Ernstig hartfalen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een klein hondje van ruim dertien jaar oud. Twee jaar geleden kwamen we erachter dat hij een hartruis had. Een maand geleden merkte ik dat Capucin veel minder energie kreeg en begon te hoesten. Ik heb toen de dierenarts gebeld. De diagnose was dat hij vocht in zijn longen had, dus zijn behandeling is aangepast naar dit:

Nelio 5 mg: 1/2 tablet 's avonds

Vetmedin 5 mg: 1/2 tablet 's ochtends en 's avonds

Spironolactone 100 mg: 1/4 's ochtends, maar voor veertien dagen lang ook 1/4 's avonds.

Het hoesten is wel minder geworden, maar hij hoest nog steeds een paar keer per dag. Het rare is dat hij het ene moment kerngezond lijkt en het volgende moment compleet lusteloos is. Hij eet en drinkt normaal, maar zijn urine ruikt wel heel erg sterk. Hij heeft ook een hormoonprobleem waardoor zijn achterhand helemaal kaal is, met wat wondjes die soms een beetje vochtig zijn. Uit het bloedonderzoek kwam verder niks bijzonders naar voren.

Mijn vraag is nu: is het normaal dat het beestje ondanks de medicatie nog steeds hoest? Is de dierenarts niet te ver gegaan in een poging hem in leven te houden? Zit mijn hond nog wel lekker in zijn vel?

Hoe vreemd het ook klinkt, hij lijkt een stuk minder opgezwollen sinds hij de medicijnen krijgt. Kan het vocht zich door zijn hele lichaam hebben verspreid?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

63 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Moreels Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

🆘 Hallo allemaal, 
    ik heb jullie ervaringen nodig alsjeblieft🙏.... Ik voel me echt vreselijk😭

Hebben jullie wel eens van die heftige aanvallen van kortademigheid meegemaakt, die zelfs in rust kunnen ontstaan, samen met flauwtes, het niet meer op de pootjes kunnen blijven staan en die elkaar snel opvolgden (3 keer in een week tijd)? Blijkbaar was het ernstig hartfalen.

Hoe ging jouw hond om met dit hartfalen, wat zelfs tot longoedeem kan leiden?

Ik ben de mijne bij de derde aanval verloren, de woorden van de dierenarts waren: "je mag langskomen, maar we kunnen niet veel meer voor hem doen". Ik was die week al twee keer bij hem langs geweest. 

Hij was medio januari nog geopereerd aan een goedaardige tumor. Hij was 9 jaar oud. Zoals alle BC's was het een enorme schat 💔

Vertaald Frans
    J
    Jehannes Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik begrijp je situatie heel goed en ik leef echt met je mee. Mijn hond, die ook al op leeftijd is, heeft ook last van hartfalen en ik geef hem ook Vetmedin 5 mg, net als jouw hond. Dit medicijn heeft echt geholpen om zijn algemene conditie te verbeteren en het vasthouden van vocht in zijn lichaam te verminderen. Je moet weten dat hartfalen kan leiden tot vochtophoping, wat weer symptomen zoals hoesten kan veroorzaken, zelfs als je de behandeling goed volgt. Dat hij nog steeds hoest, ondanks de medicatie, komt helaas vaker voor. Vetmedin en andere medicijnen helpen om de aandoening onder controle te houden, maar sommige symptomen kunnen blijven, zeker als het hartfalen ernstig is.

Wat betreft de vraag of de dierenarts hem « koste wat het kost » in leven wil houden, denk ik dat het belangrijk is om op haar te vertrouwen. Dierenartsen nemen beslissingen op basis van wat het beste is voor het dier, waarbij ze altijd de voor- en nadelen van de behandelingen afwegen. Soms kan de toestand van onze oude maatjes ondanks alles schommelen. Ik raad je aan om de adviezen van de dierenarts goed op te volgen, maar ook om goed te blijven letten op tekenen van lijden bij je hond en hem zoveel mogelijk comfort te bieden.

Het haarverlies en de wondjes bij zijn achterkant kunnen te maken hebben met een hormoonprobleem, wat ook vaak voorkomt bij oudere dieren. Het is fijn dat er uit het bloedonderzoek niets geks naar voren kwam. Wat de geur van de urine betreft: dit kan komen door veranderingen in zijn stofwisseling door de medicatie. Bespreek dit dus gerust met je dierenarts om er zeker van te zijn dat er geen extra complicaties zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je hond zich snel weer wat beter voelt.

Vertaald Frans
    F
    Fabienneselin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt dat je me even waarschuwt, maar hoe kan ik een nieuw topic aanmaken alsjeblieft?

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren
    Mijn golden heeft van 2008 tot 2024 Vetmedin gehad en sinds een jaar ook Prilactone, een plasmiddel om het longedeem te verminderen. Ze is vorige maand op 16-jarige leeftijd overleden. Ze kreeg ook nog furosemide 40 mg en benazepril 10 mg. Ik heb er nog een heleboel van over.
    Vertaald Frans
    F
    Rapporteren
    Mijn golden heeft van 2008 tot 2024 Vetmedin gehad en sinds een jaar ook Prilactone, een plasmiddel om het longedeem te verminderen. Ze is vorige maand op 16-jarige leeftijd overleden. Ze kreeg ook nog furosemide 40 mg en benazepril 10 mg. Ik heb er nog een heleboel van over.
    Vertaald Frans
    V
    Valeganesha83500 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik geef mijn honden vaak homeopathie, maar ik kende Kalium Carbonicum nog niet. Mijn vraag is: geef je dit altijd als aanvulling op de behandeling, net als de reguliere medicatie, of is het alleen bedoeld voor bij een aanval van harthoest om oedeem te voorkomen? Bedankt!

Vertaald Frans
    Bibi1
    Bibi1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bel de Dierenbescherming of andere asielen. Leg ze je situatie uit, ze hebben noodfondsen en dierenartsen die je kunnen helpen om je hond voor niets of bijna niets te laten behandelen!

Helaas, joh, de klinieken van de Dierenbescherming helpen alleen daklozen of mensen die echt in grote armoede leven. Ze kunnen niet iedereen helpen die bij ze aanklopt.

Vertaald Frans
    D
    Dolce83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kleine chihuahua van 6 jaar heeft een hartklep die bijna niet meer werkt, wat zorgt voor longoedeem. Hij krijgt sinds juni een behandeling en ik heb je advies opgevolgd om 2 keer per dag KALIUM CARBONICUM 5 ch te geven. Ondanks de Cardisure, Nelio en Libeo hoestte hij de afgelopen 15 dagen namelijk erg veel, maar sinds 3 dagen hoest hij niet meer en schraapt hij ook zijn keel niet meer. Ontzettend bedankt!

Die van mij krijgt al 2 jaar Libeo, Benefortin en Vetmedin, maar sinds een week is het hoesten weer begonnen. Ik heb aanstaande donderdag een afspraak bij de dierenarts die hem al van jongs af aan behandelt, maar ik dacht zelf ook al aan Kalium carbonicum om dat hoesten te stoppen.

Vertaald Frans
    D
    Dolce83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou mijn dierenarts vragen of hij me een homeopathisch middel kan aanraden, anders ga ik direct naar mijn apotheker, maar zij kent de medische achtergrond van mijn hond niet (hartruis, longoedeem).

Hoi, mijn Chihuahua heeft ook last van hartfalen, een hartruis en longoedeem.

Ik zou graag willen weten wat jouw dierenarts je heeft geadviseerd. Ik heb zelf aanstaande donderdag een afspraak voor controle.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 63

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer