Het overlijden van mijn kat. Ik heb het er nog steeds zo moeilijk mee.

Manonche
Manonche Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Het is bijna een jaar geleden dat mijn Colline is overleden aan cardiomyopathie, op 25 april 2020 op de leeftijd van 5,5 jaar. Ik merk dat ik nog steeds ontzettend veel verdriet heb om haar dood. Vooral nu de datum van haar overlijden weer dichterbij komt, moet ik steeds denken aan onze laatste momenten samen. Ik krijg dan echt een brok in mijn keel en de tranen zitten me hoog. Geen zorgen, ik heb dit niet de hele tijd gehad sinds haar overlijden, maar ik heb wel vaak van die momenten dat ik haar enorm mis.

Ik heb hiervoor een kat gehad die 10 jaar bij me was en die nu 7 jaar geleden is overleden. Hoewel ik toen ook heel verdrietig was, duurde dat niet zo lang als nu bij Colline. Ik vraag me dus af: wie van jullie heeft ook weleens zo lang zulke intense pijn gevoeld? Ik moet toegeven dat ik me naast al dat verdriet ook een beetje schaam, omdat mensen in mijn omgeving zeggen: "Het was maar een kat, ik snap niet waarom je jezelf er zo ziek om maakt" 😳

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

28 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb mijn poes van 12-14 jaar moeten laten inslapen omdat ze in de nacht van 1 juni 2022 heel erg ziek was. Ik heb nog nooit zo'n intense pijn gevoeld... het was alsof ik de helft van mezelf verloor. Een week of twee later begon ik wat rond te snuffelen op websites van asielen en ik kwam twee kleine zwarte kittens van 4 maanden tegen die niemand wilde adopteren vanwege hun kleur. Ik heb een adoptieaanvraag gedaan, maar ik maakte mezelf niet te veel illusies omdat er sinds corona ontzettend veel aanvragen zijn. Ook al was het overlijden van mijn poes nog heel vers, ik voelde de behoefte om iets goeds te doen zonder dat ik mijn lieve Kitkat wilde vervangen. Deze twee kleine zwarte pluizenbolletjes hadden een zware start (hun moeder was aangereden door een auto) en twee van de vier kittens zijn onderweg naar het asiel overleden. Dus bleven alleen Loki en Thor over, twee broertjes, en ik dacht bij mezelf dat ze een tweede kans verdienden. Mijn Kitkat was ook zwart en ze was een geweldige kat. Uiteindelijk namen ze contact met me op voor de twee kittens en sinds twee weken wonen ze nu bij mij. Ik heb er absoluut geen spijt van en niets zal me ooit Kitkat doen vergeten. Veel sterkte voor jullie allemaal xxx ik heb zelf veel steun gevonden op dit forum.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het er niet mee eens dat het leven oneerlijk is. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken: als oneerlijk, maar daar ben ik het dus niet echt mee eens. Het is een enorme kans dat we gelukkig hebben kunnen leven met onze dieren, ook al zijn er in het leven natuurlijk dingen die je minder fijn vindt. Je hebt ook de instelling "het leven is mooi", zo van alles is perfect, wat een geluk enzo... "Genieten van het leven", daar moet je inderdaad van profiteren; zelfs de zwaarste momenten zijn vervelend, maar je moet weer vooruit. En dan is er nog mijn eigen kijk erop: "linksom of rechtsom komt alles uiteindelijk neer op zinloosheid", want alles is een samenloop van omstandigheden. Het is een enorme kans om te leven, want zonder dat leven hadden we de mooie momenten die we hebben gekend nooit kunnen meemaken. We hebben er nooit om gevraagd om geboren te worden, maar vooral: geen leven hebben zou nog zinlozer zijn. Kortom, het leven is niet oneerlijk maar wel heel kwetsbaar. Laten we van elk moment met ons maatje genieten, wie het ook is, want het kan zomaar de laatste keer zijn. We hebben vaak achteraf spijt dat we er niet meer van hebben genoten in hun laatste dagen, dus laten we elke dag maximaal van hun aanwezigheid genieten! (Tenminste, dat is mijn mening). Om eerlijk te zijn ben ik er altijd vrij snel weer bovenop gekomen na het verlies van mijn dieren. Dat is mijn manier van rouwen, maar iedereen doet dat weer anders. Maar zelfs bij mij komt het voor dat ik momenten heb waarop ik verdrietig ben dat ik Bertrand en Téo verloren heb; dat is heel natuurlijk en je zou geen mens zijn als je dat nooit zou voelen. Maar ik zie Janette, ik zie Min **, en die had ik niet gekend zonder Bertrand en Téo. Het is dankzij hen dat zij er nu zijn. Janette en Min ** vervangen hen niet, maar we hebben ze door hen ontdekt. Dat was niet gebeurd als Bertrand en Téo niet waren gestorven, of als ze nooit hadden geleefd. En om te sterven moet je leven, en om te leven moet je sterven; dat zijn basisregels die we vaak vergeten.

Vertaald Frans
    S
    Sann Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp je verdriet heel goed. Ik ben mijn lieverd drie maanden geleden verloren en ik denk nog steeds de hele tijd aan hem. Het gemis is echt verschrikkelijk en ik merk dat ik het nog geen plekje kan geven. Ik mis mijn maatje zo ontzettend.

Vertaald Frans
    Ouaresi
    Ouaresi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp het helemaal, ik ben ook mijn kat Neva verloren. Ze was pas 2 jaar oud en had een ondetecteerbare en ongeneeslijke hartaandoening.

Ik ben echt diepbedroefd en ontroostbaar. Ik mis haar enorm en vind het zo ontzettend oneerlijk voor haar, het is echt vreselijk. Mijn hart is gebroken.

Vertaald Frans
    L
    Lumièrederaven Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik heb dit ook meegemaakt en je bent echt niet alleen. De dood van mijn poes maakte me een jaar lang heel nostalgisch en daarna erg verdrietig. Na verloop van tijd wordt het verdriet wel langzaam minder, maar het gaat nooit echt helemaal weg. Wat ik heb gedaan, is dat ik haar niet wilde 'vergeten'. Dus op de momenten dat ik aan haar dacht, dwong ik mezelf om te denken aan de momenten dat ze gelukkig was, om het zo langzaam te kunnen accepteren. 😞

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Kazm76

Wat je zegt over die extreme hechting aan dieren door de eenzaamheid van het baasje (of dat nu een eigen keuze is of niet) is interessant. Het klopt inderdaad dat veel mensen die zich inzetten voor dierenwelzijn soms moeizame contacten hebben met andere mensen.

Toch was ik — en ik spreek alleen voor mezelf — helemaal niet eenzaam toen mijn geliefde Siamees overleed, en ik ben na zijn dood echt in een depressie beland. Ik geloof dat de band die je opbouwt met een lieve, aanhankelijke kat de diepste en meest instinctieve delen van ons brein raakt. Het is trouwens bewezen dat een aanhankelijke kat een flinke positieve invloed heeft op de gezondheid en de bloeddruk van het baasje dat voor hem zorgt.

Die diepe en bijzondere band blijft deels een mysterie, en dat vind ik eigenlijk wel prima zo.

Vertaald Frans
    K
    Kazm76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, ik ben mijn Gary 7 maanden geleden verloren. Het was een prachtige Pers die ik kreeg toen hij 7 jaar oud was; ik was zijn derde baasje. Al snel kregen we een heel bijzondere band, een band die ik nog nooit met een andere kat had gehad. Helaas werd Gary iets meer dan een jaar na zijn komst bij ons ziek. Ik heb hem bijna een jaar lang dag en nacht verzorgd zonder dat hij echt genas, al waren er periodes waarin hij aan de betere hand leek te zijn. Maar toen kwam de diagnose: droge FIP (werkzame stof: GS-441524 wordt vaak genoemd bij behandeling, maar de diagnose was definitief). Omdat zijn toestand heel snel achteruitging, hebben we hem uit zijn lijden moeten verlossen. Net als jij kom ik er maar niet overheen; ik huil nog elke dag en doe dat stiekem om mijn man niet verdrietig te maken (hij begrijpt mijn verdriet wel, maar vindt het erg dat hij niets kan doen). Ik weet dat ik hem nooit zal vergeten en dat zijn gemis altijd pijn zal blijven doen. Ik heb een ander kitten gekregen waar ik zielsveel van hou en die ik enorm verwen, maar het is Gary niet en bovendien voel ik me vaak schuldig dat ik een nieuw kitten heb. Ik weet dat we met velen zijn die dit enorme verdriet hebben en dat we elkaar begrijpen. Laat anderen maar denken en zeggen "het was maar een kat" en richt je tot de mensen die wel naar je willen luisteren. Liefs

Je verhaal is erg verdrietig. Je had dé kat gevonden en hij verlaat je al na zo'n korte tijd... het leven is zo oneerlijk :(

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi. We begrijpen je verdriet heel goed. Ik ben Moumoune, een Siamees, 3 jaar geleden verloren. Hij betekende ontzettend veel voor me en het duurde 2 jaar voordat ik er weer een beetje bovenop was. Ik denk nog steeds aan hem en soms droom ik over hem. Trek je niets aan van mensen die het verlies van een dier niet begrijpen. Ik woon nu samen met 4 katten, die me echt helpen om door te gaan. Ze komen allemaal van de straat omdat ze gedumpt waren, behalve eentje die via een stichting komt en eentje uit een laboratorium. We vergeten onze dieren nooit; ze hebben een prachtig leven vol liefde en tederheid aan onze zijde gehad. Wanneer je een nieuwe kat neemt, helpt dat enorm om de draad weer op te pakken. Ik wens je heel veel sterkte. Kom gerust terug wanneer je daar behoefte aan hebt, er is hier altijd wel iemand om mee te praten.

Ja, precies, jouw verhaal doet me erg aan dat van mij denken. Ik ben ook mijn Siamees verloren en het duurde bij mij ook 2 jaar voordat ik het een plekje kon geven, ondanks dat ik andere dieren heb. Ik vraag me trouwens af of het nog erger was geweest als ik geen andere dieren had gehad en alleen haar? Vast wel.

@Manonche, helaas denk ik dat je nog wel een goed jaar nodig hebt voordat het verdriet echt wegzakt. Ik was nog vergeten te zeggen dat ik er 2 jaar over heb gedaan zonder ook maar één foto van mijn poes te bekijken (naar een foto van haar kijken deed te veel pijn en maakte het verdriet weer helemaal vers). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier, maar ik denk dat regelmatig naar foto's kijken het rouwproces vertraagt.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Goedenavond, hier begrijpt iedereen je. Je rouwt niet om elke kat op dezelfde manier. Sommigen raken je meer dan anderen, dat is heel normaal. Net als bij onze relaties met mensen trouwens. Je Colline gaf je waarschijnlijk net dat beetje extra. Ik hou mijn verdriet al lang voor mezelf als ik een kat verlies, ik probeer er niet meer over te praten met de mensen om me heen. Ik ben mijn geliefde Siamees Blue Cat meer dan tien jaar geleden verloren, en ik droom nog steeds wel eens over hem. Het is bizar hoe diep onze katten doordringen in onze gedachten, ons gevoel en ons onderbewustzijn, zelfs na hun dood.

Daar weet ik niet of ik het helemaal mee eens ben. Ik denk dat het zowel van de persoon afhangt als van het moment waarop die de kat in zijn of haar leven krijgt. Ik bedoel, voordat ik zo solitair leefde, denk ik niet dat ik zo’n sterke liefde voor dieren voelde. Tegenwoordig heb ik het gevoel dat ik van elke kat die ik van jongs af aan in huis neem, zielsveel zou houden. Misschien niet direct vanaf de eerste dag, maar zeker na verloop van tijd.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 28

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!