Hallo allemaal,
Ik ga proberen te vertellen over het overlijden van mijn kat van 5,5 jaar oud, Ghosty, een Britse Langhaar. Dit gebeurde op zaterdagavond 18 maart.
Ghosty is opgegroeid in een appartement met een balkon, en sinds juli 2016 wonen we in een tussenwoning met een kleine omheinde tuin. Kort gezegd: het was een echte bankhanger, een lekker lui beestje dat af en toe buiten kwam maar nooit over de schutting ging (dat kon hij niet eens, zo hoog springen), nooit op jacht ging en nooit iets van de grond at.
Zijn leven bestond eigenlijk alleen uit dutjes en knuffelen.
Op de dag dat hij overleed, stond hij ons zoals elke ochtend op te wachten bij de slaapkamerdeur voor een enorme knuffel. We pakten hem op, hij sloeg zijn pootjes om mijn nek en likte ons gezicht, zoals hij altijd deed als hij rammelde van de honger. We zeiden nog tegen elkaar dat hij ons zelden zó’n dikke knuffel had gegeven en grapten dat hij vast verging van de honger en dorst.
De rest van de dag verliep prima en normaal; hij ging naar buiten, kwam weer binnen, at en dronk goed.
Rond 19:00 uur ging hij voor de laatste keer de tuin in. Om een uur of 22:00 vonden we hem midden in de tuin; hij had moeite met ademhalen en was aan het hijgen.
Toen we hem optilden, merkten we dat hij zijn achterpotjes niet meer bewoog, alsof hij verlamd was. Hij was helemaal slap.
Totale paniek. De enige dierenarts die open was, was op 30 minuten rijden. We zijn direct in de auto gesprongen en weggereden.
We kwamen daar rond 22:45 uur aan. Een paar minuten later was hij dood. Hij was onderkoeld, had interne bloedingen en bloed in zijn longen. De dierenarts kon niets meer doen. Het moge duidelijk zijn dat hij vreselijk heeft geleden.
Zo veranderde mijn rustige avond in minder dan een uur in een nachtmerrie.
En nu zijn we dus wanhopig op zoek naar antwoorden.
Alles wijst op vergiftiging... maar waarmee dan? De symptomen die ik heb gelezen over rattengif of slakkengif komen niet echt overeen, en dat duurt normaal gesproken ook langer voordat het fataal is. In dit geval was het binnen 2 uur gebeurd. We dachten nog aan een addersbeet, maar ook dat past niet bij de symptomen.
Dus ja, heeft iemand hier een verklaring voor?
Ik kan meer info geven als dat nodig is.
Alvast heel erg bedankt.