Gebeten door een Staffy

M
Matou38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Een paar dagen geleden, terwijl ik mijn hondje (een Parson Jack Russell van 12 jaar) aan de lijn aan het uitlaten was, werd ze aangevallen door een Staffy (Staffordshire Bull Terrier).

Voordat ik goed en wel doorhad wat er gebeurde, viel de staffy (niet aangelijnd) ons van achteren aan. De scène was ongekend gewelddadig. De staffy beet mijn hond secondenlang in haar nek, wat voor mij als een eeuwigheid voelde. Het was duidelijk zijn doel om mijn hond te doden.

Het baasje van de Staffy kwam eraan en probeerde hem te laten loslaten door tegen hem te schreeuwen en hem te schoppen.

Wonder boven wonder liet de staffy los, waardoor mijn hondje kon ontsnappen. Ze leeft nog, maar is doodsbang.

De eigenaar van de staffy bood niet eens zijn excuses aan. Toen hij zag dat ik de politie begon te bellen, bracht hij zijn hond snel naar huis en kwam daarna pas terug om met me te praten.

Ondertussen was ik bij een buurman naar binnen gevlucht, die door het geschreeuw was gealarmeerd en me binnenliet.

Wat volgde was een bizar gesprek met de eigenaar. Het is een jongen van 18 jaar die het ras van zijn eigen hond niet eens goed kent. Eerst vertelde hij me dat het een Staff was (een hoog-risico hond), dat hij de hond nog niet lang had en dat het dier was gefokt voor hondengevechten...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Chef de meute, ik heb dit gelezen:

"Omdat ik roedels honden heb geleid, kan ik je verzekeren dat sommige correcties op het eerste gezicht totaal onterecht lijken en heel heftig kunnen overkomen op iemand die er niet aan gewend is.

Het gaat er niet om wat wij ervan vinden, maar om hoe de hond het ervaart."

En wat ik hierboven zeg is simpelweg dat als de verwarring de ene kant op kan gaan, dat ook de andere kant op geldt. En ik sloot af door te zeggen dat ik niet denk dat alleen de visie van de hond telt...

Die bewuste shih tzu moet net zo goed door zijn baasje worden gecorrigeerd als zijn gedrag niet oké is, precies zoals bij een Mechelse herder of een Staff.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Roedelleider, je hebt het over het gedrag van honden in een roedel (je zegt het zelf, dat verzin ik niet). Wat is het verband tussen de interacties in een roedel en een klein hondje dat van achteren wordt aangevallen zonder dat hij het zag aankomen? 🤔

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Chef de Meute, ik vind je behoorlijk agressief tegenover Aggie, en trouwens ook tegen mijzelf, zoals je dat zelf zegt!...

Je mist duidelijk objectiviteit en gezond verstand

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Er kan inderdaad sprake zijn van correcties waarvan we als mens de reden niet of niet goed begrijpen. Maar er zijn ook gedragingen die je als mens kunt interpreteren als een correctie, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Een hond kan heel zelfverzekerd zijn, maar gewoon een slechte opvoeding hebben gehad.

Ik heb tien dagen geleden zelf een perfect voorbeeld meegemaakt met een Duitse herder die mijn hond al kende. Hij greep hem meerdere keren bij de nek, ook al:

1. Kwam die van mij heel netjes en vriendelijk aanlopen

2. Ging die van mij bij de eerste happen meteen liggen (zonder te piepen)

Ondanks alle signalen van mijn hond, ging de Duitse herder door en greep hem nog twee of drie keer. Als mensen gebruiken we vaak het woord 'aanval'... In dit specifieke geval was het geen aanval, maar gewoon een intimidatiepoging om zijn positie en de hiërarchie te bevestigen. En dat zou je bij die hond niet moeten toestaan.

Ik ben het eens met Kiki hierboven wanneer ze zegt dat onze honden in een wereld leven die niet simpelweg die van een roedel is. Het is aan ons om onze honden te leren wat wel en niet mag. In een roedel honden worden dit soort gedragingen niet bestraft; daar regelt iedereen zijn eigen interacties. Dat betekent niet dat we dit model moeten kopiëren en alle misdragingen maar moeten negeren.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp je helemaal Matou38 (misschien omdat ik zelf ook een klein hondje heb). Als ik in jouw schoenen stond, zou ik het er niet bij laten zitten, want ik heb totaal geen begrip voor dit soort mensen. Ze doen ook nog eens zo stoer omdat ze zich zo 'machtig' voelen met hun grote hond... In Zwitserland moet elke hond onder controle van de eigenaar staan en voor degenen die zich daar niet aan houden, zijn er flinke boetes. Wat betreft het doen van aangifte: de politie is verplicht om dit serieus te nemen, zeker in een geval als dit (je bent waarschijnlijk iemand tegengekomen die incompetent was of die gewoon geen zin had om naar je te luisteren...).

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.zoopsy.com/public/fiches/evaluation-comportementale-des-chiens.php

Ik denk dat je het beste via de juridische hulp van je verzekering kunt proberen om een verplichte gedragstest voor deze hond af te dwingen.

Nee, zelfs een aanval van achteren is op zich geen gevaarlijke handeling van een hond die niet de intentie heeft om te doden. Wanneer je zegt: "De Staffy beet mijn hond in haar nek voor lange seconden die voor mij een eeuwigheid leken. Zijn doel was overduidelijk om mijn hond te doden," dan denk ik dat jouw beleving van de situatie (die ik overigens volledig begrijp) niet helemaal klopt. Je hond zou dan namelijk simpelweg dood zijn geweest, zo simpel is het.

Wat ik daarentegen wél gevaarlijk vind, is dat iemand een hond heeft toevertrouwd aan een onervaren puber, terwijl die hond blijkbaar bij een vorige eigenaar is weggehaald omdat hij was getraind voor hondengevechten, als ik je eerste bericht tenminste goed heb begrepen??

Dát is het argument dat je moet gebruiken om een muilkorfplicht te eisen, evenals een gedragstest EN de verplichting voor de eigenaar om een cursus te volgen in het omgaan met een probleemhond.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Matou38. Echt ontzettend rot voor je wat er met je maatje is gebeurd. Ik heb zelf ook weleens meegemaakt dat honden werden aangevallen en dat is echt heftig; ik ben daar meestal wel een paar dagen van slag van. Wat betreft de politie verbaast het me niets, want een aangifte betekent papierwerk en een heel traject waar ze vaak geen zin in hebben. De wet zegt dat als iemand aangifte wil doen, de politie dat moet opnemen, maar in de praktijk heb ik zelf gezien hoe een agente een man probeerde om te praten die aangifte kwam doen omdat zijn ex hun dochter niet aan hem meegaf (terwijl het zijn weekend was). Echt bizar...

Zes maanden geleden zag een jachthond aan de overkant van de straat de hond van een vriend van mij. Hij begon te blaffen en trok zo hard aan de lijn dat de musketonhaak brak. In plaats van de hond te grijpen, beet hij mijn vriend in zijn arm en liet niet meer los. Mijn vriend is naar de eerste hulp gegaan; zijn arm zat vol gaten en was een week lang opgezwollen. De agent die hem hielp wilde de aangifte niet opnemen, ondanks dat er een mens was gebeten. Hij zei dat de verwonding wel meeviel en dat het een ongelukje was (!), dus werd het alleen een melding. Mijn vriend is nog naar de gemeente gegaan om het incident te melden: "Oh nee, er is bij ons niets gemeld, we houden je op de hoogte." We wachten nog steeds.

Verzorg je hondje goed en check of hij er geen trauma aan overhoudt door met hem te blijven wandelen met andere, stabiele honden. Heb je al contact gehad met je verzekering? Je woonverzekering heeft vaak een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die misschien de dierenartskosten dekt, of in ieder geval contact kan opnemen met de eigenaar van de Staffie en zijn verzekering.

Zoals je al zegt: die hond had jou in alle hectiek kunnen bijten, of een kind dat toevallig langsliep. De eigenaar is echt volkomen onverantwoordelijk als hij weet dat zijn hond dit gedrag vertoont. Zo'n hond hoort voor de veiligheid van iedereen een muilkorf te dragen (even los van of het een stamboomhond is of niet) en naar een hondentrainer te gaan. Bij een incident is de hond uiteindelijk de dupe: gedragstest, inbeslagname, asiel, of zelfs euthanasie... dat is wat hem te wachten kan staan.

Heb je een kopie van de melding gekregen? Zo niet, dan zou ik geloof ik toch weer naar de politie stappen. Blijf aandringen, zoals Kikaah ook al zei, met een aangetekende brief naar de eigenaar van de Staffie om je geld terug te vragen (zoals je zegt niet voor het geld zelf, maar voor het gebaar; je moet ze raken in hun portemonnee, waar het pijn doet. Via je verzekering heb je misschien ook wel rechtsbijstand). Hopelijk is dit een les voor die jongeman, want wie weet wat hij na dit incident met die hond heeft gedaan of nog gaat doen... Maar een Baskerville-muilkorf is echt geen overbodige luxe; de hond kan er gewoon mee eten, drinken en hijgen, maar hij kan niemand meer verwonden. Je moet er even doorheen tegenover anderen en het uitleggen, dat is misschien lastig, maar ik heb dat liever dan dat ik iemand in gevaar breng of het leven van mijn eigen hond op het spel zet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vind het echt niet normaal dat de ene hond de andere aanvalt. Ik heb zelf een "kleine hond" van 8 kg, dus ik ben niet per se voor of tegen de Staffy. Een hond die zonder waarschuwing aanvalt, is overduidelijk een gevaar. Ik vind dat je op z'n minst een melding moet maken bij de politie (voor de zekerheid) en je gesprekken met de agenten moet opnemen. Deze aanval is niet niks (zeker als die Staffy van achteren kwam aanstormen zonder dat de honden elkaar eerst hadden gezien) en ik begrijp niet dat de politie niet heeft gereageerd.

Of we het nu leuk vinden of niet, onze honden leven in een menselijke maatschappij en we kunnen ze niet zomaar hun gang laten gaan. Je moet je hond onder controle houden en je verantwoordelijkheid nemen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sommigen hier gebruiken en misbruiken de term 'correctie'. Een correctie is wanneer een hond een andere hond die hem lastigvalt op zijn plek zet... maar het is absoluut geen aanval van achteren zonder enige provocatie of interactie vooraf, wat die dan ook mag zijn! Er is een enorm verschil!

Jouw definitie is naar mijn mening extreem beperkt.

Ik heb met roedels honden gewerkt en ik kan je vertellen dat sommige correcties op het eerste gezicht totaal onterecht lijken en heel heftig kunnen overkomen voor iemand die er niet aan gewend is.

Het gaat er niet om wat wij denken, maar om hoe de hond het ervaart.

Dat het baasje het niet heeft zien aankomen, dat begrijpen we inmiddels wel.

Maar een aanval laat sporen achter.

Je bent vrij om over een vreselijke aanval te praten, terwijl die hond niet eens zijn tanden heeft gezet.

Oké, die kerel krijgt misschien een boete, maar of een aangifte wordt geaccepteerd... daar moet je zelf maar in geloven.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!