Hoi allemaal!
Ik wil jullie iets vragen over het gedrag van mijn kat (vrouwtje, 9 jaar, gesteriliseerd) dat ik niet begrijp. Ik heb online gezocht naar vergelijkbare ervaringen, maar omdat ik niets kan vinden, probeer ik het zelf te beschrijven...
Al een paar dagen heeft mijn kat 'contracties', soort van 'spasmen' als ze haar klauwtjes op mij zet en kneedt (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik niet goed weet hoe ik het anders moet noemen...). Ze spint en blijft kneeden ondanks die onvrijwillige bewegingen van haar achterste. Het is moeilijk uit te leggen, ik weet niet precies welke woorden ik moet gebruiken, maar het lijkt op contracties (zoals bij een vrouwtje dat bevalt en haar kittens 'uitperst' met contracties). Soms lijkt het alsof ze haar achterste opzij wil schuiven, alsof ze op haar zij wil gaan liggen, maar ze blijft spinnen en kneeden met haar voorpoten. Ik kijk voor de zekerheid of er iets zichtbaar is bij haar anus, maar niets te zien (geen wormen, geen vocht of iets anders).
Qua gezondheid en gedrag is er verder niks veranderd: ze gedraagt zich prima, is nog steeds fit, de ontlasting is normaal, geen spijsverteringsproblemen of allergieën (ze eet al 2 jaar hetzelfde droogvoer van Wolfood en hetzelfde natvoer). Ze heeft deze 'contracties' ook niet als ze in haar kattenbak gaat.
Ik heb me afgevraagd of haar iets dwarszit in haar spijsverteringskanaal, zoals haren? Ze had vroeger last van haarballen. Maar ik gaf haar zalmolie en haar haarbalprobleem is daarna vrijwel verdwenen. Alleen heeft ze dit gedrag nog steeds, ook na zalmolie bij haar maaltijd, dus die mogelijkheid heb ik uitgesloten...
Daarna dacht ik aan rolgedrag, maar de verhalen die ik online vond hielpen me niet echt verder. Ik stelde me de vraag omdat zij mij als haar moeder beschouwt: als ik in het weekend thuiskom (ik studeer) plakt ze meteen aan me en installeert ze zich op mij zodra ik ergens ga zitten. Ik dacht dus dat ze misschien zo blij was me terug te zien dat ze dit gedrag vertoonde, ook omdat ze het alleen doet als ze haar klauwtjes op mij zet.
Maar... het lijkt niet op de verhalen over katten in loopsheid die ik heb gelezen. En ze is al gesteriliseerd van jongs af aan...
Ik heb alle ideetjes die ik had uitgesloten. Afgezien van die bewegingen lijkt ze verder niet te lijden (ze heeft geen pijn) en ze blijft gewoon spinnen en kneeden.
Hebben jullie ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Zouden jullie weten wat dit gedrag betekent?
Bedankt voor jullie reacties!