Plotseling en snel overlijden, op zoek naar antwoorden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Ik ga proberen te vertellen over het overlijden van mijn kat van 5,5 jaar oud, Ghosty, een Britse Langhaar. Dit gebeurde op zaterdagavond 18 maart.

Ghosty is opgegroeid in een appartement met een balkon, en sinds juli 2016 wonen we in een tussenwoning met een kleine omheinde tuin. Kort gezegd: het was een echte bankhanger, een lekker lui beestje dat af en toe buiten kwam maar nooit over de schutting ging (dat kon hij niet eens, zo hoog springen), nooit op jacht ging en nooit iets van de grond at.

Zijn leven bestond eigenlijk alleen uit dutjes en knuffelen.

Op de dag dat hij overleed, stond hij ons zoals elke ochtend op te wachten bij de slaapkamerdeur voor een enorme knuffel. We pakten hem op, hij sloeg zijn pootjes om mijn nek en likte ons gezicht, zoals hij altijd deed als hij rammelde van de honger. We zeiden nog tegen elkaar dat hij ons zelden zó’n dikke knuffel had gegeven en grapten dat hij vast verging van de honger en dorst.

De rest van de dag verliep prima en normaal; hij ging naar buiten, kwam weer binnen, at en dronk goed.

Rond 19:00 uur ging hij voor de laatste keer de tuin in. Om een uur of 22:00 vonden we hem midden in de tuin; hij had moeite met ademhalen en was aan het hijgen.

Toen we hem optilden, merkten we dat hij zijn achterpotjes niet meer bewoog, alsof hij verlamd was. Hij was helemaal slap.

Totale paniek. De enige dierenarts die open was, was op 30 minuten rijden. We zijn direct in de auto gesprongen en weggereden.

We kwamen daar rond 22:45 uur aan. Een paar minuten later was hij dood. Hij was onderkoeld, had interne bloedingen en bloed in zijn longen. De dierenarts kon niets meer doen. Het moge duidelijk zijn dat hij vreselijk heeft geleden.

Zo veranderde mijn rustige avond in minder dan een uur in een nachtmerrie.

En nu zijn we dus wanhopig op zoek naar antwoorden.

Alles wijst op vergiftiging... maar waarmee dan? De symptomen die ik heb gelezen over rattengif of slakkengif komen niet echt overeen, en dat duurt normaal gesproken ook langer voordat het fataal is. In dit geval was het binnen 2 uur gebeurd. We dachten nog aan een addersbeet, maar ook dat past niet bij de symptomen.

Dus ja, heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik kan meer info geven als dat nodig is.

Alvast heel erg bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mouti Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn grote liefde van een kat is gisteravond plotseling overleden. Het gebeurde in 30 seconden, terwijl hij kerngezond was.

Hij maakte een vreemde sprong en kwam neer alsof zijn achterpootjes verlamd waren. Ik kon helemaal niets doen.

De dierenarts denkt aan een embolie... dat zie je niet aankomen.

Mijn hart is gebroken... het was een fantastische kat, knuffelig en slim... hij was enorm geduldig en lief... die prachtige blauwe ogen... hij werkte echt rustgevend.

Een kat geeft je echt zoveel geluk, maar als ze je verlaten is het verdriet zo ontzettend groot.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt aurore boreal dat je hebt gereageerd. Mijn dierenarts kan me niets vertellen omdat er geen autopsie is gedaan. Ik zou dat sowieso nooit hebben geaccepteerd, ik wil dat ze mooi blijft! Ik mis haar en haar speelmaatje ook, die haar geur nog in huis ruikt. Mijn honden missen haar ook en zoeken haar overal. Ik kan je verzekeren dat het heel zwaar is. En dat terwijl ik al zoveel honden en katten heb gered, net als de dieren die ik nu heb... maar zij was echt heel bijzonder. Ik zou graag willen weten of iemand anders ook zo'n heftige klap heeft meegemaakt, mijn man denkt aan een beroerte. Ze ligt begraven in de tuin.

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Sazir,

Wat een verdrietig bericht, ik kan me goed voorstellen wat een enorm verdriet je nu moet voelen.

Gelukkig was je er in ieder geval bij toen het gebeurde en heb je de wetenschap dat je alles hebt geprobeerd om haar te redden.

Dit soort verhalen zijn echt schrikken, want zelfs een jonge, gezonde kat kan dus blijkbaar zomaar plotseling wegvallen!

Wat vindt je dierenarts hiervan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit is mijn zonnetje die me in het donker heeft achtergelaten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hallo, Ik plaats dit bericht omdat ik precies een week geleden mijn 'meisje' ben verloren. Ik heb er veel moeite mee om het te accepteren, want ze was binnen drie minuten weg. Ik begrijp er nog steeds niets van... hoe dan? Ze was in topvorm (oké, het is waar dat ik twee maanden geleden merkte dat haar vacht een beetje warrig stond, maar meer ook niet). Ze had net gegeten en zoals gewoonlijk liep ze achter me aan naar de slaapkamer (ze volgde me echt overal). Ineens zag ik dat ze haar evenwicht verloor en tegen de kast botste. Ze liep nog drie of vier stappen normaal naar me toe en toen zakte haar achterhand ineens weg. Ik begreep meteen dat er iets mis was, pakte haar snel in mijn armen als een baby en zag dat haar pupillen helemaal groot waren. Ze was helemaal slap, zoiets heb ik nog nooit gezien! Binnen een paar seconden werd ze stijf. Ik legde haar snel op het bed en riep haar naam meerdere keren, maar ze kreeg stuipen. Ik heb haar nog hartmassage gegeven in de hoop dat ze terug zou komen. Ze liet nog een heel zacht, vreemd miauwtje horen en toen was het voorbij. Ik schreeuwde haar naam en bleef masseren, maar niets hielp. Haar ogen waren open, haar bekje stond een klein beetje open en haar tongetje was lichtroze. Ik merkte dat ze op zichzelf had geplast en toen drong het tot me door, ook al kon ik mijn ogen niet geloven. Ze was pas 4 jaar oud! Ik ben nog steeds in shock. Het was een gewone huiskat, ik heb haar gered toen ze ongeveer 2 maanden oud was. We waren echt onafscheidelijk. Ik zou graag willen weten of iemand anders dit ook heeft meegemaakt en het me kan uitleggen. Alvast bedankt.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond.

Na 20 minuten aan de telefoon met de dierenarts die onze kat behandelde, lijkt het erop dat hij een natuurlijke dood is gestorven.

Ze heeft allerlei scenario's geschetst op basis van wat we haar vertelden over de kat (zijn manier van leven, zijn omgeving, gewoontes, hoe hij er op de dag van zijn overlijden aan toe was, enz.) en ze kon ons verzekeren dat het geen vergiftiging was. Gif zoals rattengif of slakkenkorrels zou namelijk niet zo snel doden en er zouden dan symptomen zijn geweest die ons hadden moeten opvallen.

Volgens haar zou het gaan om een verstopte slagader of iets in die trant, wat een verlamming van de achterhand en een inwendige bloeding veroorzaakte.

We zijn nu een beetje gerustgesteld, omdat we weten dat er zelfs als hij die avond bij ons was geweest, waarschijnlijk niet veel meer aan te doen was.

Het stond blijkbaar in de sterren geschreven dat onze kat op zaterdag 18 maart 2017 om 23:00 uur zou heengaan...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes en steun.

We hebben gisteren de kracht gevonden om al zijn spulletjes weg te halen... dat was niet makkelijk, maar het was wel nodig. Zeker omdat het ook nog eens de verjaardag van mijn vriendin was.

Vooral 's ochtends en bij thuiskomst van het werk is het ontzettend zwaar. Dat die kleine lieverd ons niet meer overal achterna loopt, laat een enorme leegte achter.

Gelukkig gaan we over 3 of 4 maanden verhuizen, dat zal vast enorm helpen.

Er zit ook niks anders op dan de harde realiteit te accepteren en te proberen om ondanks alles weer vooruit te kijken.

Nogmaals bedankt. Ik houd jullie op de hoogte van wat de dierenarts zegt.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh, ik begrijp je helemaal, en het spijt me eigenlijk wel een beetje dat ik jullie bekritiseerd heb.

De een heeft wel eens van de maan gehoord, de ander is er misschien al eens geweest, maar jij werkt er gewoon.

Blijf vooral doorgaan met jullie goede werk om mensen bewust te maken. Als een hardleers type zoals ik het eindelijk snapt, dan zullen er nog een hoop anderen volgen.

Maar pff, wat heftig. Het verlies van dat dierbare maatje, dat al 5 jaar bij je was. Je huisdier zo levenloos aantreffen, de stress bij de dierenarts, en dan dit... Soms probeer ik me wel eens in te beelden hoe het zou zijn als ik er eentje zou verliezen, puur om mezelf alvast voor te bereiden en de kracht te vinden om zoiets straks aan te kunnen.

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp jullie standpunt wel, meiden. Ik bewonder jullie kennis van de kattenwereld, maar qua empathie... daar is nog wel wat werk aan de winkel 🤪

Je hebt gelijk, Energiesolaire, ik heb wat te snel gereageerd op @Howtocat omdat ik er hetzelfde over denk wat betreft stamboomkatten, maar het is inderdaad een triest verhaal en ik leef mee met het verdriet van Zigzag.

Als het om een aangeboren afwijking gaat, is het domme pech en moet je je niet schuldig voelen, misschien heeft de dierenarts een verklaring.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp jullie standpunt wel, meiden. Ik bewonder jullie kennis van de kattenwereld, maar qua empathie... daar is nog wel wat werk aan de winkel 🤪

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!