Mijn hond blijft niet bij me in de buurt, waarom?

L
Lisalisa1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn hondje blijft nu al een paar jaar niet echt bij me in de buurt (terwijl ze me wel overal volgt hoor), ik zal het even uitleggen; als ik in bed lig, komt ze automatisch naar me toe, ze blijft dan hooguit 1 of 2 minuutjes en dan peert ze er vandoor om nerveus op de bank ernaast of in haar eigen mandje te gaan liggen. Of het nu is om tv te kijken (ik heb een queen size bed, dus er is ruimte zat) of om te gaan slapen. Hetzelfde gebeurt op de bank... Ik zou zo graag wat meer nabijheid willen... Ik weet dat ze er niet van houdt om vastgehouden te worden, dus dat doe ik ook niet, maar ik zou graag willen begrijpen wat er in haar omgaat... Het gekke is dat ze elke keer piept om op het bed of de bank te mogen, maar zodra ze er eenmaal op is, raakt ze gestrest en gaat ze weer weg. 's Nachts komt ze bij het slapengaan 30 seconden tegen me aan liggen en dan vertrekt ze direct weer. Sorry voor de ontbrekende accenten, ik heb een Engels toetsenbord.*

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je al eens geprobeerd om haar helemaal niet aan te raken, of haar zelfs totaal geen aandacht te geven als ze naast je komt zitten?

Ik ben zelf echt een enorme knuffelkont, een soort boa constrictor lol, en de meeste honden (of nou ja, heel veel 🤣) houden daar helemaal niet van.

En bij mijn kleintje die ik als puppy kreeg, de meest schuwe van het stel, precies hetzelfde: ze volgt me overal, maar van dat kleffe geknuffel moet ze niets hebben, je moet dan niet eens proberen haar aan te raken. Ik bedoel natuurlijk dat ik haar dan niet knuffel, want ze vindt het niet leuk. Honden hebben het recht om dat niet fijn te vinden en het is wel zo respectvol om ze niet te dwingen. Maar ik had de neiging om, als ze dichtbij kwam (omdat ik gewend was aan mijn vorige hond die echt aan me vastgeplakt zat), bijna automatisch even mijn hand uit te steken voor een snelle aai als ze naar me toe kwam. Nee, nee, nee.

De kleine meid houdt daar ook niet van. Ook al is zo'n "verloren aaitje" voor mij iets onschuldigs en niet echt een knuffel op zich, voor haar is het heel wat. Ze komt om te slapen. Niet om gestoord te worden. Dus geen aaitjes meer, geen hand uitsteken, niets. En heel langzaam, na een paar maanden, kwam ze af en toe tegen me aan liggen. Maar let op: je mag haar dan niet aanraken. Inmiddels tolereert ze heel af en toe wel eens zo'n snelle, vluchtige aai. Maar het moet echt een uitzondering blijven.

Mijn moeder heeft ook zo'n hondje, al van jongs af aan. Dikke knuffels zijn niet echt haar ding.

Sommige honden willen wel heel dicht bij hun baasje zijn, maar niet om te knuffelen. Ze willen gewoon de nabijheid die ze zelf kiezen en op hun eigen voorwaarden. Ze houden er gewoon niet van. Bij de twee honden die ik net beschreef is slapen heilig. Als ze wakker zijn, weigeren ze een aai niet, en komen ze soms zelfs tegen mijn benen aan staan voor een flinke kroel.

Ze kunnen erom vragen om dicht bij me te liggen (nou ja, alleen de kleinste dan, en heel af en toe), maar tijdens een film duurt dat lang en komt ze echt om te pitten. En slapen is heilig. Dat betekent geen knuffels, geen aaitjes, maar gewoon slapen.

Ze houden op een andere manier van je dan de echte knuffelkonten. Je moet eraan wennen en begrijpen dat zelfs een aai op zulke momenten verkeerd valt (misschien de angst voor een verstikkende knuffel als je dat ooit in het verleden hebt geprobeerd), of gewoon: val me niet lastig, ik kom naar je toe om bij je te zijn, maar ik slaap nu, ik lig lekker rustig, laat me met rust.

Dit is geen verwijt hoor, zoals ik al zei ben ik zelf ook een enorme hondenknuffelaar. Maar ja, je moet er een gewoonte van maken om de rust te respecteren, ook al mis je het fysieke contact.

Probeer haar eens een tijdlang gewoon bij je te laten komen zonder haar aan te raken. Negeer haar zelfs een beetje. En kijk of ze dan uiteindelijk wel blijft liggen... of dat ze nog steeds weggaat (bij die van mij duurde het echt maanden voordat ze begreep dat ik haar echt niet zou lastigvallen. Zelfs niet met een klein aaitje.)

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Dat is nu eenmaal hun karakter, daar kun je niets aan doen! Ik heb een hond die een beetje hetzelfde is (lijkt niet van aaien te houden, negeert me de helft van de tijd en weigert elke vorm van dwang, zelfs voor een knuffel... kortom, het is verre van 'de ideale hond' uit de boekjes!), maar dat vind ik prima! Het komt me ook wel goed uit omdat hij een koukleum is als hij slaapt, dus nu het frisser wordt brengt hij steeds meer tijd tegen me aan geplakt op de bank door om te maffen. Anders zou hij overal zitten, behalve bij mij in de buurt! 🤣 Ik ga je niet aanraden om hem helemaal kaal te scheren om te zien wat dat geeft, maar hij zal wel geen moeite hebben om zijn eigen temperatuur te regelen en zo jouw behoefte aan contact te compenseren; integendeel, hij heeft het waarschijnlijk vaker te warm! Honden zijn ondankbare wezens!^^

Maar het probleem is dat ze echt een knuffelkont is en me altijd achternaloopt... behalve als ik in bed lig of op de bank zit, dan lukt het haar niet om te blijven liggen.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De hypotheses van Rose bieden wel wat aanknopingspunten... Zonder direct zover te gaan, is het een beetje een gevalletje 'ren voor me weg en ik volg je, volg me en ik ren voor je weg'... Ze voelt waarschijnlijk je verwachting om te knuffelen wel aan en misschien raakt ze daarvan in de war. Maar ja... hoe pak je dat aan... vertoont ze tekenen van jaloezie als je met andere dieren bezig bent? Als dat zo is, kun je misschien proberen te kijken naar je eigen houding, gevoel en energie op dat soort momenten om dat later te kopiëren.

Misschien is dat het wel... Nee, ze lijkt niet jaloers te zijn. Ik betrek haar er altijd bij als er andere dieren zijn, zodat ze zich niet buitengesloten voelt.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi! Ze komt voor een knuffel en loopt daarna zenuwachtig weg, alsof ze ergens voor vlucht? Lastig te zeggen... Vertoont ze dit gedrag ook op andere momenten van de dag? Gewoon een paar suggesties: misschien wil ze wel rusten, maar lukt dat niet omdat ze te onrustig is (dan zou het kunnen gaan om een tekort aan uitdaging of moeite met haar rust pakken). Misschien heeft ze te weinig ruimte of ligt ze niet lekker (al verklaart dat niet helemaal waarom ze zo gestrest weggaat). Die ambivalentie, een beetje zoals de kleine Phô van Munch... Of nog een hypothese, maar vat het niet persoonlijk op (het is geen kritiek): iets aan jou kan haar storen (geur, houding, energie... Je kunt stress uitstralen zonder dat je het doorhebt, of misschien ben je 'te' gefocust op haar... Dat kan het onnatuurlijk maken waardoor ze zich op dat moment ongemakkelijk voelt). Of misschien een ziekte (bepaalde aandoeningen die in het menselijk lichaam sluimeren en die honden kunnen ruiken). Het spijt me echt dat ik dit soort dingen opper, maar ik bedoel het niet verkeerd ^^ Sommige mensen ontdekken een ziekte dankzij hun hond... Anderen dat ze bijvoorbeeld zwanger zijn... Nou ja, het zijn maar hypotheses! Ik vond je post interessant omdat ik haar gedrag nogal apart vond. Het is niet zoals een hond die even langskomt voor twee aaitjes en daarna weer lekker zijn eigen gang gaat...
    Ze vertoont dit gedrag verder helemaal niet in het dagelijks leven... Ze volgt me overal enthousiast, zelfs naar de wc. Ze komt vaak bij me om geaaid te worden en blijft dan lang zitten, maar als ik op bed of op de bank lig, gaat ze na maximaal 5 minuten weer weg. Ik denk dat ze mijn bed en de bank (als ik erop zit) ziet als de plek van de baas en dat ze zich misschien onderdanig opstelt? Het is gek, want als ik bij mijn moeder slaap, slapen we lepeltje-lepeltje... Wat betreft het idee dat ze te onrustig is om te rusten: dat denk ik niet, want ze valt meteen in slaap zodra ze van het bed af is. Misschien voelt ze aan dat ik niet wil dat ze weggaat en is ze bang dat ze tegen haar wil moet blijven, dus gaat ze maar alvast weg voordat dat gebeurt... Het kwetst me toch wel dat ze zich afzondert op de bank. Ik hoop dat ze begrijpt dat ze gewoon op bed mag liggen als ze dat wil.
    Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ze lijkt me een beetje nerveus; laat je haar wel genoeg uit?

Ja, ze is nerveus.. ja, 2x per dag plus het laatste plasje voor het slapengaan

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De suggesties van Rose geven zeker wat stof tot nadenken...

Zonder direct zo ver te gaan, is het een beetje een gevalletje van "ren je weg, dan volg ik je; volg je me, dan ren ik weg". Ze voelt vast wel aan dat je graag wilt knuffelen en misschien brengt dat haar wel een beetje in de war.

Maar ja... wat kun je doen... als je met andere dieren bezig bent, lijkt ze dan jaloers te zijn?

Zo ja, probeer dan misschien eens te kijken naar je eigen houding, gevoel en energie op die momenten, zodat je dat later kunt kopiëren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ze komt dus naar je toe om te knuffelen en gaat daarna weer nerveus weg, alsof ze ergens voor vlucht?

Lastig te zeggen... Vertoont ze dit soort gedrag ook op andere momenten van de dag?

Zomaar wat hypotheses: misschien wil ze wel rusten, maar lukt dat niet omdat ze te "nerveus of onrustig" is (dat zou kunnen wijzen op een probleem met haar energie kwijt kunnen of het vinden van rust).

Het kan ook zijn dat ze ruimte of comfort tekortkomt (al verklaart dat niet helemaal waarom ze zo gestrest wegloopt).

Een beetje ambivalent gedrag, zoals bij die kleine Phô van Munch...

Nog een hypothese, maar vat dit alsjeblieft niet persoonlijk op (het is geen kritiek): misschien is er iets bij jou dat haar in de war brengt (een geur, je houding, je energie... Je kunt stress uitstralen zonder dat je het doorhebt, of misschien ben je wel "te" alert... Dat kan de situatie minder natuurlijk maken waardoor ze zich ongemakkelijk voelt op dat moment). Of misschien is er sprake van een ziekte (bepaalde aandoeningen die in het menselijk lichaam sluimeren en die honden kunnen detecteren).

Het spijt me echt dat ik dit opper, maar het is niet kwaad bedoeld hoor ^^

Sommige mensen ontdekken een ziekte dankzij hun hond...

Anderen komen er zo bijvoorbeeld achter dat ze zwanger zijn...

Nou ja, het zijn maar hypotheses! Je bericht trok mijn aandacht omdat ik haar gedrag nogal apart vond. Het is niet zoals bij een hond die even komt voor een aai of twee en dan weer rustig zijn eigen gang gaat...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze lijkt een beetje nerveus; laat je haar wel genoeg uit?

Vertaald Frans
    Munch
    Munch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is gewoon hun karakter, daar kun je niets aan doen!

Ik heb een hond die een beetje hetzelfde is (hij lijkt niet van aaien te houden, negeert me de helft van de tijd en weigert elke vorm van dwang, zelfs voor een korte knuffel... kortom, het is allesbehalve de 'ideale' hond uit de boekjes!), maar ik vind het prima zo!

Het komt me ook wel goed uit omdat hij een koukleum is als hij slaapt. Nu het buiten wat frisser wordt, ligt hij steeds vaker tegen me aan geplakt op de bank te maffen. Anders zou hij overal de tijd doorbrengen, behalve bij mij in de buurt! 🤣

Ik ga je niet adviseren om hem helemaal kaal te scheren om te zien wat dat oplevert, maar hij zal waarschijnlijk niet veel moeite hebben om zijn temperatuur te regelen. Hij hoeft dat gebrek aan contact dus niet te compenseren; integendeel, hij heeft het waarschijnlijk vaker te warm!

Honden zijn ondankbare wezens! ^^

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!