Help: Mijn kat maakt mijn leven tot een hel

P
Paomow Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Dit is een noodkreet van een wanhopige vrouw. Sorry voor de lap tekst.

Heel mijn leven heb ik met katten gewoond. Mijn twee vorige katjes werden allebei 21 jaar oud. Vier jaar geleden heb ik mijn huidige katje geadopteerd toen ze 8 maanden oud was. Destijds woonde ik in een groot appartement zonder buitenruimte, samen met mijn langdurige partner. Dit katje heeft haar eerste vier levensmaanden als zwerfkat doorgebracht. Daarna werd ze bij een pleeggezin geplaatst en belandde in vier verschillende gezinnen binnen enkele weken, voordat wij haar adopteerden.

Dit katje is een lieverd op pootjes, tenminste voor ons tweeën. Ze is vijandig en soms zelfs erg agressief tegenover onbekenden, maar bij ons is ze een echt kleefkatje, en ik ben dol op haar. Maar... ze heeft al vanaf het begin gedragsproblemen die mijn leven vergallen...

Toen we haar net hadden, werd ze 's nachts compleet gek: ze mikte enorm (maar dan echt KRIJSEN!), slaagde erin een muur kapot te krabben omdat we haar niet in de slaapkamer lieten, gooide zich letterlijk tegen de deuren nadat ze die had opengeschraapt tot ze beschadigd waren, en plaste overal... Daarna dachten we dat het eenzaamheid was, dus hebben we een klein broertje voor haar gehaald. Het duurde een paar weken voor ze hem accepteerde, maar al snel werden ze dikke maatjes.

Haar gedrag was rustiger geworden, maar ze plaste nog steeds af en toe overal. Gelukkig was dat niet erg vaak.

Na een paar maanden zijn we verhuisd. Ze begon veel vaker te plassen. We dachten dat de verhuizing haar had beïnvloed, dus schafte we Feliway-diffusers en spray aan, en op advies van de dierenarts gaven we haar Zylkène (werkzame stof: alpha-casozepine)... Maar het werd steeds erger. Ze plaste meerdere keren per dag OVERAL, behalve in de kattenbak. Het begon ook slecht te gaan met mijn partner; we maakten constant ruzie over van alles, maar het katje kwam steeds weer ter sprake: we voelden ons niet meer thuis in ons eigen huis, en we hadden al twee jaar geen fatsoenlijke nacht geslapen. Na 10 jaar samenwonen zijn we uiteindelijk uit elkaar gegaan.

Ik belandde in een studio van 30m² met mijn twee katten, de liefde van mijn leven kwijt, en mijn leven werd een echte hel. Met weinig ruimte, maar doend wat ik kon om rond te komen van mijn kleine salaris terwijl ik ook nog voor het geluk van mijn katten probeerde te zorgen, begon Minette precies te doen wat ik het meeste vreesde: op de bank plassen — ze heeft zelfs op me geplast terwijl ik in bed lag te slapen. Een jaar en een half lang kon ik niemand uitnodigen, zelfs mijn ouders niet. Iedereen keek me scheef aan, ik schaamde me en was het helemaal zat. Het was een rotperiode voor me en dat maakte alles er zeker niet beter op. Uiteindelijk ben ik antidepressiva gaan slikken.

(Vervolg in het volgende bericht)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lisaf Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij ons gaan ze niet de hele dag naar buiten hoor, dat vinden we veel te eng. Maar wel een goeie 2 à 3 uur in de ochtend en 's avonds ook weer, of zelfs nog wel wat langer.

Maar dat hangt echt af van het karakter van de kat. Ik heb er nog eentje die aan 30 minuten per dag genoeg heeft, die vindt het niet zo fijn om te lang buiten te zijn.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren
    En ik wilde ook nog even toevoegen dat je ze echt aan een routine kunt wennen. Wij laten die van ons 's ochtends en 's avonds naar buiten en voor de rest mogen ze alleen de tuin in, zonder dat ze de straat op kunnen. Dat werkt eigenlijk hartstikke goed zo; als we de boel weer afsluiten, begrijpen ze meestal wel dat het uitje voorbij is.
    Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi!

Elke kat is natuurlijk anders en omdat ze een wilde kat is geweest, zit die behoefte er waarschijnlijk gewoon in. Onze kat hebben we ook in huis genomen toen hij een zwerver was; hij was toen een maand of 3 à 4 oud. Het was echt ondenkbaar om hem binnen te houden, hij wilde per se naar buiten. In het begin ging hij alleen de daken op, daarna de tuin in en inmiddels ook de straat op, maar hij gaat gelukkig niet ver weg. Bij ons is het ook een straat met auto's, maar ja, met die eigenwijze beestjes heb je soms weinig keus. En als ze vroeger wild was, kent ze de gevaren waarschijnlijk wel. Je kunt ook L-lysine geven (zoals van het merk TVM), dat werkt echt ontspannend voor katten en ze worden er een stuk relaxter van. Fijn dat het inmiddels al wat beter gaat!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat betreft het eventuele plassen op bed: ik heb dat ook meegemaakt met mijn poes (het was een medisch probleem). Ik heb toen een waterdichte matrasbeschermer over het dekbed gelegd, met daaroverheen weer een gewoon laken. Je hebt tegenwoordig van die dunne die helemaal geen lawaai maken, in tegenstelling tot die ritselende dingen van een paar jaar geleden. Het laken absorbeert de urine en de beschermer houdt de rest tegen. Wat baking soda, schoonmaakazijn en op 90 graden in de wasmachine, dan is alles weer hartstikke schoon en zijn de geurtjes weg.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Re-

Dat van dat raam verbaast me eigenlijk niks. Sommige katten willen simpelweg naar buiten KUNNEN gaan, zonder dat ze dat ook echt doen... Ze gaan dan bij de opening (deur of raam) zitten en staren een hele tijd naar buiten, zonder te bewegen. Eigenlijk wil een kat gewoon 'het recht hebben', zonder er per se gebruik van te maken, een beetje zoals het stemrecht (lol).

(En inderdaad, de reden dat ik niet over urineproblemen ben begonnen, is omdat je al aangaf dat ze al vaak bij de dierenarts is geweest.)

Houd ons alsjeblieft op de hoogte, want het verloop van dit soort situaties is altijd leerzaam voor ons allemaal hier op het forum.

Vertaald Frans
    P
    Paomow Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben jullie advies aan het opvolgen en gek genoeg gaat Minette de tuin niet in, zelfs niet als ik het raam open laat staan. Ze blijft voorlopig gewoon op de vensterbank zitten, maar dat lijkt ze voor nu prima te vinden! Ze miauwt sinds 24 uur veel minder en heeft niet meer buiten de kattenbak geplast. Wordt vervolgd...

Wat betreft eventuele gezondheidsproblemen: ik ben bij veel dierenartsen geweest omdat ik er echt van overtuigd was dat er iets mis met haar was. Ik kwam telkens naar buiten met een flink lichtere portemonnee en plantaardige middeltjes om haar rustiger te krijgen, maar daar werd ze juist alleen maar drukker van. Volgens hen was er fysiek niets aan de hand en was het puur gedragsmatig... ze zeiden alleen maar dat ik geduld moest hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even een vraagje over het plassen: heb je al gecheckt of er geen medisch probleem is?

Urine-markering is namelijk vaker een probleem bij mannetjes dan bij vrouwtjes. Vrouwtjes plassen vaak op plekken waar ze zich veilig voelen, soms simpelweg omdat ze pijn hebben.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn antwoord is hetzelfde als dat van Blue Cat en Ulalie. Ik woon in een dorp met een tuin, huizen eromheen, twee best drukke wegen en een klein beekje... Mijn katten gaan altijd naar buiten, maar je moet wel echt de tijd nemen voor de gewenning (in ieder geval voor de kleine, jouw poes gaat waarschijnlijk sneller wat verder weg). Ze vergroten stap voor stap hun territorium en wennen aan de omgeving, zoals het verkeer enzo.

Natuurlijk is er altijd een risico en ik heb zelf ook wel eens wat meegemaakt (ik ben bijna 68 en heb al heel wat katten gehad), maar voor hen is het een gigantische speeltuin en jouw poes is blijkbaar het buitenleven al gewend.

Ter info: ik heb een kattenluikje geplaatst en mijn kat doet zijn behoefte nooit binnen, maar altijd buiten. Behalve natuurlijk als hij ziek is of een enkele keer in de winter... 's Winters komt hij elke avond naar binnen om lekker warm te slapen, en dat doet hij ook als het regent op koude dagen.

Vertaald Frans
    N
    Natalino Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt er niets aan doen als het een "wilde" kat is. In ieder geval vind ik dat je het echt bewonderenswaardig hebt aangepakt.

Ik kan niets beloven, want elke kat is anders, maar wat betreft het naar buiten gaan: die van mij (ze gaat onder toezicht naar buiten en heeft echt het karakter van een buitenkat) is veel rustiger en minder geneigd om aan de wandel te gaan als ze wat natvoer heeft gegeten dat ze heel erg lekker vindt. Geef de ene helft van tevoren, zodat ze niet te ver weg hoeft te gaan jagen, en de andere helft achteraf, als beloning dat ze weer binnen is. En als het je lukt om haar 's nachts binnen te houden, beperk je de risico's al enorm. Er is ook nog de optie van een GPS-halsband (nooit geprobeerd bij mijn poes van 3 kilo...)

Wat betreft de bank en de urine: koop een licht bankje met dunne poten in plaats van een grote bank, en een afdekzeil. Als je dan weggaat, zet je het bankje op z'n kop en leg je het zeil eroverheen. Het kost maar twee minuten en voor mij was dit echt dé oplossing.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik ben het helemaal eens met wat Blue Cat zegt. Laat haar lekker haar eigen leven leiden en geniet ervan om een hechtere band op te bouwen met haar broertje. Probeer hem binnen te houden als dat kan, maar in jouw geval moet je het echt loslaten. Nu wordt namelijk niet alleen jouw leven verpest, maar dat van de poes ook.
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!