te barsten. Ik doe niets meer van de dingen die ik vroeger graag deed; hij was altijd bij me en ik mis hem elk moment van de dag. Ik onderneem niets meer, heb nergens meer zin in. Ik wil hem gewoon terug. Ik kan er met niemand over praten, want "het is maar een kat en je moet maar weer eens verder gaan". De feestdagen zonder hem waren heel zwaar. Ik zie geen uitweg uit mijn verdriet en het gemis dat me zo verscheurt. Ik heb wel twee andere katten waar ik zielsveel van hou, maar het is niet hetzelfde. We waren onafscheidelijk, hij volgde me overal en "praatte" tegen me. Ik zit vast op 16 juli 2019 en ik kom geen stap verder.

Ik begrijp jullie verdriet.

Heel veel sterkte voor iedereen.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!