Mijn hond heeft kanker.

Sleka
Sleka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, hier is mijn verhaal.

Mijn Tsjechoslowaakse wolfhond van 8 jaar, Slevin, kreeg woensdagavond voor het eten symptomen van een maagkanteling. Ik ben meteen naar de spoedkliniek in Annecy gegaan zodat hij zo snel mogelijk geholpen kon worden. Uit de röntgenfoto's bleek dat zijn buik wel was opgezet, maar dat er nog geen sprake was van een kanteling. De dierenarts heeft hem toen een injectie gegeven om hem te laten braken en zo zijn maag te legen. Na een paar uur observatie en een controleröntgenfoto mochten we weer naar huis.

De volgende dag was Slev volledig lusteloos; hij bewoog niet, at niet, maar dronk gelukkig wel gewoon. De dierenarts had me al gewaarschuwd dat dit het geval zou zijn en dat ik me geen zorgen hoefde te maken; ik moest alleen in de gaten houden of zijn buik niet verder opzwol.

Op vrijdag leek het een stuk beter te gaan, hij was veel minder moe; hij liep zelf rond, begroette me enthousiast, sprong op de bank... Toch was zijn buik nog steeds niet geslonken en hij weigerde nog steeds te eten.

De volgende ochtend (zaterdag) was er nog steeds geen verandering. Hij leek zelfs minder fit dan de dag ervoor, dus ben ik naar onze eigen dierenarts gegaan voor een check-up. Ze maakte zich zorgen om zijn gedrag en verwees me door naar een andere kliniek voor extra onderzoek (bloedonderzoek, echo...) en om hem te laten opnemen.

De echo was zorgwekkend; zijn buik was eigenlijk zo dik omdat hij vol met bloed zat. De inwendige bloeding kwam door een tumor op zijn milt die was gescheurd.

Slevin heeft gisteravond een spoedoperatie ondergaan om zijn milt te verwijderen (splenectomie). De dierenartsen hebben 3 liter bloed weggehaald, hij heeft nog maar 2g hemoglobine over. Hij heeft de ingreep echter overleefd en ik heb hem net mee naar huis genomen.

Momenteel slaapt hij naast me, hij weigert nog steeds te eten. Ik krijg de uitslagen pas over een dag of tien, maar de dierenarts denkt dat het een hemangiosarcoom is.

In principe heeft mijn mannetje nog maar een paar weken te leven. Het is nog mogelijk dat het om een goedaardige tumor gaat, want tijdens de operatie en op de echo vonden ze geen uitzaaiingen in de buik of het hart, maar die diagnose is blijkbaar vrij onwaarschijnlijk. Ik probeer mezelf dus geen valse hoop te geven.

Ik weet niet eens hoe ik mijn verdriet moet omschrijven.

Ik deel mijn verhaal zodat jullie ook die van jullie kunnen delen.

Misschien hebben sommigen van jullie tips over palliatieve zorg of behandelingen die de kwaliteit van leven van je viervoeters hebben verbeterd...

In dit stadium wil ik mijn hond gewoon een zo comfortabel mogelijk einde geven; dat hij de sneeuw nog één keer kan zien en er nog een laatste keer van kan genieten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Chalene, hou ons op de hoogte van deze strijd, we duimen voor je. Velen van ons hier hebben dit soort situaties meegemaakt. Probeer hem/haar zo veel mogelijk te verwennen.
    Vertaald Frans
    Sleka
    Sleka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt heel erg bedankt allemaal voor jullie verhalen, tips en steun! Ik kan het goed gebruiken, want het voelt echt alsof ik een enorme klap heb gekregen...

Ik heb net het operatieverslag gekregen; ze hebben ongeveer 4 liter bloederig vocht weggehaald en er zaten eigenlijk meerdere gezwellen op zijn milt.

Vanochtend loopt hij weer wat beter en hij probeerde te eten, maar hij spuugde zijn brokjes weer uit. Ik heb hem toen wat ham gegeven en dat ging er wel in. Dat stelt me gerust, want zijn laatste maaltijd was dinsdagavond (omdat de dierenarts woensdag zijn maag had leeggemaakt en hij sindsdien niets meer wilde eten).

Ik ga straks even andere brokjes en wat natvoer voor hem halen, hopelijk krijgt hij daar meer trek van.

Dat wachten op de uitslagen is echt slopend!

Ik blijf hier af en toe posten om jullie op de hoogte te houden, waarschijnlijk meer voor mezelf dan voor jullie, maar ik moet het gewoon even van me afschrijven...

Als anderen ook dit soort heftige dingen hebben meegemaakt, deel het dan gerust als je daar behoefte aan hebt.

Charlène

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je verhaal is erg verdrietig en ik weet er zelf niet heel veel van, maar als er al geen sporen van uitzaaiingen zijn en de tumor samen met de milt is verwijderd (misschien was dat de hoofdtumor, op tijd weggehaald!), dan is er misschien nog hoop...

Zoals Emla zegt, onze lieverds houden vol, dus wij moeten ook volhouden. En we weten niet wat de toekomst brengt, wie weet..

Heel veel sterkte!

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond.

Vorig jaar heb ik mijn hond verloren aan kanker. Na heel plotselinge motoriekproblemen hebben we een MRI-scan van de hersenen laten maken. Hij bleek 3 uitzaaiingen en een oedeem te hebben. De dierenartsen zijn toen gestopt met de onderzoeken; ondanks het lichamelijk onderzoek konden ze de primaire tumor niet vinden.

Hij heeft na die diagnose nog 4 maanden een heel normaal leven geleid, maar wel met hoge doses cortison, anti-epileptica en gabapentine. Een paar dagen voor zijn 9e verjaardag ging hij binnen 48 uur ineens hard achteruit.

Ik vind het nog steeds heel erg moeilijk om erover te praten.

Maar ondanks een hele sombere diagnose van in eerste instantie 2 tot 3 weken — in de kliniek stelden ze zelfs voor om hem direct te laten inslapen — heeft hij nog 4 maanden extra gehad waarin hij kon rennen, kattenkwaad uithalen en knuffelen. Echt een bijna normaal hondenleventje.

Zonder direct in wonderen te geloven: blijf optimistisch, onze lieverds hebben dat nodig en het zijn echte vechters.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Wat naar voor je, dat moet echt een enorme klap zijn geweest om te verwerken...

Het advies dat ik je zou willen geven is om gewoon je best te doen en, zoals je zelf al zegt, hem een comfortabel levenseinde te bezorgen.

De dierenarts kan je vast medicatie voorschrijven waar je hond baat bij heeft om de symptomen te verlichten en ervoor te zorgen dat hij zich prettig voelt.

Er zijn ook behandelingen zoals acupunctuur of osteopathie om de pijn te helpen verminderen.

Wat de palliatieve zorg betreft: het is belangrijk dat je hond blijft eten en drinken om op krachten te blijven. Misschien moet je overstappen op voer dat wat rijker en smakelijker is? Of zelf voor hem koken?

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt,

Heel veel sterkte en doe je best,

Eloïse

Vertaald Frans
  • 56 reacties van 56

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!