Hoi allemaal,
Ik heb dit forum net ontdekt en ik kom hier om mijn verhaal met jullie te delen en misschien te praten met anderen die momenteel door hetzelfde heen gaan als ik.
Ik ben van jongs af aan al helemaal gek op dieren, maar omdat mijn ouders nooit een huisdier wilden, moest ik wachten tot ik op mezelf woonde voordat ik eindelijk een viervoeter kon adopteren!
En in 2003 was het zover, net nadat ik klaar was met mijn studie. Ik was toen 22: een zwart kittentje van 3 maanden oud dat ik voor kerst kreeg van mijn toenmalige vriend. Hij was vanuit een auto in een tuin gegooid....
De eerste nacht dat hij bij me sliep, voelde ik hem zuchten alsof hij wist dat hij eindelijk in goede handen was. Ik herinner me nog die enorme emotie die ik voelde; de verantwoordelijkheid voor dat kleine levende wezentje, voor zijn geluk en welzijn...
En ik heb elke dag mijn uiterste best gedaan (dat hoop ik tenminste!) om hem zo gelukkig mogelijk te maken. We hebben 18 jaar lang een geweldige, hechte band gehad; ik was zo aan hem gehecht en hij liet me dat ook merken.... Ik dacht nooit dat het mogelijk was om zo'n sterke band met een kat te hebben, ik noemde hem altijd een "hond-kat" :)
Maar een maand geleden ging het plotseling bergafwaarts met hem. Ik hoopte naïef dat hij er wel weer bovenop zou komen, zoals elke keer als hij gezondheidsproblemen had, maar deze keer was dat niet zo. Het ging steeds slechter en ik zag dat hij ongelukkig was en steeds meer pijn had. Ik hoopte uiteindelijk zelfs dat hij in zijn slaap thuis zou overlijden, maar helaas moest ik de moeilijkste beslissing van mijn leven nemen en hem laten inslapen om hem uit zijn lijden te verlossen. Dat was een verschrikkelijk moment....
Sinds die tijd voel ik een enorme leegte, alsof er een deel van mezelf met hem mee is gegaan....
Ik, die altijd al gek was op dieren en altijd zei dat ik niet zonder kon, en dat ik direct een nieuwe zou nemen als mijn Forrest er niet meer zou zijn... nu weet ik het even niet meer...
Ik vermoed dat het verdriet van het rouwen me dit nu laat denken, maar daarnaast ben ik bang dat ik nooit meer zo'n zelfde band zal vinden (en dat is logisch, elk wezen is anders). Ik ben bang dat ik bij een nieuw maatje onbewust steeds zou zoeken naar trekjes van Forrest....
En áls ik er ooit weer klaar voor ben, denk ik dat ik absoluut geen kat moet nemen die op hem lijkt, of misschien zelfs geen kater meer moet nemen.
Wat vinden jullie? Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en door deze fase zijn gegaan?
Alvast bedankt,
Mathilde