Plotseling en snel overlijden, op zoek naar antwoorden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Ik ga proberen te vertellen over het overlijden van mijn kat van 5,5 jaar oud, Ghosty, een Britse Langhaar. Dit gebeurde op zaterdagavond 18 maart.

Ghosty is opgegroeid in een appartement met een balkon, en sinds juli 2016 wonen we in een tussenwoning met een kleine omheinde tuin. Kort gezegd: het was een echte bankhanger, een lekker lui beestje dat af en toe buiten kwam maar nooit over de schutting ging (dat kon hij niet eens, zo hoog springen), nooit op jacht ging en nooit iets van de grond at.

Zijn leven bestond eigenlijk alleen uit dutjes en knuffelen.

Op de dag dat hij overleed, stond hij ons zoals elke ochtend op te wachten bij de slaapkamerdeur voor een enorme knuffel. We pakten hem op, hij sloeg zijn pootjes om mijn nek en likte ons gezicht, zoals hij altijd deed als hij rammelde van de honger. We zeiden nog tegen elkaar dat hij ons zelden zó’n dikke knuffel had gegeven en grapten dat hij vast verging van de honger en dorst.

De rest van de dag verliep prima en normaal; hij ging naar buiten, kwam weer binnen, at en dronk goed.

Rond 19:00 uur ging hij voor de laatste keer de tuin in. Om een uur of 22:00 vonden we hem midden in de tuin; hij had moeite met ademhalen en was aan het hijgen.

Toen we hem optilden, merkten we dat hij zijn achterpotjes niet meer bewoog, alsof hij verlamd was. Hij was helemaal slap.

Totale paniek. De enige dierenarts die open was, was op 30 minuten rijden. We zijn direct in de auto gesprongen en weggereden.

We kwamen daar rond 22:45 uur aan. Een paar minuten later was hij dood. Hij was onderkoeld, had interne bloedingen en bloed in zijn longen. De dierenarts kon niets meer doen. Het moge duidelijk zijn dat hij vreselijk heeft geleden.

Zo veranderde mijn rustige avond in minder dan een uur in een nachtmerrie.

En nu zijn we dus wanhopig op zoek naar antwoorden.

Alles wijst op vergiftiging... maar waarmee dan? De symptomen die ik heb gelezen over rattengif of slakkengif komen niet echt overeen, en dat duurt normaal gesproken ook langer voordat het fataal is. In dit geval was het binnen 2 uur gebeurd. We dachten nog aan een addersbeet, maar ook dat past niet bij de symptomen.

Dus ja, heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik kan meer info geven als dat nodig is.

Alvast heel erg bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dit is wat er vaak gebeurt met raskatten... Ze zijn allemaal het resultaat van menselijk gerommel met genetische selectie en inteelt om bepaalde uiterlijke kenmerken te krijgen, en dat gaat altijd ten koste van de gezondheid van het dier.

De handel in raskatten is een vorm van passieve dierenmishandeling. Het laat niet alleen de dieren lijden, maar het zorgt ook voor veel verdriet bij de eigenaren. Denk daar eens aan de volgende keer dat je een kat uitkiest; er zitten er genoeg in topvorm te wachten in het asiel, maar die worden niet geadopteerd omdat mensen liever 'mooiere' katten willen.

Ik ben het helemaal met je eens, Howtocat!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij is een paar minuten later overleden. Hij was onderkoeld, had inwendige bloedingen en bloed in zijn longen; de dierenarts kon niets meer doen. Je kunt wel zeggen dat hij een vreselijke lijdensweg heeft gehad voor hij stierf.

Zo veranderde mijn rustige avond in minder dan een uur tijd in een ware nachtmerrie.

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met dit verlies. Wat een drama, zeker als je er totaal niet op voorbereid bent.

Je kat is naar alle waarschijnlijkheid overleden door het eten van rattenvergift. Dat veroorzaakt inwendige bloedingen doordat het de bloedvaten laat knappen. Hoe en waarom dat in je tuin terecht is gekomen, is natuurlijk niet te zeggen.

Een maat van me is zijn Basenji bijna kwijtgeraakt, en daar stond het rattenvergift achter in een kastje onder de gootsteen. Hij huurt die woning en had dat verdachte pakketje nooit opgemerkt; het was daar achtergelaten door de vorige huurder, waarschijnlijk om ratten te bestrijden (en niet honden).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat ontzettend naar voor je. :(

Misschien was het een hartprobleem dat nooit is opgemerkt. Een HCM (feline hypertrofische cardiomyopathie). Je kunt het zelf even opzoeken op internet, maar in het kort wordt het vaak niet of pas laat ontdekt. De kat kan binnen een paar minuten overlijden; soms treedt er vlak van tevoren een verlamming van de achterpoten op (wat min of meer overeenkomt met wat er bij die van jou gebeurde), en soms gaat het heel snel zonder andere tekenen dan een plotselinge dood.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen tijdens mijn zoektocht op internet, ja.

Eerlijk gezegd, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het idee heb dat de oorzaak bij een gezondheidsprobleem ligt, ook al klinkt dat misschien vreemd.

We bellen de dierenarts donderdag of vrijdag even terug om er met haar over te praten, dan horen we wel of ze ons meer kan vertellen. Achteraf gezien denken we dat we een sectie hadden moeten laten doen. Maar die avond hadden we simpelweg de kracht niet om 'ja' te zeggen... maar ja, hoe neem je zo'n beslissing nou rationeel als een van je meest dierbare maatjes net voor je ogen is overleden...

Bedankt.

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ontzettend naar voor je. :(

Misschien was het een hartprobleem dat nooit is ontdekt, zoals HCM (hypertrofische cardiomyopathie). Je kunt het zelf even opzoeken op internet, maar het komt er op neer dat dit vaak niet of pas heel laat wordt opgemerkt. Een kat kan dan binnen een paar minuten overlijden. Soms raken de achterpoten vlak van tevoren verlamd (wat wel een beetje lijkt op wat er bij die van jou gebeurde), en soms gaat het zo snel dat er verder geen enkel teken is, behalve het plotselinge overlijden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb net je foto gezien, is het een Pers? Die van ons was ook een kleine Pers... ik plaats een foto, ook al is het voor ons nog steeds moeilijk om ernaar te kijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, ik heb niet precies hetzelfde meegemaakt, maar op zondagochtend 19 maart is onze kitten van 3 maanden oud binnen 10 minuten overleden. Zoals elke ochtend was ze lekker met ons aan het knuffelen en aan het spelen met onze andere kat. We verloren haar 10 minuten uit het oog en toen vonden we haar dood onder de bank... er was niets aan haar te zien. De dierenarts denkt aan een bloedpropje dat een slagader blokkeerde en haar hart liet stilstaan. Ik leef echt met je mee, een huisdier op zo'n manier verliezen is verschrikkelijk. Heel veel sterkte.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik voeg nog even een foto toe... Hoewel het heel moeilijk voor me is om hem zo fit te zien.

Vertaald Frans
  • 27 reacties van 27

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!