Hoi allemaal,
Mijn kat is vandaag overleden en ik voel me echt ontzettend schuldig. We hadden haar een paar maanden geleden overgenomen van een vriendin, die haar zelf op straat had gevonden. Ze was al heel oud, graatmager en had tumoren. De tumoren waren behandeld en ze kwam weer wat aan. Toen ik haar adopteerde, begon ze echter haar tanden te verliezen en weer af te vallen. We zijn toen overgegaan op meerdere keren per dag natvoer, terwijl ze daarvoor de hele dag brokjes kreeg en maar één keer per dag natvoer. Ze deed in huis veel dingen die niet mochten, maar omdat dat altijd al zo was, maakte ik me geen zorgen. Ze waste zichzelf niet meer en deed haar behoefte constant buiten de kattenbak. Dat irriteerde me enorm, maar ik strafte haar nooit omdat ik haar nooit op heterdaad betrapte.
Vanochtend, toen ik naar beneden kwam en zag dat ze voor de zoveelste keer op de bank had geplast, werd ik heel boos. Ik snauwde tegen haar — zonder te schreeuwen natuurlijk — en ik schoof haar aan de kant om naar boven te gaan. Geen begroeting, geen knuffel, helemaal niets. Een uur later had ze een doorzichtige vloeistof overgegeven en lag ze ernaast op de grond. Ze lag wel vaker op de grond, maar ik zag meteen dat het mis was. Toen ik dichterbij kwam, begreep ik het. Ik aaide haar en ze was al helemaal stijf en ademde niet meer.
Toen ik in haar oude voerbakje keek (ik was pas een paar dagen geleden van bakje gewisseld), zag ik overal wormen. Toen ik later haar waterbakje schoonmaakte, vond ik daar ook wormen in (het bakje had een vorm waardoor ik het water niet helemaal goed kon zien, maar het werd regelmatig ververst en er zat een drinkfles bovenop zodat het water vers bleef). Ik snap er niets van, ik zag nooit wormen in haar ontlasting en ze gaf ook niet over. De dierenarts had me een ontwormingsmiddel gegeven, maar zei dat het totaal niet dringend was, dus ik had het al twee weken laten liggen. Ik ben er kapot van. Ik ben bang dat ik mijn kat, van wie ik zielsveel hield, heb verwaarloosd en de laatste dingen die ik tegen haar heb gezegd en gedaan zijn vreselijk. Ik maakte haar voerbakje ook niet elke dag schoon, ik zal het mezelf nooit vergeven... Denken jullie dat het door de wormen kan komen? Wetende dat er de vorige keren dat ik in haar bakje keek natuurlijk niets te zien was, anders had ik direct wel iets gedaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties.