Hoi allemaal,
Dit is een noodkreet van een wanhopige vrouw. Sorry voor de lap tekst.
Heel mijn leven heb ik met katten gewoond. Mijn twee vorige katjes werden allebei 21 jaar oud. Vier jaar geleden heb ik mijn huidige katje geadopteerd toen ze 8 maanden oud was. Destijds woonde ik in een groot appartement zonder buitenruimte, samen met mijn langdurige partner. Dit katje heeft haar eerste vier levensmaanden als zwerfkat doorgebracht. Daarna werd ze bij een pleeggezin geplaatst en belandde in vier verschillende gezinnen binnen enkele weken, voordat wij haar adopteerden.
Dit katje is een lieverd op pootjes, tenminste voor ons tweeën. Ze is vijandig en soms zelfs erg agressief tegenover onbekenden, maar bij ons is ze een echt kleefkatje, en ik ben dol op haar. Maar... ze heeft al vanaf het begin gedragsproblemen die mijn leven vergallen...
Toen we haar net hadden, werd ze 's nachts compleet gek: ze mikte enorm (maar dan echt KRIJSEN!), slaagde erin een muur kapot te krabben omdat we haar niet in de slaapkamer lieten, gooide zich letterlijk tegen de deuren nadat ze die had opengeschraapt tot ze beschadigd waren, en plaste overal... Daarna dachten we dat het eenzaamheid was, dus hebben we een klein broertje voor haar gehaald. Het duurde een paar weken voor ze hem accepteerde, maar al snel werden ze dikke maatjes.
Haar gedrag was rustiger geworden, maar ze plaste nog steeds af en toe overal. Gelukkig was dat niet erg vaak.
Na een paar maanden zijn we verhuisd. Ze begon veel vaker te plassen. We dachten dat de verhuizing haar had beïnvloed, dus schafte we Feliway-diffusers en spray aan, en op advies van de dierenarts gaven we haar Zylkène (werkzame stof: alpha-casozepine)... Maar het werd steeds erger. Ze plaste meerdere keren per dag OVERAL, behalve in de kattenbak. Het begon ook slecht te gaan met mijn partner; we maakten constant ruzie over van alles, maar het katje kwam steeds weer ter sprake: we voelden ons niet meer thuis in ons eigen huis, en we hadden al twee jaar geen fatsoenlijke nacht geslapen. Na 10 jaar samenwonen zijn we uiteindelijk uit elkaar gegaan.
Ik belandde in een studio van 30m² met mijn twee katten, de liefde van mijn leven kwijt, en mijn leven werd een echte hel. Met weinig ruimte, maar doend wat ik kon om rond te komen van mijn kleine salaris terwijl ik ook nog voor het geluk van mijn katten probeerde te zorgen, begon Minette precies te doen wat ik het meeste vreesde: op de bank plassen — ze heeft zelfs op me geplast terwijl ik in bed lag te slapen. Een jaar en een half lang kon ik niemand uitnodigen, zelfs mijn ouders niet. Iedereen keek me scheef aan, ik schaamde me en was het helemaal zat. Het was een rotperiode voor me en dat maakte alles er zeker niet beter op. Uiteindelijk ben ik antidepressiva gaan slikken.
(Vervolg in het volgende bericht)