Ik heb er spijt van dat ik een kat heb geadopteerd

C
Coupsble Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo

Ik heb net een kat geadopteerd bij het asiel.

Ik heb er maandenlang over nagedacht, met twijfels, want:

- ik heb met katten gewoond bij mijn ouders en daarna in een relatie. Ik ben er niet bijzonder aan gehecht, maar ik zorgde er wel goed voor.

- ik woon op dit moment in een appartement zonder buitenruimte, samen met mijn dochter van 6 jaar.

Als alleenstaande moeder voel ik me schuldig over de scheiding ten opzichte van mijn dochter en het feit dat ze een enig kind is, enzovoort.

Dat heeft me ertoe gebracht te denken dat ik een kat zou nemen, voor haar.

Ik heb haar lang gezegd dat we zouden wachten tot we een huis hadden om een kat te nemen. Maar een huis vinden is niet makkelijk. Dus heb ik mezelf uiteindelijk ervan overtuigd niet te wachten op dat huis...

We zijn zaterdag naar het asiel gegaan, en zondag om een katje van 8 jaar te adopteren.

Dit katje is mooi, rustig en knuffelig. Ze is netjes. Ze is gisteren, maandag, keurig alleen gebleven. Maar… ik zit sindsdien vol angst en somberheid. Want ik weet dat het een vergissing is. We wonen in een niet zo groot appartement, met beperkte toegang tot ramen.

Ik ben vooral heel precies. Ik kan slechte geuren niet uitstaan. Ik vind het niet fijn dat een kat op de bedden gaat liggen, of zelfs op de bank, vanwege de geuren. Ik hou ook niet van alles wat ik in onze kleine leefruimte moet zetten om de kat te stimuleren (speelgoed, krabpalen).

Ik probeer mezelf te kalmeren: voor het katje, voor mijn dochter... Maar ik weet heel goed dat ik dit gevoel niet zal overwinnen. Het besef dat ik een fout heb gemaakt, dat ik onverantwoordelijk was door er niet verder over na te denken.

Ik heb deze kat genomen om mijn dochter blij te maken, om haar een vriendinnetje te geven, om mezelf op de een of andere manier minder schuldig te voelen, om haar te geven wat veel van haar vriendjes hebben (een dier, bij gebrek aan een huis, een gezinsleven). Maar een kleine leefruimte delen met een kat gaat me boven mijn krachten. Het maakt me gespannen.

Bovendien voel ik me er nu al schuldig over dat de kat minstens 10 uur per dag alleen is... Iedereen zegt dat het niet erg is (het asiel ook), maar diep van binnen geloof ik er zelf niet in.

Kortom, ik heb een beoordelingsfout gemaakt. Ik ben te egoïstisch en te precies om een kat te hebben in een appartement. En waarschijnlijk ook te egoïstisch om het voor mijn dochter te doen.

Ik wilde haar blij maken... en heb uiteindelijk veel schade aangericht.

Tot op welk punt moet ik het katje houden uit schuldgevoel tegenover haar of tegenover mijn dochter...?

Ik denk erover haar terug te brengen naar het asiel. Ik word er ziek van.

Ik weet niet zo goed wat ik verwacht van dit bericht. Waarschijnlijk meningen, ook al weet ik dat ze streng zullen zijn.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Rapporteren

@Ulalie: ja, ze heeft vanaf vandaag een nieuw huisje en we gaan het vast goed kunnen vinden samen.

Vandaag werk ik thuis en ik vind het fijn om haar om me heen te hebben.

Ik had nooit gedacht dat ik mezelf zoveel existentiële vragen zou stellen bij haar komst 😅, maar dat laat waarschijnlijk wel zien dat ik echt weer wat rust nodig heb.

Net als Bigoudie.

Een mooie ontmoeting waar ik in een paar dagen al best veel van heb geleerd 😌

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@ Yume: dat is precies wat ik ook denk... ik maak me veel te druk en leg mezelf onwijs veel druk op om alles onder controle te houden, inclusief het huishouden...

Deze pluizenbol gaat me nog wel leren om een beetje los te laten en te genieten in plaats van me overal zo druk over te maken

Vertaald Frans
    Soil
    Soil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wauw.

Ik vond dit echt een geweldig topic :D

Ik ben zo blij dat jullie er samen uit zijn gekomen en dat jullie je hart hebben laten spreken.

Heel veel succes verder met z'n drietjes :)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een schatje is dat meiske, ze ziet er echt op haar gemak uit bij jullie en is al flink verwend. Ik vind haar naam Bigoudie echt geweldig, het is super schattig en het past heel goed bij haar.

Het zou zomaar kunnen dat ze bij een ouder iemand heeft gewoond, omdat ze zo zen is. Ik heb zelf ook een oudere kat geadopteerd die van iemand kwam die naar een verzorgingstehuis ging. Hij is ook zo'n schatje. Die familie heeft de katten toen naar een stichting gebracht, maar er zijn mensen die er hun hand niet voor omdraaien om ze gewoon op straat te zetten, met de gedachte dat een kat zichzelf wel redt. En als er iemand overlijdt, houden ze de erfenis wel, maar de dieren worden buiten gezet.

In ieder geval heeft ze een nieuw huisje gevonden en ik ben echt super blij voor haar en voor jullie.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Bedankt voor deze mooie adoptie en ik weet zeker dat het helemaal goed komt. Gezien de liefde die je hem nu al geeft, worden de ongemakken die bij een huisdier horen al snel bijzaak. Misschien zorgt het er zelfs voor dat je wat minder een poetsfanaat wordt en er wat relaxter onder bent (maar word niet zo'n rommelkont als ik).

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@meleinalem: Ik ben het helemaal met je eens. Het verbaast me echt dat ze is achtergelaten als je naar haar gedrag kijkt.

Er is me alleen verteld dat de opvang haar in januari naar het asiel heeft gebracht.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik wilde jullie echt even bedanken

Bigoudie heeft een tweede kans gekregen omdat ik naar het asiel ben gegaan, maar ook omdat jullie me zo goed hebben geadviseerd, gerustgesteld en begeleid bij deze adoptie.

Jullie hebben ons echt enorm geholpen, bedankt 🙏

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Ze heet Bigoudie.

Mijn dochter en ik hebben haar naam gehouden omdat die zo schattig is; het hoort bij haar verleden en ze luistert er ook echt al heel goed naar.

Dag 4

Mijn dochter en ik hebben vanmiddag veel tijd met haar kunnen doorbrengen.

Echt een 'hond-kat'... ik heb dit nog nooit eerder bij andere katten meegemaakt.

Ze is zo ontzettend rustig... (Behalve als je per ongeluk haar buik aanraakt. Ze is onlangs gesteriliseerd en daar heeft ze blijkbaar een trauma aan overgehouden, want ze bijt dan echt hard door. Tot bloedens toe...

Dus we moeten daar heel voorzichtig mee zijn en haar angst respecteren.)

Voor de rest gaat alles goed. We raken steeds meer op elkaar ingespeeld 😊

Ze is inderdaad flink verwend, want ik had zelf al wat spullen gekocht, maar een vriendin heeft me ook van alles gegeven, waaronder een krabpaal.

Op dit moment is mijn bankje bij het zonnige raam haar favoriete plekje 😊

Vertaald Frans
    Meleinalem
    Meleinalem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had al eens gehoord van die regel van één kattenbak per kat plus één, maar ik wist niet eens dat twee bakken voor één kat ook worden aangeraden.

Mijn kat heeft het nooit buiten die ene bak gedaan, zelfs niet als ik er even niet was.

Tegen het einde van haar leven had ik een extra grote kattenbak gekocht (eigenlijk bedoeld voor Maine Coons trouwens), want ik vond dat ze in een standaardmaat niet echt lekker zat en met de jaren ging het soms mis (dan ging het er weleens naast). Die grote bak loste het probleem op. En ze vond het nog geweldig ook om er als een gek in te graven!

De katten van mijn moeder zijn daarentegen heel veeleisend: zodra de bak vies is moet je hem schoonmaken, anders doen ze hun behoefte ernaast of, nog erger, op haar bed...

Ik denk dat het echt per kat verschilt.

Ik vind het heel ontroerend om te lezen dat je deze poes uiteindelijk toch wilt houden. Het raakt me echt omdat je dit beestje echt een tweede kans geeft.

Dat ze komt als je haar roept verbaast me niks: die van mij deed dat ook. Ze moet al een goede band hebben gehad met haar vorige eigenaar, maar het verbaast me dat de poes haar baasje is kwijtgeraakt als ze zo sociaal is (is ze echt gedumpt? Of is ze verdwaald en had de eigenaar niet de moeite genomen om haar te laten registreren met een chip of tatoeage? Of is de eigenaar misschien overleden?).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi weer!

Fijn om te zien dat je instelling een beetje is veranderd. Dit dametje is nu al gek op je en ze lijkt me supermakkelijk in de omgang.

Persoonlijk pleit ik altijd voor één kattenbak per kat plus één extra. Gedragsdeskundigen hameren hier echt op. Ook al heeft een kat alleen vaak genoeg aan één bak, mits deze lekker groot is, geen kap heeft en altijd goed schoon wordt gehouden (elke week de bak met bleek schoonmaken en tussendoor de behoeftes er meteen uitscheppen). Ik gebruik zelf van die plastic opbergboxen die je bij bijna elke grotere winkel wel kunt vinden. Die zijn een stuk groter dan standaard kattenbakken en door de hoge rand voorkom je dat er overal kattengrit op de vloer ligt.

Ik heb zelf drie katten op een appartement en nog nooit problemen gehad met onzindelijkheid. Ik ben er echt van overtuigd dat een goed beheer van de kattenbakken het verschil maakt. Behalve natuurlijk als er sprake is van medische problemen aan de urinewegen; door de pijn van een blaasontsteking gaan ze vaak buiten de bak plassen. Maar ik klop het af, mijn drie katten hebben daar tot nu toe gelukkig geen last van gehad.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!