Gebeten door een Staffy

M
Matou38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Een paar dagen geleden, terwijl ik mijn hondje (een Parson Jack Russell van 12 jaar) aan de lijn aan het uitlaten was, werd ze aangevallen door een Staffy (Staffordshire Bull Terrier).

Voordat ik goed en wel doorhad wat er gebeurde, viel de staffy (niet aangelijnd) ons van achteren aan. De scène was ongekend gewelddadig. De staffy beet mijn hond secondenlang in haar nek, wat voor mij als een eeuwigheid voelde. Het was duidelijk zijn doel om mijn hond te doden.

Het baasje van de Staffy kwam eraan en probeerde hem te laten loslaten door tegen hem te schreeuwen en hem te schoppen.

Wonder boven wonder liet de staffy los, waardoor mijn hondje kon ontsnappen. Ze leeft nog, maar is doodsbang.

De eigenaar van de staffy bood niet eens zijn excuses aan. Toen hij zag dat ik de politie begon te bellen, bracht hij zijn hond snel naar huis en kwam daarna pas terug om met me te praten.

Ondertussen was ik bij een buurman naar binnen gevlucht, die door het geschreeuw was gealarmeerd en me binnenliet.

Wat volgde was een bizar gesprek met de eigenaar. Het is een jongen van 18 jaar die het ras van zijn eigen hond niet eens goed kent. Eerst vertelde hij me dat het een Staff was (een hoog-risico hond), dat hij de hond nog niet lang had en dat het dier was gefokt voor hondengevechten...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

Het formaat van de hond zegt niks over hoe gevaarlijk hij is. Je moet echt debiel zijn om zo'n opmerking te plaatsen. Als de politie de aangifte niet heeft opgenomen, dan is dat omdat er geen mens is gebeten.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je kunt ook even informatie inwinnen over de plaatselijke verordeningen (APV) van je gemeente om te checken of er wel of geen aanlijnplicht geldt in openbare ruimtes. Hoewel er op openbare plekken soms wat gedoogd wordt, mits het dier anderen niet tot last is, eisen sommige burgemeesters toch een strikte aanlijnplicht. Ik denk niet dat deze persoon het specifiek op jou gemunt heeft; hij heeft gewoon een heel lakse kijk op zijn hond en diens potentieel gevaarlijke gedrag. Een loslopende hond onder controle houden is lastig en het kan zo omslaan in een drama. We kunnen allemaal wel eens in een vergelijkbare situatie terechtkomen met onze honden (of je nu het slachtoffer bent of de agressor), een nulrisico bestaat simpelweg niet. Het probleem zit hem vooral in het feit dat de eigenaar zelf heeft toegegeven dat zijn hond een slechte opvoeding heeft gehad. En toch lijkt hij er niet van overtuigd dat een simpele riem deze risico's aanzienlijk zou verkleinen.
    In mijn gemeente moeten honden aan de lijn, dat is een verplichting, geen enkele tolerantie. Je hebt gelijk dat deze staffy zelfs aan de lijn nog steeds andere honden zou kunnen bijten. De eigenaar heeft zijn hond totaal niet in de hand. Het probleem met deze staffy is dat hij een verleden heeft. Er zou echt eens officieel gekeken moeten worden naar hoe gevaarlijk deze hond is. Vooralsnog wil de burgemeester daar niet aan. Wat @gnome43160 betreft, ik denk dat je zelf een hoogrisicohond hebt als je dit soort dingen zegt. Eigenlijk praat je de aanval gewoon goed: het is een staffy, dus hij mag doen wat hij wil omdat het een molosser is.

Iemand op zijn plek zetten (een correctie) is wanneer twee honden aan elkaar snuffelen en proberen de baas te spelen, waarbij de één de ander even kort snauwt of bijt om zijn dominantie te bevestigen. Dat is totaal niet wat er hier is gebeurd. Of je het nu wilt of niet, mijn hond is aangevallen door een hond die los liep. Het ergste is: als het een echte Staff was geweest, was de hond waarschijnlijk afgemaakt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat me hier opvalt is dat deze jonge delinquent blijkbaar ten eerste naar je is teruggekomen, ten tweede zijn gegevens heeft achtergelaten en daarna ook nog zelf naar de politie is gegaan. Ondanks wat je zegt, is het dus een jongen met op zijn minst een geweten. Misschien helpt een diplomatieke aanpak om de situatie te de-escaleren? Want voor een 'onverantwoordelijke en wrede delinquent' heeft hij naar mijn idee toch met meer verstand gehandeld dan sommige volwassenen. Ja, hij heeft zijn hond mee naar huis genomen, maar dat is logisch gezien de situatie. Hij is naar je teruggekomen om te praten, heeft zijn contactgegevens gegeven en bovendien zijn de papieren van de hond in orde. Ik denk echt dat een vreedzame aanpak de situatie zou kunnen oplossen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Nou, net was de hond nog dood en dat wisten we niet eens. Als je de officiële versie steeds verandert, wordt het meteen een stuk lastiger om te volgen. Je verspilt je tijd en je geld, laat het gewoon rusten.

Wat een onzin, ik heb nooit gezegd dat mijn hond dood was. Trouwens, zelfs al was ze doodgegaan, dan had dat jullie reacties toch niet veranderd, want volgens jullie was het maar een 'klein corrigerend tikje'.

Echt hoor, ik loop met m'n hond aan de lijn en ze wordt van achteren aangevallen, maar dat is inderdaad een 'minuscuul tikje'. Tuurlijk, mijn hond heeft zich vast heel slecht gedragen. Ze liep een pacifistische en welopgevoede hond in de weg, wat een misdaad!

Als ik zie hoe stompzinnig sommige reacties zijn (terwijl ze de situatie niet eens hebben gezien), dan schiet de dierenwereld daar niks mee op. Ik had niet verwacht dat hier gevaarlijke honden verdedigd zouden worden. Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt ook even de gemeentelijke regels (APV) van jouw woonplaats checken om te zien of er een aanlijnplicht geldt in de openbare ruimte.

Hoewel er op sommige openbare plekken een gedoogbeleid geldt zolang het dier anderen niet tot last is, verplichten sommige gemeentes het aanlijnen van de hond strikt.

Ik denk niet dat die persoon het specifiek op jou gemunt heeft; hij heeft gewoon een heel lakse houding wat betreft zijn hond en diens potentieel gevaarlijke gedrag.

Een hond los laten lopen is best lastig en het kan helaas snel uitlopen op een drama. We kunnen allemaal wel eens in een vergelijkbare situatie belanden met onze honden (of je nu het slachtoffer bent of de eigenaar van de 'aanvaller'), want honderd procent veiligheid bestaat simpelweg niet.

Het probleem zit hem vooral in het feit dat de eigenaar zelf heeft toegegeven dat zijn hond een verkeerde opvoeding heeft gehad, maar dat hij er blijkbaar nog steeds niet van overtuigd is dat een simpele hondenriem de risico's aanzienlijk zou beperken.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Echt bizar dat sommige mensen zo weinig inlevingsvermogen hebben :0 Maar wees gerust, zoals al gezegd is: als die hond de jouwe echt dood had willen maken, dan waren er wel veel meer verwondingen geweest. Ik heb het idee dat je mensen in hun portemonnee moet raken om echt iets te veranderen; bij de gemeente verspil je waarschijnlijk alleen maar tijd en energie zonder dat er iets verandert (of juist niet). De verzekering inschakelen is echt het beste advies dat ik je kan geven. Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten: een loslopende hond die de mijne in de buurt aanviel. Geen diepe wonden, afgezien van wat blauwe plekken, maar wel een groot trauma. Totdat die hond mij beet; de eigenaar moest toen zelf dokken en zijn verzekering inschakelen, en pas toen hield hij hem eindelijk aan de lijn. Sindsdien kan ik mijn hond weer zonder stress uitlaten.

Heel erg bedankt voor je reactie.

Inderdaad, het gebrek aan empathie van sommige mensen hier is echt schrikbarend (ik denk dat ze wel anders zouden piepen als ze zelf slachtoffer waren van zo'n aanval).

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi, ik begrijp je zorgen helemaal en vooral dat je geschrokken bent van de lakse houding van de eigenaar. Omdat je hem regelmatig tegenkomt: heb je al geprobeerd om (uiteraard zonder je eigen hondje erbij) opnieuw het gesprek aan te gaan? Al is het maar om hem beleefd te vragen om zijn hond aan de lijn te houden. Zijn er andere eigenaren van wie de viervoeters ook zijn aangevallen door deze hond? Helaas is de wet in Frankrijk niet best geregeld en meestal worden incidenten tussen honden onderling opgelost tussen de eigenaren zelf of hun verzekeringsmaatschappijen. Pas als er een mens wordt aangevallen, komt de bureaucratie echt in beweging... Wat de aanval zelf betreft, is het lastig om de echte intenties en motivatie van die hond te bepalen. Een hond die echt wil doden, grijpt de keel en schudt zijn slachtoffer heen en weer. Het is heel moeilijk om een hond die vastberaden is om te doden te laten loslaten. Dat je kleine hondje er bijna ongeschonden uit is gekomen, is een enorm wonder...

Heel erg bedankt voor je doordachte en zinnige reactie.

Dat is precies wat er is gebeurd: mijn hondje werd zonder waarschuwing bij de keel gegrepen en door elkaar geschud.

Ik ben nu bij de buren aan het navragen of zij ook last hebben van deze hond. Maar ik heb andere eigenaren van kleine honden inderdaad al gewaarschuwd voor het mogelijke gevaar. Wat de eigenaar betreft, ik denk dat hij op een soort wraaktoer is tegenover mij (hij vond het niet leuk dat hij door de politie op zijn nummer is gezet). Het is een onvolwassen, onverantwoordelijke jonge man die niets aan zijn houding zal veranderen; hij denkt dat hij volledig in zijn recht staat.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt bizar dat sommige mensen zo weinig empathie hebben :0

Stel je ondanks alles toch gerust: zoals al gezegd is, als die hond de jouwe echt had willen doden, dan waren er wel veel meer verwondingen geweest.

Ik heb het gevoel dat je mensen in hun portemonnee moet raken om echt iets te bereiken. Je verliest waarschijnlijk alleen maar tijd en energie bij de gemeente om te proberen de boel te veranderen (of niet).

De verzekering inschakelen is volgens mij het beste advies dat ik je kan geven.

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten als jij: een loslopende hond die de mijne in de buurt aanviel. Geen ernstige verwondingen, op wat blauwe plekken na, maar wel een groot trauma. Totdat ze mij op een dag beet; de eigenaar moest toen uit eigen zak en via zijn verzekering betalen, en pas toen hield hij haar eindelijk aan de lijn. Nu kan ik mijn hond weer uitlaten zonder stress.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik houd mijn mening wel voor me, want het is wel duidelijk dat je geen enkel commentaar tolereert dat niet in jouw straatje past.

Dat bespaart me weer aanvallen die nog feller zijn dan die van die hond.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik begrijp je bezorgdheid helemaal, en ik snap vooral dat je bent geschrokken van de laksheid van de eigenaar.

Aangezien je hem regelmatig tegenkomt, heb je al geprobeerd om opnieuw het gesprek aan te gaan (natuurlijk zonder dat je je eigen hondje bij je hebt)? Al is het maar om hem beleefd te vragen of hij zijn hond aan de lijn wil houden.

Ken je nog andere eigenaren van wie de viervoeters ook zijn aangevallen door deze hond?

Helaas is de wet in Frankrijk niet zo best geregeld en meestal worden confrontaties tussen honden onderling minnelijk geschikt tussen de eigenaren of via hun verzekeringsmaatschappijen. Pas als er een mens wordt aangevallen, komt er vanuit de overheid echt schot in de zaak...

Wat de aanval zelf betreft: het is lastig om de precieze bedoelingen en motivaties van die hond in te schatten. Een hond die echt de intentie heeft om te doden, grijpt naar de keel en begint zijn slachtoffer te schudden. Het is ontzettend moeilijk om een hond die vastbesloten is te doden, te laten loslaten.

Dat je hondje er nagenoeg ongeschonden vanaf is gekomen, is echt een enorm wonder...

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!