Mijn hond heeft kanker.

Sleka
Sleka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, hier is mijn verhaal.

Mijn Tsjechoslowaakse wolfhond van 8 jaar, Slevin, kreeg woensdagavond voor het eten symptomen van een maagkanteling. Ik ben meteen naar de spoedkliniek in Annecy gegaan zodat hij zo snel mogelijk geholpen kon worden. Uit de röntgenfoto's bleek dat zijn buik wel was opgezet, maar dat er nog geen sprake was van een kanteling. De dierenarts heeft hem toen een injectie gegeven om hem te laten braken en zo zijn maag te legen. Na een paar uur observatie en een controleröntgenfoto mochten we weer naar huis.

De volgende dag was Slev volledig lusteloos; hij bewoog niet, at niet, maar dronk gelukkig wel gewoon. De dierenarts had me al gewaarschuwd dat dit het geval zou zijn en dat ik me geen zorgen hoefde te maken; ik moest alleen in de gaten houden of zijn buik niet verder opzwol.

Op vrijdag leek het een stuk beter te gaan, hij was veel minder moe; hij liep zelf rond, begroette me enthousiast, sprong op de bank... Toch was zijn buik nog steeds niet geslonken en hij weigerde nog steeds te eten.

De volgende ochtend (zaterdag) was er nog steeds geen verandering. Hij leek zelfs minder fit dan de dag ervoor, dus ben ik naar onze eigen dierenarts gegaan voor een check-up. Ze maakte zich zorgen om zijn gedrag en verwees me door naar een andere kliniek voor extra onderzoek (bloedonderzoek, echo...) en om hem te laten opnemen.

De echo was zorgwekkend; zijn buik was eigenlijk zo dik omdat hij vol met bloed zat. De inwendige bloeding kwam door een tumor op zijn milt die was gescheurd.

Slevin heeft gisteravond een spoedoperatie ondergaan om zijn milt te verwijderen (splenectomie). De dierenartsen hebben 3 liter bloed weggehaald, hij heeft nog maar 2g hemoglobine over. Hij heeft de ingreep echter overleefd en ik heb hem net mee naar huis genomen.

Momenteel slaapt hij naast me, hij weigert nog steeds te eten. Ik krijg de uitslagen pas over een dag of tien, maar de dierenarts denkt dat het een hemangiosarcoom is.

In principe heeft mijn mannetje nog maar een paar weken te leven. Het is nog mogelijk dat het om een goedaardige tumor gaat, want tijdens de operatie en op de echo vonden ze geen uitzaaiingen in de buik of het hart, maar die diagnose is blijkbaar vrij onwaarschijnlijk. Ik probeer mezelf dus geen valse hoop te geven.

Ik weet niet eens hoe ik mijn verdriet moet omschrijven.

Ik deel mijn verhaal zodat jullie ook die van jullie kunnen delen.

Misschien hebben sommigen van jullie tips over palliatieve zorg of behandelingen die de kwaliteit van leven van je viervoeters hebben verbeterd...

In dit stadium wil ik mijn hond gewoon een zo comfortabel mogelijk einde geven; dat hij de sneeuw nog één keer kan zien en er nog een laatste keer van kan genieten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Sleka
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Vandaag gaat het helemaal niet goed met mijn grote kerel: sinds vanochtend is zijn buik weer opgezwollen en hij lijkt er echt last van te hebben. Hij wil niet eten en ademt niet helemaal normaal, hij is totaal apathisch...

Tijdens het uitlaten vanochtend ging Slev ineens in het gras langs de kant van de weg liggen en wilde niet meer opstaan. We hebben hem naar huis moeten tillen.

Op dit moment ligt hij naast me te slapen en lijkt het niet erger te worden, maar ik denk toch dat het tijd is om hem te laten gaan.

Ik heb de dierenarts vanochtend gebeld, maar ze kan vandaag helaas niet aan huis komen omdat ze alleen in de praktijk staat. Ik heb dus om 17.30 uur een afspraak. Ik hoor wel wat zij ervan vindt, maar ik bereid me voor op de mogelijkheid dat ik mijn maatje vanavond levenloos mee naar huis moet nemen.

De tranen rollen over mijn wangen terwijl ik dit schrijf... Ik heb totaal geen zin om te gaan, maar ik kan niets meer voor hem doen en het breekt mijn hart om hem zo te zien.

Vertaald Frans
    Wewette
    Wewette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo allemaal

Bedankt voor al jullie verhalen, ik zit in dezelfde situatie. Gisteren heb ik het nieuws over mijn hond gekregen.

Na het lezen van jullie ervaringen heb ik besloten om het beste te doen voor mijn hond en haar zo goed mogelijk te begeleiden en haar pijn te verzachten.

Lekker eten, pijnstillers en haar laten gaan wanneer ze zelf wil.

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik leef ontzettend met je mee na dit vreselijke nieuws. Geniet nog zoveel mogelijk van hem en geef hem alles wat hij maar wil en waar hij dol op is. Als het moment eenmaal daar is, zal hij rustig heengaan, omringd door liefde.

Net als iedereen die dit heeft meegemaakt, denk ik aan je

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sterkte. Doe er alles aan wat je kunt zodat hij je verdriet niet voelt. Waarschijnlijk heeft hij het zelf niet door.

Geef hem het allerbeste, laat hem je liefde maximaal voelen. Euthanasie aan huis is een uitstekende oplossing voor wanneer het moment daar is. En wanneer het jouw beurt is om dit door te maken, bedenk dan dat hij zonder angst zal gaan en dat veel onbekenden die hetzelfde hebben meegemaakt in gedachten bij je zijn.

Maar voor nu, kop op, onze honden zijn net sponzen; probeer zo min mogelijk van je verdriet door te laten schemeren.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vreselijk nieuws... Gelukkig is je lieverd nog goed te pas en heeft hij nog een gezonde eetlust! Dit is hét moment om hem extra te verwennen, zodat hij alleen nog maar het allerbeste ervaart en jij ook, wanneer het eenmaal zover is...

Geniet nog volop samen, er zijn misschien nog herinneringen te maken en er komen vast nog mooie momenten aan om te delen! Probeer nu even in het hier en nu te leven, zonder aan morgen te denken, zodat je maatje niet ongerust wordt als hij ziet dat je verdrietig bent...

Heel veel sterkte. En een dikke aai voor Slev.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ontzettend naar voor je om deze diagnose te horen.

Zoals ik je in mijn eerste bericht al schreef, heb ik anderhalf jaar geleden in precies hetzelfde schuitje gezeten.

Geniet van de tijd die jullie nog hebben en verwen hem met alles wat hij lekker vindt: biefstuk, vis, speeltjes. Het doet zo goed om ze te zien smullen en te zien hoe blij ze ervan worden. Die extra kilootjes maken nu echt niets meer uit, daar malen we in dit stadium niet meer om.

Heel veel sterkte voor jou, hij merkt er zelf waarschijnlijk gelukkig helemaal niets van.

Vertaald Frans
    Sleka
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Zoals afgesproken laat ik even weten hoe het gaat.

De dierenkliniek heeft me gistermiddag gebeld met de uitslagen van Slevs onderzoeken. Zoals ik al vreesde, zijn ze niet goed; de diagnose hemangiosarcoom is bevestigd.

Slevin is in de terminale fase en er is niets meer aan te doen, geen chemo en geen medicijnen. Hij zal zich waarschijnlijk nog een paar dagen of weken goed voelen, maar daarna zal het heel snel gaan. De dierenarts heeft aangeboden om de euthanasie bij ons thuis te doen als het moment daar is, zodat het in zijn vertrouwde omgeving kan gebeuren, zonder stress en zonder pijn.

We hebben vandaag de hechtingen verwijderd (tenminste, wat er nog van over was, want Slev had de helft er zelf al uitgetrokken; op één plek staat het trouwens nog steeds een beetje open ^^'). Voor nu gaat het goed met hem, ik verzorg hem heel goed en hij heeft een eetlust als een paard! Hij is gelukkig en dat is het belangrijkste, maar ondanks alles blijft dit heel moeilijk te verteren.

Hem zo goed zien en dan weten dat hij ons binnenkort gaat verlaten voor die reis zonder terugkeer, terwijl we er helemaal niets aan kunnen doen en volkomen machteloos staan... dat is echt het ergste gevoel ter wereld.

Ik denk aan iedereen die dit ook heeft meegemaakt of die een trouwe viervoeter heeft verloren. Ik leef met jullie mee.

Ik wens jullie allemaal een fijne avond,

Charlène

Vertaald Frans
    Tosca17
    Tosca17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat naar voor je.. natuurlijk blijven we je post volgen en kijken we hoe het gaat.. zolang de uitslagen er nog niet zijn moeten we positief blijven, alles op zijn tijd..

Ik ben mijn trouwe maatje verloren aan alvleesklierkanker. We hebben er samen maximaal van genoten en zodra hij begon te lijden, heb ik samen met mijn dierenarts de keuze gemaakt om hem te laten gaan. Vlak daarvoor heb ik hem nog meegenomen voor zijn favoriete wandeling in het bos. Hij had de kracht niet meer om te rennen, maar we zijn daar gewoon een uurtje gaan zitten en daarna heb ik hem begeleid..

Het zijn hele zware momenten, maar onze beestjes zijn taai hoor 😉 en je hebt de uitslagen nog niet, dus we duimen voor je!

Vertaald Frans
    V
    Vinci1959 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik vind het echt heel erg voor je. Morgen wordt er een oog verwijderd bij mijn hond. Het is een prachtige kruising, best groot, met een glanzende vacht en een heel vriendelijk karakter, echt een plaatje om te zien. Hij heeft een episcleraal melanoom. Ik was er helemaal kapot van toen ik het ontdekte en later toen het bevestigd werd. Vanavond wijk ik niet van zijn zijde; ik wil er de komende dagen echt voor hem zijn en sterk blijven. Hij is pas 3 jaar oud en we hebben zijn hele leven samen door de bossen en velden op het platteland gerend. We zijn echt onafscheidelijk door onze wandelingen en het feit dat we met z'n tweetjes zijn. Ik heb hem destijds in huis genomen omdat ik zelf ziek was. Nu is het mijn beurt om hém te helpen...

Heel veel sterkte voor je

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Charlene

Wat een verdrietig nieuws, maar bedenk dat een CLT hartstikke sterk is en echt een vechter is; wacht de resultaten nog even af (ik duim ook voor je).

Ja, geef hem gerust natvoer als hij dat eet, dat is in ieder geval al heel wat. En wat betreft de brokken: heb je al geprobeerd om ze nat te maken en door het natvoer te mengen?

Veel sterkte voor jullie beiden en vertel hem dat zijn neefjes Génésys en Jyrkhos hem veel positieve energie sturen!🙂

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!