Mijn kat herkent zijn broertje niet meer na een bezoek aan de dierenarts?

E
Erwann13115 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik wilde even mijn probleem uitleggen....

Ik heb twee Bengalen, het zijn broertjes uit hetzelfde nest, maar ze zijn even uit elkaar geweest nadat ik de eerste, Oslo, in januari 2019 adopteerde en de tweede, Orus, in april 2019 bij ons kwam wonen. Ik zal eerlijk zijn: de eerste tien dagen ging het samenwonen niet echt lekker, maar uiteindelijk kwam alles goed. Maar dat is nu niet het probleem.

Ze slapen samen, spelen samen, enzovoort, maar sinds Orus met spoed naar de dierenarts moest, is alles veranderd.

Tijdens een bezoek afgelopen donderdag 25 maart – Orus had een stukje stof ingeslikt – ben ik met spoed naar onze eigen dierenarts gegaan. Hij is daar de hele ochtend gebleven.

Dus sinds donderdagmiddag, toen we weer thuis kwamen, herkent Oslo zijn broertje niet meer of hij accepteert hem gewoon niet meer. Hij blaast en gromt en ze hebben zelfs een soort gevechten met veel gekrijs en gemiauw als zijn broertje te dichtbij komt.

Ik heb al geprobeerd om Orus met schoon water te wassen en ik heb twee Feliway-verstuivers gekocht: eentje beneden in de woonkamer/keuken waar de ene kat zit, en eentje in mijn slaapkamer waar de andere zit. Ook heb ik ze CatComfort-pipetten gegeven, maar helaas is er nog niet echt verbetering.

De verstuivers hangen er sinds gisterochtend en de pipetten heb ik gisteravond toegediend.

Er zijn wat confrontaties geweest die echt uit de hand liepen, echt een soort gevecht met veel gekrijs. En Oslo, die thuis was gebleven, is van zichzelf al nogal een angsthaas.

Zodra ze in dezelfde kamer waren, begon het gegrom al en tijdens een van die aanvaringen heeft Oslo zelfs uit angst geplast.

Vanochtend probeerde Orus twee keer naar Oslo toe te gaan, wat weer eindigde in gegrom en gekrijs van Oslo. Maar toch, Oslo gromt nu pas als hij echt dichtbij komt, zo op een meter of twee...

Wat kan ik nog meer doen? Ik kan echt niet een van de twee herplaatsen...

Bedankt alvast!

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • E
    Rapporteren

En dan dat gegrom van een Bengaal van 7 kilo, het voelt echt alsof ik een lynx of een tijger in huis heb lol

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!

Ulalie, het is Oslo die agressief doet tegen zijn broer Orus, nadat die de ochtend bij de dierenarts heeft doorgebracht...

Ik probeer met ze te spelen met de hengeltjes, zodat Oslo weer een beetje naar zijn broer toetrekt.

Ik heb nu weer 2 kattenbakken en 6 verschillende voerbakjes neergezet, en ik probeer ze allebei tegelijkertijd wat lekkers te geven.

Vanochtend zocht Orus Oslo overal en hij hoorde hem miauwen, maar Oslo blijft maar grommen en blazen.

Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte van hoe het gaat!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is goed mogelijk dat het bezoek aan de dierenarts een geur heeft achtergelaten op de vacht van je kat waar zijn broertje last van heeft. Als dit inderdaad de oorzaak is van de ruzie, zal die geur vanzelf wegtrekken en keert de rust weer terug.

Het is een goed idee dat je Feliway-verdampers hebt geplaatst, want de feromonen die deze verspreiden helpen om katten te kalmeren.

Forceer het contact tussen je twee katten in deze periode echter niet; laat ze gewoon hun eigen gang gaan zonder ze te dwingen. Check daarnaast even of ze niet met elkaar hoeven te concurreren om het voer of de kattenbak, want dat kan ook voor de nodige spanningen zorgen.

Fijne dag!

Caroline - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor de Junior-Enterprise ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Katers of poezen, het is hetzelfde verhaal en de antwoorden zijn hetzelfde 😉

https://wamiz.com/chats/american-bobtail-4/forum/mes-chattes-ne-s-entendent-plus-depuis-leurs-sterilisations-105505.html

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat die typische dierenartsgeur er zeker mee te maken heeft en dat dit de ene kat dwarszit. De andere vertoont waarschijnlijk 'omgeleide agressie' naar zijn broertje, alsof hij hem de schuld geeft van alle ellende. Dat komt echt vaker voor bij katten.

Zodra de geur is weggetrokken en Orus weer is afgekoeld, denk ik dat ze hun draai wel weer vinden en dat de rust terugkeert. Wanneer een kat terugkomt van de dierenarts, gaan de anderen hem vaak besnuffelen; sommigen blazen, anderen worden agressief en lopen weg om die (voor hen) vreselijke geur maar niet te hoeven ruiken. Eigenlijk herkennen ze elkaar op dat moment gewoon niet meer.

Heb even geduld, het komt echt wel goed. Het is nergens voor nodig om aan herplaatsing te denken. Je hebt precies gedaan wat je moest doen, maar het heeft gewoon even tijd nodig voordat alles voor hen weer bij het oude is.

Probeer eens met ze te spelen met een hengeltje om de spanning te breken, en aai ze (als dat lukt) tegelijkertijd om ze gerust te stellen.

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!