Plotseling en snel overlijden, op zoek naar antwoorden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Ik ga proberen te vertellen over het overlijden van mijn kat van 5,5 jaar oud, Ghosty, een Britse Langhaar. Dit gebeurde op zaterdagavond 18 maart.

Ghosty is opgegroeid in een appartement met een balkon, en sinds juli 2016 wonen we in een tussenwoning met een kleine omheinde tuin. Kort gezegd: het was een echte bankhanger, een lekker lui beestje dat af en toe buiten kwam maar nooit over de schutting ging (dat kon hij niet eens, zo hoog springen), nooit op jacht ging en nooit iets van de grond at.

Zijn leven bestond eigenlijk alleen uit dutjes en knuffelen.

Op de dag dat hij overleed, stond hij ons zoals elke ochtend op te wachten bij de slaapkamerdeur voor een enorme knuffel. We pakten hem op, hij sloeg zijn pootjes om mijn nek en likte ons gezicht, zoals hij altijd deed als hij rammelde van de honger. We zeiden nog tegen elkaar dat hij ons zelden zó’n dikke knuffel had gegeven en grapten dat hij vast verging van de honger en dorst.

De rest van de dag verliep prima en normaal; hij ging naar buiten, kwam weer binnen, at en dronk goed.

Rond 19:00 uur ging hij voor de laatste keer de tuin in. Om een uur of 22:00 vonden we hem midden in de tuin; hij had moeite met ademhalen en was aan het hijgen.

Toen we hem optilden, merkten we dat hij zijn achterpotjes niet meer bewoog, alsof hij verlamd was. Hij was helemaal slap.

Totale paniek. De enige dierenarts die open was, was op 30 minuten rijden. We zijn direct in de auto gesprongen en weggereden.

We kwamen daar rond 22:45 uur aan. Een paar minuten later was hij dood. Hij was onderkoeld, had interne bloedingen en bloed in zijn longen. De dierenarts kon niets meer doen. Het moge duidelijk zijn dat hij vreselijk heeft geleden.

Zo veranderde mijn rustige avond in minder dan een uur in een nachtmerrie.

En nu zijn we dus wanhopig op zoek naar antwoorden.

Alles wijst op vergiftiging... maar waarmee dan? De symptomen die ik heb gelezen over rattengif of slakkengif komen niet echt overeen, en dat duurt normaal gesproken ook langer voordat het fataal is. In dit geval was het binnen 2 uur gebeurd. We dachten nog aan een addersbeet, maar ook dat past niet bij de symptomen.

Dus ja, heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik kan meer info geven als dat nodig is.

Alvast heel erg bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Raphael76610 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Goedenavond, mijn kat is vanochtend rond 7:30 naar buiten gegaan zonder te eten. Rond 10:00 uur vond ik haar op de stoep; ze lag daar met haar bek open, haar tong opzij en er was bloed te zien. Vanochtend voordat ze naar buiten ging, had ze nergens last van en ging het prima met haar. Ik dacht zelf dat ze misschien vergiftigd was. Als iemand weet waarom ze bloed had en haar bek openstond, hoor ik het graag. Ik kon zelf alleen maar iets vinden over een inwendige bloeding. Bedankt voor jullie reacties.
    Vertaald Frans
    O
    Odilesweety Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben een maand en een week geleden mijn schatje verloren. Hij heette Sweety en was de zoon van mijn andere poes. Hij was hartstikke gezond en een echte knuffelkont. Hij mocht altijd lekker de tuinen in omdat er geen doorgang naar de straat is. In augustus zou hij 4 jaar worden. Ik heb hem in de tuin gevonden op zijn vaste plekje waar hij bij warm weer altijd sliep, onder onze Japanse boom. Hij lag daar met gestrekte, stijve pootjes en zijn ogen en bekje open. Hij is niet zoals gewoonlijk op zijn eigen manier naar me toe gekomen om te laten merken dat hij pijn had, zoals wanneer hij gewond was na een vechtpartij en we naar de dierenarts moesten om een wondje te laten ontsmetten en hij pijnstillers en ontstekingsremmers nodig had. Kun je me vertellen wat de uitslag van de sectie van jouw kat was? Alvast bedankt voor je antwoord. Ik maak me zorgen om mijn andere poes, die ook naar buiten gaat; ze gaat sindsdien veel minder naar buiten en zit nog steeds op hem te wachten.

Vertaald Frans
    J
    Jujulo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Drie weken geleden heb ik mijn kat Pistache van 2 jaar oud verloren... een schat van een beestje dat nooit buiten kwam en heel erg aan mijn kinderen was gehecht.

Het was op een vrijdag rond 18:00 uur. Ik was het eten aan het koken en zoals gewoonlijk waren mijn kinderen van 11 en 3 met hem en zijn lievelingsspeeltje aan het spelen, een balletje met een belletje erin. Ineens zei mijn dochter: 'Mama kijk, Pistache doet raar'. Nog geen dertig seconden daarvoor had ik me nog omgedraaid en zag ik ze lachen... en in een fractie van een seconde ging de kat liggen, zijn ogen draaiden weg en het was voorbij. Zijn lichaampje was helemaal slap. Ik heb nog hartmassage en mond-op-snuitbeademing geprobeerd... tevergeefs... De dierenarts vertelde me dat dit extreem zeldzaam is op zo’n jonge leeftijd, maar dat hij waarschijnlijk een hartafwijking had.

Vandaag de dag mist iedereen hem enorm, maar mijn dochter heeft het er echt moeilijk mee omdat ze de scène elke avond voor zich ziet als ze naar bed gaat. Mijn zoontje van 3 vraagt steeds: 'Maar waarom is hij er niet meer?'. Ik twijfel nu heel erg of ik een nieuw kittentje zal nemen om ze weer wat vreugde te geven, maar aan de andere kant ben ik bang dat het misschien nog te vroeg is...

Vertaald Frans
    B
    Bryan yam Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben mijn katje nu al 12 dagen kwijt. Hij is niet meer thuisgekomen, wat echt niets voor hem is. Ik heb overal gezocht en blijkbaar heeft een beheerder een heel stuk verderop een dode kat gevonden die op de mijne leek. Helaas is het dier al weggehaald. Ik vraag me af: waar brengen de mensen die dode katten van de straat halen ze naartoe? Is er geen database of zo voor het geval iemand zijn kat zoekt? Want mijn moeder slaapt echt niet meer, ze eet bijna niets en ze huilt aan één stuk door. Het doet me zelf ook enorm veel pijn; ik had hem juist voor haar gehaald nadat haar hond was overleden, en nu zit ze hier in onzekerheid zonder informatie. De beheerder vertelde dat de kat helemaal stijf was met de tong uit de bek, maar zonder sporen van een ongeluk, geen bloed of niets. Ik denk zelf aan vergiftiging, maar omdat hij al weg is kunnen we geen autopsie meer doen. Ik voelde me gewoon verplicht om op jullie discussie te reageren, want het is vreselijk om zo machteloos te staan. Ik hoop echt dat ik nooit iemand tref die het leuk vindt om katten te vergiftigen, ik vind het echt walgelijk. Hoe kan een mens zoiets doen? Ik zit er echt helemaal doorheen...

Vertaald Frans
    C
    Cyril noblet Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zondag 27 december zette ik, zoals wel vaker, het raam even open zodat mijn drie katten een frisse neus konden halen. Alleen 'souris' besloot om even de benen te strekken. Ik woon op het platteland in een rustige woonwijk, met een veldje direct achter mijn tuin. Ik zie daar bijna nooit iemand en al helemaal geen loslopende honden. Mijn kat was 9 jaar oud, kerngezond en vol levenslust. Hij was ongelooflijk lief, de zachtaardigste en meest speelse van het stel. Een Siamees die ik letterlijk in mijn eigen handen heb gehouden toen hij werd geboren; hij is hier in huis geboren en zijn moeder is er ook nog steeds. Na een paar minuten hoorde ik mijn kat krijsen. Alles ging heel snel. Het was 10 uur 's ochtends en ijskoud. Ik vond mijn baby in de bek van een Dogo Argentino... Die hond kwam uit het niets, liep daar alleen zonder riem, zonder muilkorf en zonder baasje in de buurt. Wat gebeurde er toch? Ik schreeuwde de longen uit mijn lijf, maar ik kon niet bij de hond of mijn kat komen door de schutting... Machteloos was ik getuige van dit horrorscenario. Mijn wereld stortte in één klap in. Toen de eigenaar eindelijk kwam was het al te laat, maar ik kon het me gewoon niet voorstellen. Ik ben halsoverkop met mijn lieverd naar de spoedkliniek gereden, waar ze me vertelden dat hij al was overleden voordat we er waren. Ik was erbij; mijn kat keek me nog één laatste keer aan toen hij op de grond lag, met zijn kopje naar achteren. Die blik zal ik nooit vergeten... Hij staarde me echt aan. Ik heb maar heel even de tijd gehad om afscheid te nemen. Zijn as staat nu bij ons thuis. Dit is mijn eerste grote rouwproces. Het onbegrip, de woede, het schuldgevoel dat ik het raam heb opengedaan... ik twijfelde nog, waarschijnlijk een voorgevoel, maar hij was zo graag buiten, hij had het nodig... Dit is nu drie weken geleden en ik ben zwaar depressief. Het is heel moeilijk. Je voelt je alleen en onbegrepen, en ik ben zo boos op die onverantwoorde eigenaar die mijn levensvreugde en mijn kind heeft afgepakt, en tegen wie waarschijnlijk niets ondernomen zal worden. Ik hou van mijn 'souris' en zal dat altijd blijven doen. Hij blijft voor altijd bij me.

Vertaald Frans
    M
    Mesamoursdechats Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik moet hier even mijn verdriet delen, want het is echt zo zwaar..

Onze kleine van 21 maanden was hartstikke fit en levendig, maar zaterdag kwam hij niet thuis na zijn gebruikelijke rondje buiten. We hebben tot 1 uur 's nachts gezocht, maar het was donker en ontzettend koud, het vroor zelfs.

De volgende dag belde de onderbuurvrouw, die een tuin onder ons heeft. Daar lag hij... helemaal koud en stijf.

We weten niet wat er gebeurd is. Misschien een val toen hij weer naar boven probeerde te klimmen, maar zijn lichaampje lag een stuk van de rand af, zijn nageltjes waren niet uitgestoken, zijn bekje stond een beetje open en zijn pupillen waren groot.

Als ik jullie verhalen zo lees, vraag ik me af of hij geen aanval heeft gehad.

Het schuldgevoel is zo zwaar, het idee dat ik hem niet heb kunnen helpen als hij gewond was geraakt door een val. En het feit dat we het niet eens weten... We missen hem zo ontzettend, hij was onze kleine mascotte met zijn grappige maniertjes. Mijn andere kat, die hem had geadopteerd, had hem zaterdagavond al geroken. We zagen hem heel lang op die plek snuffelen, maar zonder licht zagen we niks. Hij snuffelt nu overal en is naar hem op zoek. Ik weet echt niet wat ik moet doen... Ik ben er kapot van. Onze dieren horen echt bij het gezin, we houden zo veel van ze en dat schuldgevoel vreet aan me: had ik hem kunnen redden...? Ik ben niet eens op het idee gekomen om de dierenarts om een sectie te vragen om erachter te komen. Nu is het te laat. Ik blijf maar malen en hopen dat de afgelopen 48 uur een nachtmerrie waren en dat hij zo ineens weer voor de deur staat.

Ik kan alleen nog maar huilen...

Vertaald Frans
    P
    Perle2019 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik lees je bericht en ik zit echt met tranen in mijn ogen.

Vandaag hebben we mijn kleine Heilige Birmaan van pas anderhalf jaar oud in moeten laten slapen, ze was helemaal verlamd. Haar pootjes waren stijf en koud en ze keek ons zo wanhopig aan! Eergisteren kregen we de diagnose: HCM (hypertrofische cardiomyopathie).

Ze was zo mooi en nog zo klein tegelijk, echt "onze baby". Het gaat heel zwaar worden zonder haar. Voor ons gevoel kan ze elk moment de kamer binnenlopen, maar helaas... ze is echt weg door die hartafwijking (in slechts twee dagen tijd).

Heel veel sterkte voor iedereen die ook door deze moeilijke tijd gaat. Je bent hier nooit op voorbereid, want we gaven haar de allerbeste zorg en ze was voorheen kerngezond.

Vertaald Frans
    G
    Gwenaellegrosjean Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Een maand geleden heb ik mijn kat Edward van tweeënhalf jaar oud dood gevonden onder de struik waar hij altijd schuilde voor de zon... Ik voel me zo schuldig dat ik hem niet eerder heb gezien, want hij was al 4 dagen niet naar huis gekomen. Sindsdien blijf ik maar huilen. Ik neem het mezelf zo kwalijk. Diep vanbinnen weet ik wel dat hij niet zou willen dat ik me zo voel, maar ik weet gewoon niet waaraan hij is overleden en ik blijf maar naar antwoorden zoeken. Mijn andere kat zoekt hem ook, het was echt zijn speelmaatje. Ik had nooit gedacht dat ik zoveel pijn zou hebben. Ik voel gewoon dat hij nog steeds dicht bij me is...
    Vertaald Frans
    M
    Miaou 01 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vandaag, 24 november, ben ik mijn lieve schat van een kat verloren. Toen ik vanmiddag thuiskwam, begon ik me na twee uur al zorgen te maken omdat hij niet kwam opdagen, wat echt ongewoon voor hem was. Ik heb een paar keer de buurt afgezocht zonder resultaat, totdat ik hem op mijn eigen terrein vond, roerloos. Net als bij die van jou stond zijn bekje open in een soort grimas en waren zijn ogen open, en zijn pootjes waren helemaal stijf. Morgen ga ik naar de dierenarts om te kijken of er een autopsie gedaan kan worden, want ik heb het gevoel dat hij vergiftigd is. Dat is onlangs vaker gebeurd bij ons in de buurt. Het is echt heel zwaar, en bovendien was het de kat van mijn dochter; ik heb geen idee hoe ik het haar moet vertellen.

Vertaald Frans
    P
    Patricia1959 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben net mijn Shia verloren, een jong mannetje van pas een jaar oud. Zonder enige verklaring; om 22:00 uur ging hij naar buiten en was alles nog goed. De volgende ochtend om 9:30 uur vond ik hem in de tuin, beschut onder een hortensia waar hij als kitten al graag onder zat... Stijf, met zijn ogen open en zijn bekje halfopen, maar er was verder niets aan hem te zien. Hij laat een enorme leegte achter. Mijn man en ik zijn er echt kapot van. Het was zo'n bijzondere kat; ik heb al een stuk of 10 katten gehad, maar nog nooit eentje die zo lief was. Hij laat zijn broertje achter, zijn maatje om mee te spelen, te slapen, te knuffelen, te wandelen en natuurlijk ook om samen kattenkwaad uit te halen. Ik zie dat hij hem overal zoekt, een beetje zoals ik; ik kan het gewoon nog niet geloven en denk steeds zijn schaduw achter het keukenraam te zien... Ik heb nergens meer zin in. Ik begrijp het niet, wat is er die nacht toch gebeurd??

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!