Het overlijden van mijn kat. Ik heb het er nog steeds zo moeilijk mee.

Manonche
Manonche Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Het is bijna een jaar geleden dat mijn Colline is overleden aan cardiomyopathie, op 25 april 2020 op de leeftijd van 5,5 jaar. Ik merk dat ik nog steeds ontzettend veel verdriet heb om haar dood. Vooral nu de datum van haar overlijden weer dichterbij komt, moet ik steeds denken aan onze laatste momenten samen. Ik krijg dan echt een brok in mijn keel en de tranen zitten me hoog. Geen zorgen, ik heb dit niet de hele tijd gehad sinds haar overlijden, maar ik heb wel vaak van die momenten dat ik haar enorm mis.

Ik heb hiervoor een kat gehad die 10 jaar bij me was en die nu 7 jaar geleden is overleden. Hoewel ik toen ook heel verdrietig was, duurde dat niet zo lang als nu bij Colline. Ik vraag me dus af: wie van jullie heeft ook weleens zo lang zulke intense pijn gevoeld? Ik moet toegeven dat ik me naast al dat verdriet ook een beetje schaam, omdat mensen in mijn omgeving zeggen: "Het was maar een kat, ik snap niet waarom je jezelf er zo ziek om maakt" 😳

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

28 antwoorden
Sorteren op:
  • CirConFleX
    Circonflex Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net als bij jullie allemaal heb ik 2 maanden geleden heel plotseling mijn kat verloren, ze was nog niet eens 4 jaar oud. Je voelt je altijd schuldig dat je de ernst van de ziekte niet sneller hebt ingezien, dat je niet beter hebt opgelet, en als ze er eenmaal niet meer zijn, komt daar ook nog eens dat enorme gevoel van machteloosheid bij kijken. Ik ervaar dit als een groot onrecht. Iedereen zegt tegen me dat het zo had moeten lopen, dat dit haar levenspad was. Nu moet ik de moed vinden om weer verder te gaan. Als ik een tip mag geven: praat er alleen over met mensen die je echt begrijpen, anders verspil je alleen maar je tijd. 

Vertaald Frans
    Loulou78
    Loulou78 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Dit is de tweede keer dat ik hier iets schrijf, maar dat maakt niet uit.

Een kat verliezen waar je al zoveel jaar mee hebt samengeleefd kan heel erg pijn doen...

Veel sterkte! 👍

Vertaald Frans
    J
    Jocely Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je je altijd schuldig blijft voelen, wat je ook doet. Wat je ook gedaan hebt of had willen doen, voor je gevoel is het nooit goed genoeg en je denkt altijd dat het beter had gekund. Maar ja, je kunt de tijd nu eenmaal niet terugdraaien. We kunnen alleen nog maar om ze huilen, ook al hebben we ze een prachtig leven gegeven.

Veel sterkte, misschien komen we ze daarboven ooit weer tegen? Dat is tenminste wat ik hoop, ook al geloof ik er eigenlijk niet echt in.

Vertaald Frans
    S
    Sann Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt heel erg zwaar inderdaad. Soms vraag ik me af of het wel normaal is dat ik zóveel moet huilen; ik huil als ik 's ochtends naar een liedje luister en 's avonds voor het slapengaan blijf ik maar malen en malen... Heb ik wel de juiste keuze gemaakt door hem naar die kliniek te brengen die zo ver weg was? Waarom heb ik niet gewacht tot de vroege ochtend om hem naar mijn eigen dierenarts te brengen op 5 minuutjes van huis? Zou hij er dan nog zijn geweest???

Vertaald Frans
    J
    Jocely Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf ook al veel katten verloren en onlangs nog mijn poes van 12 jaar. Ik voel me nog steeds heel schuldig, ook al is het inmiddels anderhalf jaar geleden. Ik kus haar foto die in mijn slaapkamer staat en ik praat tegen haar en tegen de anderen. Ik heb haar broer nog, die is nu 13 jaar oud.

Het blijft heel zwaar, zelfs na al die tijd.

Vertaald Frans
    S
    Sann Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het is nu bijna 5 maanden geleden dat mijn kat is overleden. Hij was 15 jaar en was al 2 jaar ziek: een te snel werkende schildklier, een hoge bloeddruk en hartproblemen. Ik heb alles voor hem gedaan, ondanks dat sommige mensen zeiden dat ik hem moest laten gaan. Ik ben voor mijn lieverd blijven zorgen en hem blijven behandelen, waardoor hij nog 2 jaar extra heeft geleefd. Op de dag dat hij stierf, zag ik dat hij het zoals gewoonlijk moeilijk had met ademhalen. Hij was bij de dierenarts aan het happen naar lucht (die me verzekerde dat hij GEEN PIJN had), maar die dag ademde hij door zijn bekje en ik begon te huilen... waarom???? Ik besloot hem naar een kliniek te brengen die wat verder weg was, het was de enige die die zondag dienst had. In de auto, op 3 minuten van de kliniek, begon hij te hoesten. Ik deed zijn reismandje open en hij sprong op de achterbank en viel tussen de stoelen. Ik herinner me dat ik tegen hem praatte... wat doe je nou??? Ik was aan het huilen. Hij klom weer op de bank om te gaan liggen en zonder dat ik afscheid van hem kon nemen, stopte zijn hartje. Hij lag daar en reageerde niet meer. We kwamen aan bij de kliniek; hij lag daar roerloos, zijn kopje opzij en zijn tongetje hing naar buiten. Ik bleef maar huilen, het was vreselijk, die knoop in mijn maag die me vulde met pijn. De dierenarts nam hem mee en heeft 20 minuten lang alles gedaan wat ze kon. Het leek wel of de minuten uren duurden. En toen ik haar naar buiten zag komen en ze haar hoofd schudde en zei dat ze alles hadden geprobeerd maar dat hij een hartstilstand had gehad, stortte mijn wereld in. Ik kwam daar aan met mijn baby en moest alleen weer weg. Ik stelde me hem alleen voor met zijn oogjes dicht in die zak... ik zal hem nooit meer zien, nooit meer. Toen hij ging, nam hij een deel van mij met zich mee. De pijn was immens en het gemis is verschrikkelijk. Ook nu ben ik nog steeds ontroostbaar, ik mis hem ontzettend erg.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, in tegenstelling tot Janette vind ik dat het leven soms echt oneerlijk is; sommige mensen krijgen de ene klap na de andere te verwerken, met veel te vroege sterfgevallen. Aan de andere kant vind ik ook dat het belangrijk is om van de mooie momenten te genieten, vooruit te kijken en te denken aan de dieren die er nog wel zijn. Toen mijn vorige poesje overleed, wilde ik geen kat meer omdat het zo'n pijn doet als ze er niet meer zijn, vooral als je je verantwoordelijk voelt voor het overlijden. Sinds een paar jaar ben ik me bewuster van het lijden van al die gedumpte dieren in het asiel... en heb ik weer een kat genomen zodat haar dood niet voor niets was, en om een andere kat een zo gelukkig mogelijk leven te kunnen geven.

Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij! Ik heb twee zwarte kittens van 4 maanden uit het asiel gehaald die niemand wilde adopteren vanwege hun kleur, en eerlijk gezegd heb ik nergens spijt van. Ze verdienden echt een tweede kans. Ik hou van ze en zij houden van mij, wat wil je nog meer?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De wezens voor wie het leven echt onrechtvaardig is, zijn zij die geboren zijn om elke dag te lijden. Denk bijvoorbeeld aan dieren in slachthuizen. En ook aan kittens die nooit geboren hadden mogen worden en binnen een paar uur al sterven. Als hun leven geen enkele zin heeft, is het voor hen beter om niet geboren te worden.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, in tegenstelling tot Janette vind ik dat het leven soms echt oneerlijk is en dat sommige mensen de ene klap na de andere krijgen, met veel te vroege sterfgevallen. Aan de andere kant denk ik ook dat het belangrijk is om te genieten van de mooie momenten, vooruit te kijken en te denken aan de dieren die er nog zijn. Toen mijn vorige poesje overleed, wilde ik geen kat meer omdat het zo ontzettend veel pijn doet als ze er niet meer zijn, vooral als je je verantwoordelijk voelt voor haar dood. Sinds een paar jaar ben ik me bewuster geworden van het leed van al die gedumpte dieren in het asiel... en ik heb weer een kat in huis gehaald zodat haar dood niet voor niets is geweest, en een andere kat nu een zo gelukkig mogelijk leven kan hebben.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 28

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!