Mijn poes accepteert de komst van een nieuwe kitten niet

D
Djremi54 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb gisteren een kitten van 2 à 3 maanden geadopteerd van een mevrouw die ze weg deed. Ik heb hem gisteren dus mee naar huis genomen. Hij doet het hartstikke goed, hij is heel lief enzovoorts, geen enkel probleem met hem. Maar het probleem is dat ik een poes van 2 jaar heb en zij de komst van de kitten niet accepteert. Zodra ze hem ziet, begint ze naar hem te blazen en te grommen, en soms zelfs naar mij. Sinds gisteren rent ze, zodra ze hem ziet, naar het raam en miauwt ze om naar buiten te mogen. Dat heb ik haar gisteren en vandaag dan ook laten doen. Wat moet ik doen? Hebben jullie tips zodat mijn poes zich goed gaat gedragen tegenover de kitten? Moet ik haar morgen binnenhouden zodat ze aan de kitten kan wennen?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mb2 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maak je geen zorgen, het is een normale reactie. Ik heb de nieuwkomer altijd gewoon meteen bij mijn eerste kat gelaten. In het begin blaast de oudste kat naar de kleine, maar dat komt uiteindelijk altijd wel goed. Als je ze uit elkaar haalt, duurt het wenproces alleen maar langer. Als je kat naar de kleine blaast, is zij juist degene die je moet geruststellen en niet de kleine. Word niet boos op haar, maar stel haar juist gerust door haar te aaien, ook al voelt dat misschien tegenstrijdig. Zet in het begin de voerbakjes van de twee katten ver uit elkaar en schuif ze elke dag een stukje dichterbij, totdat ze uiteindelijk naast elkaar staan. Om ze aan elkaar te laten wennen bij de voerbakjes, gaf ik ze altijd lekker natvoer, zodat ze het samenkomen associëren met iets fijns. Uiteindelijk stonden de bakjes zo dicht bij elkaar dat ze elkaar tijdens het eten aanraakten zonder enige vorm van agressie.

Goedenavond, we zijn nu 2 weken verder en er is nog steeds geen verbetering. Mijn kat aarzelt niet om de kitten aan te vallen door blazend op hem af te rennen en hem een tik uit te delen, terwijl hij totaal niet agressief is. Wat kan ik doen?

Bedankt

Goedenavond. 

Is de situatie tussen je katten inmiddels al wat verbeterd? 

Alvast bedankt 

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Maak je geen zorgen, dit is een normale reactie. Ik heb de nieuwkomer altijd meteen bij mijn eerste kat gelaten. In het begin blaast de eerste kat naar de kleine, maar dat komt uiteindelijk altijd wel goed. Als je ze uit elkaar haalt, duurt het wenproces alleen maar langer. Als je kat naar de kleine blaast, moet je juist je eigen kat geruststellen en niet de kleine. Word niet boos op haar, maar stel haar juist gerust door haar te aaien, ook al voelt dat misschien tegenstrijdig. Zet in het begin de voerbakjes van de twee katten ver uit elkaar en zet ze elke dag een stukje dichterbij, totdat de bakjes naast elkaar staan. Voor dit toenaderingsproces gaf ik ze altijd wat lekker natvoer, zodat ze het dichter bij elkaar komen associëren met iets leuks. Uiteindelijk stonden de bakjes zo dicht bij elkaar dat ze elkaar tijdens het eten raakten, zonder enige vorm van agressie.

Goedenavond, we zijn nu 2 weken verder en er is nog steeds geen verbetering. Mijn kat valt de kitten gewoon aan door op hem af te rennen en te blazen, en ze geeft hem tikken met haar poot terwijl hij totaal niet agressief is. Wat moet ik doen?

Bedankt

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Hoi, dit is geen vreemde situatie, maar meestal moet je ze gewoon hun gang laten gaan zodat ze allebei hun plekje kunnen vinden. Natuurlijk moet je ze uit elkaar halen als je ziet dat het echt uit de hand loopt; het is ook niet de bedoeling dat de kitten bang wordt voor de grote kat, maar verder kun je ze het beste hun eigen weg laten vinden. Groetjes, Vincent

Hoi, even een update over de situatie: we hebben de kleine kitten nu 5 dagen in huis. Mijn kat blaast en gromt nog steeds naar hem, maar al wel iets minder. In het begin verstopte ze zich veel, maar nu komt ze weer wat vaker bij ons zitten. Alleen eet mijn kat erg weinig sinds de komst van de kitten (ze eet maar één keer per dag een klein beetje brokjes). Wat kan ik doen?

Bedankt

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het idee is om het kitten apart te houden, zodat je volwassen kat niet het gevoel krijgt dat ze uit haar eigen huis wordt verdreven. Katten zijn territoriaal en je kat reageert nu niet goed op de nieuwe situatie. Je kunt het beste rustig aan doen: laat haar het kitten regelmatig even zien en geef haar een doekje waar de geur van het kitten aan zit.

De theorie dat je de natuur maar zijn gang moet laten gaan, heeft er al vaak voor gezorgd dat volwassen katten tijdelijk of zelfs voorgoed van huis wegliepen na de komst van een vreemd kitten. Je volwassen kat heeft nu veel stress, dus geef haar in alles de prioriteit.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is geen vreemde situatie, maar over het algemeen kun je ze het beste gewoon hun gang laten gaan zodat ze allebei hun draai kunnen vinden. Natuurlijk moet je ze wel uit elkaar halen als je ziet dat het echt uit de hand loopt. Het is niet de bedoeling dat het kitten bang wordt voor de grote kat, maar verder kun je ze het beste hun eigen gang laten gaan.

Groetjes,

Vincent

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!