Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd is dit niet meer te doen! Je gaat je lichamelijke en mentale gezondheid eraan kapotmaken... van je hond houden is één ding, maar jezelf er ziek door maken is wat anders! Je lijkt er helemaal doorheen te zitten en dat is heel begrijpelijk. We zouden je graag willen geruststellen, maar het lijkt erop dat het punt van geen terugkeer is bereikt.

Zoals ik al in mijn vorige bericht zei: tenzij je je angst overwint en heel hard aan de slag gaat met een goede gedragstherapeut, heb je weinig kans om de situatie te veranderen. Het komt op dit forum zelden voor dat we tot deze conclusie komen, want we geloven allemaal dat ongewenst gedrag verbeterd kan worden. Maar in dit geval, tenminste voor mijn gevoel, moet ik zeggen dat ik niet echt in een verbetering geloof zolang jij je niet van je angst bevrijdt.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Breng hem een weekje naar de oppas, zodat je even op adem kunt komen en daarna weer met een schone lei kunt beginnen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij juist jóú aanvalt omdat je bang voor hem bent, dan wordt het heel lastig om de situatie nog om te draaien. Je zou eigenlijk niet meer bang voor hem moeten zijn en de leiding weer terug moeten pakken!

Ik begrijp dat je aan hem gehecht bent, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat het het beste zou zijn voor zowel jou als de hond als je een nieuw baasje voor hem zoekt. Iemand die echt tijd en energie wil steken in zijn heropvoeding en die verstand heeft van hondentraining (en dan bedoel ik natuurlijk geen gewelddadige hork, maar ook geen softie!). Ik snap dat dat niet zomaar gevonden is, maar misschien kun je eens rondvragen bij dierenartsen of asielen. Wie weet kennen zij wel iemand. Je zou het ook eens kunnen proberen bij een rasvereniging voor Jack Russells; die bestaan vast wel, want die heb je voor de meeste rassen.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

De bench voorkomt (normaal gesproken) dat hij zijn behoefte binnen doet, maar tenzij je hem er driekwart van de tijd in laat zitten, is het geen echte oplossing. Een bench heeft wel degelijk nut; het kan een veilige plek zijn voor de hond als hij angstig is. Maar dan moet hij nooit dichtzitten. Het idee is juist dat hij er zelf in gaat en er ook weer uit kan wanneer hij dat wil. Een plek waar hij weet dat hij niet gestoord wordt (geef hem er bijvoorbeeld zijn eten), een beetje zoals een kind dat onder de dekens kruipt als het bang is voor monsters. Je kunt proberen een rustig plekje in te richten met een (open) reismand of bench. Dat kan de hond helpen, maar het lost niet alles op.

Wat die bench betreft: ik ben er juist mee gestopt omdat hij er zijn behoefte in deed. 's Ochtends was het een drama, ik moest dan alles schoonmaken (zowel de hond als de bench).

Maar overdag was het zo dat zodra hij iets stouts deed, hij al in zijn bench zat voordat ik ook maar iets kon zeggen, alsof hij zichzelf strafte.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Maar dit is echt niet meer te doen zo. Het was een zakelijke afspraak. Je moet weten dat ik zelfs van baan ben gewisseld om parttime te gaan werken, zodat ik zoveel mogelijk thuis ben en hij de buren niet tot last is. Ze boden me een nieuw contract aan, ook parttime maar veel interessanter. Dat moet dan maar voor een volgende keer zijn, maar het wordt nu wel heel erg lastig. Ik heb geen moment rust meer.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De bench voorkomt normaal gesproken wel dat hij zijn behoefte op zijn eigen plek doet, maar tenzij je hem driekwart van de tijd erin laat zitten, is het geen echte oplossing. Een bench heeft echter wel degelijk nut; het kan voor de hond een veilige plek zijn als hij angstig is. Maar dan moet de bench nooit dicht; het is juist de bedoeling dat hij er zelf in gaat en er ook weer uit kan wanneer hij wil. Een plek waar hij weet dat hij niet gestoord wordt (je kunt hem er bijvoorbeeld zijn eten geven), een beetje zoals een kind dat onder het dekbed kruipt als het bang is voor monsters. Je kunt proberen een rustig plekje voor hem in te richten met een (open) transportbox. Dat kan de hond helpen, maar het is niet de enige oplossing.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Even een update over de ochtend: ik heb mijn afspraak en de opvang moeten afzeggen.

Nadat ik hem gisteravond twee keer gewassen had, werd ik vanochtend wakker en zat hij helemaal onder de plas. Hij had geplast en was erin gaan liggen. Ik had geen tijd meer om hem opnieuw te wassen en het was uitgesloten dat ik hem in die staat zou meenemen. Ook dacht ik bij mezelf: zelfs al had ik de tijd wel gehad, ik wilde niet dat hij die bende zou maken bij de oppas. Zij hoeft dat niet allemaal te pikken. Ik ben wel een beetje teleurgesteld, want ik had gepland om na mijn afspraak even op adem te komen en hem pas aan het eind van de middag op te halen, maar goed, ik heb dit liever dan dat hij het huis van iemand anders ondersmeert.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Valt hij alleen jou aan? Als je hem ergens onderbrengt, valt hij dan niet de mensen aan bij wie hij verblijft? Wordt je partner ook gebeten? Hoe gaat het tussen hen?

Hij probeert wel andere mensen aan te vallen, maar hij bijt alleen mij. Misschien is dat omdat ik bang voor hem ben. Toen ik nog bij mijn moeder woonde, was zij degene die hem vastpakte als hij op me sprong om te bijten, dus zij is niet bang voor hem. Hij gromt heel agressief naar haar, maar het lukt hem nooit om haar te bijten (dus is het een dreigement of heeft ze gewoon de reflex om weg te duiken voor hij kan bijten?).

Hetzelfde geldt voor mijn partner; de hond heeft één keer geprobeerd hem te bijten, maar ook daar weet ik niet of hij hem alleen bang wilde maken of dat mijn partner de beet wist te ontwijken. Hoe dan ook, hij is ook niet bang voor hem. En gelukkig heeft hij hem nooit gebeten, want ik weet heel goed dat hij heel heftig terug had kunnen reageren. Hij zegt me constant dat hij mijn hond in het begin best leuk vond, maar dat hij hem nu niet meer kan uitstaan. Zelfs als de hond dood zou gaan, zou het hem niks doen, misschien zou het zelfs een opluchting zijn. Het zijn harde woorden, maar ik weet dat hij het echt zo meent...

De oppas heeft niet echt problemen met hem. Ze vertelde me dat hij één keer naar haar gromde en zijn tanden liet zien, en dat zij toen net zo stom deed als hij en ook naar hem gromde. Hij schrok daarvan en ging meteen in zijn mand. Maar ik denk dat het feit dat zij een grote hond heeft hem ook wel onder druk zet. Die hond is jong, maar nu al twee keer zo groot als die van mij. Als ze spelen, is haar hond vaak de baas en dat maakt vast indruk op hem. Wat in ieder geval zeker is, is dat ik de enige ben die hij heeft gebeten en dat hij me aanvalt door achter me aan te rennen om te bijten, maar ik ben misschien ook wel de enige die echt bang voor hem is. Aan de andere kant, ook afgezien van de angst, vertrouwt niemand hem meer. Daarom geeft iedereen in mijn omgeving me zonder uitzondering het advies om hem weg te doen. Ze zeggen dat ik van geluk mag spreken dat hij me nog niet in mijn gezicht heeft gebeten, maar dat dat elk moment kan gebeuren.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

https://www.facebook.com/LaTeamCapDog/ Hier kun je naar een gedragstherapeut zoeken.

Ik heb net even op de Facebook-pagina gekeken, ik ga het aandachtig doorlezen. Bedankt!

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Om even op Gabyn te reageren (sorry, het lukt me niet om je bericht te citeren):

Ik ben niet meer teruggegaan naar de gedragstherapeut, want na de sessie veranderde er niets en de adviezen waren precies hetzelfde als wat ik op internet lees (negeren, niet schoonmaken waar hij bij is, etc. ... + helemaal geen tips over het feit dat hij niet alleen kan zijn). Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje klaar was met gedragstherapeuten; ik dacht echt dat het geldklopperij was. Maar goed, ik heb er natuurlijk ook maar eentje gesproken.

Maar vlak voordat ik me hier aanmeldde en jullie om hulp vroeg (de dag ervoor), heb ik nog wat dierenartsen en stichtingen gecontacteerd om te kijken of zij nog tips of goede adresjes hadden om me te helpen. En toevallig gaf de assistente van een dierenarts me het nummer van een gedragstherapeut die aan huis komt; ze zei dat ze echt geweldig is. Ik heb haar geprobeerd te bereiken, maar ze heeft me nooit teruggebeld. Ik wilde ongeveer een weekje wachten voordat ik haar nog een keer probeer te bellen, voor het geval ze op vakantie is.

Natuurlijk wil ik het blijven proberen, maar het probleem is dat mijn partner er helemaal doorheen zit, en dat is ook wel begrijpelijk :(

Trouwens, nu we het over een bench hebben: de gedragstherapeut die ik zag had me juist aangeraden om een bench te kopen voor 's nachts, zodat hij niet overal zijn behoefte zou doen. Was dat dan achteraf gezien geen goed idee?

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!