hoi @manonche ,
Ik zal je mijn ervaring vertellen, hopelijk heb je er wat aan:
Voor mij is het zeker normaal. Ik heb zelf ook mijn kat van 16 verloren, van wie ik zielsveel hield (samen met mijn twee andere dieren), terwijl ze niet eens een knuffelkont was ofzo. Ze kwam alleen even mijn kamer in om twee minuutjes rond te snuffelen en ging dan weer weg. Ze sliep nooit op mijn bed of wat dan ook, het was een raskat die nogal op zichzelf was. Ik pakte haar dan maar gewoon 'met geweld' op voor een knuffel ^^.
Persoonlijk ben ik erg op mezelf en single, ondanks dat het leven me fysiek en materieel gezien gunstig gezind is. Toch ken ik mensen die veel minder hebben en veel gelukkiger lijken dan ik, puur door mijn gevoeligheid voor dieren. Ik zeg dit allemaal omdat ik denk dat mijn eenzaamheid — wat overigens een bewuste keuze is (ik ga na mijn werk liever naar huis om te gamen, te sporten of een serie te kijken, dan dat ik met 'vrienden' afspreek) — me kwetsbaarder maakt. Ik geloof dat je sterker staat in dit soort situaties als je een partner hebt. Kortom, ik denk dat als je veel thuis bent, alleen, met je dieren, je je gewoon té veel aan ze hecht en dat maakt je gevoelig.
Afijn, ik ben mijn kat nu een jaar of 4-5 geleden verloren. Ik ben haar niet vergeten en zal haar ook nooit vergeten, maar ik ben er inmiddels wel overheen. Want een jaar of twee lang — ik weet het niet precies meer — droomde ik over haar. Elke keer als ik een deur opendeed, dacht ik haar te zien of hoopte ik haar te zien. Eerst elke dag, daarna 3-4 keer per week, en uiteindelijk slijt het. En dat terwijl ik toch een 'man van 29' ben.
Wat ik wil zeggen is dat een jaar eigenlijk nog heel 'vers' is. Zoals ik al zei hadden mijn kat en ik geen superhechte band en zelfs bij mij duurde het jaren, dus laat staan bij jou... En je hebt echt pech gehad dat je haar maar 5 jaar bij je had, ik leef met je mee... Het enige 'lichtpuntje' is dat je het wel kunt verwerken omdat je weet wat er met haar is gebeurd. Sommige mensen zien hun kat nooit meer terug; ze wachten dagen, maanden, en weten niet wat er gebeurd is. Dan is het rouwproces nóg zwaarder. Ik heb dat een keer meegemaakt en dat was echt heel heftig.
Veel sterkte gewenst. (En als je meer over jezelf wilt vertellen — je gezinssituatie, of je nu andere dieren hebt, of je veel op jezelf bent, etc. — dat zou mij ook kunnen helpen om over bepaalde dingen na te denken.)