Mijn kat is overleden tijdens een algehele narcose

M
Meemaw Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Ik heb me speciaal op deze site aangemeld om op dit forum te kunnen posten, omdat ik in cirkeltjes blijf draaien en behoefte heb aan uitleg en/of steun.

Op 22 maart 2022 ging mijn kleine Mimi, die op de 25e haar 10e verjaardag zou vieren, naar de kliniek voor een simpel onderzoek en ze kwam er dood weer uit.

Het was de eerste keer dat we naar deze kliniek gingen; we wilden graag de mening van een tweede dierenarts omdat Mimi sinds een paar maanden kleine bultjes kreeg aan de basis van haar staart. Dierenarts 1 behandelde de eerste bult als een talgkliercyste en heeft deze in oktober 2021 operatief verwijderd.

Omdat er in de maanden daarna op dezelfde plek nog meer bultjes (2 à 3) verschenen, waarvan eentje ons extra zorgen baarde omdat deze heel hard was, en dierenarts 1 zei dat hij niet meer kon opereren (niet genoeg huid om de wond te dichten) en dat we het maar beter zo konden laten, besloten we naar dierenarts 2 te gaan.

Dierenarts 2 zei dat het kanker zou kunnen zijn en adviseerde een "kleine" punctie en een "kleine" röntgenfoto om zekerheid te krijgen. Achteraf gezien denk ik dat ik de risico-batenverhouding van deze ingreep verkeerd heb ingeschat, terwijl het me echt werd gepresenteerd als iets heel onschuldigs.

Ik moet erbij zeggen dat Mimi geen bekende ziektes had en kerngezond leek. Ze was een lichtgewichtje (3,6 kg) maar ze at goed, rende, speelde en was erg sociaal. Bovendien had ze al vaker een algehele narcose gehad bij dierenarts 1 (voor abcessen door vechtpartijtjes enzo) maar dat was altijd goed gegaan.

Kortom.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

41 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Meemaw Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Vervolg)

Op de dag van de ingreep brachten we Mimi 's ochtends naar de kliniek. Ze was niet gestrest, ze is gewend aan de dierenarts en het is een kat met veel "zelfvertrouwen". De dierenarts (dierenarts 2 dus) zou ons aan het begin van de middag bellen om te laten weten wanneer we haar weer konden ophalen.

Twee uur later de klap: dierenarts 2 belde ons en vertelde dat er een probleem was, dat Mimi een paar minuten na het inleiden van de narcose een hartstilstand had gekregen en dat ze haar niet meer terug heeft kunnen krijgen!

Op dat moment was ik zo in shock dat ik niet om een sectie heb gevraagd (zeker omdat dierenarts 2 meerdere keren zei dat het geen zin zou hebben). Sowieso wilde ik niet dat er nog meer aan haar lichaampje gezeten werd, omdat ik het gevoel had dat ik haar al "over-behandeld" had en dat dit haar fataal is geworden.

De dierenarts zei dat ze het gebruikelijke protocol had gevolgd en dat het heel zeldzaam is, maar dat het gebeurt. Dat Mimi misschien een hartprobleem had of uitzaaiingen in de longen (maar als ze uitgezaaide kanker had, dan verborg ze dat wel heel erg goed!). Ze zei dat het ook zonder verklaring kan gebeuren, door een stom ongeluk. Maar het vreet aan me dat de meest bijzondere kat die ik ooit heb gekend, misschien door een bizar ongeluk is overleden...

Het enige wat me zou kunnen troosten, is de gedachte dat ze ziek was en dat haar toestand daarna waarschijnlijk snel achteruit zou zijn gegaan. Maar ik kan me niet eens aan die gedachte vasthouden omdat we het nooit zullen weten: dierenarts 2 heeft nog wel een punctie kunnen doen, maar omdat de kat op de operatietafel overleed, heeft ze het monster niet naar het lab gestuurd.

Vertaald Frans
  • 41 reacties van 41

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!