Katten uit hetzelfde nest die elkaar totaal niet meer verdragen. Hebben jullie tips?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ga jullie het hele verhaal vertellen zodat jullie de complexiteit van de situatie begrijpen. Wees een beetje lief voor me, ik probeer het zo leuk mogelijk op te schrijven:

In maart 2016 zijn mijn twee kittens geboren en we hebben ze in mei van dat jaar in huis genomen. De ene heet DIKKI. Hij is indrukwekkend en trots; een echte goedzak, maar hij laat niet over zich heen lopen.

De andere is PETIT CHAT. Hij heeft al heel veel namen gehad, maar uiteindelijk noemen we hem altijd PETIT CHAT, dus dat is zo gebleven. Hij is een beetje een druktemaker, springt overal op en neer, maar is echt een enorme knuffelkont. Ze zijn allebei ontzettend schrikachtig: als we van de bank opstaan, BAM!, dan rennen ze meteen naar de andere kant van de kamer.

Mijn twee katten (twee rode katers) zijn sindsdien onafscheidelijk. Ze slapen samen, eten samen en ik heb ze zelfs betrapt terwijl ze tegelijkertijd op de kattenbak zaten (we hebben er natuurlijk twee). We wonen in een huis aan de rand van een klein stadje, maar destijds hadden we het niet breed (eerste appartement, jong stel). Daarom zijn onze katten niet gecastreerd, gechipt of gevaccineerd (ik weet dat dat niet goed is, maar wacht even de rest van het verhaal af). Ze kwamen dus ook nooit buiten. We hebben een kleine binnenplaats waar ze dol op zijn; ze kunnen daar absoluut niet ontsnappen en ze lijken het er prima naar hun zin te hebben.

Ze hebben dus meer dan een jaar in dit huis doorgebracht, met alleen het huis en de binnenplaats als hun wereldje.

Een maand geleden hebben we de onvermijdelijke fout gemaakt die we tot dan toe hadden weten te voorkomen: we lieten beneden een raam op een kier staan en hadden de katten niet in de binnenplaats gezet. Ze zijn er dus vandoor gegaan. Ik weet niet precies hoe lang ze buiten zijn geweest, maar het was niet langer dan een paar uurtjes!

Toen we ze terugvonden, zat PETIT CHAT onder de zwarte vlekken, een soort smeer, terwijl de ander er heel normaal uitzag. Maar ze waren heftig aan het vechten en naar elkaar aan het blazen (ze maakten zelfs heel vreemde geluiden). Dat leek in de verste verte niet op hun normale speelkwartiertjes en het was nog nooit gebeurd. DIKKI probeerde nog bij zijn broertje te komen, maar werd telkens afgesnauwd. Even later zagen we dat PETIT CHAT een nare wond aan zijn achterpoot had. Hij is toen voor het eerst in zijn leven naar de dierenarts geweest. Een dag en 104 EURO later was hij gehecht en had hij een mooi blauw verbandje. Maar het belangrijkste was dat hij het weer goed kon vinden met zijn broertje. Wat een opluchting! Ze zijn zo schattig als ze samen zijn!

****Vervolg in de reacties!****

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bij die eerste denk ik eerder dat PETIT CHAT zich verdedigde vanwege de pijn en dat DIKKI toenadering zocht omdat hij voelde dat zijn broer pijn had :)

Ah oké, ik dacht dat Dikki Petit chat wegjaagde, vandaar die vechtpartijen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat dat eerste gevecht betreft, toen Petit chat onder het smeer zat, denk ik dat het de geur was die Dikki in de war bracht; hij herkende hem niet meer.

Wat betreft het recentere probleem denk ik dat het vrouwtje krols was en dat dat voor gevechten zorgde. In dat geval denk ik dat ze allebei laten castreren de oplossing zou zijn.

Wat die eerste keer betreft, denk ik eerder dat PETIT CHAT zich verdedigde vanwege de pijn en dat DIKKI hem probeerde te benaderen omdat hij aanvoelde dat zijn broer pijn had :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb alles goed gelezen voordat ik reageer, maar het punt is: twee niet-gecastreerde katers die vechten omdat er een vrouwtje voorbijloopt... Dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen... of niet?

Trouwens: omdat ze niet gechipt zijn, riskeren ze euthanasie (als zwerfkat) als ze weer ontsnappen en door het asiel worden opgepakt. Ze zijn twee keer buiten geweest, niet gevaccineerd en hebben misschien met andere katten gevochten = risico op ziektes.

Dus, laat ze castreren, inenten en chippen. Je kunt altijd met een dierenarts overleggen over een betalingsregeling, en in het ergste geval zijn er instanties (zoals een stichting voor zwerfkatten) die heel lage tarieven hanteren. Als laatste redmiddel kun je bij een vereniging kijken of ze je kunnen helpen.

Nou ja, ik ben nog niet seniel hoor, dat had ik wel begrepen. Maar ik dacht niet dat het zo zou blijven doorgaan... ik dacht dat het wel over zou waaien.

Ja, we wisten donders goed dat we dat vroeg of laat moesten doen. We zijn het alleen maar blijven uitstellen! Het komt goed uit dat mijn vriend nu werk heeft gevonden, ik ga mijn pluizenbollen verzorgen zodat ze de beste maatjes van de wereld blijven!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij dat eerste gevecht, toen Petit chat helemaal onder het smeer zat, denk ik dat het de geur was die Dikki in de war bracht; hij herkende hem gewoon niet meer.

Wat het recentere probleem betreft, ik denk dat het vrouwtje krols was en dat dat voor ruzies zorgt. In dat geval denk ik dat ze allebei laten castreren de oplossing is.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb alles goed doorgelezen voordat ik reageer, maar het punt is:

2 niet-gecastreerde katers die vechten omdat er een poes voorbijloopt... Dat zou toch een belletje bij je moeten doen rinkelen... of niet?

Trouwens: omdat ze niet gechipt zijn, lopen ze het risico op euthanasie (als zwerfkat) als ze weer ontsnappen en door de opvang worden opgepakt. Ze zijn al twee keer buiten geweest, zijn niet gevaccineerd en hebben misschien met andere katten gevochten = risico op nare ziektes.

Dus: laat ze castreren, inenten en chippen. Je kunt altijd met de dierenarts overleggen over een betalingsregeling, en in het ergste geval zijn er instanties (zoals een stichting voor zwerfkatten) die heel lage tarieven hanteren. Als laatste redmiddel kun je bij een dierenhulporganisatie checken of ze je kunnen helpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar nu komt het: een vriend die momenteel een beetje bij ons in huis bivakkeert, heeft gisterochtend dezelfde stomme fout gemaakt. Hij zag de katten op de vensterbank zitten en toen hij dichterbij kwam, ging DIKKI naar binnen, maar PETIT CHAT ging er vandoor... Na een hoop "PSSST"-geluiden en in zijn handen klappen is het hem gelukt om hem weer in huis te krijgen (want het beestje is razendsnel, succes als je hem moet vangen!). Helemaal trots op zichzelf liet hij de katten bij hem in de kamer. De poes van de buren liep langs het raam en bleef zelfs op de vensterbank zitten. Mijn twee jonge kerels gingen aan de andere kant van het glas zitten en begonnen tegen haar te "praten", volgens onze vriend ("het leek echt alsof een kat een heel verhaal aan het vertellen was!", zei hij). Ineens schijnen ze te zijn gaan vechten, zo hard dat onze vriend zich gedwongen voelde om ze uit elkaar te halen en op onze terugkomst te wachten. En sinds gisteren merk ik dus echt dat PETIT CHAT DIKKI niet meer in zijn buurt laat komen. Ik heb hem van top tot teen nagekeken, geen zichtbare verwondingen. Ik heb hem overal betast en hij reageert nergens op (ik lijk hem dus geen pijn te doen). Hij was wel hartstikke vies, dus ik heb hem geborsteld. De nacht is voorbij en niets helpt. Ze vechten nog steeds. DIKKI komt elke keer heel voorzichtig dichterbij, miauwt liefjes, maar wordt direct en keihard afgewezen (mijn hart breekt als ik zie hoe hij het probeert en elke keer weer die afwijzing krijgt).

Ik ben bang dat ik uiteindelijk een van de twee katten weg moet doen... Ik ben nogal een gevoelig type en ik zou er echt kapot van zijn als ik afscheid moet nemen, vooral omdat ik dan tussen die twee zou moeten kiezen en dat is gewoon onmogelijk!!!

Hebben jullie nog advies voor een radeloos baasje?

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!