Behandeling tegen kakkerlakken en mijn kat

Schtroumphy
Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Hoewel we ze zelf nog nooit gezien hebben, is er afgelopen maandag om 08:00 een verdelger langsgekomen om ons hele appartementencomplex te behandelen tegen kakkerlakken. De behandeling vond plaats in de keukenkastjes met een spray en op sommige plekken wat gel. We moesten de boel 4 uur laten luchten voordat we de vaat en andere spullen weer in de kastjes mochten zetten.

Aangezien onze kat normaal nooit in de kastjes komt, maakten we ons niet echt zorgen. Maar nu is het hem vanavond voor het eerst gelukt om een van de onderkastjes open te krijgen, die maandagochtend natuurlijk behandeld is.

Ik heb hem er vrij snel weer uitgehaald, maar hij heeft er toch zo'n 2 tot 3 minuten in gezeten. Is er een risico voor onze kat, nu we bijna 40 uur verder zijn na de behandeling, voor het geval hij het 'geweldige' idee heeft gehad om aan de bodem van het kastje te likken?

Zo ja, hoelang moet ik hem in de gaten houden voor eventuele symptomen? (Ik denk zelf aan overgeven?)

Even voor de duidelijkheid: je ziet of ruikt niets, er zijn geen sporen van het bestrijdingsmiddel te zien en de kastjes zijn natuurlijk gewoon droog.

Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat als we de vaat na 4 uur al mochten terugzetten, er na 40 uur op een droog oppervlak niet heel veel risico meer is voor de kat, maar ik maak me toch wel een beetje zorgen.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • E
    Elenata Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, het is geen wondermiddel, maar ik kan je vertellen dat het hartstikke goed werkt. Alle horeca en winkels gebruiken het. Het is voor particulieren zelfs lastig om aan te komen en het kost 50 euro per flesje.

En ik beloof je dat het werkt. Ik heb het zelf gezien in een zaak waar ze een jaar lang een plaag hadden, en bij mij thuis is al het ongedierte meteen weg zodra ze het elk jaar aanbrengen.

Ik maak geen reclame voor het merk, ik vertel alleen wat ik zelf heb gezien.

Als je geen last hebt van kakkerlakken in de buurt, hoef je het natuurlijk niet te gebruiken, maar soms heb je gewoon geen keus als je op bepaalde plekken woont.

Ja, je moet wel goed opletten waar hij het precies smeert of hem zeggen dat hij bepaalde plekjes moet overslaan.

Fijn dat het goed gaat met je kat, want inderdaad: als het een kakkerlak doodt, kan het ook gevaarlijk zijn voor andere dieren.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Rapporteren

In elk geval ging het dit keer goed en waren er geen problemen. Het kleine monstertje is niet ziek geworden, maar één ding is zeker: de volgende keer let ik echt veel beter op.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

+1, dit kan onmogelijk onschadelijk zijn.

We zouden het merk moeten weten om het zeker te weten, maar in dit soort middelen zit vaak fipronil.

(Dat is de stof waar een tijdje geleden nog een schandaal over was omdat het in eieren en eiproducten werd gevonden. En dat terwijl er een nultolerantie geldt voor onze voeding. Het is hetzelfde spul dat bij nogal wat katten voor vergiftiging zorgt via Frontline.)

Ik heb ook elk jaar zo'n type aan de deur met zijn wondermiddel, maar die laat ik mooi buiten staan.

Groetjes

Vertaald Frans
    E
    Elenata Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hetzelfde hier, maar ik betwijfel of het wel klopt wat hij zei. Het zou me ook verbazen als dieren geen enkel risico lopen. Ik heb zelf geen onderzoek gedaan, maar ik heb de druppels waar hij bij kon meteen verplaatst (direct nadat het was aangebracht, voordat het product opdroogde).

Maar als je kat na 40 uur nergens last van heeft, heeft hij waarschijnlijk niets opgelikt.

Ik weet niet of het nou wel of niet gevaarlijk is, je kunt het beste even zelf wat info over het product opzoeken. Maar een insectenmiddel lijkt me sowieso gevaarlijk omdat het chemisch is, en Goliath is wel de krachtigste die er is.

Ik zeg dit niet om je bang te maken hoor, je kat heeft vast niets binnengekregen aangezien hij niet heeft overgegeven of andere symptomen heeft na 40 uur.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Ja, ik had het nog nagevraagd aan degene die maandag langskwam, en hij verzekerde me ook dat het geen kwaad kan omdat het alleen in de kastjes zit + de geur katten zou afschrikken. Maar blijkbaar die van mij niet. 😁

Ik heb even wat rondgezocht op internet en bij de meeste producten zie ik dat er toch een behoorlijke dosis nodig is, tientallen milliliters. Zelfs als hij eraan gelikt heeft (en ik weet niet eens of hij dat wel gedaan heeft) gedurende die 2-3 minuten onderin de ingespoten kast, is het onmogelijk dat hij meerdere ml binnen heeft gekregen, want de muur is al droog. :)

Maar ik ga hem toch goed in de gaten houden, het is een kleine moeite en ik zou het mezelf niet vergeven als hij ziek wordt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn appartement is ook behandeld, maar niet met een spray. Er zijn alleen wat drupjes gel (Goliath) op strategische plekken aangebracht, waarvan sommige ook bereikbaar zijn voor mijn dieren (bij de leidingen in de badkamer). De bestrijder verzekerde me dat het absoluut geen kwaad kon voor mijn 3 katten of mijn fret. Geen van mijn dieren had interesse in het middel (ik hield ze in het begin wel goed in de gaten). De behandeling is nu 3 maanden geleden en ik heb niks geks gemerkt aan mijn dieren.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!