Hoe verzorg ik mijn hond die niet meewerkt?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Goedenavond.
Die van mij zit in hetzelfde schuitje. Hij heeft een oogontsteking en stribbelt enorm tegen, verstijft helemaal en gromt alsof hij bijna wil bijten. Ik pak hem bij zijn nekvel en doe het heel rustig aan, maar zodra ik zijn ogen aanraak om ze voorzichtig schoon te maken en te druppelen, is het een drama. Ik moet hem op zijn zij leggen en dan begint hij te trappelen... enfin. Na de hele strijd geef ik hem een dikke knuffel en prijs ik hem dat hij het heeft volgehouden. Hij is hartstikke slim, want helaas, zodra ik de druppels en de gaasjes pak, verstopt hij zich. Ik moet hem echt lokken om bij me te komen. Het is mentaal echt uitputtend. Wat kan ik doen? Bedankt.
Hoi allemaal, bedankt voor jullie goede tips voor de verzorging van mijn Filou. Zijn oortjes zijn er echt slecht aan toe, dus ik ga maandag of dinsdag meteen met hem naar de dierenarts.
Ik probeer het, maar het is echt een lijdensweg
Ik verzorg ze op schoot, na wat rustgevende aaitjes (bijvoorbeeld op de bank als het om de grootste hond gaat). Mijn spaniel laat alles totaal ontspannen toe, zelfs in heel pijnlijke situaties zoals toen ze haar oog ernstig had beschadigd. Als pup is ze proefkonijn geweest voor een masseuse in opleiding; ik weet niet of dat de reden is dat ze nog steeds zo vol vertrouwen is bij de verzorging. De Australische herder daarentegen is echt een heel gedoe om hem zover te krijgen, zelfs als hij geen pijn heeft. Je moet echt veel op een kalmerende toon tegen hem praten, zoals ***** al zei, voordat je met een voorwerp in de buurt van zijn kop kunt komen. De Coton laat het allemaal over zich heen komen, maar kijkt erbij als een martelaar... Ik concludeer daaruit dat het echt enorm per hond verschilt.
Hoi! Wat betreft de druppels: bij mijn hond gebruikte ik altijd snoepjes. Ik liet haar op haar zij liggen en hup, druppel in het oog. Daarna kreeg ze direct een snoepje en beloonde ik haar uitgebreid. Zeg 'jaaaaa, wat goed!' met een zachte stem. Word vooral niet boos en praat niet te streng tegen haar. Voor de oren ga ik op de grond zitten, leg ik haar tegen me aan met haar kop op mijn knie en doe ik de druppels in haar oor, en daarna natuurlijk weer belonen. Het is in het begin heel normaal dat ze niet willen, maar blijf goed belonen en wees zachtaardig. Forceer je hond niet.
5 reacties van 5