Ik heb er spijt van dat ik een kat heb geadopteerd

C
Coupsble Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo

Ik heb net een kat geadopteerd bij het asiel.

Ik heb er maandenlang over nagedacht, met twijfels, want:

- ik heb met katten gewoond bij mijn ouders en daarna in een relatie. Ik ben er niet bijzonder aan gehecht, maar ik zorgde er wel goed voor.

- ik woon op dit moment in een appartement zonder buitenruimte, samen met mijn dochter van 6 jaar.

Als alleenstaande moeder voel ik me schuldig over de scheiding ten opzichte van mijn dochter en het feit dat ze een enig kind is, enzovoort.

Dat heeft me ertoe gebracht te denken dat ik een kat zou nemen, voor haar.

Ik heb haar lang gezegd dat we zouden wachten tot we een huis hadden om een kat te nemen. Maar een huis vinden is niet makkelijk. Dus heb ik mezelf uiteindelijk ervan overtuigd niet te wachten op dat huis...

We zijn zaterdag naar het asiel gegaan, en zondag om een katje van 8 jaar te adopteren.

Dit katje is mooi, rustig en knuffelig. Ze is netjes. Ze is gisteren, maandag, keurig alleen gebleven. Maar… ik zit sindsdien vol angst en somberheid. Want ik weet dat het een vergissing is. We wonen in een niet zo groot appartement, met beperkte toegang tot ramen.

Ik ben vooral heel precies. Ik kan slechte geuren niet uitstaan. Ik vind het niet fijn dat een kat op de bedden gaat liggen, of zelfs op de bank, vanwege de geuren. Ik hou ook niet van alles wat ik in onze kleine leefruimte moet zetten om de kat te stimuleren (speelgoed, krabpalen).

Ik probeer mezelf te kalmeren: voor het katje, voor mijn dochter... Maar ik weet heel goed dat ik dit gevoel niet zal overwinnen. Het besef dat ik een fout heb gemaakt, dat ik onverantwoordelijk was door er niet verder over na te denken.

Ik heb deze kat genomen om mijn dochter blij te maken, om haar een vriendinnetje te geven, om mezelf op de een of andere manier minder schuldig te voelen, om haar te geven wat veel van haar vriendjes hebben (een dier, bij gebrek aan een huis, een gezinsleven). Maar een kleine leefruimte delen met een kat gaat me boven mijn krachten. Het maakt me gespannen.

Bovendien voel ik me er nu al schuldig over dat de kat minstens 10 uur per dag alleen is... Iedereen zegt dat het niet erg is (het asiel ook), maar diep van binnen geloof ik er zelf niet in.

Kortom, ik heb een beoordelingsfout gemaakt. Ik ben te egoïstisch en te precies om een kat te hebben in een appartement. En waarschijnlijk ook te egoïstisch om het voor mijn dochter te doen.

Ik wilde haar blij maken... en heb uiteindelijk veel schade aangericht.

Tot op welk punt moet ik het katje houden uit schuldgevoel tegenover haar of tegenover mijn dochter...?

Ik denk erover haar terug te brengen naar het asiel. Ik word er ziek van.

Ik weet niet zo goed wat ik verwacht van dit bericht. Waarschijnlijk meningen, ook al weet ik dat ze streng zullen zijn.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens de laatste berichten is ze hartstikke blij dat ze het een kans heeft gegeven om haar te houden. Ik heb het topic gevolgd zonder te reageren en ik ben zelf ook echt blij met hoe het gelopen is.

Vertaald Frans
    Saramlnre
    Saramlnre Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik denk dat je dit poesje beter terug kunt brengen naar het asiel. Je zegt het zelf al: je voelt je niet prettig bij het idee van de geurtjes, de haren enzo, en een kat maakt nu eenmaal rommel, dat is een feit. Je lijkt ook niet echt een kattenmens te zijn. Breng haar terug; dat is beter dan haar houden zonder haar liefde te geven en haar ongelukkig te maken. Arm beestje. Het siert je dat je dit eerlijk toegeeft. Sterkte.
    Vertaald Frans
    Meleinalem
    Meleinalem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een ontzettend mooi verhaal.

De keren dat ik de afgelopen tijd thuiswerkte, wilde mijn poesje echt altijd bij me op schoot. Ik herinner me nog dat ik een paar maanden geleden een online mondeling examen had voor mijn diploma en mijn kat midden in mijn presentatie begon te gillen omdat ze wilde dat ik haar oppakte en knuffelde haha...

Ik mis mijn kat echt enorm.

Het is echt een aanwezigheid in huis en naarmate ze ouder worden, krijgt hun karakter echt steeds meer vorm.

Ik hoop dat haar virus latent blijft, ze ziet er echt uit als een schatje!

Vertaald Frans
    Meleinalem
    Meleinalem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een ontzettend mooi verhaal.

De keren dat ik de afgelopen tijd thuiswerkte, wilde mijn poesje echt altijd bij me op schoot. Ik herinner me nog dat ik een paar maanden geleden een online mondeling examen had voor mijn diploma en mijn kat midden in mijn presentatie begon te gillen omdat ze wilde dat ik haar oppakte en knuffelde haha...

Ik mis mijn kat echt enorm.

Het is echt een aanwezigheid in huis en naarmate ze ouder worden, krijgt hun karakter echt steeds meer vorm.

Ik hoop dat haar virus latent blijft, ze ziet er echt uit als een schatje!

Vertaald Frans
    C
    Coupsble Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@ ulalie bedankt 🙏

@bluecat : dank je 🙏. Ja, Bigoudie heeft me echt geraakt doordat ze zo rustig bleef, zo aanhankelijk en zo verlangend naar liefde.

Ze is echt ongelooflijk... ik heb echt geluk

Ik ben het met je eens: een angstig begin van een prachtig verhaal

Ik wens je een fijne avond (met Bigoudie slapend op mijn schoot) 🥰

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ook heel blij dat dit verhaal met z'n drietjes verdergaat...

👌

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een prachtig verhaal, die adoptie. Het begon met angst en schuldgevoelens van jouw kant, maar Bigoudi is er heel rustig en sociaal onder gebleven. Katten leren ons elke dag lessen, als je ze maar goed observeert. Je hebt het echt getroffen, en ZIJ OOK, bij een baasje dat vragen stelt en kritisch naar zichzelf durft te kijken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We stellen ons allemaal weleens existentiële vragen en zelfs na meerdere katten vraag je je elke keer weer de juiste dingen af (of de verkeerde natuurlijk). Dat is de normaalste zaak van de wereld; mensen die dat niet doen, komen vast voor verrassingen te staan. Je boft maar echt met zo'n lief poesje, ze lijkt wel voor je gemaakt. Als ik eraan denk dat ze zomaar lafhartig is achtergelaten, die arme schat... mensen zijn echt harteloos en hebben geen idee wat ze missen met zulke lieve beestjes die ons zoveel van zichzelf geven.

Ik wens haar een lang en gelukkig leven toe met jou en je dochtertje.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!