Langharig of kortharig?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Het is zeker geen langhaar, maar ze kan halflang of korthaar zijn met een zachtere en lichtere structuur dan de rest. Dat blijft een verrassing terwijl ze groeit.
Hoi,
bedankt voor je reactie.
Ik was gewoon nieuwsgierig of het nu al te zien was 😉
Haar vacht is niet echt mijn prioriteit, het belangrijkste is dat mijn kleine garnaaltje gezond is. Of ze nu lang of kort haar heeft, Harmonie blijft altijd mijn lieve schat.
Hoi,
Bedankt voor deze super interessante en duidelijke uitleg. Ik ken de vader van Harmonie niet. Haar moeder Joy is kortharig (een lapjeskat) en ik heb haar opgevangen toen ze zwanger was en nog op straat leefde.
Wat me opvalt is dat Harmonie kleine plukjes haar op haar oren heeft en ook wat haar dat tussen haar pootjes uitsteekt. Ze heeft zo'n dikke vacht dat ik haar echt kan "verwaaien"; ik kan haar haren alle kanten op zetten die ik maar wil.
Haar vacht is ook veel langer dan die van haar broertje en zusje.
Ik heb ook nog een vraagje (aangezien je veel verstand hebt van advies voor kittens). Het heeft niks met de vacht te maken, maar ze gingen eerst altijd netjes op de kattenbak en sinds twee dagen doen ze het ineens op de grond. Ik weet niet of dit normaal is en hoe het precies zit met de opvoeding. Zijn ze nog te klein om echt te begrijpen waar de kattenbak voor is? Ze zijn geboren op 7 maart 2016.
Als je tips hebt, hoor ik het heel graag!
Groetjes
Nog te vroeg om te weten, je zult nog een maandje of twee moeten wachten.
Het is zeker geen langhaar, maar ze kan halflang of kort haar krijgen met een zachtere en lichtere textuur dan de anderen. Dat blijft een verrassing terwijl ze opgroeit.
Hoi!
Tot de leeftijd van 2 maanden hebben kittens nog hun babyvacht; deze verliezen ze tussen de 3 en 6 maanden. Pas op dat moment kun je met zekerheid zien of een kat langharig of kortharig is. Eigenlijk wordt alleen de Pers officieel als langharig beschouwd. Andere katten met een lange vacht worden gezien als halflangharig, maar dat maakt het niet minder lastig om te voorspellen hoe de vacht er uiteindelijk uit gaat zien.
In de praktijk kijken sommige mensen naar de binnenkant van de oren om te zien wat voor vacht een kitten krijgt: als daar veel en lange haren zitten (pluimpjes), is de kans groot dat het kitten halflangharig wordt.
En dan nog een klein beetje theorie. De lengte van de vacht wordt bepaald door een gen. Het gen voor lang haar is recessief en moet dus door beide ouders van Harmonie worden gedragen. Het hangt er dus vanaf of de moeder voorouders heeft met lang haar. Als dat niet zo is, wint de kortharige vacht het, zelfs als de vader langharig is.
Om het wat duidelijker te maken:
lang haar = recessief gen = ll (homozygoot)
kort haar = dominant gen = LL (homozygoot) of Ll (heterozygoot, dus drager van het langhaargen)
Situatie 1
LL x ll --> alle kittens zijn kortharig heterozygoot (Ll) maar drager van lang haar. Dat betekent dat ze langharige nakomelingen kunnen krijgen als ze worden gekruist met een langharige kat of een kortharige kat die ook drager is (zie situatie 2 en 3 om dit te begrijpen).
Situatie 2
Ll x ll --> 50% kans op langharige kittens (ll) en 50% kans op kortharige heterozygoot kittens (Ll).
Situatie 3
Ll x Ll --> 25% kans op een langharig kitten (ll) en 75% kans op een kortharig kitten (waarvan 1 op de 3 homozygoot (LL) is en 2 op de 3 heterozygoot (Ll) en dus drager van lang haar).
Situatie 4
Ll x LL --> alle kittens worden kortharig, waarvan 50% homozygoot kortharig (LL) en 50% heterozygoot kortharig (Ll) en dus drager van lang haar.
Situatie 5
ll x ll --> alle kittens worden langharig (ll)
Situatie 6
LL x LL --> alle kittens worden homozygoot kortharig. Als deze kittens eenmaal volwassen zijn en met een willekeurige kat worden gekruist (kortharig of langharig), krijgen ze alleen kortharige kittens.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Lauranne - Diergeneeskundestudent aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en werkzaam voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Conseil van de EnvA http://proveto.net/
4 reacties van 4