Ernstig hartfalen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een klein hondje van ruim dertien jaar oud. Twee jaar geleden kwamen we erachter dat hij een hartruis had. Een maand geleden merkte ik dat Capucin veel minder energie kreeg en begon te hoesten. Ik heb toen de dierenarts gebeld. De diagnose was dat hij vocht in zijn longen had, dus zijn behandeling is aangepast naar dit:

Nelio 5 mg: 1/2 tablet 's avonds

Vetmedin 5 mg: 1/2 tablet 's ochtends en 's avonds

Spironolactone 100 mg: 1/4 's ochtends, maar voor veertien dagen lang ook 1/4 's avonds.

Het hoesten is wel minder geworden, maar hij hoest nog steeds een paar keer per dag. Het rare is dat hij het ene moment kerngezond lijkt en het volgende moment compleet lusteloos is. Hij eet en drinkt normaal, maar zijn urine ruikt wel heel erg sterk. Hij heeft ook een hormoonprobleem waardoor zijn achterhand helemaal kaal is, met wat wondjes die soms een beetje vochtig zijn. Uit het bloedonderzoek kwam verder niks bijzonders naar voren.

Mijn vraag is nu: is het normaal dat het beestje ondanks de medicatie nog steeds hoest? Is de dierenarts niet te ver gegaan in een poging hem in leven te houden? Zit mijn hond nog wel lekker in zijn vel?

Hoe vreemd het ook klinkt, hij lijkt een stuk minder opgezwollen sinds hij de medicijnen krijgt. Kan het vocht zich door zijn hele lichaam hebben verspreid?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

63 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Mijn hondje heeft ook last van een hartruisje en hoestte enorm veel. Of eigenlijk moet ik zeggen: hij hóéstte veel, want nadat ik jouw bericht had gelezen, heb ik je advies opgevolgd en dat heeft echt supergoed geholpen.

Daarvoor wil ik je heel erg bedanken. Je bericht is al wat ouder, maar ik hoop dat je dit nog leest. Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Graag geen oude topics meer omhoog halen!! De persoon die dit bericht geplaatst heeft zal je niet meer antwoorden of heeft het probleem al opgelost ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn 13-jarige york is een hartpatiëntje. De Libéo in zijn behandeling werkte niet meer goed en is daarom vervangen door Torasemide. Als dat over 10 dagen nog niet aanslaat, moeten we op zoek naar een natuurlijk middel. Het leven van mijn hondje hangt echt af van deze onmisbare plaspil. Daarnaast krijgt hij ook nog: Démirius (werkzame stof: spironolacton) voor 10 dagen, de rest van zijn leven Nelio en ook Cardisure. En dan heb ik het nog niet eens over hoe zwaar de dagelijkse beperkingen voor hem zijn...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Onze hond is echt ongelooflijk opgeknapt, ondanks zijn ernstige hartfalen. Hij krijgt de standaard medicijnen Vetmedin, Cardalis en Libéo, MAAR de grootste verandering kwam VOORAL door zijn voeding aan te passen.

Geen blikvoer en brokjes meer, maar alleen nog maar ZELFGEKOOKTE maaltijden zonder zout en conserveermiddelen. Het is van goede kwaliteit en voor hetzelfde budget, door de dagelijkse porties in te vriezen. Kip, sardines, gehakt, ei of witvis met worteltjes, courgette, pasta of rijst... HIJ LEEFT WEER HELEMAAL OP! Hij speelt weer, hoest bijna niet meer, rent rond en valt niet meer flauw.

Hij is 13 jaar oud en het is een Cavalier King Charles.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je verhaal! Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd en ik geef haar nu Kalium carbonicum tegelijkertijd met Vetmedin en Libeo (waarvan ik de dosering aan het afbouwen ben). Ze lijkt zich al wat beter te voelen. Wat betreft de meidoorn: ik wil wel zeker weten of ik dat allemaal tegelijk mag combineren, anders zou ik het direct doen. Ik wil haar zo graag nog zo lang mogelijk bij me houden. Het blijft natuurlijk lastig met een hartprobleem, je weet gewoon niet hoe je het kunt voorkomen en dat maakt me best wel angstig.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi

Ik ben echt woest als ik lees dat iemand hier een behandeling aan anderen opdringt voor een ernstige aandoening, alleen maar omdat het bij haar eigen dier werkte! En dan wordt die mevrouw ook nog eens boos als ze denkt dat je haar advies niet opvolgt.

Alleen dierenartsen mogen medicijnen voorschrijven, anders is het simpelweg illegaal.

Gezondheidsforums zijn er om informatie te verzamelen en die eventueel met je dierenarts te bespreken. Of om zelf aan de slag te gaan als het geen kwaad kan. Het is aan de eigenaar, en alleen aan de eigenaar, om de risico's in te schatten, met of zonder hulp van de dierenarts. De eigenaar van het dier moet zelf de baas blijven over de beslissing, dat kun je een ander niet opleggen. Je deelt je ervaring en klaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dpcc, sorry voor de vertraging, ik ben sindsdien niet meer online geweest en ik begrijp je boosheid. Maar wees gerust, ik geef ze hem sinds gisteren en ja, ik hou zielsveel van mijn hond..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik wil graag even mijn "wonder" met jullie delen. Mijn hond had last van hartfalen en longoedeem.

Mijn hond, een kruising Beauceron, heeft hartklachten en krijgt natuurlijk VETMEDIN (2 capsules 's ochtends en 's avonds, niet tijdens de maaltijd). Om te beginnen heb ik hem 9 kilo laten afvallen om zijn hart te ontlasten. In een jaar tijd is hij van 56,4 kilo naar een stabiele 47,7 kilo gegaan. Hij eet qua hoeveelheid nog precies hetzelfde (1,3 kilo per dag aan echt eten: pasta, groenten en vlees of blikvoer), maar dan met extra courgette en dus minder pasta of rijst. Omdat hij heel zwaar en rochelend begon te ademen (echt ondragelijk als je van je hond houdt en ernaar luistert), gaf de dierenarts ook CARDALIS ('s ochtends) en daarbij LIBEO (een vochtdrijver die longoedeem voorkomt zodat de hond beter ademt). We hebben de LIBEO vervangen door Lasix (furosemide, een medicijn voor mensen dat bij de apotheek goedkoper is). Eerst twee keer per dag 1 tablet, toen 1,5 en daarna zelfs 2, 3 of 3,5, maar toen moesten we ook extra kalium geven. Afhankelijk van hoe hij ademde, speelde ik een beetje met de dosering. En toen kwam het WONDER: mijn homeopaat zei dat ik hem twee keer per dag 5 korrels KALIUM CARBONICUM 9 CH (verkrijgbaar bij de apotheek) moest geven, niet tijdens het eten... Mijn hond heeft GEEN ENKEL PROBLEEM MEER MET ADEMHALEN! (Eén keer per dag hoest hij even alsof hij een haartje in zijn keel heeft, maar dat is alles).

Kort samengevat: Vetmedin 's ochtends en 's avonds (ik vermoed dat de dosering afhangt van de grootte van de hond, vraag dit dus na bij je dierenarts), Cardalis ('s ochtends, vraag ook dit even na voor jouw hond), Lasix (2 's ochtends + 2 om 17:00 uur — denk eraan dat hij ongeveer een uur later moet plassen) en 5 korrels Kalium Carbonicum (2x per dag, rond 13:00-14:00 uur en voor het slapengaan. Altijd 5 korrels, ongeacht het gewicht van je hond of kat). Hij zal er natuurlijk ooit wel aan overlijden, maar in ieder geval met minder pijn. Het resultaat is echt bizar goed en het gaat nu al meer dan twee maanden zo. Veel succes, probeer het maar eens, je zult het zien. Niet alle dierenartsen weten veel van homeopathie, maar de mijne heeft het genoteerd. Alleen het resultaat telt, en hij zag het verschil en gaat het nu ook aan anderen voorschrijven.

Nog een tip: ik geef hem elke dag rond het middaguur twee capsules meidoorn (bio, bijvoorbeeld van Holland & Barrett). Meidoorn ondersteunt het hart. Dat vertelde mijn vader me meer dan een jaar geleden al. Mijn hond wordt bijna 14!!! Hij krijgt nu al bijna 5 jaar een behandeling.

Bedankt voor de info, ik sla het op! Mijn hondje is een Cavalier King Charles, een ras dat helaas heel vaak last heeft van hartruis.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Dpcc,

Mijn kat Diabolo, een sphynx van 8 jaar, heeft al sinds hij 2 is HCM. Bij zijn laatste echo ontdekte de dierenarts dat hij een infarct heeft gehad. Daardoor zijn de wanden van zijn linkerventrikel heel dun geworden, wat hartfalen veroorzaakt. Kort daarna kreeg hij moeite met ademhalen en sinds december heeft hij last van oedeem rond zijn longen. Inmiddels geef ik hem 1,5 tablet per dag.

Dit is zijn huidige behandeling:

10:30u: 1/2 tablet Cardisure

11:30u: 3/4 tablet Libéo

21:00u: 1/2 tablet Cardisure

22:30u: 3/4 tablet Libéo

23:30u: 1/4 tablet Plavix + 1/2 tablet Tempora (spironolacton) + 1/2 tablet Bénakor

Om de 3 dagen: 5 mg aspirine

Ik ben erg geïnteresseerd in de homeopathische behandeling die je voorstelt als aanvulling op zijn medicatie. Ik zou alleen graag willen weten op welk moment van de dag ik hem de Kalium carbonicum 5 CH moet geven, aangezien ik van 12:00 tot 21:00 werk en dan niet naar huis kan. Is de dosering voor een kat ook 10 korrels verdeeld over 2 momenten per dag, en hoe kan ik die het beste geven? Ook zou ik hem graag meidoorn-capsules (aubépine) willen geven, maar hoeveel moet ik hem daarvan geven?

Alvast heel erg bedankt voor je advies.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vraag me af waarom je om hulp vraagt als je toch niet luistert naar wat er gezegd wordt!!

Je maakt je hond nog dood als je zo doorgaat.

Ik herhaal het, ik blijf erbij en ik onderstreep het: KALIUM CARBONICUM 5CH, twee keer per dag 5 korrels bij de apotheek. Verdomme, luister nou eens naar me, ik zit bij de Franse dierenbescherming (SPA), One Voice, enz... en het was de voorzitter van de Franse vereniging van homeopaten die me vertelde dat ik dit aan mijn hond met hartproblemen moest geven. Als je echt zoveel van je hond houdt, stop dan met hem zo te laten lijden. Het kost maar 1,80 € bij de apotheek, dat is toch niet zo ingewikkeld? Sinds ik je geantwoord heb, had je er al wel honderd keer naartoe gekund. Ik word hier echt woest van!

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 63

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer