Ik heb er spijt van dat ik een kat heb geadopteerd

C
Coupsble Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo

Ik heb net een kat geadopteerd bij het asiel.

Ik heb er maandenlang over nagedacht, met twijfels, want:

- ik heb met katten gewoond bij mijn ouders en daarna in een relatie. Ik ben er niet bijzonder aan gehecht, maar ik zorgde er wel goed voor.

- ik woon op dit moment in een appartement zonder buitenruimte, samen met mijn dochter van 6 jaar.

Als alleenstaande moeder voel ik me schuldig over de scheiding ten opzichte van mijn dochter en het feit dat ze een enig kind is, enzovoort.

Dat heeft me ertoe gebracht te denken dat ik een kat zou nemen, voor haar.

Ik heb haar lang gezegd dat we zouden wachten tot we een huis hadden om een kat te nemen. Maar een huis vinden is niet makkelijk. Dus heb ik mezelf uiteindelijk ervan overtuigd niet te wachten op dat huis...

We zijn zaterdag naar het asiel gegaan, en zondag om een katje van 8 jaar te adopteren.

Dit katje is mooi, rustig en knuffelig. Ze is netjes. Ze is gisteren, maandag, keurig alleen gebleven. Maar… ik zit sindsdien vol angst en somberheid. Want ik weet dat het een vergissing is. We wonen in een niet zo groot appartement, met beperkte toegang tot ramen.

Ik ben vooral heel precies. Ik kan slechte geuren niet uitstaan. Ik vind het niet fijn dat een kat op de bedden gaat liggen, of zelfs op de bank, vanwege de geuren. Ik hou ook niet van alles wat ik in onze kleine leefruimte moet zetten om de kat te stimuleren (speelgoed, krabpalen).

Ik probeer mezelf te kalmeren: voor het katje, voor mijn dochter... Maar ik weet heel goed dat ik dit gevoel niet zal overwinnen. Het besef dat ik een fout heb gemaakt, dat ik onverantwoordelijk was door er niet verder over na te denken.

Ik heb deze kat genomen om mijn dochter blij te maken, om haar een vriendinnetje te geven, om mezelf op de een of andere manier minder schuldig te voelen, om haar te geven wat veel van haar vriendjes hebben (een dier, bij gebrek aan een huis, een gezinsleven). Maar een kleine leefruimte delen met een kat gaat me boven mijn krachten. Het maakt me gespannen.

Bovendien voel ik me er nu al schuldig over dat de kat minstens 10 uur per dag alleen is... Iedereen zegt dat het niet erg is (het asiel ook), maar diep van binnen geloof ik er zelf niet in.

Kortom, ik heb een beoordelingsfout gemaakt. Ik ben te egoïstisch en te precies om een kat te hebben in een appartement. En waarschijnlijk ook te egoïstisch om het voor mijn dochter te doen.

Ik wilde haar blij maken... en heb uiteindelijk veel schade aangericht.

Tot op welk punt moet ik het katje houden uit schuldgevoel tegenover haar of tegenover mijn dochter...?

Ik denk erover haar terug te brengen naar het asiel. Ik word er ziek van.

Ik weet niet zo goed wat ik verwacht van dit bericht. Waarschijnlijk meningen, ook al weet ik dat ze streng zullen zijn.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Rapporteren

Een zieke kat in de steek laten… echt walgelijk

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We wisten ook niet wat de reden was waarom Bertrand was achtergelaten... misschien zijn nierfalen? Of was hij verdwaald? (Die kat is trouwens overleden)

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ja, dat is inderdaad vreemd.

Zeker omdat ze al gesteriliseerd was toen ze gevonden werd en niet gewond was. Ze is ook niet bang, dus ze lijkt me op het eerste gezicht niet mishandeld.

Ze heeft FIV. Misschien is dat de reden...

Of ze is misschien gewoon verdwaald.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ze is echt super aanhankelijk, dat is waar

Het lukt haar om mijn constante drang naar perfectie te doorbreken

Je zou je bijna afvragen of ze me niet een lesje aan het leren is: wat is er nou echt belangrijker? De tederheid of een brandschone woonkamer…

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hihihi... bij ons eten de katten gewoon op tafel en liggen de brokjes echt overal. We geven ze daar ook hun natvoer, en ze slapen en spelen bij ons in bed. De katten hebben onze gasten nog nooit lastiggevallen, zelfs de allergische mensen of hondenliefhebbers gaan uiteindelijk overstag: Chatouille laat altijd haar kontje zien, en Min **, die een beetje wantrouwig is naar vreemden, laat ondanks dat toch zijn buikje zien... Bertrand was juist doodsbang voor onbekenden en vluchtte echt weg. Eén keer ging Chatouille bij iemand op schoot zitten die allergisch was voor katten en zij ging ook overstag; eerst wilde ze haar niet aanraken, maar uiteindelijk begon ze haar toch te aaien. *Te verleidelijk*. Je poesje ziet er supervriendelijk uit, je vraagt je echt af hoe het kan dat ze is achtergelaten...

Vertaald Frans
    Meleinalem
    Meleinalem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

O mijn ***, wat ziet dit poesje er onwijs schattig uit! Ik snap echt heel goed dat je voor haar bent gevallen!

Er zijn een hoop katten die het vreselijk vinden om te worden opgepakt. Maar dat ze dat bij jou nu al toelaat, is echt heel bijzonder. Aan zo’n katje raak je echt razendsnel gehecht!

Als je eenmaal gek op haar bent, denk ik dat je die rondslingerende kattenharen in je appartement zo voor lief neemt. En ja, je moet wel echt iets regelen waar ze haar nagels aan kan scherpen, zeker als ze niet naar buiten gaat. In een appartement kun je eigenlijk niet zonder krabpaal. Kortom, gewoon een plekje voor haarzelf waar ze kan spelen, klimmen en krabben. Katten kunnen zichzelf uiteindelijk best goed vermaken als je ze maar wat te doen geeft (anders gaan ze zich juist op je meubels uitleven).

Bij mij heeft mijn kat ook weleens wat kapotgemaakt (stoelen), maar ik hield zoveel van m’n beestje dat die meubels me echt een stuk minder konden schelen.

Wat die gasten betreft: tenzij ze echt niet van dieren houden, begrijpt iedereen wel dat het niet altijd spik en span is als er een dier in huis woont.

Ik hoop in ieder geval dat dit poezeltje ergens heel gelukkig wordt, waar dat ook mag zijn!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Een foto van het poesje in kwestie

Ik heb haar afgelopen zondag geadopteerd, dus ik geef mezelf tot uiterlijk zondag de tijd om de knoop door te hakken

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Echt enorm bedankt voor al jullie reacties, er zit veel waarheid in. Ik ben het er helemaal mee eens dat ik snel de knoop moet doorhakken, zowel voor het welzijn van het poesje als voor mijn dochter. Ik geef mezelf tot uiterlijk het einde van de week.

Jullie hebben op één punt zeker gelijk: het is echt een schat van een kat.

Ik vind het trouwens heerlijk om haar even lekker op te pakken en te knuffelen.

Mijn reactie lijkt me dan ook nogal overdreven, ware het niet dat haar aanwezigheid bepaalde angsten heeft aangewakkerd (het gevoel dat het me allemaal boven de pet gaat, dat het me niet lukt om een betere woning te vinden of te bieden, enz.).

Dit beestje brengt heel wat in me teweeg. Ik besef nu dat het om veel meer gaat dan alleen het huishouden of een te klein appartement.

De angst dat mijn huis niet goed genoeg of schoon genoeg is voor visite, dat soort dingen...

Het is ook goed mogelijk dat ik me zo op de nadelen focus uit angst voor de binding of uit angst voor ruimtegebrek (ik heb er nog steeds moeite mee dat ik geen echt huis of gezinsleven meer heb, en ik kan het co-ouderschap nog steeds niet echt accepteren... enz.).

Ik dacht dat ik al verder was in mijn proces... de komende dagen zullen me helpen om alles op een rijtje te zetten en een beslissing te nemen.

Nogmaals oprecht bedankt voor jullie fijne en lieve berichten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zegt dat je jezelf te egoïstisch vindt om een kat in huis te hebben, maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet. Ik vind het juist heel realistisch van je.

Ik heb een dochter die dol is op dieren, maar dan wel bij anderen. Ze zoekt niet echt het contact op met mijn katten, al vindt ze ze wel leuk. Ze is een enorme poetsfreak; wat je schrijft doet me echt aan haar denken. Ik weet dat ze nooit dieren zal nemen, dat heeft ze me zelf ook verteld. Eerlijk gezegd geef ik haar groot gelijk, want ik weet dat zo'n dier dan niet echt gelukkig zou zijn, ook al zou het absoluut niet worden mishandeld. Voor haar zou het een enorme belasting zijn en ik weet zeker dat ze er spijt van zou krijgen. Mijn kleindochter heeft een tijdje aan haar kop gezeurd voor een hondje, maar ik heb het haar afgeraden. Ik weet gewoon dat ze daar niet het type voor is. Ik heb veel liever iemand die zich daar bewust van is, dan iemand die zomaar een dier in huis haalt en er vervolgens niet goed voor zorgt of het dier niet de aandacht geeft die het verdient.

Jullie hebben heel verschillende meningen en dat maakt het er niet makkelijker op, maar voel je vooral niet schuldig. Je dacht dat het kon en je hebt je best gedaan voor je dochter. Dat is juist helemaal niet egoïstisch. Maar als je merkt dat dit je leven — dat waarschijnlijk al behoorlijk op z'n kop staat — nog verder overhoop gaat halen, doe jezelf dat dan niet aan.

Vertaald Frans
    P
    Picatsou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je hem of haar pas kort geleden geadopteerd? Mijn moeder en broer wilden graag een kat adopteren, maar ik was er zelf tegen omdat ik zeker wist dat ik degene zou zijn die er uiteindelijk voor moest zorgen (en ja hoor, dat is natuurlijk ook gebeurd) en het was de eerste keer dat ik een kat had. In het begin, de eerste paar weken, was ik echt een beetje van m'n stuk door haar aanwezigheid. Maar nu zou ik haar voor geen goud meer weg willen doen, ze hoort nu echt helemaal bij de familie.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!