Enorm schuldgevoel en verdriet na het afscheid van mijn poes...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn geliefde poes is afgelopen vrijdag 4 april 2021 naar de hemel gegaan. Ik had me mentaal totaal niet voorbereid op de tijd daarna, ik kom gewoon niet meer vooruit... We wisten natuurlijk wel dat ze niet het eeuwige leven had, maar tussen het je voorstellen en de harde werkelijkheid zit een enorm verschil...

Ik voel me om meerdere redenen schuldig, maar vooral omdat ik nooit echt zeker zal weten of ze nou echt pijn heeft gehad.

Natuurlijk, ze zou begin mei 19 zijn geworden, wat een prachtige leeftijd is, maar hoe was ze er nou echt aan toe op het moment van die vreselijke beslissing...? Ze ging nog gewoon naar de kattenbak (misschien wel erg veel plassen, dus daar zat mogelijk een probleem op dat gebied...), ze waste zichzelf nog prima, speelde nog met kleine dingetjes, rende nog een beetje rond na haar behoefte of wanneer ik haar achternazat om te spelen, en ze sprong nog best behendig voor haar hoge leeftijd. Bij het eten begon misschien het eerste probleem; ze had de laatste twee weken minder trek in haar brokjes en ook wat minder in haar zakjes natvoer.

Er was dus eigenlijk nog niets echt verontrustends aan de hand, zou je zeggen... behalve dat ze sinds een jaar of vier, misschien wel langer, gilde, schreeuwde of huilde (sommigen zouden het misschien mopperen noemen). Eerst was het een of twee keer 's avonds voor het slapengaan, maar het werd steeds erger tot het ook overdag was, 's nachts, 's ochtends, tijdens onze maaltijden, na de kattenbak, voor het drinken... eigenlijk bijna de hele tijd dat ze niet sliep. Het was dagelijkse kost.

Daarnaast liep ze rondjes om meubels en op de tafel. Volgens de dierenarts had ze waarschijnlijk een psychologisch of neurologisch probleem.

En het klopt dat ik de laatste maanden zag dat ze een beetje trilde bij haar kopje en lijfje als ze in de "sfinxhouding" sliep... wat inderdaad wijst op neurologische problemen.

Maar hoe weet je nou zeker dat ze daar zóveel last van had dat IK de beslissing moest nemen om een einde aan haar leven te maken?

Ze was nog zo knuffelig, was heel vaak bij me, sliep in haar kleine mandje (dat ik maar niet over mijn hart kan verkrijgen om weg te gooien) of op schoot, vroeg om aaitjes en kriebels, gaf kopjes en spon aan één stuk door...

Ik weet echt niet of dit schuldgevoel ooit nog overgaat, eerlijk gezegd...

Tegen jou, mijn lieve schat, zeg ik: het spijt me dat ik dit heb gedaan als je nog niet genoeg leed om dit te verdienen....

PS: Sorry voor dit lange verhaal. En bedankt voor jullie reacties als die er komen. Groetjes aan iedereen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Audeben,

Heel veel sterkte, dit zijn echt hele zware momenten. Sommige katten is het helaas niet gegeven om oud te worden. Je hebt het juiste gedaan. In de natuur zou hij een lange en heel pijnlijke lijdensweg hebben gehad. Sterkte.

Vertaald Frans
    A
    Audeben Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat van 11 maanden oud is gisteren ingeslapen. Hij was echt onze kleine koning. Hij leed aan een neurologische aandoening die pas een maand geleden begon. Na alle onderzoeken en medicijnen was er helaas niets meer aan te doen.

Hij begon steeds minder te eten omdat het hem simpelweg niet meer lukte. Ik heb toen de beslissing genomen om hem niet langer te laten lijden en dat is heel erg zwaar; ik mis hem zo ontzettend. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik moet huilen...

Heel veel sterkte aan iedereen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor de reacties, het delen van jullie gevoelens, indrukken en ervaringen, en voor de berichtjes om me te helpen alles een plekje te geven.

Ik besef goed dat het tijd nodig heeft, maar er spelen nog wat andere dingen mee die ik in mijn eerste bericht niet heb verteld.

Bijvoorbeeld: ik heb niet de tijd genomen om mijn lieve kat te "vertellen" of uit te leggen wat er ging gebeuren en waarom het zover moest komen. Dat klinkt misschien stom, maar psychologisch gezien is het een belangrijk detail.

Ook heb ik het gevoel dat ik haar na die beslissing niet genoeg heb geaaid, gekroeld of met haar in mijn armen heb rondgelopen om er nog even maximaal van te genieten.

En dan nog iets, en ik vergeet vast nog wel meer: het ergste wat ik niet heb gedaan — en hier kom ik terug op een paar van jullie reacties — is dat ik er niet bij ben gebleven toen ze in slaap werd gebracht en overleed. Mijn moeder had me verteld hoe dat was toen we haar zusje Shana tien jaar geleden moesten laten inslapen vanwege ernstig nierfalen, en de dierenarts had ook uitgelegd wat voor nare reacties er konden optreden... Maar ik had erbij moeten blijven zodat mijn Biquette mijn gezicht als laatste zou zien. Dat kan ik nooit meer veranderen en het vreet aan me...

In ieder geval doet het me goed om op te schrijven wat ik voel en om de berichten te lezen van andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of doormaken.

Liefs.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je poesje van 19 was aan het einde van haar lange, gelukkige leventje en dat is het enige dat je moet onthouden. Je hebt alles gedaan wat een liefdevol baasje moet doen: haar zachtjes laten gaan. Natuurlijk voel je je schuldig omdat je om de dood van je dier moet vragen, maar ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat je je nog veel schuldiger voelt als je het niet op tijd had gedaan.

Volgens mij was je poes demente; de symptomen die je beschrijft doen me denken aan het einde van het leven van mijn poedeltje van 18. Hij blafte ineens met zijn kop in de lucht, trilde over zijn hele lijf, draaide rondjes om zijn as en had al die andere 'leuke' kwaaltjes die bij de laatste fase van zo’n oudje horen. Maar hij had geen pijn, daar ben ik zeker van en de dierenarts bevestigde dat ook. Het was ongeveer hetzelfde bij mijn laatste poes die op 18-jarige leeftijd overleed, totdat ze een beroerte kreeg, en daarna nog een, en ik haar moest begeleiden op haar laatste reis. Het was duidelijk dat ze geen pijn had, maar je merkte dat ze doorhad dat er iets in haar kleine lichaampje gebeurde en dat maakte haar onrustig, dus stelde ik haar gerust. Dus voor mijn gevoel, maar ik ben geen dierenarts, is je kat op de best mogelijke manier gegaan, voor zover je dat zo kunt zeggen. Dat schuldgevoel is er nu nog, maar dat gaat slijten. Maar als je niet doet wat nodig is en je kat sterft terwijl hij lijdt, dan kan ik je verzekeren dat dat gevoel blijft en nooit meer weggaat.

Voor @Astuces72: wacht niet te lang met inslapen voordat de echte pijn begint, daar zou je de rest van je leven spijt van krijgen. Vanaf een jaar of 8 à 10 moet je de dierenarts elk jaar om een volledige check-up vragen, of zelfs vaker als ze nog ouder zijn. Zo kun je zien of er een beginnende ziekte is, zeker als ze niet meer eten.

Vertaald Frans
    A
    Astuces72 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, gisteren heb ik gehoord dat mijn kat Ego van 11 jaar niet meer beter wordt: een longtumor en vocht rond zijn hart. Hij heeft nog maar 2 tot 3 weken te gaan😞

Ik begrijp het niet, drie weken geleden ging het nog hartstikke goed, behalve dat hij niet meer wilde eten... Het is voor mij echt geen optie om hem bij de dierenarts te laten inslapen, dat is zo'n kille plek. Ik zou het niet verdragen om hem in mijn armen te zien sterven...

Ik huil al sinds gisteren, mijn vrouw en ik zijn ontroostbaar. Ik ga hem vanochtend ophalen en we gaan kijken of hij thuis rustig kan inslapen, bij ons op de bank. Ik moet een dierenarts vinden die aan huis komt...

En waarom stellen dierenartsen geen volledige gezondheidscheck voor? Dan had hij misschien eerder behandeld kunnen worden...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Net als jij en de andere reageerders in dit topic kan ik bevestigen dat je altijd wel een schuldgevoel hebt als je een geliefd dier laat inslapen. Maar ook het schuldgevoel dat je het misschien niet vroeg genoeg hebt gedaan. Het zou pas zorgwekkend zijn als het andersom was; slechte baasjes voelen namelijk helemaal geen schuldgevoel.

Toch is euthanasie echt het laatste liefdevolle gebaar dat je een geliefd dier kunt bieden aan het einde van zijn weg, hoe hartverscheurend dat moment ook is. Ik heb er altijd voor gekozen om erbij te zijn en mijn kat op het allerlaatste moment in mijn armen te houden. En daarna... tja, daarna duurt het weken om er weer een beetje bovenop te komen, waarbij je je zelfs op je werk moet verstoppen om te huilen.

Hier begrijpen we allemaal je verdriet en je schuldgevoel (niet terecht, maar wel onvermijdelijk). Sterkte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

(Hoi Monique en hoi docline)

Ik ben het ook echt eens met docline,

Je voelt je altijd schuldig als je moet beslissen over het levenseinde van je dier, maar het is nog erger om het niet te doen...

Ik heb zelf een kitten gehad dat vanaf de eerste dag al ziek en gehandicapt was. Zijn moeder legde hem steeds weg van de andere kleintjes omdat ze wist dat hij het niet zou redden, maar ik wilde daar niet aan.

Ik zocht hem elke avond in de velden op de plek waar zijn moeder hem achterliet om hem weer terug naar het nest te brengen. Ik heb hem met de fles grootgebracht en toen hij de grens van 3 maanden bereikte en zelf begon te eten, dacht ik dat hij het gered had.

Toen hij zeven maanden oud was, werd hij plotseling ziek en is hij binnen een week overleden. Het was geen fijne dood, omdat ik hem zo graag in leven wilde houden dat ik niet meer helder kon nadenken...

Een dier rustig in laten slapen via euthanasie is juist een bewijs van liefde.

Neem jezelf niets kwalijk; als je het niet had gedaan, was het alleen maar erger geweest.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Op mijn leeftijd heb ik al heel wat dieren laten inslapen. Zonder ook maar een sprankje schuldgevoel. Vorig jaar heb ik echter twee keer het advies van de dierenarts voor mijn kat geweigerd, en daar heb ik nu zo'n vreselijke spijt van, dat schuldgevoel gaat maar niet weg. De cortison had redelijk goed gewerkt en ik stond erop dat we de behandeling nog even zouden rekken. Het was de dag voor mijn verjaardag en ik wilde haar gewoon nog minstens een paar dagen bij me hebben... Mijn ***. Mijn lieve meisje stribbelde zo tegen tijdens een ontzettend pijnlijke prik. In plaats van haar het vredige einde van een euthanasie te gunnen, heb ik haar een vreselijke laatste ervaring bezorgd omdat ze haar laatste krachten gebruikte om aan de injectie te ontsnappen. Ik denk niet dat ik het mezelf ooit zal vergeven.

Helemaal met je eens Docline, je dier op een vredige manier zien gaan is veel minder zwaar dan de herinneringen aan een pijnlijk en veel langer einde. Eigenlijk dragen we allemaal wel iets van spijt met ons mee...🤔

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Op mijn leeftijd heb ik al heel wat dieren laten inslapen. Zonder ook maar een spoortje schuldgevoel. Maar vorig jaar heb ik twee keer het advies van de dierenarts voor mijn kat geweigerd, en daar voel ik me nu echt vreselijk over. Dat schuldgevoel gaat gewoon niet weg. De cortisonen werkten relatief goed, dus ik drong erop aan om het nog even te rekken. Het was de dag voor mijn verjaardag en ik wilde haar gewoon nog een paar dagen bij me houden... Mijn ***. Mijn lieve, zachte schatje verzette zich tijdens een superpijnlijke injectie. In plaats van haar een vredig einde te gunnen door haar te laten inslapen, heb ik haar een vreselijke dood bezorgd omdat ze al haar laatste krachten gebruikte om aan die prik te ontsnappen. Ik denk niet dat ik mezelf dit ooit zal vergeven.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Ik reageer even op je bericht omdat ik me erg herken in jouw situatie. Misschien helpt mijn verhaal je om wat antwoorden te vinden...

Je bericht, je verdriet en al je vragen raken me echt.

Ik heb zelf zes dagen niets meer op deze site geschreven; ik had even een pauze nodig nadat ik in elf maanden tijd twee van mijn honden van 13 jaar ben verloren, en kort daarna ook mijn kat van 7 door een ongeluk... Bij twee van hen gebeurde het heel onlangs, binnen zes dagen tijd. Ik voel dus ook heel veel verdriet en schuldgevoel.

Het is heel logisch dat je al die twijfels hebt. Je deelt niet 19 jaar lang je leven met een kat zonder dat ze echt een deel van de familie wordt. Het is dan ook ontzettend zwaar om haar te moeten missen... De beslissing nemen is het moeilijkste wat er is, maar het is ook de laatste daad van liefde die je voor je katje kon doen: haar laten gaan naar een wereld zonder pijn.

Mijn hond Cheyenne was ook aan het einde van haar krachten. Ze had artrose en hoewel ze nog goed at en nog wel liep (met steeds meer moeite), heb ik ook lang getwijfeld of ik haar moest laten gaan. Het is zo lastig om te weten wat het juiste moment is... Nu ik er met een paar maanden afstand naar kijk, denk ik dat ze meer leed dan ik op dat moment wilde zien en dat het echt tijd was om een einde te maken aan haar moeilijke leventje.

Jouw kat at steeds minder, ze had waarschijnlijk neurologische problemen en het feit dat ze steeds vaker klaagde, laat volgens mij zien dat ze pijn had. Dieren, en zeker katten, laten hun pijn bijna niet merken, behalve op het allerlaatst wanneer ze zich terugtrekken en stoppen met eten.

Dus ja, je hebt er goed aan gedaan om een einde te maken aan een leven dat te zwaar voor haar werd.

Iemand op deze site zei laatst tegen me dat het moeilijk is om de leegte die een dier achterlaat te overwinnen, maar houd in je achterhoofd dat zij – in tegenstelling tot veel dieren die worden achtergelaten, mishandeld of uitgehongerd – tenminste een fijn leven heeft gehad vol liefde en aandacht... Denk daaraan op de momenten dat het gemis of de twijfel zwaar op je drukken.

Ik wens je heel veel sterkte in deze pijnlijke tijd.

Monique

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 40

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!