Dringend: mag mijn dierenarts me laten betalen voor een mislukte operatie?

P
Pipon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb gisteren mijn poes van 5,5 maand oud laten opereren en ze mocht diezelfde avond weer mee naar huis.

De dierenarts waarschuwde me dat ze twee of drie dagen rustig aan moest doen. Ik zei nog dat het een jong beestje is dat alleen maar wil spelen en dat het dus lastig zou worden om haar rustig te houden.

Er werd me verteld dat het normaal gesproken wel goed zou gaan.

Maar vanochtend bleef ze maar aan de wond likken, net zo lang tot deze weer openstond.

Toen ik haar naar de dierenarts bracht, kwam ik erachter dat er na zo’n operatie normaal gesproken tabletten worden voorgeschreven, en soms ook een kraag (kap) of een medisch rompertje. Bovendien zijn op de foto's van de operatie de hechtingen duidelijk te zien, maar bij mijn kat zag ik er helemaal geen.

Ik ben meteen naar de dierenarts geracet en de eerste reactie van de assistente was: "Hè, had ze geen kap om?"

Er werd me daarna verteld dat ze vandaag opnieuw geopereerd wordt en dat ze dit keer wel een kap krijgt.

Vervolgens kreeg ik een rekening van € 100 voor de narcose. Is het normaal dat ik opnieuw moet betalen voor een arts die een fout heeft gemaakt?

En vooral: kan ik deze dierenarts nog wel vertrouwen? Hij heeft mijn kat bijna laten doodgaan. (Ik was vandaag toevallig thuis, maar als ik dat niet was geweest, was de kans groot dat ze het niet had overleefd.)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pipon

Ik heb je verhaal gelezen... Ik denk dat er toch echt wel wat meer voorzorgsmaatregelen genomen hadden moeten worden... En dat is het werk van de dierenarts... Je hebt het over een secretaresse... Is het een secretaresse of een paraveterinair?...

Maar goed... ik heb geen goed gevoel bij die dierenarts... Tenminste, afgaande op wat je zegt... De wond is opengegaan en er wordt je doodleuk verteld dat je weer 100 € moet lappen!... 😂 Er zit een foutje in de matrix daar... Lol (niet dus)

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Greylox

"@Gigi,

Hoi! Niet per se 6 maanden, het hangt vooral af van het gewicht en de grootte van de kat."

Het is toch wel aan te raden om het snel te doen...

Vertaald Frans
    1985
    1985 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn poes in februari laten steriliseren, maar ze is nu alweer krols. Ik ben teruggegaan naar de dierenarts en hij gaat haar opnieuw opereren. Moet ik nu weer opnieuw betalen voor de sterilisatie?

Vertaald Frans
    Caroline9244
    Caroline9244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik wilde nog even toevoegen dat het echt heel goed mogelijk is om na een sterilisatie geen kap, verband of uitstekende hechtingen te hebben! Mijn vrouwtje van 2 is gesteriliseerd toen ze 6 maanden oud was, en ze kwam mee naar huis zonder verband of kap omdat dat alleen maar voor extra stress zorgt. Ik hoefde haar ook geen medicijnen meer te geven, want dat hadden ze in de kliniek al gedaan. De plek was wel kaalgeschoren en je zag waar ze geholpen was, maar het was heel schoon omdat ze onderhuidse hechtingen hadden gebruikt en de wond daarna hadden dichtgeplakt. Echt heel netjes dus!

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In België kost een sterilisatie ook ongeveer 100-120 euro, inclusief narcose!!!

Vroegen ze echt 100 euro voor de narcose? Want als het voor de hechtingen is, dan moeten ze wel van goud zijn!!!!

Daar zal hij de spieren weer op de juiste plek moeten leggen; vraag dan meteen om oplosbare hechtingen. Dan heb je er geen omkijken meer naar. Eigenlijk had hij dat allang moeten doen. Ik hoop dat je in de tussentijd al bij de dierenarts bent geweest?

gigi397

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Het punt is dat ik het inderdaad heel vreemd vond dat er geen kraag of verband was voorgesteld (de wond was dus onbedekt). Wat de dierenarts betreft: dit is de eerste keer dat ik er kwam voor een operatie (ik ben er al wel eerder geweest voor een routine-afspraak voor mijn kat). Zij heeft inderdaad ook de hechtingen verwijderd. Het is niet alleen een kwestie van opnieuw dichtnaaien, want de kleine heeft de boel flink opengehaald (het spierweefsel lag bloot).

Nog even dit: een onbedekte wond, of alleen met een klein pleistertje, dat heb ik wel vaker gezien, maar dat was dan bij oplosbare hechtingen.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Het ging om een sterilisatie, toch? Waarom heeft hij het over opnieuw opereren? Risico op overlijden, maar waarom dan? Toen mijn poezen werden gesteriliseerd, kregen ze geen kraag of pillen, alleen een verbandje dat het 2 dagen uithield (maar gelukkig zijn er geen hechtingen losgetrokken, pfoeh!). Heeft jouw kat de hechtingen er zelf uitgehaald? Of was het onderhuids gehecht? (Blijkbaar kan dat namelijk.)

Het risico was dat er niemand zou zijn om te zien dat de wond weer open was gegaan en om actie te ondernemen. Ik merkte het gelukkig bijna meteen, maar als dat niet zo was geweest, was ze waarschijnlijk doodgebloed.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Het punt is dat ik het inderdaad al heel vreemd vond dat er geen kraag of verband werd voorgesteld (het litteken lag dus gewoon bloot). Wat de dierenarts betreft: dit is de eerste keer dat ik er ben voor een operatie (ik ben er eerder alleen geweest voor een routinecontrole voor mijn kat).

Ze heeft inderdaad zelf de hechtingen eruit getrokken.

Het is niet een kwestie van alleen even opnieuw hechten, want de kleine meid ligt echt flink open (de spieren kwamen er zelfs uit).

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Normaal gesproken gebeurt de sterilisatie met 6 maanden.

@Gigi,

Hoi! Niet per se met 6 maanden, dat hangt vooral af van het gewicht en de grootte van de kat.

@Pipon

Hoi,

Onze lieverds, een mannetje en een vrouwtje, zijn met 5 maanden geholpen en dat is eigenlijk heel goed gegaan. Als ik me goed herinner, moesten we ze op de avond van de operatie een ontstekingsremmer geven. We kregen ook een kraag mee, maar die hebben we niet gebruikt.

We moesten wel twee keer terug naar de dierenarts om het verband van onze kleine meid te laten vervangen omdat ze het er steeds af trok (als haar broertje het niet al voor haar deed...) en het verband moest uiteindelijk een paar dagen langer blijven zitten. Ze heeft het dus in totaal zo'n 20 dagen gedragen vanwege problemen met de wondgenezing. De nazorg was bij ons gratis, inclusief het verwijderen van de hechtingen. Ik weet niet hoe het zou zijn geweest als ze opnieuw geopereerd had moeten worden, maar 100 € lijkt me wel wat veel als er "alleen maar" opnieuw gehecht moet worden. Wij betaalden destijds 120 € voor het vrouwtje, inclusief de nazorg en het verwijderen van de hechtingen (en wij wonen in de regio Parijs in een nogal chique buurt).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!