Plotselinge dood van mijn kat

Mina30
Mina30 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Mijn poes van 6,5 jaar is gisteren plotseling overleden. Ze leek kerngezond, ik heb geen enkel symptoom gezien (ze spinde en speelde nog zoals gewoonlijk). Toen ik mijn slaapkamer inliep, vond ik haar op mijn bed, met haar ogen open. Er was verder niks geks te zien in het appartement, ze had gewoon gegeten en haar behoefte gedaan.

Het was me de afgelopen maanden opgevallen dat ze af en toe nieste en dat ze ongeveer eens in de twee weken moest overgeven. Sinds een paar jaar ademde ze soms ook wat zwaar als ze aan het spelen was. Anderhalve maand geleden ben ik nog bij de dierenarts geweest voor haar herhalingsprik en om dit alles te bespreken. Ze heeft haar toen onderzocht en merkte niks bijzonders op. Ze adviseerde me om van merk brokken te wisselen, wat ik ook heb gedaan.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Denken jullie dat dit plotselinge afscheid door een hartaandoening zou kunnen komen?

Bedankt voor jullie reacties, ik ben echt radeloos...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Souz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben net (nog geen half uur geleden) een van mijn 4 poezen verloren. Tijdens het zoeken naar mogelijke oorzaken kwam ik jouw verhaal en de reacties tegen; het lijkt erop dat het een beroerte of een hartaanval is geweest. Ze was 11 jaar oud, van nature een beetje angstig aangelegd, maar tot een uur geleden ging alles nog prima. Ze miste bijna een sprongetje (van de bank op de gladde bar, dat gebeurt wel vaker dus ik lette er niet echt op), dronk een beetje en ging daarna op de trui van mijn dochter liggen. Omdat ik zag dat ze bijna niet meer bewoog, zwak was en haar oortjes en kussentjes wat koud aanvoelden, heb ik haar in de trui gewikkeld en op schoot genomen. Ze spinde nog, maar leek geen kracht meer te hebben, en opeens stopte ze met ademen. Ze probeerde nog naar adem te happen, maar de lucht kwam niet in haar longen. Ik heb nog mond-op-neusbeademing en hartmassage geprobeerd, maar niets hielp. Het duurde minder dan 5 minuten... Ik geloof dat het op dit moment nog niet echt tot me is doorgedrongen...

Ik leef heel erg mee met iedereen die zo'n fijne vriend is verloren. Zij is de eerste die wegvalt en het was zo plotseling dat ik er zelf moeilijk door kan ademen. Ik ben bang voor morgen, wanneer het besef echt komt...

Vertaald Frans
    T
    Titim1403 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo, ik vind het echt heel erg voor je.

Gisterochtend ben ik ook mijn kat verloren, recht voor mijn ogen... Toen ik op internet ging zoeken, kwam ik erachter dat het waarschijnlijk een hartstilstand was, want hij overleed binnen een kwartier. Eerst dacht ik aan een epileptische aanval omdat hij dat vaker had gehad, maar dit leek totaal niet op zijn eerdere aanvallen. Ik zag dat hij het heel benauwd had, maar ik kon niets doen. Die spoednummers van de dierenarts die je dan niet te pakken krijgt... het ging allemaal zo ontzettend snel. Mijn partner had hem een uur daarvoor nog gezien en toen leek er nog niets aan de hand. Ik leef echt met je mee.

Vertaald Frans
    I
    Ilona_pollen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn poes van 6 jaar is afgelopen maandag 20-01-25 precies hetzelfde overkomen. Ze ging naar buiten zoals ze altijd deed en de volgende dag werd ze dood gevonden in de tuin van de buren. Volgens de dierenarts waren er geen sporen van vergiftiging en zag ze er nog goed uit; volgens haar was het een hartstilstand. Het is heel moeilijk te accepteren omdat we het totaal niet zagen aankomen. Ik ben echt helemaal van de kaart, ze had geen enkel symptoom, helemaal niets. Het is echt verschrikkelijk voor een kat van pas 6 jaar oud. Ze was de beste kat ter wereld, sociaal, een enorme knuffelkont en ze had een prachtige vacht 😭😭😭😭😭. Het is zo zwaar zonder haar. Ik blijf mezelf maar vertellen dat ze weer terugkomt en ik zou er alles voor over hebben om terug te gaan in de tijd en haar nog één keer stevig vast te houden. We hebben geen afscheid kunnen nemen en dat is echt vreselijk.

Vertaald Frans
    B
    Brize Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, dit is ook gebeurd bij het katje van mijn dochter, de eerste kat die ze had geadopteerd toen ze net op zichzelf woonde. Een jong katje vol leven en in een paar seconden was ze er niet meer. Ze heeft niet hoeven lijden. Ze heeft een autopsie laten doen omdat ze bang was voor haar andere kat: ze bleek een hartafwijking te hebben, er waren van tevoren helemaal geen signalen. Het was vreselijk voor haar en ik begrijp je verdriet, maar het belangrijkste is het leven dat ze bij je heeft gehad, hoe kort dat ook was. Veel sterkte.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ze op je bed lag, is de kans heel groot dat ze een hartaanval of een beroerte heeft gehad. Als ze pijn had gehad, had je haar wel ergens in een hoekje ineengedoken gevonden. Het is waarschijnlijk heel plotseling gegaan en ze heeft niet geleden. Veel sterkte, het is altijd zo pijnlijk om je kleine maatje te verliezen, zeker zo plotseling, maar ze heeft in ieder geval een mooi leven gehad en ze was erg geliefd.

Vertaald Frans
    Mina30
    Mina30 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor al jullie berichten. Ik hoop dat ze niet heeft geleden. Als ik andere verhalen lees, doet me dit denken aan een hartaandoening die onopgemerkt is gebleven. De dierenarts belt me morgen terug, ik hoop dat ik dan wat meer duidelijkheid krijg over de oorzaak van dit plotselinge verlies. Het zal in ieder geval een grote leegte achterlaten... Ze heeft een kort leven gehad, maar wel een heel mooi leven waarin ze is overladen met liefde.

Vertaald Frans
    C
    Coko77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het echt heel erg voor je. Ik hoop dat je het verlies ondanks de omstandigheden een plekje kunt geven. Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Plotseling overlijden bij katten kan veel verschillende oorzaken hebben: cardiomyopathie (zoals hypertrofische cardiomyopathie), hartfalen, een bloedpropje, longproblemen, hartworm, vergiftiging... De lijst is lang. Een deel van de oorzaken van een plotselinge dood is helaas klinisch niet waarneembaar, zelfs niet voor een dierenarts…

Troost je met de gedachte dat je echt niets meer had kunnen doen als de dierenarts niets heeft opgemerkt tijdens het lichamelijk onderzoek. Bovendien lijden katten die op deze manier overlijden meestal heel weinig.

Veel sterkte,

Jeanne

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Niet helemaal, het is heel makkelijk om een dier te verliezen. Maar het is een harde klap voor het baasje. Het leven is kwetsbaar en daar kun je niks aan doen...

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik denk ook aan een hartprobleem, omdat het best vaak voorkomt dat dit niet te horen is bij een gewoon lichamelijk onderzoek. Het is altijd zwaar om je huisdier te verliezen, maar het moet een enorme schok zijn om thuis te komen en je maatje niet meer in leven aan te treffen. Sterkte

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!