Gedrag na pootamputatie

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het is nu 2 maanden geleden dat mijn kat Funky van ongeveer 7 jaar helaas is aangereden door een auto. Hij had een dubbele breuk in zijn linker achterpoot en een operatie was niet mogelijk, dus ik heb zijn poot moeten laten amputeren. Ik zou graag wat ervaringen en/of advies van jullie willen, want Funky is sindsdien echt neerslachtig... Hij wil niet meer naar buiten, doet geen enkele moeite om te bewegen (hij houdt zijn achterlijf ingetrokken en sleept bijna met zijn achterwerk over de grond) en verstopt zich vaak onder het bed. De dierenarts zegt dat ik geduld moet hebben; hij heeft geen pijn en eet goed, maar er is een kans dat hij zijn spieren niet goed ontwikkelt als hij niet probeert te lopen. Ik probeer hem te stimuleren met spelletjes en laat de deur steeds open staan zodat hij naar buiten kan gaan als hij wil, maar hij reageert er niet echt op... Dat zijn mijn zorgen rondom Funky, alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • BettyBeton29
    Bettybeton29 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat heeft zijn rechtervoorpoot moeten laten amputeren nadat hij werd aangereden door een auto toen hij per ongeluk naar buiten was geglipt.

Hij was 3 jaar oud op het moment van het ongeluk. Hij is pas 6 jaar later geopereerd, dus hij heeft al die tijd met een verschrompeld pootje gelopen.

Ik heb er echt geen moment spijt van. Na 15 dagen niet te veel bewegen en een beetje een chagrijnig humeur, is hij nu fitter dan ooit en rent hij weer overal rond.

Heel veel sterkte als je dit nu ook meemaakt. Als het nodig is, doe het dan gewoon; ze herstellen er echt supergoed van!

Vertaald Frans
    Johanna
    Johanna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, 

Mijn kat is 13 jaar oud en een van zijn achterpoten is geamputeerd vanwege septische artritis, waarschijnlijk veroorzaakt door een bijtwond die we niet hadden gezien. Hij is 5 dagen geleden geopereerd en we hebben hem twee dagen na de ingreep weer opgehaald. Sinds hij thuis is, sleept hij zichzelf voort en laat hij zijn achterpoot achter zich aan slepen. Hij ligt de hele dag alleen maar. Ik weet niet of het de pijn is waardoor hij niet opstaat, of dat hij zich gewoon hartstikke neerslachtig voelt. Na hoeveel dagen liepen jullie katten weer na de operatie? Alvast bedankt aan iedereen die de tijd neemt om te reageren. 

Vertaald Frans
    N
    Nadege Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik doe even een wanhopige oproep.

Mijn Chaussette kwam een week geleden thuis met een bloedende poot waarbij zijn pezen zelfs zichtbaar waren.

Volgens de dierenarts heeft hij waarschijnlijk ergens klem gezeten, waardoor zijn bloedsomloop is afgekneld.

Hij had ook een wondje aan het kussentje van zijn voorpoot, maar tot vandaag leek dat eigenlijk wel goed te gaan.

Onze dierenarts vertelde ons vandaag echter dat het met beide pootjes niet goed gaat. Ze ruiken heel erg vies, dus het is waarschijnlijk aan het afsterven (necrose).

Volgens hem zou hij geen evenwicht meer hebben als we beide pootjes moeten laten amputeren en zouden we hem moeten laten inslapen. Voor mij is dat echt ondenkbaar, want hij is nog zo jong en verder kerngezond.

Blijkbaar doen ze in Frankrijk niet aan protheses en zouden we daarvoor naar Engeland moeten.

Heeft iemand dit toevallig al eens meegemaakt? Heb je een oplossing voor me om mijn Chaussette te redden?

Ik hoop echt dat mijn bericht gelezen wordt en dat iemand me kan helpen.

Vertaald Frans
    E
    Ele123 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Mijn kat moet haar rechtervoorpoot laten amputeren, maar ik ben bang dat ze haar oude leventje niet meer kan oppakken. Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je kat weer thuiskwam na de operatie?

Vertaald Frans
    E
    Ele123 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn kat moet haar rechtervoorpoot laten amputeren, maar ik ben bang dat ze niet meer aan haar oude leventje kan wennen. Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je kat weer thuis was na de operatie?

Vertaald Frans
    B
    Bambou972 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet niet meer precies hoe lang hij precies verstopt heeft gezeten, maar we zijn daarna verhuisd en toen heeft hij echt meer dan een maand onder mijn bed gezeten (’s nachts kwam hij er wel uit om de boel te verkennen 😉)... maar hij plaste wel overal en krabde aan het behang (terwijl hij dat daarvoor nooit deed). De dierenarts gaf me toen tabletten op basis van melkeiwitten (zoals Zylkène). Dat schijnt hetzelfde te werken als die feromonenverstuivers: het is rustgevend en geeft ze een fijn gevoel... Bij ons werkte het erg goed, misschien kun je dat eens proberen?

Geef hem de tijd, al die veranderingen zijn ook niet niks! Misschien kun je het asiel ook eens vragen hoe zijn karakter was vóór de amputatie?

Vertaald Frans
    S
    Sabi titi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb een kat uit het asiel geadopteerd. Zijn voorpoot was net geamputeerd.

Zowel mijn huis als zijn nieuwe situatie zijn helemaal nieuw voor hem.

Hij zit nu al ruim 3 weken 24/7 onder mijn bureau verstopt en komt er alleen onderuit om te eten.

Ik vraag me af of hij de rest van zijn leven zo blijft zitten, of dat hij nog een fijner en gelukkiger leven kan gaan leiden.

Hoe lang duurde het bij jullie katten voordat ze stopten met zich te verstoppen?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Goedenavond,

Bedankt voor je geruststellende verhaal. Mijn kat is al wat ouder, hij is 7 jaar...

Het gaat sinds een paar dagen een heel klein beetje beter, maar alleen 's nachts komt hij uit zijn schuilplaats om (een beetje) te eten en even te knuffelen... Verder blijft hij lusteloos onder mijn bed zitten en wil hij er niet onderuit komen.

We kijken het nog even aan, misschien probeer ik hem over een paar dagen wel even naar buiten te laten...

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik ben blij dat ik mijn ervaring met je kan delen, want het is een geruststellend verhaal.

Nu, vier maanden na haar amputatie, gaat het met Etoile echt heel goed. Haar leven is nu bijna hetzelfde als voor de amputatie, met als uitzondering dat ze minder lang buiten is en volgens mij ook minder ver afdwaalt. Ze lijkt sneller uitgeput na haar uitstapjes buiten. Kortom, ze is een beetje sedentairder geworden, maar verder gaat het echt prima met haar.

In de loop van de weken heeft ze steeds meer vooruitgang geboekt. In het begin waren haar sprongen omhoog beperkt: ze klom wel op bedden, de bank en stoelen, maar ze kon de vensterbanken of de tafel niet meer bereiken... maar al een paar weken lukt haar dat weer!

Bovendien geniet ze de laatste tijd enorm van klimmen op de krabpaal. Ze heeft van die gekke momenten waarop ze er razendsnel tegenop klimt.

En wat voor mij geweldig is: onze andere kat (ze zijn van hetzelfde nest) heeft haar na 8 à 10 dagen weer geaccepteerd en ze hebben hun hechte band teruggevonden. Ze rennen weer achter elkaar aan in de tuin – en als Etoile op volle snelheid rent, kun je je écht niet voorstellen dat ze een achterpoot mist, zo indrukwekkend snel is ze. Ik denk dat haar zusje de geur van farmaceutische middelen rook toen Etoile thuiskwam van de dierenarts, en dat dat haar afwijzende gedrag in de eerste dagen veroorzaakte.

Iets wat het vermelden waard is: de dierenarts had aangeraden haar ongeveer een maand binnen te houden, maar omdat ik vond dat ze er somber bij zat, heb ik niet zo lang gewacht. Ik heb haar al voor het einde van de eerste week onder mijn toezicht naar buiten laten gaan… in het begin haalde ik haar vrij snel weer naar binnen, en geleidelijk aan heb ik minder toezicht gehouden en haar haar gang laten gaan buiten.

Persoonlijk had ik het gevoel dat frisse lucht haar humeur een enorme boost gaf: ze amuseerde zich door in de grond te krabben, gras te eten, geurtjes te snuiven, insecten te jagen :-)

PS: Omdat ze kwetsbaarder is, let ik er nu op dat ze 's nachts niet meer naar buiten gaat.

Dat is dus mijn ervaring.

Ik hoop van harte dat jouw kat ook zijn vertrouwen en levensvreugde terugvindt in zijn leven als kat, ook met deze beperking. Ik begrijp je gevoel heel goed. Het was heel zwaar voor mij om haar zo te zien in het begin.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Hoi, bij mijn kat is een week geleden een achterpoot geamputeerd en zijn gedrag is precies hetzelfde als bij die van jou... is jouw kat er inmiddels aan gewend? Is hij weer helemaal de oude geworden?

Bedankt voor je reacties, ik maak me echt zorgen als ik hem zo zie

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!