Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • A
    Rapporteren

@Quiz @Aggie19 @Lorna

Ik wilde nog iets proberen om hem te kunnen houden, namelijk een paar dagen met hem naar mijn moeder gaan en naar de dierenarts voor een volledige check-up, om te kijken of hij niet ziek is of zo en om misschien een oplossing te vinden waar ik zelf nog niet op was gekomen. Mijn moeder vond het prima dat we langskomen (nou ja, voor mij is het geen probleem, maar voor mijn Jack wel).

Alleen is het nu, zoals jullie waarschijnlijk wel zien, bijna 03:30 uur 's nachts en ik zit er echt helemaal doorheen.

Ik lag te slapen toen ik lawaai hoorde in de woonkamer. Ik ben opgestaan en hij had de hele boel ondergeplast voor onze slaapkamerdeur, en natuurlijk ook gepoept. Ik heb net alles schoongemaakt. Ik heb er niks van gezegd, want ik heb geen zin in ruzie midden in de nacht en ik wil niet dat de buren ons op dit tijdstip horen. Hij heeft toch nog naar me gegromd. Morgen moet ik werken en ik heb het gevoel dat hij er alles aan doet om me te treiteren. Het is idioot om dat te zeggen, maar goed, zo voelt het door de vermoeidheid en zo.

Gisternacht heb ik op de bank geslapen om bij hem in de woonkamer te zijn en te voorkomen dat hij rotzooi zou trappen. Nou ja, zoals ik al zei had hij geplast en was erin gaan liggen. Normaal slaap ik natuurlijk nooit in de woonkamer, maar omdat ik die afspraak in de ochtend had, wilde ik de schade beperken zodat ik kon gaan (wat helaas onmogelijk bleek).

Het spijt me dat ik in mijn berichten alleen maar loop te klagen, maar het doet me goed om alles even van me af te schrijven bij mensen die de tijd nemen om naar me te luisteren, of eigenlijk om me te lezen. Zoals ik al zei adviseert iedereen in mijn omgeving me om hem weg te doen. Voor het eerst krijg ik van jullie objectieve meningen. Zelfs als sommigen van jullie zeggen dat ik beter afstand van hem kan doen, krijg ik daar uitleg bij en begrijp ik waarom.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er helaas niet zo zeker van of een trainingspension de oplossing is. Een goede professional kan je hondje consequent, maar zonder geweld heropvoeden en daar goede resultaten mee boeken. Maar als hij bij thuiskomst merkt dat je nog steeds bang bent, begint die hele vicieuze cirkel weer opnieuw.

Daarom werkt elke serieuze hondentrainer in de eerste plaats met het baasje :-)

Een hond weer op de rit krijgen duurt meestal niet zo lang, daarna moet het baasje het oppakken. Maar gezien de ernst van de situatie denk ik dat Analine super gemotiveerd zal zijn om de adviezen van de trainer op te volgen en zich echt in te zetten om niet weer in deze ellende te belanden. En je hond weer lekker in zijn vel zien zitten, hem helemaal getransformeerd zien, dat motiveert natuurlijk enorm.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wist ook niet dat dit bestond, tenminste hier bij ons niet. Het zou misschien een oplossing kunnen zijn, maar alleen als Analine flink aan zichzelf gaat werken terwijl de hond weg is, waarom niet met de hulp van iemand...

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er helaas niet zo zeker van of een trainingspension wel de oplossing is.

Een goede professional kan je hond op een consequente manier hertrainen, zonder hardhandig te zijn, en daar goede resultaten mee bereiken.

Maar als hij bij thuiskomst merkt dat je nog steeds met je angsten zit, dan begint de vicieuze cirkel weer van voor af aan.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

@Analine, je moet weten dat er een optie 'pension-training' bestaat bij sommige gedragstherapeuten. Het lijkt me een goede manier om met een schone lei te beginnen met je hond. Je laat hem dan in het pension bij de trainer, die gedurende een paar dagen (of zelfs weken) een volledige analyse maakt en de basis legt bij de hond. Daarna kan de trainer je uitleggen wat de oorzaken zijn van deze vicieuze cirkel en hoe je je hond weer in huis kunt halen zonder in dezelfde valkuilen te stappen, door gebruik te maken van de basis die in het pension is gelegd. In welke regio woon je?

Balen, ik had een bericht geschreven maar ik kan het niet meer vinden, ik heb vast een foutje gemaakt bij het versturen.

Ik woon in Montpellier. Ik vroeg me in mijn bericht af of de SPA (het asiel) daar een goede reputatie heeft? Het zit daar waarschijnlijk overvol met honden (voor het geval ik echt geen andere oplossing meer kan vinden). Ik weet dat de SPA in Montpellier niet zo goed aangeschreven staat.

Ik wist helemaal niet dat er trainingspensions bestonden!! Dat is echt supernieuws! Alleen het financiële gedeelte nog, ik weet niet of ik me dat kan veroorloven. Ik moet de prijzen eens bekijken, maar ik ben bang dat het nogal duur zal zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Analine, je moet weten dat er bij sommige gedragsdeskundigen een optie is voor 'interne training'. Het lijkt me dat dit een goede manier kan zijn om weer helemaal met een schone lei te beginnen met je hond.

Je laat hem dan achter bij de trainer, die gedurende een paar dagen (of zelfs weken) een volledige analyse maakt en de basis legt bij je hond.

Daarna kan hij je uitleggen wat de oorzaken zijn van deze vicieuze cirkel en hoe je je hond weer in huis kunt halen zonder weer in dezelfde valkuilen te stappen, door gebruik te maken van de basis die tijdens het verblijf is gelegd.

Uit welke regio kom je?

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Je moet jezelf de vraag stellen: wil je doorzetten en de draad weer oppakken of niet?

Ik wil niets liever. Ik houd het al 4 jaar vol, dus ik kan nog wel even wachten. Het probleem is alleen dat ik niet de enige ben die dit moet doorstaan.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Eerlijk gezegd is dit niet meer te doen! Je gaat je lichamelijke en mentale gezondheid eraan kapotmaken... van je hond houden is één ding, maar jezelf er ziek door maken is iets heel anders! Je lijkt er helemaal doorheen te zitten en dat is heel begrijpelijk. We zouden je graag willen geruststellen, maar het lijkt erop dat het punt van geen terugkeer bereikt is. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei: tenzij je je angst overwint en heel hard aan de slag gaat met een goede gedragstherapeut, heb je weinig kans om de situatie te veranderen. Het komt zelden voor dat we op dit forum tot deze conclusie komen, want we geloven allemaal in de mogelijkheid om ongewenst gedrag te verbeteren. Maar in dit geval, tenminste wat mij betreft, moet ik zeggen dat ik niet echt in een verbetering geloof zolang je je niet van je angst bevrijdt.

Het doet me zoveel pijn. Het voelt voor mij alsof ik hem laat inslapen als ik hem ergens naartoe breng, want ik zal hem nooit meer zien. Ik ben zo verdrietig, hij is mijn enige troost. Ik moet hem in mijn armen kunnen nemen, met hem kunnen knuffelen. Mijn ***, als ik deze beslissing moet nemen, wat gaat dat dan zwaar worden. Hoe moet ik dat doen? Hoe kun je voor de laatste keer met hem wakker worden, die laatste autorit maken? Tegen jezelf zeggen dat al deze dingen voor het laatst zijn? Ik stel mezelf alleen maar dat soort vragen, het is vreselijk. Ik hou zoveel van hem. Hij maakt me gek, maar wat hou ik verschrikkelijk veel van hem. Het probleem is dat 90% van de tijd uit nare momenten bestaat. Als ik had gekund, had ik een klein huisje zonder buren gezocht, zodat ik hem opnieuw had kunnen opvoeden en hij ondertussen kon janken en blaffen zoveel hij wilde, want dat is een lang proces.

Als het aan mij lag, had ik nog gewacht. Want ja, hij werkt me enorm op de zenuwen – en dat is nog zacht uitgedrukt – maar ik kan geduldig zijn. Het probleem is alleen mijn partner; hij is nota bene al akkoord gegaan met een verhuizing zodat ik mijn kleine Jack kon houden. Ik denk niet dat hij nog meer water bij de wijn zal doen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet jezelf de vraag stellen: heb je zin om door te zetten en de touwtjes weer in handen te nemen, of niet?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oeps! Het point of no return is bereikt...

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!