Gesteriliseerde kat die 'contracties' heeft als ze haar poten op mij kneedt

L
Laulaucn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik wil jullie iets vragen over het gedrag van mijn kat (vrouwtje, 9 jaar, gesteriliseerd) dat ik niet begrijp. Ik heb online gezocht naar vergelijkbare ervaringen, maar omdat ik niets kan vinden, probeer ik het zelf te beschrijven...

Al een paar dagen heeft mijn kat 'contracties', soort van 'spasmen' als ze haar klauwtjes op mij zet en kneedt (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik niet goed weet hoe ik het anders moet noemen...). Ze spint en blijft kneeden ondanks die onvrijwillige bewegingen van haar achterste. Het is moeilijk uit te leggen, ik weet niet precies welke woorden ik moet gebruiken, maar het lijkt op contracties (zoals bij een vrouwtje dat bevalt en haar kittens 'uitperst' met contracties). Soms lijkt het alsof ze haar achterste opzij wil schuiven, alsof ze op haar zij wil gaan liggen, maar ze blijft spinnen en kneeden met haar voorpoten. Ik kijk voor de zekerheid of er iets zichtbaar is bij haar anus, maar niets te zien (geen wormen, geen vocht of iets anders).

Qua gezondheid en gedrag is er verder niks veranderd: ze gedraagt zich prima, is nog steeds fit, de ontlasting is normaal, geen spijsverteringsproblemen of allergieën (ze eet al 2 jaar hetzelfde droogvoer van Wolfood en hetzelfde natvoer). Ze heeft deze 'contracties' ook niet als ze in haar kattenbak gaat.

Ik heb me afgevraagd of haar iets dwarszit in haar spijsverteringskanaal, zoals haren? Ze had vroeger last van haarballen. Maar ik gaf haar zalmolie en haar haarbalprobleem is daarna vrijwel verdwenen. Alleen heeft ze dit gedrag nog steeds, ook na zalmolie bij haar maaltijd, dus die mogelijkheid heb ik uitgesloten...

Daarna dacht ik aan rolgedrag, maar de verhalen die ik online vond hielpen me niet echt verder. Ik stelde me de vraag omdat zij mij als haar moeder beschouwt: als ik in het weekend thuiskom (ik studeer) plakt ze meteen aan me en installeert ze zich op mij zodra ik ergens ga zitten. Ik dacht dus dat ze misschien zo blij was me terug te zien dat ze dit gedrag vertoonde, ook omdat ze het alleen doet als ze haar klauwtjes op mij zet.

Maar... het lijkt niet op de verhalen over katten in loopsheid die ik heb gelezen. En ze is al gesteriliseerd van jongs af aan...

Ik heb alle ideetjes die ik had uitgesloten. Afgezien van die bewegingen lijkt ze verder niet te lijden (ze heeft geen pijn) en ze blijft gewoon spinnen en kneeden.

Hebben jullie ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Zouden jullie weten wat dit gedrag betekent?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • E
    Eleana_dlhhh Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hallo,
    Mijn 7 jaar oude gesteriliseerde poes doet ongeveer hetzelfde. Vooral als ik haar aai en iets te dicht bij haar staart kom (dus onderin haar rug), begint ze te trillen en brengt ze haar bek naar me toe alsof ze wil bijten (terwijl ze normaal gezien een schat is). Het lijkt haar eigenlijk niet pijn te doen, want ze blijft spinnen en wordt meteen weer normaal zodra ik mijn hand weghaal. Maar enkel al mijn hand op die plek leggen zorgt voor dat soort spasmen dat jullie beschrijven. Ik had ook al gedacht aan rolgedrag, maar ze doet dit pas heel kort (anderhalve maand of zo), terwijl ze al vanaf toen ze klein was gesteriliseerd is. Als iemand ideeën heeft of een vergelijkbare ervaring, hoor ik het graag!
    Vertaald Frans
    A
    Alyzee Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Ik lees jullie berichten vanavond omdat Lulu (de kat van mijn verhuurders, die bij mij een soort halfpension heeft) mij precies hetzelfde doet. Even uitleggen: het is een gecastreerde kater van 10 jaar, die gewend is bij mij te slapen. Vaak rond april/mei komen zijn obsessief gedrag terug, en de afgelopen 2 jaar heeft hij er een nieuwe gewoonte bij: hij trapt op me terwijl hij miauwt. Soms tijdens een knuffelmoment, soms als ik slaap: hij staat dan plotseling op, met een gebogen rug, miauwt met hoge piepgeluidjes en begint voornamelijk met zijn achterpoten te trappelen — altijd op mijn voet of been — terwijl hij snort en zijn achterste soort "stuiptrekkingen" heeft. Vorig jaar ging hij zelfs zijn zaakje afmaken op een kussen. Tot nu toe gebeurde dit alleen 's zomers, 's nachts en af en toe, maar dit jaar is het elke nacht en meerdere keren! Ik moet hem een beetje wegduwen en aaien zodat hij stopt en weer gaat liggen. Zijn gedrag valt écht niet te begrijpen… Het is een kat die snel van slag raakt, en ik ken hem al sinds hij 3 maanden oud was — maar dit doet hij me pas sinds vorig jaar. Als iemand een verklaring heeft, hoor ik het graag!
    Vertaald Frans
    A
    Alyzee Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Ik lees jullie berichten vanavond omdat Lulu (de kat van mijn verhuurders, die bij mij een soort halfpension heeft) mij precies hetzelfde doet. Even uitleggen: het is een gecastreerde kater van 10 jaar, die gewend is bij mij te slapen. Vaak rond april/mei komen zijn obsessief gedrag terug, en de afgelopen 2 jaar heeft hij er een nieuwe gewoonte bij: hij trapt op me terwijl hij miauwt. Soms tijdens een knuffelmoment, soms als ik slaap: hij staat dan plotseling op, met een gebogen rug, miauwt met hoge piepgeluidjes en begint voornamelijk met zijn achterpoten te trappelen — altijd op mijn voet of been — terwijl hij snort en zijn achterste soort "stuiptrekkingen" heeft. Vorig jaar ging hij zelfs zijn zaakje afmaken op een kussen. Tot nu toe gebeurde dit alleen 's zomers, 's nachts en af en toe, maar dit jaar is het elke nacht en meerdere keren! Ik moet hem een beetje wegduwen en aaien zodat hij stopt en weer gaat liggen. Zijn gedrag valt écht niet te begrijpen… Het is een kat die snel van slag raakt, en ik ken hem al sinds hij 3 maanden oud was — maar dit doet hij me pas sinds vorig jaar. Als iemand een verklaring heeft, hoor ik het graag!
    Vertaald Frans
    Hitsunya
    Hitsunya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Mijn kat is een gecastreerde kater van 8 jaar en hij vertoont precies hetzelfde gedrag als die van jou, wat ik zelf ook heel lastig vind om te omschrijven.

Hij doet het een beetje in periodes en nu zit hij weer midden in zo'n vreemde fase... ik ben al eens bij de dierenarts geweest, maar ik was niet echt overtuigd door de analyse: mogelijk urinewegproblemen, blaasgruis enz... (hij kreeg speciale brokken en is na een maand weer teruggegaan naar zijn normale voer).

Mijn kat heeft nooit eerder dit soort problemen gehad en ik merk verder niks geks aan zijn gedrag. Er is ook niks veranderd in zijn dagelijkse routine (voeding, hoe vaak hij plast of poept, snoepjes, enz.).

Hij spint altijd als hij dat "schuren" doet, en tilt daarna vaak zijn poot op om zich bij zijn geslachtsdelen te likken... hij heeft na dat "schuren" een paar minuten lang wat trekkingen en daarna "wordt hij weer normaal".

Hij doet dit heel vaak 's avonds als ik in bed lig; dan blijft hij maar tegen mijn been aan schuren onder het dekbed, of op een kussentje op de bank... kortom, heel vreemd en ik weet nog steeds niet of het onschuldig is of niet. Hij doet dit al jaren... ik denk zeker al een jaar of drie, en zoals ik al zei, met tussenpozen.

Is er bij jullie katten al wat meer nieuws over dit "probleempje"?

Vertaald Frans
    L
    Laulaucn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, superbedankt voor jullie reacties, dat stelt me echt gerust! In beide gevallen ga ik haar goed in de gaten houden om zeker te weten dat er niks anders bij komt. Nogmaals bedankt :)
    Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn oude kat vertoonde hetzelfde gedrag tijdens het "kneden", alsof hij zijn anus ontspande of wilde gaan zitten. Hij begon hiermee toen hij dement werd, daarvoor deed hij dat nooit.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik weet niet of het precies hetzelfde is als wat je beschrijft en ik wil de hypothese van Blue Cat zeker niet tegenspreken, maar die van mij wekt vaak de indruk dat ze gaat zitten wanneer ze op mijn buik aan het kneden is. Volgens mij is het iets natuurlijks, een beetje zoals een orgasme, als ik die gewaagde vergelijking mag maken. Haar achterpootjes trekken dan samen, trillen een beetje en haar nageltjes komen naar buiten alsof ze er geen volledige controle meer over heeft. Ze heeft dit altijd al gedaan. Voor mij is dit net zo natuurlijk als wanneer ze hun kontje omhoog steken als je ze op hun rug net voor de staart krabt, maar zonder het zelf te zien blijft het natuurlijk maar een vermoeden.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik zie wel een mogelijkheid: wanneer je kat bij je aan het 'kneden' is, maakt ze de typische beweging die een kitten bij de tepel van de moeder doet om de melk te laten stromen. Het is een teken van geluk en geborgenheid dat ze met de moederpoes deelde. Wanneer een kat nog een kitten is en gedronken heeft, likt de moeder haar achterwerk zodat het kleintje zijn behoefte kan doen. Het is goed mogelijk dat die vreemde trekkingen bij haar achterlijf een herinnering zijn aan dit gedrag.

Gezien haar leeftijd is het niet uitgesloten dat deze 'regressie' te maken heeft met beginnende dementie (een soort Alzheimer voor katten). Zolang ze geen tekenen van pijn vertoont, hoef je je geen zorgen te maken.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!