@Matou38. Echt ontzettend rot voor je wat er met je maatje is gebeurd. Ik heb zelf ook weleens meegemaakt dat honden werden aangevallen en dat is echt heftig; ik ben daar meestal wel een paar dagen van slag van. Wat betreft de politie verbaast het me niets, want een aangifte betekent papierwerk en een heel traject waar ze vaak geen zin in hebben. De wet zegt dat als iemand aangifte wil doen, de politie dat moet opnemen, maar in de praktijk heb ik zelf gezien hoe een agente een man probeerde om te praten die aangifte kwam doen omdat zijn ex hun dochter niet aan hem meegaf (terwijl het zijn weekend was). Echt bizar...
Zes maanden geleden zag een jachthond aan de overkant van de straat de hond van een vriend van mij. Hij begon te blaffen en trok zo hard aan de lijn dat de musketonhaak brak. In plaats van de hond te grijpen, beet hij mijn vriend in zijn arm en liet niet meer los. Mijn vriend is naar de eerste hulp gegaan; zijn arm zat vol gaten en was een week lang opgezwollen. De agent die hem hielp wilde de aangifte niet opnemen, ondanks dat er een mens was gebeten. Hij zei dat de verwonding wel meeviel en dat het een ongelukje was (!), dus werd het alleen een melding. Mijn vriend is nog naar de gemeente gegaan om het incident te melden: "Oh nee, er is bij ons niets gemeld, we houden je op de hoogte." We wachten nog steeds.
Verzorg je hondje goed en check of hij er geen trauma aan overhoudt door met hem te blijven wandelen met andere, stabiele honden. Heb je al contact gehad met je verzekering? Je woonverzekering heeft vaak een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die misschien de dierenartskosten dekt, of in ieder geval contact kan opnemen met de eigenaar van de Staffie en zijn verzekering.
Zoals je al zegt: die hond had jou in alle hectiek kunnen bijten, of een kind dat toevallig langsliep. De eigenaar is echt volkomen onverantwoordelijk als hij weet dat zijn hond dit gedrag vertoont. Zo'n hond hoort voor de veiligheid van iedereen een muilkorf te dragen (even los van of het een stamboomhond is of niet) en naar een hondentrainer te gaan. Bij een incident is de hond uiteindelijk de dupe: gedragstest, inbeslagname, asiel, of zelfs euthanasie... dat is wat hem te wachten kan staan.
Heb je een kopie van de melding gekregen? Zo niet, dan zou ik geloof ik toch weer naar de politie stappen. Blijf aandringen, zoals Kikaah ook al zei, met een aangetekende brief naar de eigenaar van de Staffie om je geld terug te vragen (zoals je zegt niet voor het geld zelf, maar voor het gebaar; je moet ze raken in hun portemonnee, waar het pijn doet. Via je verzekering heb je misschien ook wel rechtsbijstand). Hopelijk is dit een les voor die jongeman, want wie weet wat hij na dit incident met die hond heeft gedaan of nog gaat doen... Maar een Baskerville-muilkorf is echt geen overbodige luxe; de hond kan er gewoon mee eten, drinken en hijgen, maar hij kan niemand meer verwonden. Je moet er even doorheen tegenover anderen en het uitleggen, dat is misschien lastig, maar ik heb dat liever dan dat ik iemand in gevaar breng of het leven van mijn eigen hond op het spel zet.