Wat moet ik doen, mijn kat wil niet meer bij mij slapen?

V
Valmont2b Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, mijn kat van 15 jaar heeft altijd bij mij in bed geslapen, vanaf zijn geboorte. Maar al 2 maanden lukt het me niet meer om hem op het bed te krijgen. Hij schrikt zodra ik hem meeneem naar mijn slaapkamer (die trouwens helemaal niet veranderd is). Ik pak hem op, probeer hem gerust te stellen, praat tegen hem en aai hem, maar hij raakt gestresst en rent weg, echt alsof hij ergens bang voor is.

Help me alsjeblieft, want ik snap er niks van, zeker omdat dit in 15 jaar nog nooit is gebeurd.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • V
    Rapporteren

Goedenavond allemaal

Gezien zijn leeftijd hebben jullie vast gelijk, hij wordt nu angstig in situaties die hij voorheen juist fijn vond.

Ja, hij eet, drinkt en wast zich nog goed, zijn vacht ziet er zelfs nog mooi uit... Hij is alleen een beetje afgevallen.

Hij slaapt in zijn doos (waar hij dol op is) en zodra hij eruit komt, is het om bij mij te slapen en echt alleen bij mij. Dus ik ga me er maar bij neerleggen en hem met rust laten. Ik ga proberen eraan te wennen, al blijf ik diep vanbinnen hopen dat hij op een dag weer de oude wordt. Hij is de beste vriend die ik in de afgelopen 15 jaar heb gehad, we zijn nog nooit van elkaars zijde geweken. Ik ben bang om hem te verliezen, maar ik zal tot het einde voor hem blijven zorgen.

Iedereen bedankt

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Gezien de hoge leeftijd van de kat, kan het zijn dat hij neurologische problemen begint te krijgen. In dat geval kan een kat angstig worden in situaties waar hij voorheen geen problemen mee had. Je kunt er helaas niet veel aan doen. Zolang hij goed eet, drinkt, slaapt en zindelijk blijft (dat is het belangrijkste), moet je zijn nieuwe angsten respecteren zonder iets te forceren.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, nee, hij gaat er zelfs overdag niet op. Er is niks veranderd. Ik heb hem een keer per ongeluk geraakt in mijn slaap en toen stoof hij meteen weg. Zou het daar door kunnen komen? Op de bank slaapt hij wel gewoon zonder problemen bij me, maar op bed blijft hij alleen bovenop mij liggen. Zodra ik hem heel voorzichtig op zijn kleedje wil leggen (ik heb er al verschillende geprobeerd), rent hij hard weg. Je hebt gelijk, ik laat hem gewoon zijn eigen gang gaan 's nachts en dwing hem tot niks, maar na 15 jaar valt me dat best zwaar. Bedankt voor je reactie.

Hoi,

Heb je al eens een ander kleedje geprobeerd?

Het zou ook kunnen dat hij op zijn leeftijd last heeft van zijn gewrichten en dat het matras hem niet genoeg ondersteuning biedt?

Dat hij wegrent wanneer je hem oppakt en op het bed neerzet, hoeft niet per se te betekenen dat hij bang is; katten voelen zich vaak gewoon niet zo veilig in onze armen. Als je hem dan op het bed zet terwijl hij daar op dat moment niet wil zijn, is het een logische reactie dat hij er vandoor gaat.

Vertaald Frans
    V
    Rapporteren

Hoi!

Nee, hij gaat er overdag ook niet meer naartoe. Verder is er niks veranderd. Ik heb hem een keer per ongeluk geraakt in mijn slaap en toen schrok hij heel erg en rende hij weg. Zou het daar door kunnen komen? Op de bank slaapt hij namelijk wel gewoon bij me, maar op bed blijft hij alleen op mij liggen. Zodra ik hem heel voorzichtig op zijn kleedje wil leggen (ik heb er al verschillende geprobeerd), rent hij meteen weg.

Je hebt gelijk, ik laat hem gewoon zijn gang gaan 's nachts en ik dwing hem tot niks, maar na 15 jaar valt me dat wel zwaar.

Bedankt voor je reactie!

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien heeft hij iets meegemaakt in je slaapkamer waar hij gestrest van is geraakt, en wil hij er nu niet meer naartoe.

Komt hij er overdag wel?

Anders heeft het geen zin om hem extra te stressen, laat hem 's nachts gewoon lekker zijn eigen gang gaan ;)

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!