Help! Mijn poes plast op het bed van mijn dochter!

Shacaline
Shacaline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Ik neem contact op omdat ik het een beetje zat ben met mijn katje, die netjes was maar al een week op het bed van mijn dochter plast!

Ik zal proberen mijn probleem goed uit te leggen.

Eind juli 2020 hebben we een straatkatje geadopteerd via een opvangorganisatie. Ze is gechipt en ik moest haar in december laten steriliseren, maar dat was niet mogelijk door de lockdown. Ze had haar eerste loopsheid, en daarna kon ik haar op 5 januari laten opereren. Alles ging goed, ondanks enorme stress in de auto op de terugweg, waarbij ze in haar transportbox geplast had terwijl ze zich probeerde in te houden (ze was in paniek, miauwde, krabde aan de tralies, enzovoort om eruit te komen en te plassen)... kortom, ze is goed hersteld van haar operatie, ze at, dronk en deed haar behoefte in haar bak. Top! Alleen is er een week geleden een bevriend stel bij ons komen lunchen, en sindsdien plast ze elke dag op het bed van mijn dochter (dat is waar haar kattenbak staat omdat het rustig is, en ze slaapt er normaal ook), terwijl ze haar ontlasting gewoon in de kattenbak blijft doen... het kan gaan van één keer tot meerdere keren plassen per dag, hoe vaak we ook wassen, desinfecteren en citroen en lavendel neerleggen om haar ervan te weerhouden, niets helpt...

Ik moet er ook bij zeggen dat mijn vrienden een hond hebben, dus we dachten dat ze die geur had geroken en dat dit haar in de war had gebracht. Maar ik heb alles grondig schoongemaakt, dus ik begrijp er niets van...

Help ons alsjeblieft, mijn dochter en ik zijn wanhopig!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Laure_hllmr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Mijn Europese korthaar van bijna 10 jaar plast op het bed van mijn dochter, altijd op dezelfde plek. Mijn dochter woont om de week bij mij. Ik dacht eerst dat het jaloezie was, maar ik heb jullie posts over blaasontsteking gelezen en ga sowieso met haar naar de dierenarts. Het enige verschil met de vragen van andere leden is dat Holy haar behoefte altijd buiten heeft gedaan! Mijn andere dochter heeft een poes geadopteerd die nu 2 jaar bij ons is; zij gaat altijd netjes op de kattenbak en met haar zijn er nooit ongelukjes. Vandaar mijn twijfels over Holy. Alvast bedankt voor jullie reacties en een fijne avond!

Vertaald Frans
    Shacaline
    Rapporteren

Hoi Greylox, bedankt voor je reactie. Ja, ik heb die tweede kattenbak nu al een tijdje uitgeprobeerd en dat werkt heel goed: ze doet daar al haar behoeften op (plassen en poepen). Ik heb ook de vieze lakens enzo gewassen. Het gaat al een stuk beter, maar ze plast af en toe nog steeds buiten de bak... Ik hoop dat het snel helemaal is opgelost!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Plasproblemen zijn altijd lastig.

Het zou kunnen dat de infectie nog steeds aanwezig is: bel de dierenarts even om te vragen wat die ervan vindt.

Het is ook mogelijk dat ze de bak is gaan associëren met de pijn bij het plassen. In dat geval kun je proberen een andere bak te testen (een hoekbak bijvoorbeeld) met een andere vulling, of begin met dezelfde vulling en kijk of het beter gaat.

Ondanks het schoonmaken kan de geur zijn blijven hangen (een kat heeft een zeer sterke reukzin), wat haar kan aanmoedigen om er weer te gaan plassen. In dat geval kun je het beste kijken naar speciale geurverwijderaars.

Heb je al een tweede kattenbak op een andere plek in huis geprobeerd?

Tot slot, om het bed te beschermen: leg er een reddingsdeken op. Katten houden niet van het gevoel van dat materiaal onder hun pootjes.

Vertaald Frans
    Shacaline
    Rapporteren

Hoi, het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen: Romy bleek een flinke blaasontsteking te hebben, vandaar dat ze op bed plaste. Ze is net klaar met haar behandeling (ongeveer 2,5 week antibiotica) en het leek de goede kant op te gaan (twee dagen geen plasjes, maar gisteravond was het weer twee keer raak...). Ik weet echt niet meer wat ik moet doen... Zou het kunnen dat het even tijd nodig heeft na de kuur voordat ze echt definitief stopt met op bed plassen? Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    Shacaline
    Rapporteren
    Bedankt, ik heb de bevuilde was al gewassen met baking soda en azijn, naast het gewone wasmiddel. Ik ruim de uitwerpselen ook regelmatig op en gebruik bleekmiddel om schoon te maken, maar het is weer raak... Die tweede kattenbak ga ik proberen, je weet maar nooit! Bedankt voor je advies.
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Als aanvulling op wat er in het vorige bericht is gezegd, kun je ook proberen om de kattenbakken met bleekmiddel schoon te maken. Die geur trekt katten aan en stimuleert ze om juist op die plek te plassen.

Als een extra kattenbak toevoegen, vaker schoonmaken en het gebruik van bleek niet helpt, kan het ook zijn dat dit ongewenste plassen door stress komt. Je zou rustgevende middelen kunnen proberen, zoals Feliway, Petscool of Zylkène. Mocht het probleem aanhouden, aarzel dan niet om advies te vragen aan je dierenarts.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,

Emeline

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Vanaf een bepaalde leeftijd en door ervaring nemen veel katten geen genoegen meer met maar één kattenbak. Eigenlijk is dat best logisch: plasjes en poepjes volgen elkaar vaak snel op en een kat wil niet met zijn pootjes in zijn "verse levering" gaan staan. Bedenk wel dat hij zich daarna ook weer moet wassen enzo.

Ik raad je aan om eens een tweede bak neer te zetten. Gebruik je nog geen klontvormende kattenbakvulling? Probeer dat dan ook eens. Het is wat duurder, maar je kunt er zowel de poep als de plas makkelijk uitscheppen. Dat scheelt ook enorm qua geur.

Kies het liefst voor simpele bakken zonder kap of deurtje, zodat je kat zich op zijn gemak voelt.

Loop de bakken 's ochtends en 's avonds even na en haal alle behoeften eruit. Je moet haar echt een superschone plek bieden om haar weer op het goede pad te krijgen.

Maak bevuild textiel eerst schoon met azijn en daarna met schoonmaaksoda (laat het 10-20 minuten weken) voordat je het in de gewone was doet. Het doel is om alle geurtjes te verwijderen die haar opnieuw zouden kunnen aantrekken.

Bedek de plek op het bed met een handdoek en leg er een vuilniszak onder om een nieuw ongelukje makkelijker op te vangen (dat is namelijk niet uit te sluiten, het blijft een dier dat op zijn instinct reageert). Meestal zorgt de verandering van stof ervoor dat ze gaat twijfelen.

Naast deze veelvoorkomende oorzaak van die ene bak die niet meer volstaat, is er ook een risico dat ze last heeft van blaasgruis of stenen. Dit komt vaak voor bij katten die alleen maar brokjes eten. Ze drinken simpelweg niet genoeg. Eigenlijk zou een kat minstens twee glazen water per dag moeten drinken, maar dat gebeurt nooit. Omdat de mineralen niet genoeg verdund worden, ontstaan er kristallen die de urinewegen irriteren en infecteren.

Dit doet pijn bij het plassen en je kat legt dan de link met de kattenbak, waardoor ze die gaat vermijden.

De enige manier om dit risico te beperken, is door natvoer aan haar dieet toe te voegen. Natvoer bevat veel water en zorgt voor een goede hydratatie van de kat. Reken op zo'n 80-100 gram natvoer per dag, verdeeld over twee maaltijden (bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds). Als dit het probleem is, kan de stress van het bezoek van je vrienden de aanleiding zijn geweest.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!