Enorm schuldgevoel en verdriet na het afscheid van mijn poes...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn geliefde poes is afgelopen vrijdag 4 april 2021 naar de hemel gegaan. Ik had me mentaal totaal niet voorbereid op de tijd daarna, ik kom gewoon niet meer vooruit... We wisten natuurlijk wel dat ze niet het eeuwige leven had, maar tussen het je voorstellen en de harde werkelijkheid zit een enorm verschil...

Ik voel me om meerdere redenen schuldig, maar vooral omdat ik nooit echt zeker zal weten of ze nou echt pijn heeft gehad.

Natuurlijk, ze zou begin mei 19 zijn geworden, wat een prachtige leeftijd is, maar hoe was ze er nou echt aan toe op het moment van die vreselijke beslissing...? Ze ging nog gewoon naar de kattenbak (misschien wel erg veel plassen, dus daar zat mogelijk een probleem op dat gebied...), ze waste zichzelf nog prima, speelde nog met kleine dingetjes, rende nog een beetje rond na haar behoefte of wanneer ik haar achternazat om te spelen, en ze sprong nog best behendig voor haar hoge leeftijd. Bij het eten begon misschien het eerste probleem; ze had de laatste twee weken minder trek in haar brokjes en ook wat minder in haar zakjes natvoer.

Er was dus eigenlijk nog niets echt verontrustends aan de hand, zou je zeggen... behalve dat ze sinds een jaar of vier, misschien wel langer, gilde, schreeuwde of huilde (sommigen zouden het misschien mopperen noemen). Eerst was het een of twee keer 's avonds voor het slapengaan, maar het werd steeds erger tot het ook overdag was, 's nachts, 's ochtends, tijdens onze maaltijden, na de kattenbak, voor het drinken... eigenlijk bijna de hele tijd dat ze niet sliep. Het was dagelijkse kost.

Daarnaast liep ze rondjes om meubels en op de tafel. Volgens de dierenarts had ze waarschijnlijk een psychologisch of neurologisch probleem.

En het klopt dat ik de laatste maanden zag dat ze een beetje trilde bij haar kopje en lijfje als ze in de "sfinxhouding" sliep... wat inderdaad wijst op neurologische problemen.

Maar hoe weet je nou zeker dat ze daar zóveel last van had dat IK de beslissing moest nemen om een einde aan haar leven te maken?

Ze was nog zo knuffelig, was heel vaak bij me, sliep in haar kleine mandje (dat ik maar niet over mijn hart kan verkrijgen om weg te gooien) of op schoot, vroeg om aaitjes en kriebels, gaf kopjes en spon aan één stuk door...

Ik weet echt niet of dit schuldgevoel ooit nog overgaat, eerlijk gezegd...

Tegen jou, mijn lieve schat, zeg ik: het spijt me dat ik dit heb gedaan als je nog niet genoeg leed om dit te verdienen....

PS: Sorry voor dit lange verhaal. En bedankt voor jullie reacties als die er komen. Groetjes aan iedereen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Malanova11 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik ben mijn Nala verloren aan longkanker. Ik heb die beslissing moeten nemen waar ik vandaag de dag nog steeds mee worstel, want ik was er helemaal niet op voorbereid dat ze zo snel zou gaan op 12-jarige leeftijd. Ik voel me nog steeds schuldig en ik huil vaak. Diep van binnen weet ik dat het was om haar vreselijk lijden te besparen, zoals de dierenarts me had verzekerd, maar wat is het zwaar. Het is nu 10 maanden geleden en dat schuldgevoel laat me maar niet los. Daarna verloor ik mijn Mimi van 23 jaar; ze was mijn vertrouwelinge, mijn alles. Ik heb over haar gewaakt tot haar einde door op de grond naast haar te slapen, zodat ze niet alleen hoefde te gaan. En dat was pas 6 maanden na Nala, je kunt je het verdriet niet voorstellen. In diezelfde maand als Mimi was het ook de beurt aan Chouki door maagkanker, waar ik niets van had gemerkt. Ze vertoonde geen enkel teken totdat de dierenarts langskwam omdat ik vond dat ze minder at. Ik dacht dat de wereld verging, want 3 katten verliezen in hetzelfde jaar leek me onmogelijk. Ik had ze al van jongs af aan, ze hadden nooit problemen en ik deed alles voor ze, het waren echt mijn kindjes... Ik had niet eens de tijd om om de ene te rouwen of de andere twee volgden al. Sindsdien denk ik constant aan ze, ik mis ze vreselijk en ik huil vaak. Ik heb zelfs medicijnen tegen de angst moeten nemen omdat het maar in mijn hoofd bleef malen. Mijn dieren zijn alles voor me. Ik heb nu nog 5 katten en ik houd mijn hart vast; ik ben zo bang dat zij ook gaan. Maar ik weet dat ik me er helaas op moet voorbereiden, want zo is het leven; ze verlaten ons en laten een enorme leegte, een gemis, een schuldgevoel en een ontzettend groot verdriet achter...
    Vertaald Frans
    S
    Sann Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    ik mis mijn kat elke dag, elke ochtend bij het wakker worden en elke avond bij het naar bed gaan. hoe leer je te leven zonder hem, zonder hem te zien of te kunnen aanraken? dat gevoel, die leegte... die afwezigheid is echt loodzwaar om te dragen.
    Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Het gemis van een huisdier is vreselijk. Leren leven zonder hen en hun vertrek accepteren is voor mij, en voor ons allemaal, een ontzettend pijnlijk moment. De dagen gaan voorbij en de leegte is enorm. Ik denk elke dag aan hem en die knoop in mijn maag doet echt pijn. Het is zwaar om te leven zonder onze kleine pluizenbol.

Vertaald Frans
    S
    Sandra_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jullie reacties en ervaringen zijn zo hartverwarmend en jullie verhalen helpen me om me minder alleen te voelen. @Ceaumama, je verhaal is echt ontroerend. Je toewijding, de liefde voor je lieverd en de begeleiding die je hem hebt gegeven; ja, dat is pas echte liefde. Je bericht raakt me echt. Bedankt voor je troostende woorden.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik mis haar zo ontzettend... ze was zo speels. Ze was de allerbeste jager, ze heeft zelfs een keer een mol voor me meegebracht. Toen ze nog jong was, kreeg ze de deuren open door op de klinken te springen. In een moeilijke periode in mijn leven met veel angst waakte ze over me. Ze kwam naar m'n auto toe als ik thuiskwam van m'n werk en dan liepen we samen naar binnen. Toen ze oud was, kwam ze van haar kussen af om me bovenaan de trap te begroeten. Ze ging naar bed als ik op de bank in slaap viel. Ze was er altijd. Ik hou van je, mijn baby. Mijn kleine poezebeest, mijn kleine moppie.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren
    Hoi, de ene dag gaat het wel, de andere dag heb ik het gevoel alsof ze er nog is... op sommige dagen voel ik me zo schuldig... wat als ik het nog eens geprobeerd had? Ik verschoonde haar twee kattenbakken al twee jaar lang twee keer per week. Sinds een paar maanden maakte ik haar natvoer aan met wat lauw water. Ik maakte bouillon voor haar om haar te hydrateren. Ik heb haar haar evenwicht zien verliezen toen ze via haar poefje op de bank probeerde te klimmen. Op een dag moest ze heel erg hoesten en daarna ging ze op bed liggen. Er kwam een drolletje aan maar ze kreeg het er niet uit, dus ik heb op haar onderbuik geduwd om haar te helpen. Ze miauwde als ze ging liggen, ze had veel last van artrose. En een paar maanden geleden had ze een keelontsteking. Ik stoomde elke dag met haar onder een handdoek. En toen zag ik haar ineens de trap op en af gaan, niet meer slapen, miauwen. En ik vraag me af hoe het kon dat ze, terwijl ze pijn had en haar achterhand het begaf, ineens maar bleef lopen, lopen, lopen en miauwen, miauwen, miauwen. Ik had de kracht niet meer om nog een behandeling te proberen, ik was zo bang om haar weer zo hulpeloos te zien en te moeten nadenken over haar laten inslapen, dat ik het die dag heb gedaan. Ik was zelf ook zo moe omdat ik geen nacht meer doorsliep. Ik was gewoon zwak. De ene dag denk ik dat ze had kunnen herstellen, de andere dag zeg ik dat het niet meer ging. Hoe heb ik die keuze kunnen maken? Terwijl ik twee maanden daarvoor nog tegen de dierenarts zei dat ik die beslissing nooit zou kunnen nemen en hoopte dat ze vanzelf zou inslapen. Ik heb ook het gevoel dat ik haar gedood heb, ik heb de beslissing genomen om haar leven te beëindigen. Ik, die nooit ging slapen voordat ze binnen was. Ik, die mijn appartement aan familie of buurkinderen overliet tijdens mijn vakanties om voor haar te zorgen... hoe heb ik op die dag die beslissing kunnen nemen?
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo Sandra en Eli 27, ik leef heel erg met jullie mee. In februari heb ik mijn Loulou moeten laten inslapen vanwege nierfalen. Hij werd al 18 maanden behandeld en het ging een tijdje echt een stuk beter, maar in januari ging hij ineens hard achteruit. Hij heeft een week lang 24 uur per dag aan het infuus gelegen in de kliniek met vochtinjecties, maar het ging helemaal niet beter, integendeel zelfs. Ondanks medicijnen om zijn eetlust op te wekken en alle soorten brokken en natvoer die we hem gaven, wilde hij niet meer eten. Ik moest hem echt "dwangvoeren". Hij was ook constant onderkoeld en op een ochtend kon hij niet meer opstaan. Toen moesten we die rotbeslissing wel nemen. Ook al weet je dat het is om ze onnodig lijden te besparen en dat het de ultieme daad van liefde is, dat stemmetje in je hoofd dat je een schuldgevoel aanpraat blijft toch aanwezig. Het begint nu wat te vervagen; de ene dag is het er niet, maar op dagen dat het gemis en de leegte te groot zijn, steekt het weer de kop op. Met de tijd denk ik dat we aan de mooie momenten met onze lieverds kunnen terugdenken zonder dikke tranen te huilen, maar gewoon met een klein traantje van ontroering.

En Sann, ik begrijp je schuldgevoel ook heel goed dat hij je zo heeft achtergelaten. Ik geloof dat als je van een dier houdt, het niet uitmaakt hoe het afscheid gaat, je altijd wel met dat schuldgevoel blijft zitten. Je vraagt je af wat je anders had kunnen doen of wat je niet goed hebt gedaan, maar we moeten onszelf voorhouden dat we er alles aan hebben gedaan, en vaak zelfs meer dan dat, om ze te helpen. We hebben van ze gehouden, ze verwend en ze waren echt een volwaardig onderdeel van ons gezin. Ja, de leegte en het gemis zijn er, maar dat zal uiteindelijk plaatsmaken voor mooie en warme herinneringen.

Ik wens jullie heel veel sterkte en leef met jullie mee.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Het is zo ontzettend zwaar, dat moment van afscheid, dat je altijd wel weer je eigen zwakheden tegenkomt. Uit liefde zeg ik tegen mezelf dat ik me vooral de aandacht en de liefde moet herinneren die we elkaar hebben gegeven buiten dit moeilijke moment om; het is simpelweg onmogelijk om op zo’n moment volledig aan je eigen verwachtingen te voldoen.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hallo, wat ben je een mooi mens. Je bent tot het allerlaatste moment bij hem gebleven en hebt hem verzorgd tijdens zijn oude dag, totdat hij op een natuurlijke manier is heengegaan. Je was er echt voor hem, zo zorgzaam en liefdevol. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt als je zegt dat er een deel van jezelf is weggevlogen. Ik mis mijn meisje ook zo ontzettend. Ik houd mezelf voor dat ze veilig is in mijn hart. Ik zou zo graag nog één momentje bij haar willen zijn. De dierenarts heeft me een condoleancekaart gestuurd, dat was zo ontzettend lief. Er stond een zin op van het crematorium: 'Elke traan die vloeit, is een bewijs van liefde'. Ik wens je heel veel sterkte en mijn oprechte medeleven. Bedankt dat je jouw verhaal met me hebt gedeeld en voor je lieve woorden. Liefs.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hallo

Je hebt geluk bij een ongeluk gehad, en bovendien is je geliefde kat 19 geworden, wat een prachtig leven! Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen; je moet sterk zijn om dat te kunnen doen. Ik had de moed niet, mijn kat is op 13 maart 2022 overleden. Hij was al drie jaar ziek: hyperthyreoïdie, hoge bloeddruk en hartproblemen. Het eerste jaar werkte zijn behandeling heel goed, maar na verloop van tijd ging het met ups en downs. We moesten de medicatie tot het maximum verhogen, maar hij reageerde er niet meer goed op. Hij viel af en begon 's nachts te miauwen; ik wist niet en weet nog steeds niet waarom. Hoe dan ook, zes maanden geleden kreeg hij moeite met ademhalen. Meteen naar de dierenarts, hij heeft 24 uur aan het zuurstof gelegen en de hartmedicatie werd weer verhoogd. Twee maanden later gebeurde het weer, opnieuw 24 uur bij de dierenarts. En in maart, op een zondag, ging het slecht met mijn Safir. Hij ademde heel moeizaam en deze keer door zijn bekje. Ik vond een dienstdoende dierenarts en ben erheen gegaan. Ik weet dat Safir een hekel heeft aan de auto en dat het hem stress geeft, maar ik moest hem zo snel mogelijk wegbrengen. De dierenarts zei aan de telefoon dat door de bek ademen met zijn problemen geen goed teken was. Hij hield zich rustig in zijn reismandje op mijn schoot. Hij miauwde een beetje, ik stelde hem gerust, en opeens begon hij te hoesten en raakte hij in paniek. Ik deed zijn mandje open, aaide hem en hij bleef maar hoesten. Ik zie nog steeds dat kopje voor me, happend naar lucht. Hij sprong naar de achterbank van de auto, verloor zijn evenwicht en viel tussen de stoelen. Ik riep hem, hij klom weer op de achterbank en ging languit liggen. Ik dacht "oef, hij is rustig". We kwamen aan bij de kliniek op de parkeerplaats en toen zag ik Safir niet meer op de bank liggen. Hij lag weer tussen de stoelen en was overleden. Ik zie het nog zo voor me toen ik het portier opende: Safir in de armen van mijn man, zijn kopje opzij, zijn ogen open en zijn tongetje uit zijn bekje. Ik huil. De dierenarts heeft hem nog geprobeerd te reanimeren, maar er was niets meer aan te doen. Ik huil van 's ochtends tot 's avonds, er vreet een knoop in mijn maag aan me, het is verschrikkelijk. Ik kan aan niets anders denken, mijn lieverd is voor altijd weg. Er is iets van mij met hem meegegaan. Het lukt me niet om het te vergeten, de pijn is vreselijk en het gemis is ontzettend wreed.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!