Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • A
    Rapporteren

Hoi! Waar komt hij vandaan? Van een fokker, van particulieren of uit een dierenwinkel? De oorzaak kan in zijn verleden als puppy liggen... Het aantal wandelingen en de duur ervan lijken prima, maar is het wel genoeg voor een Jack? Zeker als hij alleen aan de lijn loopt? Die van mij moet elke wandeling echt even sprinten. We hebben een paar dagen met een lange lijn gewandeld... en toen ze op een avond los mocht, sprintte ze wel... nou ja, zeker 30 rondjes! Als je hond elke wandeling aan de gewone lijn of aan een lange lijn zit, kan hij volgens mij zijn ei niet kwijt. De opgebouwde frustratie wordt dan explosief en ongezond, en hij reageert het op jou af omdat hij niet weet hoe hij die energie anders kwijt moet... Hij komt dus waarschijnlijk flink wat beweging en uitdaging tekort. Wat de onzindelijkheid betreft: dat kan te maken hebben met territoriumgedrag. Hij heeft fysiek en psychologisch de overhand op je gekregen, dus het territorium is in zijn ogen ook van hem. Het is ook een kwestie van stress door de enorme behoefte om negatieve energie te ontladen die zich al jaren opstapelt. Of er is een voorgeschiedenis (zijn eerste levensfase, het spenen, etc.), of er is verkeerd gedrag ontstaan tijdens de puberteit dat erin is gesleten en steeds erger is geworden. Het gebrek aan beweging en stimulatie maakt de situatie alleen maar erger en zo kom je samen in een vicieuze cirkel terecht. Dat je je afzondert... dat begrijp ik natuurlijk heel goed! Ik leg alleen uit dat het me doet denken aan jagen, en jij lijkt soms de prooi te zijn... Je bent op zijn territorium, het appartement, en als je ook maar iets doet, vindt hij dat hij je mag "corrigeren". Heb je al een hondentrainer aan huis die je hierbij helpt?

Dat klopt precies! Als ik me afzonder, zie ik inderdaad dat ik zijn prooi ben. Door zijn knieproblemen lukt het hem niet meer om op de bank of op het bed te klimmen (gelukkig maar, want ik heb hem al eens op mijn bed gevonden en toen ik zei dat hij eraf moest, plaste hij de boel onder!). Maar op het moment dat hij me aanvalt, lukt het hem ineens wel om op het bed of de bank te springen om me te bijten.

Nu we het over dat plassen op bed hebben: ik was vergeten te vermelden dat hij ook zijn behoefte doet als hij het ergens niet mee eens is. Als ik "nee" zeg, gaat hij net zo hard grommen als plassen (echt flinke plassen) of poepen. En dat gebeurt heel vaak.

Ik heb eergisteren een hondentrainer aan huis gebeld, maar ik heb nog geen antwoord gekregen.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

O ja, wat dat water betreft: gewoon doen, het is magisch.

Mijn witte herder is helemaal opgebloeid in die omgeving. Andere honden en hondenexperts zien kan alleen maar goed doen :)

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi! Waar komt hij vandaan? Een fokker, particulieren of de dierenwinkel? De reden kan in zijn verleden als pup liggen... Het aantal en de duur van de wandelingen lijken prima, maar is dat wel genoeg voor een Jack? Zeker als het alleen aan de lijn is. Die van mij moet tijdens elke wandeling echt even kunnen sprinten. We hebben een tijdje met een lange lijn gewandeld... en op een avond mocht ze los en sprintte ze... nou, wel 30 rondjes! Als je hond elke wandeling aan de lijn of een lange lijn zit, kan hij volgens mij niet genoeg energie kwijt. De opgebouwde frustratie wordt dan explosief en ongezond, en hij reageert het op jou af omdat hij niet weet hoe hij het anders moet uiten. Hij komt dus waarschijnlijk flink wat beweging en uitdaging tekort. Wat betreft de onzindelijkheid: dat kan te maken hebben met markeergedrag. Hij heeft fysiek en mentaal de overhand gekregen, dus hij ziet het huis ook als zijn territorium. Het is ook een kwestie van stress door de enorme behoefte om die negatieve energie, die hij al jaren opkropt, te ontladen. Of er is iets in zijn verleden gebeurd (de eerste weken, het spenen, etc.), of er is ongewenst gedrag ontstaan tijdens de puberteit dat daarna is vastgeroest en verergerd. Het gebrek aan beweging en stimulatie maakt de situatie erger en zo zitten jullie samen in een vicieuze cirkel. Dat je jezelf soms afzondert... natuurlijk begrijp ik dat! Ik bedoel alleen dat het me doet denken aan jachtgedrag, waarbij jij soms de prooi lijkt te zijn. Je bent op zijn territorium, in het appartement, en als je ook maar iets doet, vindt hij dat hij je mag corrigeren. Hebben jullie al een hondentrainer die aan huis komt?

Goedenavond en bedankt voor je reactie.

Ik heb hem gekregen toen hij 4 maanden oud was, van een particulier. Hij gedroeg zich toen al nogal "vreemd". Toen ik hem ophaalde, was hij superenthousiast, zoals alle Jacks. Maar hij zat in een soort ren met zijn broertje en ze wilden dolgraag naar buiten om te rennen of te spelen (gezien hoe druk ze waren), maar ze hielden zich in alsof de deur dicht was, terwijl die gewoon openstond. Misschien stelt het niks voor, maar hij vertoont dat gedrag nog steeds. Als er iets op zijn weg ligt, zelfs al is het maar een telefoonoplader, durft hij er niet langs. Hij begint dan te piepen en gaat er pas langs als ik het object heb weggehaald, of hij staat minutenlang te piepen en neemt dan een enorme aanloop om er voorbij te sjezen.

Ik denk echt dat het wandelen aan de lijn hem frustreert. Toen ik hem net had, woonde ik nog bij mijn moeder en daar kon hij heerlijk rennen. Als we daar nu weer op bezoek gaan, zie ik dat hij echt helemaal opbloeit.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh ja, zwemmen zou echt geweldig zijn! Als je een bal in het water gooit om hem te motiveren ^^

Heeft de gedragstherapeut je nog tips gegeven voor het alleen zijn?

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nu gromt hij uit gewoonte; hij denkt dat hij op zijn kop krijgt, dus hij neemt alvast het voortouw. Het zal wel even duren voordat hij dat aflaat. 30/40 minuten per wandeling? Dat is goed. Misschien gaan hardlopen? Naast de fiets rennen? Jacks zijn wandelende kerncentrales; zonder hun portie sport ontploffen ze, en zoals ze zeggen: een moeie hond is een voldane hond ^^
    Ik had het er niet bij gezet, maar hij heeft last van zijn knieschijven. Hij heeft geen pijn, maar hij heeft moeite met hard rennen. Dus ik kan hem helaas niet meenemen naast de fiets :( hoewel ik het geweldig had gevonden. Maar ik zag dat er zwemlessen (ik weet niet hoe je dat precies noemt ^^) voor honden bij mij in de buurt zijn. Dat zou wel eens goed kunnen zijn, zowel voor zijn knieën als voor hemzelf. Alleen nog even kijken of hij het wel leuk vindt.

Goedenavond Analine,

Ik denk dat je hond de touwtjes in handen heeft genomen vanaf het moment dat je bent gaan terugwijken wanneer hij je wil bijten.

Dat moet je echt niet meer doen. Draag desnoods beschermende kleding als je hem eten geeft.

Pak de voerbak, vraag hem om te gaan zitten (kent hij trouwens de basiscommando's?) en als hij gaat zitten,

zet je de bak neer. Als hij erop afgaat zonder dat je hem toestemming hebt gegeven, pak je de bak direct weer af. Zorg dat hij er niet bij kan, houd de bak desnoods hoog in je armen.

Blijf dit herhalen tot hij begrijpt dat hij op jouw "go" moet wachten.

Ik denk dat een paar opfriscursussen hier wel nodig zijn, elke dag even oefenen om je Jack weer in het gareel te krijgen.

Welke commando's kent hij?

Luistert hij daar nog naar?

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Goedenavond, heb je al eens een gedragstherapeut geprobeerd? Wat je beschrijft klinkt echt heel pittig. Laat je hem wel eens achter bij iemand van buiten je gezin? Hoe gaat dat dan, als dat kan? Ziet hij andere honden? Is hij gecastreerd? 4 keer per dag 30 tot 40 minuten wandelen is echt heel goed hoor, volgens mij ligt het probleem daar niet. Het is al fijn dat je erover kunt praten. Laten we de reacties afwachten van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. En in tegenstelling tot veel anderen heb je hem niet zomaar gedumpt, dus daar mag je al trots op zijn. ++

Bedankt voor je reactie.

Nou ja, ik laat hem wel ergens achter als ik ergens naartoe moet waar hij niet mee kan. De oppas vertelt me dat hij dan best rustig is en niet veel blaft. Ze heeft zelf een grote hond en mijn Jack kan het daar supergoed mee vinden. Als ze op hem past, neemt ze hem bijvoorbeeld mee naar de rivier om even lekker uit te razen. Ze gaat daarheen met vrienden die ook honden hebben en blijkbaar vermaakt de mijne zich daar uitstekend.

Het probleem is alleen dat die persoon niet om de hoek woont, dus die rivier is voor mij wat te ver weg.

Ik had er nog niet zo bij stilgestaan, maar nu je het vraagt: misschien krijgt hij bij mij inderdaad niet genoeg sociale contacten en kan hij zijn energie niet goed kwijt (daar ben ik eigenlijk wel zeker van).

Ik heb hem niet weggedaan, maar ik voel me zo schuldig dat ik er zelfs maar over begin na te denken, terwijl ik zielsveel van hem hou en het voor mij eigenlijk ondenkbaar is. Als ik erover nadenk, zeg ik tegen mezelf dat ik het nooit zou kunnen. Een dag plannen om je dier weg te doen, de dagen aftellen tot het zover is... Nee, dat is onmogelijk, voor mij voelt dat als een sterfgeval. En ik weet ook dat als ik het echt zou doen, ik zijn gehuil en zijn streken waar ik nu zo wanhopig van word, nog zou gaan missen ook. Althans, in de zin dat het dan voorbij is omdat hij er niet meer is. Ik voel me zo schuldig dat ik dit durf te denken, maar aan de andere kant trek ik het gewoon niet meer.

Vandaag hoefde ik niet te werken. We hebben een stukje gewandeld en hij heeft niks gesloopt in het appartement. Ik moest alleen wel even wat boodschappen doen, ik was misschien 20 minuten weg (zoals ik al schreef durf ik de deur bijna niet meer uit omdat ik bang ben dat hij gaat gillen, maar ik moest wel even) en toen ik thuiskwam hoorde ik hem weer tekeergaan. De buren hebben er nog niks van gezegd, maar ik weet zeker dat ze hem horen...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Waar komt hij vandaan? Een fokker, particulieren of een dierenwinkel?

De oorzaak ligt misschien wel in zijn verleden als puppy...

Het aantal en de duur van de wandelingen lijken prima, maar is dat genoeg voor een Jack Russell? Zeker als hij altijd aan de lijn zit?

Die van mij moet echt elke wandeling even kunnen sprinten. We hebben een paar dagen met een lange lijn gewandeld... en toen ze op een avond weer los mocht, begon ze te sprinten... echt wel 30 rondjes lang!

Als je hond elke wandeling aan de riem of lange lijn zit, kan hij volgens mij niet genoeg uitrazen. De opgekropte frustratie wordt dan explosief en ongezond, en hij reageert het op jou af omdat hij niet weet hoe hij het anders kwijt moet. Hij heeft waarschijnlijk echt flinke fysieke uitdaging nodig.

Wat betreft de onzindelijkheid: dat kan te maken hebben met territoriumgedrag. Hij heeft fysiek en psychologisch de overhand op je gekregen, dus hij ziet het huis ook als zijn terrein.

Het is ook een kwestie van stress door de grote behoefte om de negatieve energie die hij al jaren opbouwt, kwijt te raken.

Of er is een voorgeschiedenis (de eerste periode van zijn leven, het spenen, enz.), of er is tijdens de puberteit ongewenst gedrag ontstaan dat is blijven hangen en verergerd.

Het gebrek aan beweging en stimulatie maakt de situatie erger en zo komen jullie in een vicieuze cirkel terecht.

Wanneer je jezelf afzondert... ik begrijp dat natuurlijk! Ik wil alleen zeggen dat het me doet denken aan jachtgedrag en jij lijkt soms de prooi... Je bent op zijn terrein, in het appartement, en als je ook maar iets doet, vindt hij dat hij je mag 'corrigeren'.

Komt er al een hondentrainer bij je thuis om je te begeleiden?

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Nu gromt hij uit gewoonte; hij denkt dat hij op z’n kop krijgt, dus hij neemt alvast het voortouw. Het zal wel even duren voordat hij dat aflaat. 30/40 min bij elke wandeling? Dat is prima. Misschien samen joggen? Of naast de fiets rennen? Jacks zijn net wandelende kerncentrales; zonder hun dagelijkse portie beweging ontploffen ze. En zoals ze zeggen: een moeie hond is een voldane hond ^^

Ik had het nog niet verteld, maar hij heeft last van zijn knieschijven (patella). Hij heeft geen pijn, maar hij heeft moeite met hard rennen. Daarom kan ik helaas niet met hem gaan fietsen :( terwijl ik dat geweldig had gevonden.

Ik zag trouwens wel dat er zwemles voor honden is (geen idee hoe je dat precies noemt ^^) bij mij in de buurt. Dat zou wel eens heel goed kunnen zijn, zowel voor zijn knieën als voor hemzelf. Nu is het alleen nog de vraag of hij het wel leuk vindt.

Vertaald Frans
    Damsdams
    Damsdams Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, heb je al eens een gedragstherapeut geprobeerd? Wat je beschrijft klinkt echt heel pittig. Laat je hem wel eens achter bij iemand buiten je gezin? Hoe gaat dat dan, mocht dat mogelijk zijn? Komt hij andere honden tegen? Is hij gecastreerd? 4 keer per dag 30 tot 40 minuten wandelen vind ik juist heel goed, daar zal het probleem niet aan liggen. Goed dat je je verhaal hier deelt; laten we even de reacties afwachten van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. En in tegenstelling tot veel anderen heb je hem niet opgegeven, dus echt respect daarvoor. ++

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nu gromt hij uit gewoonte; hij denkt dat hij op zijn kop krijgt, dus is hij je alvast voor. Het zal wel even duren voordat je hem dat hebt afgeleerd.

30/40 minuutjes per wandeling? Dat is prima. Misschien met hem gaan joggen? Of naast de fiets laten rennen? Jacks zijn echt lopende kerncentrales; zonder hun portie sport ontploffen ze zowat. En zoals ze zeggen: een moeie hond is een tevreden hond ^^

Vertaald Frans
  • 70 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!