Ik heb mijn eigen kat overreden

Enicia
Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Een jaar geleden heb ik mijn eigen kat overreden en ik voel me daar vandaag de dag nog steeds schuldig over. Ik ben op zoek naar verhalen van mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten.

Pablo kwam uit een asiel waar ik als vrijwilliger werk. Ik heb hem 15 jaar gehad en hij was 17 op de dag dat hij overleed. Het was zo'n lieve kat, een echte goedzak en heel aanhankelijk. Hij liep altijd met onze kinderen mee naar school en dan moesten wij hard gaan rennen om hem af te schudden, zodat hij niet overreden zou worden... De buren keken ons dan vol ongeloof aan en zeiden: "Zijn jullie weer te laat voor school?" Ik heb nooit durven zeggen dat ik eigenlijk de kat probeerde af te schudden...

Pablo had de nare gewoonte om tussen de auto's door te glippen en ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak hij wel niet bijna voor onze ogen werd overreden. Maar ik had nooit gedacht dat ík degene zou zijn die hem zou overrijden... Toen ik de auto uit de garage reed, glipte hij naar buiten terwijl ik dacht dat hij lekker lag te slapen. Hij kwam onder mijn wielen terecht... Toen ik uitstapte zag ik de verslagen blikken van de buren die het hadden zien gebeuren. Ze keken onder mijn auto en schudden hun hoofd, toen begreep ik het. Ik had niets gezien, niets gevoeld... Mijn kat lag daar op de grond te sterven in een plas bloed, hij was nog niet dood. De kinderen gilden: "Nee, niet Pablo!"... En ik huilde op dat moment niet eens, ik was in shock en bleef maar herhalen dat het een nachtmerrie was... dat het niet kon... maar het was echt waar. Nog steeds vraag ik me af waarom mij zo'n beproeving is opgelegd, terwijl ik zo zielsveel van dieren hou...

Als je een dier verliest, voel je je vaak schuldig over de keuze voor euthanasie, maar daarna denk je weer aan de mooie momenten... Als ik nu aan Pablo denk, zie ik alleen nog maar het ongeluk en de beelden van mijn bebloede kat voor me... Heftige beelden die soms in een cirkeltje in mijn hoofd blijven rondgaan.

Voor de mensen die ook zoiets hebben meegemaakt: hoe hebben jullie dit een plekje gegeven zodat je er minder aan denkt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

65 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Gibbs Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb deze vreselijke situatie meegemaakt op de dag voor mijn verjaardag. Toen ik met de auto wegreed om naar mijn werk te gaan, heb ik mijn kat overreden. Ik zag hem helemaal niet in mijn spiegels, niks. Normaal gesproken neem ik altijd afscheid van mijn honden en katten, maar mijn kat lag nu rustig te slapen. Als ik mijn auto start, maak ik altijd wat lawaai en laat ik de motor even ronken, maar helaas was dat niet genoeg en heb ik mijn eigen kat gedood. Hij was niet meteen dood, ik heb hem nog naar de dierenarts gebracht. Ik voel me zo ontzettend schuldig. Mensen kunnen wel zeggen dat het niet jouw schuld is, maar dat is het juist wel. Het is vreselijk, ik kan er maar niet mee ophouden te denken aan hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Vertaald Frans
    M
    Mamiemarie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat ik de pijn van zo'n situatie wel begrijp; die cocktail van schuldgevoelens en de beelden die in je hoofd blijven zitten. Hoe gaat het vandaag met je? Mijn zoon is vorige week precies hetzelfde overkomen en het is echt een drama, het lijkt bijna wel op jouw verhaal. 

Ik denk dat je moet proberen jezelf te vergeven, ondanks het feit dat er niemand echt schuldig is; het zijn gewoon tragische ongelukken.

Ik wens je het allerbeste voor de toekomst, met de mooie herinneringen en weer andere dieren om van te houden.

Vertaald Frans
    A
    Ambrem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, 

mij is net hetzelfde overkomen. Eergisteravond heb ik mijn schatje Moustache van 17 jaar overreden. Ik reed achteruit mijn parkeerplek uit, sneller dan normaal, toen ik een soort gebonk onder mijn auto hoorde. Ik dacht nog ironisch dat ik vast iets kapot had gemaakt, totdat ik opkeek en mijn kat krijsend op de grond zag liggen kronkelen van de pijn. Mijn grootste angst werd werkelijkheid voor mijn eigen ogen. Ik geloof niet dat ik ooit zo hard heb gegild.

Mijn moeder begreep niet wat ik door mijn gegil heen riep, ik moest echt heel erg mijn best doen om verstaanbaar te zeggen: "IK HEB MOUSTACHE OVERREDEN".

Toen we de spoedarts belden, stelden ze ons meteen gerust: geen bloed in de bek en geen open wonden, dat is een goed teken.

We hebben Moustache toen op een plank gelegd om hem mee te nemen, omdat we hem niet konden optillen door de pijn; hij kon zijn achterlijf niet meer bewegen.

Bij de spoedafdeling aangekomen zeiden ze dat ze een röntgenfoto en een echo moesten maken om te zien wat er inwendig aan de hand was.

Na de foto kwam de dierenarts ons vertellen dat zijn bekken gebroken was en dat hij ondanks de pijnstillers veel leed. Ze zei dat de kans dat de operatie zou slagen heel klein was vanwege zijn leeftijd en dat we hem beter konden laten inslapen (ik was vergeten te zeggen dat hij bijna 18 was). Zijn heldere blik, ondanks de pijn, doet me nog steeds twijfelen over de verschrikkelijke beslissing die ik heb genomen. Hij was weliswaar oud, maar hij was sterk; ik weet zeker dat hij die operatie te boven zou zijn gekomen.

Vandaag neem ik het mezelf zo kwalijk dat ik die beslissing heb genomen. Het enige dat me een beetje troost, is dat hij nu geen pijn meer heeft.

Ik krijg dat geluid en het beeld van mijn lieverd die daar lag te kronkelen van de pijn maar niet uit mijn hoofd, ik ben bang om weer in de auto te stappen.

Net als in de meeste berichten die ik heb gelezen, had Moustache een speciale aantrekkingskracht tot auto's en IK WIST DAT, maar die dag heb ik niet gecheckt of hij in de buurt was omdat ik dacht dat hij binnen was. Ik was me aan het klaarmaken om naar een feestje te gaan, terwijl ik dat eigenlijk nooit doe. Terwijl ik me klaarmaakte, keek hij me zoals altijd aan, wachtend op een knuffel, die ik hem door mijn gehaast niet heb gegeven. Ik heb hem alleen snel even geaaid. Dat is misschien de reden dat hij me is gevolgd toen hij me de tuin in zag gaan.

Het is algemeen bekend in mijn familie dat ik Moustache zijn favoriete persoon was en natuurlijk hield ik zielsveel van die kat, meer dan velen kunnen begrijpen. Daarom neem ik het mezelf zo kwalijk, hij moet er niets van hebben begrepen.

Hij kwam bij ons in de familie de week nadat hij was geboren, nu 17 jaar geleden. Ik ben 22, dus mijn hele bewuste leven is hij aan mijn zijde geweest, hij is er al langer dan mijn zusje. Hij was zo veel meer dan alleen mijn kat. Toen ik klein was en mijn ouders me alleen lieten, toen ik het moeilijk had op school, toen jongens mijn hart braken, hij was er altijd. Hij was degene die me door de moeilijke fasen van mijn leven hielp. Hij stelde me gerust, maakte me rustig en troostte me.

Ik voel me zo schuldig, ik krijg dat geluid maar niet uit mijn hoofd, het achtervolgt me.

Hij was oud en had verschillende kwaaltjes, ik bereidde me wel voor op dit moment, maar ik had nooit verwacht dat ík degene zou zijn die een einde aan zijn leven zou maken. Ik heb hem zo vaak op het nippertje van de weg geplukt voordat hij overreden zou worden.

Hij was ziek maar begon juist weer een beetje op te krabbelen, hij jaagde weer en speelde weer, het was echt nog niet zijn tijd. Hij was zo sterk.

Ik hoopte dat ik mezelf op een dag zou kunnen vergeven en dat ik dit geluid en dit gevoel zou kunnen vergeten, maar nu ik jullie verhalen lees, maak ik me eerlijk gezegd zorgen.

Vertaald Frans
    Sabrinad59
    Sabrinad59 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Mij is vanochtend om 09:00 uur precies hetzelfde overkomen. Ik reed de auto de garage uit om de kinderen naar school te brengen en ik was nog maar net buiten of ik voelde dat ik ergens overheen reed.

Ik ben uitgestapt om te kijken en zag mijn Tigrou in een plas bloed liggen; zijn ogen lagen uit hun kassen en hij was enorm aan het trillen 😭. Dat beeld staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. Hij was pas 7 maanden oud en ik heb geen idee waar hij zo ineens vandaan kwam.

Het is echt een enorme schok.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is misschien gemeen, maar ik heb wel gelijk: als er op de kat was gelet, was dit ongeluk nooit gebeurd, punt uit!

Zou jij het forum niet verlaten? 

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wie de eerste steen werpt, moet er wel heel zeker van zijn dat je zelf nooit een fout hebt gemaakt in je leven, pas maar op...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het klinkt misschien gemeen, maar ik heb wel gewoon gelijk: als er op de kat was gelet, was dit ongeluk nooit gebeurd. Punt uit!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Karobaro,

Het is altijd lastig om op dit soort berichten te reageren. Het was jouw taak om de poes en haar veiligheid in de gaten te houden, niet die van een kind. Een verhuizing brengt enorme stress met zich mee, voor mensen maar ook zeker voor katten. Natuurlijk heb je dit niet gewild en gaat het om een tragisch ongeluk. Ik twijfel er geen moment aan dat jij en je dochter hier veel verdriet van hebben. Wat gebeurd is, is gebeurd. Het enige wat je nu nog kunt doen is hiervan leren voor de toekomst. Bij een verhuizing moet je echt ontzettend goed op je katten letten en op het risico dat ze in paniek raken, want dat risico is heel reëel. Veel sterkte, de poes lijdt niet meer en ze heeft niet eens de tijd gehad om te beseffen wat er precies gebeurde. 

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Deze reactie van @Melib0o is even gemeen als dom.

(Om in haar lijn van redeneren te blijven: het gaat haar echt geen geluk brengen om op deze manier te oordelen over het leed van anderen...)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik snap echt niet waarom mensen zo lopen te zeiken. Houd je katten gewoon binnen, verdomme, dan gebeuren dit soort ongelukken niet! Je verdrievoudigt de levensverwachting van je kat door hem binnen te houden! En dan die ander die nog een keer over zijn kat heen reed om hem af te maken! Echt schandalig, ik verlaat dit forum want van dit soort dingen lezen draait mijn maag echt om. Wat een waardeloze mensheid. Ik hoop dat karma jullie nog te pakken krijgt!  Ciao

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 65

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!