Ik heb mijn eigen kat overreden

Enicia
Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Een jaar geleden heb ik mijn eigen kat overreden en ik voel me daar vandaag de dag nog steeds schuldig over. Ik ben op zoek naar verhalen van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten.

Pablo kwam uit een asiel waar ik als vrijwilliger werk. Ik heb hem 15 jaar gehad en hij was 17 op de dag dat hij overleed. Het was zo'n lieve kat, een echte goedzak en heel aanhankelijk. Hij liep altijd met onze kinderen mee naar school en dan moesten wij hard gaan rennen om hem af te schudden, zodat hij niet overreden zou worden... De buren keken ons dan vol ongeloof aan en zeiden: "Zijn jullie weer te laat voor school?" Ik heb nooit durven zeggen dat ik eigenlijk de kat probeerde af te schudden...

Pablo had de nare gewoonte om tussen de auto's door te glippen en ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak hij wel niet bijna voor onze ogen werd overreden. Maar ik had nooit gedacht dat ík degene zou zijn die hem zou overrijden... Toen ik de auto uit de garage reed, glipte hij naar buiten terwijl ik dacht dat hij lekker lag te slapen. Hij kwam onder mijn wielen terecht... Toen ik uitstapte zag ik de verslagen blikken van de buren die het hadden zien gebeuren. Ze keken onder mijn auto en schudden hun hoofd, toen begreep ik het. Ik had niets gezien, niets gevoeld... Mijn kat lag daar op de grond te sterven in een plas bloed, hij was nog niet dood. De kinderen gilden: "Nee, niet Pablo!"... En ik huilde op dat moment niet eens, ik was in shock en bleef maar herhalen dat het een nachtmerrie was... dat het niet kon... maar het was echt waar. Nog steeds vraag ik me af waarom mij zo'n beproeving is opgelegd, terwijl ik zo zielsveel van dieren hou...

Als je een dier verliest, voel je je vaak schuldig over de keuze voor euthanasie, maar daarna denk je weer aan de mooie momenten... Als ik nu aan Pablo denk, zie ik alleen nog maar het ongeluk en de beelden van mijn bebloede kat voor me... Heftige beelden die soms in een cirkeltje in mijn hoofd blijven rondgaan.

Voor de mensen die ook zoiets hebben meegemaakt: hoe hebben jullie dit een plekje gegeven zodat je er minder aan denkt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

65 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Enicia
    Rapporteren

Ik vind het echt heel erg voor je, wat ontzettend verdrietig. Mijn kat was ook al heel oud en kwam bijna nooit meer buiten. Op een dag stond ik op een rommelmarkt, maar er was niemand, dus besloot ik rond 13:00 uur te vertrekken om van de sneeuw te gaan genieten en te gaan skiën. Achteraf had ik beter op die markt kunnen blijven staan, dan was mijn kat er misschien nog wel geweest... Het ergste is dat ik een week van tevoren al een heel sterk voorgevoel had, maar ik dacht dat het over de rommelmarkt ging. Mijn man zag dat ik me zo rot voelde en zei: "Ga dan niet als je zo'n slecht voorgevoel hebt." Maar ik ben toch gegaan. Toen ik de auto de garage uitreed, glipte de kat het huis uit naar buiten. Terwijl ik aan het manoeuvreren was, is hij tussen de voor- en achterwielen gekomen. Ik heb niks gevoeld.... De beelden zijn hartverscheurend, die bloedvlekken in de witte sneeuw... gelukkig zijn die beelden met de tijd langzaam wat vager geworden.... Uiteindelijk besefte ik dat ik er niet verantwoordelijk voor was, ook al neem ik het mezelf nog steeds kwalijk. Ik wilde niet dat mijn Pablo voor niets was gestorven... Dus ben ik weer vrijwilligerswerk gaan doen in het asiel, bij de honden dit keer, en dat heeft me heel goed gedaan. Twee jaar geleden hebben we besloten om een oude hond van 10 jaar te adopteren. Hij heeft me weer wat geluk gebracht, ook al weet ik dat ik hem door zijn hoge leeftijd al vrij snel weer gedag zal moeten zeggen. Ik weet hoe zwaar deze beproeving is, geef jezelf de tijd en bedenk dat je niet de enige bent die dit heeft meegemaakt. Veel sterkte.....

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo,

Terwijl ik op internet zocht of iemand hetzelfde trieste verhaal had meegemaakt als ik net heb meegemaakt, stuitte ik op jouw post.

Afgelopen donderdag kwam ik zoals elke avond thuis, en elke keer komt mijn kleine zwarte poes, Pita, vanuit de tuin aangerend om de auto te begroeten die ze hoort aankomen.

Ik rijd heel langzaam door het hek en ze volgt me tot aan de ingang van de kelderdeur. Zoals altijd loop ik naar beneden om de schuifdeur te openen, waarbij ik heel goed oplet dat ze er niet tegelijkertijd doorheen glipt (want dat gebeurt weleens). Maar dit keer niet — ze bleef bij de auto rondhangen.

Ik stap weer in en neem zoals altijd de voorzorgsmaatregel om even gas te geven zonder te rijden, om haar te laten weten dat ik de auto ga inrijden, en dan begin ik heel langzaam te rijden.

Ik voelde iets onder de auto, een kiezelsteen of iets anders, een fractie van een seconde. Eenmaal met de auto achterin de garage zei ik tegen mezelf dat ik even moest gaan kijken wat dat kon zijn.

En toen zag ik mijn arme Pita op haar zij liggen, haar achterpoten die heen en weer bewogen (stuiptrekkingen), maar geen gemiauw, niets — behalve dat ik op dat moment begreep dat er iets onherstelbaars was gebeurd. Ik was over haar hoofd gereden. Een oog was uit de kom en haar mondje stond half open.

Na een seconde of dertig was het voorbij. Mijn Pita was er niet meer. Zij die elke avond me opwachtte, me overal volgde, naast me kwam zitten als ik in de tuin bezig was, en iedereen die op bezoek kwam knuffelde — ze was de verpersoonlijking van warmte en liefde. Ik hield zo veel van haar, net als van haar zusje dat al 4 maanden vermist was.

Pita was nog maar anderhalf jaar oud.

Sinds donderdag ben ik niet meer thuisgekomen. Die beelden spoken door mijn hoofd, ik verteer mezelf van schuldgevoel en probeer te begrijpen waarom ze op de lijn van een wiel stond en niet naast de auto zoals ze altijd deed.

Ik was voorzichtig, altijd heel rustig, voor alle zekerheid — en zelfs dat was niet genoeg.

Ze is diezelfde avond begraven, en de volgende dag heb ik haar spulletjes opgeruimd en alles weggeborgen.

Het is verschrikkelijk. Ik heb dit prachtige kleine poesje gedood terwijl ze gewoon blij was dat ik thuiskwam.

Hoe kom je hier ooit van terug?

Een neef van me en zijn vrouw hadden me deze twee poesjes gegeven omdat ze zagen hoe ongelukkig ik was na een breuk. Ze hebben me zonder het te weten precies de warmte en liefde gegeven die ik nodig had om er weer bovenop te komen.

5 maanden geleden heb ik iemand nieuw ontmoet, en in diezelfde 5 maanden heb ik allebei mijn lieverdjes verloren — Pita en Mali.

En bij jou, hoe is het gebeurd?

Bedankt dat je luistert.

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Hoi, nou, ik had echt niet verwacht dat er vandaag weer op dit bericht gereageerd zou worden. Ik kwam er toevallig weer op terecht toen ik zocht of regenwater goed is voor honden en zo belandde ik bij dit bericht waarin een jonge vrouw vol verdriet vertelde dat ze haar kitten verdronken in de regenton had gevonden... Sinds ik helaas mijn eigen kat heb overreden, besef ik dat dit vaker gebeurt dan je denkt. Ik weet als geen ander hoe je je in dit soort situaties voelt. Gelukkig is ons geheugen selectief en vervagen de ergste beelden langzaam. Vergeten doe je het zeker niet, maar de tijd verzacht de heftige beelden wel. Het enige is dat ik tot op de dag van vandaag bijna gestopt ben met te veel aan hem te denken of naar zijn grafje achter in de tuin te gaan. Hoewel ik me er nog steeds een beetje schuldig over voel dat het zo is, doet het me gewoon nog steeds te veel pijn. Ik hoop dat het me op een dag lukt om weer de goede herinneringen te zien en de slechte te wissen, maar zover ben ik nog niet. Ik heb wel andere dieren gehad, maar door de schok lukt het me nog steeds niet om alleen de goede herinneringen vast te houden. Toch gaat het inmiddels wel wat beter. Veel sterkte aan iedereen die hetzelfde heeft meegemaakt als ik, het was maar een stom ongeluk waar je niets aan kon doen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn vader heeft ook zijn eigen kat overreden in dezelfde situatie (behalve dat zijn kat 2-3 dagen later is overleden), maar uiteindelijk besefte hij dat hij dit natuurlijk nooit had gewild en dat het gewoon een ongeluk was....

Wees blij dat je kat 17 jaar is geworden, mijn Groseille is al met een jaar of 3-4 overreden..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond Enicia,

Stop met jezelf de schuld te geven, je hield ontzettend veel van je kat. Je hebt het niet gezien, het is niet jouw schuld.

Wat daarna gebeurde: je was in shock en hebt gedaan wat jij en de mensen om je heen op dat moment het beste vonden, en dat zo snel mogelijk.

Niemand weet hoe hij of zij in zo'n situatie zou reageren.

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Enicia,

Wat moet ik zeggen, mij is precies hetzelfde overkomen...

Afgelopen donderdag, de dag na mijn verjaardag, pakte ik de auto om naar m'n werk te gaan. Ik deed het hek open, reed achteruit mijn tuin uit en toen de auto eenmaal buiten stond, stapte ik uit om het hek dicht te doen... en daar zag ik mijn kleine zwarte poesje voor mijn ogen liggen sterven in de tuin....

Ik gilde en schreeuwde het uit van de pijn, schuldgevoel en verdriet.... Het ergste is dat ik haar helemaal niet heb gevoeld en ik heb nooit de reflex om onder de auto te kijken, omdat ze altijd weg liep zodra ik het hek openmaakte... Hetzelfde hier: een uitpuilend oog, overal bloed... het zijn beelden waar ik misselijk van word, ik heb er nachtmerries van en ik voel me nu hartstikke ellendig als ik de tuin in ga...

Deze poes had ik van de straat gered, ze was toen amper 2 maanden oud en was aan het verhongeren.... ze accepteerde me meteen als haar baasje en ze is nooit weggelopen... We waren tegelijkertijd zwanger en ze was nog meer een huismus geworden sinds ik mijn dochter heb... ze was pas 3 jaar oud, mijn arme schat. Ik hoop dat het opschrijven me tenminste een beetje helpt, want ik heb het er heel erg moeilijk mee. We hebben haar zoon uit het nestje gehouden; hij is nogal een zwerver, maar in drie dagen tijd hebben we hem elke dag gezien, wat zeldzaam is. Hij snuffelt onder de auto, zoekt haar tussen de bamboe... mijn hart breekt.

Mensen kunnen wel zeggen dat het maar een kat is, maar haar verlies door mijn schuld blijft me achtervolgen....

Ik hoop dat de tijd de wonden een beetje zal helen....

Hoi,

Wat je overkomt is echt vreselijk, ik leef ontzettend met je mee en ik hoop dat je dit een plekje kunt geven...

Als er nog eens iemand tegen je zegt dat het "maar een kat" is, dan is dit een voorbeeld van wat je kunt antwoorden:

"Je hebt gelijk, het is maar een kat. Het is maar een trouwe metgezel die al jaren bij me woont en me gezelschap houdt, het is maar een gezinslid van wie ik hou en die ik elke dag om me heen had, die ik van een wisse dood heb gered en waar ik elke dag voor zorgde. Het is maar een wezen waar ik net zo veel om geef als om mijn dochter, en zelfs meer dan om een hoop mensen", en vergeet dan vooral die sarcastische toon niet...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Enicia,

Wat moet ik zeggen, mij is precies hetzelfde overkomen...

Afgelopen donderdag, de dag na mijn verjaardag, pakte ik de auto om naar mijn werk te gaan. Ik deed het hek open, reed achteruit de tuin uit en toen de auto eenmaal buiten stond, stapte ik uit om het hek dicht te doen... en daar zag ik mijn kleine zwarte poesje voor mijn ogen sterven in mijn eigen tuin....

Ik gilde het uit van de pijn, het schuldgevoel en het verdriet.... Het ergste is dat ik helemaal niets heb gevoeld en ik nooit de reflex heb om onder de auto te kijken, omdat ze altijd wegrende zodra ik het hek openmaakte... Ook hier: een uitpuilend oog, overal bloed... het zijn beelden waar ik doodziek van word. Ik heb er nachtmerries van en ik voel me nu vreselijk als ik de tuin in ga...

Dit poesje had ik van de straat gehaald toen ze amper twee maanden oud was en van de honger dreigde te sterven.... ze adopteerde mij meteen en is nooit weggelopen... we waren tegelijkertijd zwanger en ze was nog meer een huismus geworden sinds ik mijn dochtertje heb... ze was pas 3 jaar, mijn arme meissie. Ik hoop dat het een beetje helpt om dit op te schrijven, want ik heb het er echt heel zwaar mee. We hebben haar zoon uit het nestje gehouden; hij is normaal nogal een zwerver, maar de afgelopen drie dagen hebben we hem elke dag gezien, wat heel zeldzaam is. Hij snuffelt onder de auto, zoekt haar tussen de bamboe... mijn hart breekt.

Al zeggen mensen nog zo vaak dat het maar een kat is, haar verlies door mijn eigen schuld blijft me achtervolgen....

Ik hoop dat de tijd de wonden een beetje zal helen....

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Hoi tintine, ik vind het heel erg voor je en ik begrijp als geen ander hoe je je voelt. Ik weet niet waarom, maar ik had ineens de behoefte om weer eens naar mijn eigen post te kijken en toen zag ik dat jij een maand geleden hetzelfde drama hebt meegemaakt als ik. Mijn kat is inmiddels al 2 jaar overleden; ik zal het nooit vergeten en ik zie die heftige beelden nog steeds voor me, maar ze komen gelukkig steeds minder vaak terug, meestal alleen nog rond de gedenkdata. Het was niet jouw schuld, het was gewoon een stom ongeluk... Heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, drie maanden geleden kwam er een kitten mijn tuin in en daarna ook mijn huis. Hij was wild en werd niet echt geaccepteerd door mijn andere vier katten. Het was een verwilderd beestje dat erg bang was voor mensen. Door veel geduld en stukjes kip heb ik hem tam gekregen. Na anderhalve maand lagen we samen te knuffelen op de bank. Hij keek me zo liefdevol en zacht aan. Echt een schatje. De anderen accepteerden hem uiteindelijk ook. Hij kwam mijn tuin nooit meer uit. Op 27 december '16 was hij buiten aan het spelen met twee anderen. Normaal gesproken kijk ik altijd onder de auto en zoek ik ze in de tuin, maar dit keer heb ik daar niet bij nagedacht. Ik reed langzaam achteruit. Ik voelde dat het wat zwaarder ging dan normaal om over de drempel te komen, maar ik zette door. Toen zag ik mijn kleintje wegrennen en een meter verderop in de garage bij het kattenluik neervallen. Zijn oogje lag eruit en het bloed spoot wel anderhalve meter weg. Ik neem het mezelf zo kwalijk, ik heb een einde aan zijn leven gemaakt terwijl dat nog zo mooi had kunnen zijn. Hij vertrouwde me en ik heb hem gedood. Het doet zo'n pijn en ik schaam me. Ik zie de scène de hele dag voor me en ik zeg tegen mezelf dat ik had moeten kijken voordat ik in de auto stapte. We missen hem allemaal. De andere vier zijn naar hem op zoek. Ik heb een levend wezen gedood, mijn kleine maatje, ik voel me een slecht mens.
    Vertaald Frans
  • 40 reacties van 65

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!