Enorm schuldgevoel en verdriet na het afscheid van mijn poes...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn geliefde poes is afgelopen vrijdag 4 april 2021 naar de hemel gegaan. Ik had me mentaal totaal niet voorbereid op de tijd daarna, ik kom gewoon niet meer vooruit... We wisten natuurlijk wel dat ze niet het eeuwige leven had, maar tussen het je voorstellen en de harde werkelijkheid zit een enorm verschil...

Ik voel me om meerdere redenen schuldig, maar vooral omdat ik nooit echt zeker zal weten of ze nou echt pijn heeft gehad.

Natuurlijk, ze zou begin mei 19 zijn geworden, wat een prachtige leeftijd is, maar hoe was ze er nou echt aan toe op het moment van die vreselijke beslissing...? Ze ging nog gewoon naar de kattenbak (misschien wel erg veel plassen, dus daar zat mogelijk een probleem op dat gebied...), ze waste zichzelf nog prima, speelde nog met kleine dingetjes, rende nog een beetje rond na haar behoefte of wanneer ik haar achternazat om te spelen, en ze sprong nog best behendig voor haar hoge leeftijd. Bij het eten begon misschien het eerste probleem; ze had de laatste twee weken minder trek in haar brokjes en ook wat minder in haar zakjes natvoer.

Er was dus eigenlijk nog niets echt verontrustends aan de hand, zou je zeggen... behalve dat ze sinds een jaar of vier, misschien wel langer, gilde, schreeuwde of huilde (sommigen zouden het misschien mopperen noemen). Eerst was het een of twee keer 's avonds voor het slapengaan, maar het werd steeds erger tot het ook overdag was, 's nachts, 's ochtends, tijdens onze maaltijden, na de kattenbak, voor het drinken... eigenlijk bijna de hele tijd dat ze niet sliep. Het was dagelijkse kost.

Daarnaast liep ze rondjes om meubels en op de tafel. Volgens de dierenarts had ze waarschijnlijk een psychologisch of neurologisch probleem.

En het klopt dat ik de laatste maanden zag dat ze een beetje trilde bij haar kopje en lijfje als ze in de "sfinxhouding" sliep... wat inderdaad wijst op neurologische problemen.

Maar hoe weet je nou zeker dat ze daar zóveel last van had dat IK de beslissing moest nemen om een einde aan haar leven te maken?

Ze was nog zo knuffelig, was heel vaak bij me, sliep in haar kleine mandje (dat ik maar niet over mijn hart kan verkrijgen om weg te gooien) of op schoot, vroeg om aaitjes en kriebels, gaf kopjes en spon aan één stuk door...

Ik weet echt niet of dit schuldgevoel ooit nog overgaat, eerlijk gezegd...

Tegen jou, mijn lieve schat, zeg ik: het spijt me dat ik dit heb gedaan als je nog niet genoeg leed om dit te verdienen....

PS: Sorry voor dit lange verhaal. En bedankt voor jullie reacties als die er komen. Groetjes aan iedereen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

HEEL VEEL STERKTE en voel je niet schuldig, want je hebt haar geholpen om zonder pijn te gaan als ze toch niet meer beter kon worden.

een kat laat zijn pijn niet zien; ook al had ze nog een klein beetje energie, ze moet geleden hebben en je hebt haar een dienst bewezen door haar lijden te verkorten.

ja, ze had vast nog wel een paar dagen of zelfs weken kunnen leven, maar onder welke omstandigheden en met hoeveel pijn? GEEN SPIJT HEBBEN, DIT IS EEN BESLISSING die heel moeilijk is om te accepteren en te nemen, maar uiteindelijk moet het voor hun eigen bestwil.

ze heeft vele gelukkige jaren gekend en de vele herinneringen zullen voor altijd in je geheugen gegrift staan, maar helaas was haar tijd gekomen, dat is nu eenmaal het lot, we gaan allemaal een keer.

heel veel sterkte

Vertaald Frans
    K
    Koligane Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt aan deze site en aan iedereen die hier schrijft... Het is een troost omdat het helpt om onze heftige emoties en ons grote verdriet wat beter te begrijpen, gevoelens die uiteindelijk door anderen worden gedeeld.

Hurlan, ik begrijp je schuldgevoel heel goed... Gisteren heb ik mijn poes van 15,5 jaar laten inslapen omdat ze een grote tumor onder haar tong had en niet meer te redden was... Ze bloedde uit haar bekje, kon geen brokjes meer eten, jammerde soms een beetje... maar ze at haar natvoer nog wel, en elke dag had ze momenten dat ze weer even tot leven kwam, een wandelingetje maakte of zelfs in bomen klom... Ik heb erg getwijfeld en uiteindelijk heb ik eergisteren, toen ik haar zag met haar bebloede bekje, twijfelend om te eten en helemaal suf, de dierenarts gebeld voor de euthanasie, die gisteren plaatsvond...

Mijn poesje heeft helemaal geen last gehad van de prikjes, maar voordat we naar de dierenarts gingen wilde ze nog naar buiten voor haar rondje. Dat heb ik haar geweigerd omdat het 'tijd' was, en bij de dierenarts kroop ze tegen me aan... terwijl ik haar zou laten doden!!! Sindsdien kan ik alleen maar huilen. Ik heb het gevoel dat ik haar leven te vroeg heb beëindigd, uit gemakzucht, en dat ik haar vertrouwen heb beschaamd...

Dus je ziet het, zelfs als het prikje goed verloopt, is het probleem dat wij de beslissing nemen om ons dier te laten doden om het lijden te verkorten. Maar zonder het te willen, kunnen we ook ander lijden veroorzaken: een mislukte prik, een verkeerd moment voor de euthanasie, een zoektocht naar bescherming bij ons door ons geliefde dier terwijl wij het laten doden, enzovoort... Het is verschrikkelijk.

Wat mij betreft had ik er spijt van dat ik niet had gewacht tot mijn poesje meer pijn had voordat ik de euthanasie overwoog, want nu heb ik het gevoel dat ik haar haar laatste dagen vol wandelingen en knuffels heb ontnomen... Maar misschien had ik ergens anders spijt van gehad als ik wel had gewacht? Bijvoorbeeld een pijnlijke prik?

Daarom heb ik haar zelf met veel zorg begraven. En omdat ik er zeker van ben dat het leven doorgaat voor het wezen wiens lichaam sterft, praat ik tegen mijn poesje en richt ik me tot alle energieën van het Leven, zodat haar transformatie van de ene vorm naar de andere haar het geluk van een oneindig licht laat vinden...

De verschillende verhalen die ik hier heb gevonden, hebben me geholpen en ik wil je daarvoor hartelijk danken.

Euthanasie is echt een extreem lastige kwestie...

Vertaald Frans
    H
    Hurlan Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze gaf hem de prik, hij gilde het uit van de pijn en toen ik "kom maar" zei en naar hem toe liep, kwam hij meteen bij me schuilen in mijn armen zodat ik hem kon beschermen, terwijl ik hem op dat moment juist liet inslapen... Dat beeld blijft me achtervolgen, het is echt vreselijk en ik heb het er heel zwaar mee. Normaal gesproken duurt het geloof ik zo'n 10 minuten voordat ze in slaap vallen, maar hij was zo uitgeput dat ik hem nauwelijks een laatste knuffel kon geven of hij was al 'weg'. Ik besef heel goed dat hij anders alleen maar had geleden als ik hem niet had laten inslapen, maar het blijft een ontzettend groot trauma.

Vertaald Frans
    H
    Hurlan Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb vandaag mijn baby laten inslapen. Hij leed aan nierfalen, at helemaal niets meer en was echt graatmager. Hij had ook een dode tand waar hij veel pijn van had. Op advies van de dierenarts heb ik hem nog een paar dagen langer gehouden, omdat ze zei dat ik er nog niet klaar voor was. In het weekend kreeg hij echter een toeval. Maandag hebben we besloten om hem de volgende dag – vandaag dus – te laten inslapen. Ik word echt verteerd door schuldgevoel en spijt. Ik blijf maar dat beeld in mijn hoofd houden van de dierenarts die de spuit zet en hij die het uitschreeuwde van de pijn, het is echt verschrikkelijk. Ik had hem zo graag nog even in mijn armen genomen voor de injectie om voor de laatste keer afscheid te nemen. Ik dacht dat het wel 10 minuten zou duren voordat hij in slaap zou vallen, maar het ging allemaal zo ontzettend snel. Ik kon hem nog maar net vastpakken of hij was al "ingeslapen". Ik heb het er heel erg moeilijk mee, ik mis hem zo ontzettend erg, het is ondragelijk.

Vertaald Frans
    L
    Loulou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben mijn kleine Goulou verloren op 28 maart 2021 toen hij pas 2,5 jaar was. Hij is door een ongeluk overleden en ik voel me sindsdien zo schuldig. Ik hield ontzettend veel van hem, hij was echt mijn kleine baby.

Normaal liet ik hem altijd 30 minuten na mijn oudere kat naar buiten, omdat ik altijd bang was dat hij hem zou volgen. Maar die dag liet ik ze tegelijk naar buiten en precies waar ik al die tijd al bang voor was, gebeurde. Hij is achter mijn Bounty aan gegaan en de weg overgestoken, maar ik heb hem nooit meer levend teruggezien.

Ik neem het mezelf zo ontzettend kwalijk dat ik ze tegelijk naar buiten heb gelaten; het voelt alsof ik voor hem de deur naar de dood heb opengezet. En dat terwijl hij normaal gesproken nooit richting de provinciale weg ging.

Ik voel me zo schuldig dat ik hem niet genoeg heb beschermd.

Vertaald Frans
    S
    Smj44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een paar dagen geleden mijn katje van 2 jaar moeten laten inslapen (sorry, ik houd niet zo van het woord euthanaseren)... Binnen 15 dagen was hij weg... een razendsnelle kanker.... Ik begrijp en deel het verdriet van iedereen die door deze moeilijke momenten gaat, ongeacht de leeftijd van je kleine maatje. Ik had dit katje 18 maanden geleden geadopteerd. Het was een achtergelaten katje. We hebben maar 18 maanden samen gehad, maar wel 18 maanden van puur geluk! Een prachtige band en zoveel liefde voor elkaar. Vandaag voel ik me verloren door het enorme verdriet. Het doet me goed om dit te kunnen delen met iedereen die me begrijpt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wens je heel veel sterkte, want dit zijn zulke moeilijke momenten.

Ik heb mijn poes Ninouche onlangs in moeten laten slapen en het doet nog steeds heel veel pijn. Ik voel een enorme leegte vanbinnen en moet vaak om haar huilen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond Audeben, we weten allemaal hoe moeilijk het is: de beslissing moeten nemen en ze dan te zien gaan. Daarna is er de leegte. Arm kleintje, dat zo'n kort leventje heeft gehad. Ik wens je heel veel sterkte. Nicole

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Audeben

Net als bij onze dierbaren betekent houden van je kat ook dat je je voorbereidt op het idee dat hij op een dag zal weggaan, maar het is een ontzettend moeilijk moment en iedereen hier weet hoe verschrikkelijk het gemis is.

Je hebt gedaan wat je moest doen voor hem, hem laten gaan was de enige oplossing.

Ik denk aan je en wens je heel veel sterkte

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!