Hoi,
Een jaar geleden heb ik mijn eigen kat overreden en ik voel me daar vandaag de dag nog steeds schuldig over. Ik ben op zoek naar verhalen van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten.
Pablo kwam uit een asiel waar ik als vrijwilliger werk. Ik heb hem 15 jaar gehad en hij was 17 op de dag dat hij overleed. Het was zo'n lieve kat, een echte goedzak en heel aanhankelijk. Hij liep altijd met onze kinderen mee naar school en dan moesten wij hard gaan rennen om hem af te schudden, zodat hij niet overreden zou worden... De buren keken ons dan vol ongeloof aan en zeiden: "Zijn jullie weer te laat voor school?" Ik heb nooit durven zeggen dat ik eigenlijk de kat probeerde af te schudden...
Pablo had de nare gewoonte om tussen de auto's door te glippen en ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak hij wel niet bijna voor onze ogen werd overreden. Maar ik had nooit gedacht dat ík degene zou zijn die hem zou overrijden... Toen ik de auto uit de garage reed, glipte hij naar buiten terwijl ik dacht dat hij lekker lag te slapen. Hij kwam onder mijn wielen terecht... Toen ik uitstapte zag ik de verslagen blikken van de buren die het hadden zien gebeuren. Ze keken onder mijn auto en schudden hun hoofd, toen begreep ik het. Ik had niets gezien, niets gevoeld... Mijn kat lag daar op de grond te sterven in een plas bloed, hij was nog niet dood. De kinderen gilden: "Nee, niet Pablo!"... En ik huilde op dat moment niet eens, ik was in shock en bleef maar herhalen dat het een nachtmerrie was... dat het niet kon... maar het was echt waar. Nog steeds vraag ik me af waarom mij zo'n beproeving is opgelegd, terwijl ik zo zielsveel van dieren hou...
Als je een dier verliest, voel je je vaak schuldig over de keuze voor euthanasie, maar daarna denk je weer aan de mooie momenten... Als ik nu aan Pablo denk, zie ik alleen nog maar het ongeluk en de beelden van mijn bebloede kat voor me... Heftige beelden die soms in een cirkeltje in mijn hoofd blijven rondgaan.
Voor de mensen die ook zoiets hebben meegemaakt: hoe hebben jullie dit een plekje gegeven zodat je er minder aan denkt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.