Advies nodig: Staffie-pup en kat?! Help!!

Emi1002
Emi1002 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw hier :)

Ik heb even wat advies nodig. Ik heb een week geleden een Staffie-pup geadopteerd, hij is nu 2 maanden en 10 dagen oud. Ik heb hem bij een kleinschalige fokker vandaan waar hij is opgegroeid met zijn moeder, 7 broertjes en zusjes en ook met katten, kippen en konijnen bij de fokker in huis.

Ik heb een poes van 6 jaar, Nami. Ze is echt een schatje, ze doet geen vlieg kwaad en krabt nooit. Ze is altijd bij me in de buurt, maar in de zomer is ze veel buiten (in de tuin beneden bij mijn ouders; ze is dus gewend aan beneden maar ook aan het appartement boven waar ik met mijn partner woon). We hadden twee Labradors toen we haar kregen, maar die zijn helaas overleden aan ouderdom, de laatste drie maanden geleden.

Mijn pup, Harley, is er nu een week. Hij is superlief, maar het blijft een pup: hij wil alleen maar spelen en overal in bijten. Ik probeer hem stap voor stap op te voeden, maar sindsdien ontwijkt Nami mijn huis. Ze is bang, en zodra hij haar ziet of hoort – zelfs als hij slaapt – komt hij aanrennen. Zij miauwt dan om naar buiten te mogen of vlucht weg. Ik heb ze natuurlijk nog niet alleen gelaten; als ik er niet ben, zit Harley in de woonkamer. Ik probeer ze zoveel mogelijk aan elkaar te laten wennen door ze allebei tegelijk te aaien. Daarbij houd ik Harley rustig aan zijn halsband vast zodat hij geen gekke dingen doet, en ik trek hem een beetje terug als ik bang ben dat er iets misgaat. Nami miauwt om weg te kunnen, maar heeft nog niet uitgehaald met haar nagels. Laatst keerde ze hem de rug toe en toen greep hij haar staart. Ze gaf een gilletje en ging er vandoor. Ik denk niet dat hij haar pijn wilde doen, hij wilde gewoon spelen met die bewegende staart... en gisteren greep hij haar in haar vacht. Het lukt me niet om hem los te laten als zij er is, ik ben veel te bang dat hij haar pijn doet of zij hem. Ik ben gestrest en hoop maar dat ze aan elkaar wennen. Ik wil niet dat Harley denkt dat het nu alleen nog maar zijn terrein is omdat zij er minder vaak is. Ik wil geen ruzie tussen die twee, want hij wordt groot en krijgt sterke kaken, en zij niet. Ze is mijn alles, mijn lieve poes, en het maakt me echt verdrietig om haar zo te zien. Ik word er bijna ziek van en ik weet niet wat ik moet doen.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wennen Staffies snel aan katten in huis waar ze nieuw binnenkomen?? Zal hij haar op een dag niet echt iets aandoen??

Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een soortgelijk probleem met een van mijn katten die bijna nooit thuiskomt. Alleen om te eten, en een tijdje begon hij zelfs bij mijn ouders te eten, die ook mijn buren zijn (echt heel vergelijkbaar lol).

In het begin accepteerde mijn puppy (een Bordeauxdog) de kat heel goed, maar omdat hij hem zo weinig ziet, lijkt het wel alsof hij vergeten is dat het een eigen huiskat is.

Terwijl hij wel gewend is aan mijn andere kat en de 5 "zwerfkatten" die hier altijd rondhangen.

Voor de kat die weinig binnenkomt, oefen ik door mijn hond buiten aan de lijn te houden en de kat te roepen zodat ze even bij elkaar kunnen kijken. Als de kat een tik uitdeelt, prima! De hond moet begrijpen wanneer hij te ver gaat (mijn kleine Bordeauxdog weegt al 35 kg met 5 maanden). Ik verbied de hond echter om terug te doen als hij fout zit, maar als de kat zonder reden aanvalt, krijgt hij natuurlijk op zijn kop. Je moet wel eerlijk blijven.

Aan de andere kant dwing ik mijn kat om wat langer binnen te blijven. Niet door hem te dwingen naar de hond toe te gaan, maar gewoon dat hij er is, zodat de hond snapt dat dit een kat is die hier hoort.

Dat is mijn aanpak en het werkt. Het zijn geen dikke vrienden, maar er zijn minder misverstanden zoals mijn hond die de kat opjaagt omdat hij niet doorhad dat het "zijn" kat was. En de kat komt nu ook wat vaker langs.

Ik had trouwens ook het omgekeerde probleem met mijn andere kat, dat is echt een schatje die nooit een poot uitsteekt. Daardoor bleef mijn Bordeauxdog hem maar lastigvallen. Zelfs als ik hem tegenhield, begreep hij het niet.

Op een dag verloor de kat zijn geduld en gaf hij een heel zacht tikje. De hond begreer het meteen en nu laat hij hem met rust.

Dieren communiceren onderling heel goed, je kunt ze het beste zoveel mogelijk hun gang laten gaan. Natuurlijk grijp je wel in als het gevaarlijk wordt voor een van de twee.

Vertaald Frans
    Emi1002
    Emi1002 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik dwing niks af, maar ik wil ze af en toe wel bij elkaar laten zodat hij haar niet vergeet en weet dat zij hier ook thuishoort. Ik ben bang dat hij jaloers wordt als ze binnenkomt, omdat hij denkt dat dit zijn plekje is (sinds hij er is, is hij er namelijk vaker omdat de andere poes meestal in de tuin of buiten is; in de zomer slaapt ze nooit binnen, maar in de winter of als het regent wel). Ik ben bang dat hij haar pijn doet door haar staart te grijpen of zo, omdat hij denkt dat hij met haar kan doen wat hij ook met zijn speeltjes doet... 😭 Ik ga altijd zo van het ergste uit dat ik er gewoon van moet huilen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, hij zal hem echt geen kwaad doen als hij weet dat het de eigen kat is.

Je kunt de ontmoeting beter niet forceren. Zorg ervoor dat de kat altijd een plekje in de hoogte heeft waar hij zich kan terugtrekken en de pup kan observeren. Op een dag besluit hij vanzelf wel om eens van dichtbij te gaan kijken, maar je moet hem echt zelf het moment laten kiezen.

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!