Hoi allemaal,
Ik schrijf dit berichtje omdat ik het even niet meer weet. Ik heb mijn Shiba Inu nu anderhalf jaar geleden geadopteerd en hij is echt heel erg angstig.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb geprobeerd om hem mee te nemen naar drukke plekken (bij scholen als de bel gaat, het station, voor winkelcentra...) om hem aan de geluiden te laten wennen. Ik heb zelfs een gedragstherapeut laten komen, maar behalve dat het me 85 € kostte voor 45 minuten, heb ik er niks van geleerd en is er absoluut niets veranderd.
Ik heb op internet gelezen dat er medicatie of homeopathische middelen bestaan (Bach Bloesem - Rescue) of zelfs halsbanden met feromonen (zoals Adaptil) om mijn hond te helpen ontspannen, maar ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken... Wat raden jullie me aan?
Ik zou echt heel graag willen dat mijn hond zijn angst leert beheersen, want het is slopend voor hem, voor mij en soms zelfs gevaarlijk. (Vorige week schoot hij uit zijn tuigje omdat hij keihard naar achteren trok; hij schrok van een blikje dat door de wind over de grond rolde. Hij wist totaal niet meer wat hij deed, rende de weg op en werd bijna overreden...)
Als mijn hond een paniekaanval heeft (vaak door vuilnisbakken op straat, kinderwagens, fietsen of een hard geluid dat hij niet aan zag komen), raakt hij volledig de kluts kwijt. Hij rent alle kanten op en het is onmogelijk om hem te kalmeren totdat we weer in de hal van mijn flat of in mijn appartement zijn.
Verder is mijn hond zindelijk, braaf als hij alleen thuis is en hij sloopt niks meer sinds hij volwassen is. Hij is heel speels, lief, dol op knuffelen en een echte vreetzak. Alles wordt echter lastig zodra ik hem uitlaat; het is alsof ik dan met een heel andere hond te maken heb. Toch heb ik hem nooit geslagen, op hem gemopperd of getraumatiseerd met wat dan ook. Of een voorwerp nu beweegt of niet, als hij er bang voor is, wil hij nergens naar luisteren en er niet eens bij in de buurt komen.
Ik heb hem nooit specifiek getroost in mijn armen of geaaid om te laten merken dat ik er ben als hij bang is. Er is mij namelijk verteld dat ik hem niet moet troosten als hij angstig is, zodat hij leert om er zelf mee om te gaan en zijn angst te overwinnen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Mathieu.